Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsille oikeus sukupuolikorjaukseen

Vierailija
24.03.2019 |

Mitä mieltä? Eli Ylen mukaan alle 18-vuotiaille pitäisi taata mahdollisuus päästä sukupuolen korjausleikkaukseen. Mun mielestä se on tosi hyvä juttu.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, joka suhtautuu hyvin kielteisesti kaikeen mielestään ”naiselliseen”. Hänellä on ainoaan lapseensa tiivis suhde, perheessä ei ole muita, eikä tytöllä ole juurikaan ystäviä. Nyt hän on alkanut puhua, kuinka tyttö hyljeksii kaikkea prinsessakamaa ja ehkä onkin poika oikeasti. Minusta tuntuu, ettei ajatus ole lapsesta lähtöisin. Hänen äitinsä sanoi, ettei olisi osannut tälle mitään naisten juttuja kuitenkaan opettaa.

Nykyään on oikeastikin niitä vanhempia, joiden älynväläys on, että lapsi on trans, koska heidän tytär vieroksuu prinsessakamaa. Joskus katsoin ns. translapsia käsittelevän dokkarin, jossa pojat vaikutti onnellisilta lapsilta, jotka sattui tykkäämään "tyttöjen" leikeistä. Vanhemmat piti heitä kuitenkin translapsina tämän takia. Tätä menoa tulee olemaan kuviteltuja transsukupuolisia.

Vierailija
62/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen, vaikka en ole koskaan suostunut liikaa pohtimaan, että miten sopisin naisen rooliin. En tahtonut nuorana mennä muiden tyttöjen mukana. Pidin heitä kateellisina. Kilpailivat miehistä sen sijaan, että olisivat kilpailleet itsensä voittamisesta, paremmaksi itsekseen pyrkimisestä ja pitäneet hauskaa omana itsenään! Olen aina tullut poikien kanssa paremmin juttuun ja pitänyt heidän seurastaan enemmän kuin tyttöjen. En ole koskaan välittänyt liikaa siitä, mitä muut ulkonäöstäni ajattelevat, mutta on ollut mukavaa, että miehet näkevät minut naisena, vaikka en käyttäisikään  korkkareita tai paljoa aikaa itseni peilailuun, toisten naisten nälvimiseen ja kilpavarusteluun suhteessa muihin naisiin. Minulla on ollut hyviä miessuhteita ja minusta on tullut äiti monta kertaa. Olen synnyttänyt ja imettänyt. Miehet kehuvat minua olemukseltani henkisesti vahvaksi ja ulkonäöltäni kauniiksi ihan luomuna. Otan kehut mielelläni vastaan. Minulla on hyvin toimiva naisen keho, enkä antaisi sitä leikeltäväksi.

"Mä oon hyvä jätkä ja olen aina tullut paremmin toimeen miesten kanssa! Mä oon niin erilainen kuin muut naiset!" 

"Toksinen feminiinisyys" ei taida olla vakiintunut termi, mutta arvelisin hyvä jätkä -syndrooman olevan yksi sen ilmentymä.

Luulisi sinun olevan ylpeä, ettei nainen kannata pehmeitä arvoja. Luultavasti olet juurikin sellainen mies, joka täällä sitten valittaa naisten osuutta suvakeissa ja kuinka naiset ovat niin lampaita.

En koe itseäni hyväksi jätkäksi, vaikka olen jossain määrin pärjäävä nainen. Ihan jo kiusaamiseni on sen saanut aikaan, että pärjään henkisesti. Autistisuuteni (näin naisena ajattelen tässä olevan hyvääkin) on saanut sen aikaan, etten harrasta tunnemässäilyä mm. politiikan suhteen ja kannata ideologioita, koska se on nyt muodikasta. Enpä ainakaan edusta sitä kuuluisaa myrkyllistä naiseutta/femakkoutta.

Nyt onkin näköjään muodikasta diagnosoida itsensä transsukupuoliseksi, koska "tykkään tyttönä autoista tai poikana baletista". Ennen se oli adhd, koska "riehun ja pompin" tai asperger, koska "olen niin ujo". Aiemmin erilaisuutta haettiin kuulumalla hevareihin, räppäreihin ja gootteihin, nyt se onkin muunsukupuolisuus, jolla haetaan erilaisuutta ja koitetaan päästä riskialttiisiin leikkauksiin ilman tutkimuksia.

Olen kylläkin nainen. En ole ihan varma, miksi oletit minun olevan mies. Lisäkseni moni muukin nainen suhtautuu hyvä jätkä -ilmiöön huvittuneesti, koska se on niin läpinäkyvää. Kyllä sinä nimenomaan haluat olla miesten silmissä "hyvä jätkä", vaikka muuta väitätkin. 

En oikein ymmärrä, mistä vetäisit nuo poliittiset ideologiat tähän. Itse feministinä suhtaudun erittäin kriittisesti koko transilmiöön enkä missään nimessä kannata lapsille tehtäviä korjauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, joka suhtautuu hyvin kielteisesti kaikeen mielestään ”naiselliseen”. Hänellä on ainoaan lapseensa tiivis suhde, perheessä ei ole muita, eikä tytöllä ole juurikaan ystäviä. Nyt hän on alkanut puhua, kuinka tyttö hyljeksii kaikkea prinsessakamaa ja ehkä onkin poika oikeasti. Minusta tuntuu, ettei ajatus ole lapsesta lähtöisin. Hänen äitinsä sanoi, ettei olisi osannut tälle mitään naisten juttuja kuitenkaan opettaa.

Todella säälittävää jos joku nainen kieltää tyttäreltäänsä prinsessana olemiset ja koittaa kasvattaa tytöstä vahvaa naista. Muslimimiehen kanssa ei ole tätä ongelmaa ja meillä tytöt ovat niin prinsessoina eivätkä halua olla mitään vahvoja naisia.

Vierailija
64/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin hyvin hämmentynyt sukupuolestani koko lapsuuden. Tunsin vahvasti olevani poika.

Aikuisena kun olen tuota asiaa käynyt läpi ja koen sen johtuneen lähinnä siitä, etten sopinut ns perinteiseen tytön rooliin.

Hirvittävä ajatus, että minut olisi silloisen mieleni mukaan leikattu.

Rikottu lukuisia hermoratoja.

Aikuisena olen kuitenkin kokonainen ja vaalin jokaista osaa vartalossani.

Ja päätän itse mitä keholleni teen.

Vierailija
65/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa taitaa olla asiat nyt jo liian hyvin, kun noin monella on aikaa ja rahaa ruveta mietiskelemään, mihin sukupuoleen tässä oikein kuuluukaan. Aiemmin riitti nopea kurkkaus housuihin, jos asiasta sattui olemaan jotakin epäselvyyttä.

Vierailija
66/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen, vaikka en ole koskaan suostunut liikaa pohtimaan, että miten sopisin naisen rooliin. En tahtonut nuorana mennä muiden tyttöjen mukana. Pidin heitä kateellisina. Kilpailivat miehistä sen sijaan, että olisivat kilpailleet itsensä voittamisesta, paremmaksi itsekseen pyrkimisestä ja pitäneet hauskaa omana itsenään! Olen aina tullut poikien kanssa paremmin juttuun ja pitänyt heidän seurastaan enemmän kuin tyttöjen. En ole koskaan välittänyt liikaa siitä, mitä muut ulkonäöstäni ajattelevat, mutta on ollut mukavaa, että miehet näkevät minut naisena, vaikka en käyttäisikään  korkkareita tai paljoa aikaa itseni peilailuun, toisten naisten nälvimiseen ja kilpavarusteluun suhteessa muihin naisiin. Minulla on ollut hyviä miessuhteita ja minusta on tullut äiti monta kertaa. Olen synnyttänyt ja imettänyt. Miehet kehuvat minua olemukseltani henkisesti vahvaksi ja ulkonäöltäni kauniiksi ihan luomuna. Otan kehut mielelläni vastaan. Minulla on hyvin toimiva naisen keho, enkä antaisi sitä leikeltäväksi.

"Mä oon hyvä jätkä ja olen aina tullut paremmin toimeen miesten kanssa! Mä oon niin erilainen kuin muut naiset!" 

"Toksinen feminiinisyys" ei taida olla vakiintunut termi, mutta arvelisin hyvä jätkä -syndrooman olevan yksi sen ilmentymä.

Luulisi sinun olevan ylpeä, ettei nainen kannata pehmeitä arvoja. Luultavasti olet juurikin sellainen mies, joka täällä sitten valittaa naisten osuutta suvakeissa ja kuinka naiset ovat niin lampaita.

En koe itseäni hyväksi jätkäksi, vaikka olen jossain määrin pärjäävä nainen. Ihan jo kiusaamiseni on sen saanut aikaan, että pärjään henkisesti. Autistisuuteni (näin naisena ajattelen tässä olevan hyvääkin) on saanut sen aikaan, etten harrasta tunnemässäilyä mm. politiikan suhteen ja kannata ideologioita, koska se on nyt muodikasta. Enpä ainakaan edusta sitä kuuluisaa myrkyllistä naiseutta/femakkoutta.

Nyt onkin näköjään muodikasta diagnosoida itsensä transsukupuoliseksi, koska "tykkään tyttönä autoista tai poikana baletista". Ennen se oli adhd, koska "riehun ja pompin" tai asperger, koska "olen niin ujo". Aiemmin erilaisuutta haettiin kuulumalla hevareihin, räppäreihin ja gootteihin, nyt se onkin muunsukupuolisuus, jolla haetaan erilaisuutta ja koitetaan päästä riskialttiisiin leikkauksiin ilman tutkimuksia.

Olen kylläkin nainen. En ole ihan varma, miksi oletit minun olevan mies. Lisäkseni moni muukin nainen suhtautuu hyvä jätkä -ilmiöön huvittuneesti, koska se on niin läpinäkyvää. Kyllä sinä nimenomaan haluat olla miesten silmissä "hyvä jätkä", vaikka muuta väitätkin. 

En oikein ymmärrä, mistä vetäisit nuo poliittiset ideologiat tähän. Itse feministinä suhtaudun erittäin kriittisesti koko transilmiöön enkä missään nimessä kannata lapsille tehtäviä korjauksia. 

Ai se on joko tai? Olen ihan ylpeä siitä, etten ole liian kiltti antamaan kritiikkiä mm. maahanmuutolle, feminismille ja sukupuolenkorjauksen ikärajan alentamiselle. En koe suoruuteni ja asioiden kaunistelemattomuuden tekevän minusta hyvää jätkää, vaan se on juurikin autismipiirteisyyteni ansiota. Koen sen olevan oikeastaan hyväkin ominaisuus naisilla, koska olen tarvittaessa pystynyt kääntämään pääni ilman muoti-ilmiöitä ja näin kävi esim. puoluetta vaihtaessa. Ensin ajattelin äänestää Vihreitä kiinnostuessani ympäristöasioista, mutta kunnes totuus tuli paremmin esiin, aloin tarkkaan miettiä, että tätäkö minä haluan.

Vierailija
67/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyi hemmetti miten sairas tästä maasta on tullut. Niin paljon sairautta.

Vierailija
68/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella säälittävää jos joku nainen kieltää tyttäreltäänsä prinsessana olemiset ja koittaa kasvattaa tytöstä vahvaa naista. Muslimimiehen kanssa ei ole tätä ongelmaa ja meillä tytöt ovat niin prinsessoina eivätkä halua olla mitään vahvoja naisia.

Ohoh, tämän sekopään olinkin jo unohtanut. Pääsit höpöttämään prinsessajuttuja ihan ilman aasinsiltoja, onneksi olkoon! :)

Afganistanissa muuten osa pojistakin kasvatetaan prinsessoiksi: googlaa "bacha bazi". Kyseessä on kieroutunut hyväksikäyttökulttuuri, johon on syynä nimenomaan islamin määräämä miesten ja naisten segregaatio. 

Vierailija
69/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse transmiehenä en todellakaan kannata sitä, että sukupuolenkorjauksia alettaisiin tehdä lapsille tai teineille.

Olen itse koko elämäni tuntenut tällä tavoin miten nyt, mutta vasta myöhemmällä iällä alkanut ymmärtämään asiaa kunnolla ja nyt 22-vuotiaana hakeutunut hoitoihin.

Lapset tai teini-ikäiset ovat vielä täysin epäkypsiä päättämään niinkin isosta asiasta.

Suurin osa transaktiveistakin on mielestäni menneet aivan liian pitkälle näiden asioiden suhteen. En kannata itse myöskään translain uudistusta.

Vierailija
70/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, sairasta, sairasta.

Vierailija
71/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin hyvin hämmentynyt sukupuolestani koko lapsuuden. Tunsin vahvasti olevani poika.

Aikuisena kun olen tuota asiaa käynyt läpi ja koen sen johtuneen lähinnä siitä, etten sopinut ns perinteiseen tytön rooliin.

Hirvittävä ajatus, että minut olisi silloisen mieleni mukaan leikattu.

Rikottu lukuisia hermoratoja.

Aikuisena olen kuitenkin kokonainen ja vaalin jokaista osaa vartalossani.

Ja päätän itse mitä keholleni teen.

Oletko ajatellut kirjoittavasi kokemuksistasi? Kaltaisesi kokemukset voisi olla arvokkaita monen lapsen kannalta jotka joutuvat tämän hullunmyllyn uhreiksi.

Vierailija
72/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii ylelle. Ne haluaa friikkejä ja m atuja ainoastaan suomeen. Mitä friikimpi olet, sen parempi olet ylen mielestä.

Vierailija
73/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle freak show.

Vierailija
74/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen nuori aina etsii itseään kokeilee jne. 

Sitten kun on täysi ikäinen "päättäkööt itse"

Pitäisi tuo nuoruus jättää rauhaan.

Vierailija
75/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeeneeni yleltä aikoja sitten uutisen jossa oli jtn että lapsen hetu ja nimi pitäisi olla mahdollista korjata jos lapsi näin haluaisi ja siinäkin oli että vain ja ainoastaan jos on saanut psykiatrilta myöntävän lausunnon. Se koski myös siis intersukupuolisia lapsia. 

Sielä ei todellakaan ollut mitään että nyt "Mirja 7v tuntee olevansa poika ja ensi viikolla mennään leikkaukseen." 

Kukaan ei tee pikkulapsille sukupuolenkorjausleikkauksia, paitsi intersukupuolisille lapsille jopa jo vauvoina mikä mielestäni on väärin koska pitäisi siinäkin tapauksessa odottaa ja katsoa että miten lapsen identiteetti kehittyy ja kysyä siltä lapseltakin haluaako jotain tehtävän vai ei. 

Vierailija
76/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo täällä laukoa, jos ja kun ei ole omakohtaista kokemusta. En usko alkuunkaan noita "onneksi kasvoin aikuiseksi ja tulin järkiini" -juttuja.

Vierailija
77/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää. Alle 18 v ei saa ostaa tupakka eikä siideriä, ei ajaa autoa tai äänestää, mutta sukuelimensä saa antaa leikeltäväksi peruuttamattomasti :( 

Nuoren identiteetti on vielä kypsymätön, aika moni kokee epävarmuutta siitä mitä on. Itsekin halusin jossain vaiheessa olla poika, mutta onneksi silloin ei ollut tällaisia muotivirtauksia, sain rauhassa kasvaa siksi naiseksi joka mikä olen.

Vierailija
78/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä etrtä tyttärenne saavat olla prinsessoja jos haluavat! Entäs jos haluaisivat leikkiä autoilla, sallisitteko sen, vai olisiko se ankarasti kiellettyä?

Vierailija
79/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transsukupuolisuus on ehdottomasti oikea ilmiö MUTTA hoidot ovat riskialttiita ja peruuttamattomia, joten täytyy olla aivan varma, että henkilön sukupuoli-identiteetti on pysyvä. Ohimeneviä sukupuoli-identiteetin häiriöitä esiintyy myös. Tähän asti lääkärien konsensus on ollut, että alaikäisestä ei voi vielä varmuudella ulkopuolinen sanoa, onko hänen kokemuksensa pysyvä. 

Vierailija
80/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallisin hormoniblokkaushoidon teini-ikäisille, joille on tehty psykologiset tutkimukset, joista on saatu diagnoosiksi transsukupuolisuus tai muu sukupuoli-identiteetti. Täysi-ikäisyyden saavutettuaan henkilö voisi itse päättää, mitä leikkauksia ja hoitoja haluaa ja voi sitten aloittaa hormonihoidon niin halutessaan.

Huomauttaisin, että sukupuoliristiriita ja kehodysforia altistaa teinin itsemurhalle, itsetuhoisuudelle, masennukselle ja syrjäytymiselle. Nämä tulevat yhteiskunnalle varmasti paljon kalliimmiksi kuin blokkerihoidot, varsinkin kun blokkerihoidon jälkeen ei välttämättä tarvita niin suuria leikkauksellisia hoitoja (mm. kasvojen sukupuolileiman korjaaminen, rinnat...), kun saa oikean sukupuolensa hormonia. Puhumattakaan inhimillisen kärsimyksen vähentämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän