Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eväitä mukaan laivalle? Viking Grace

Vierailija
24.03.2019 |

Olemme lähdössä perheen kanssa laivalle ja ostimme etukäteen aamupalat sekä paluumatkan illallisen. Ekana iltana pitäisi olla jotain iltapalaa, joten suunnittelin ottavani eväitä mukaan. Gracella ei taida olla mitään kauppaa mistä saisi perus "eväskamppeita"? Kahviloita varmasti joo mutta en ehkä kahviloiden hinnalla ostaisi viisihenkiselle perheelle syötävää. Onko ihan hölmö idea?

Kommentit (633)

Vierailija
461/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 erilaista leipää litin täytteillä ja miehelle vielä pari lenkkiä . Päiväksi otamme pakasteita jotka ovatkin sulaneet ja omassa mikrossa lämmitämme. Omat limut litistä.

Vierailija
462/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka käy joskus kerran vuodessa risteilyllä niin siellä on seisova pöytä. Sieltä löytyy ruokaa joka lähtöön. Sitten ala carte myös vaativaan makuun.

Nyt täytyy kyllä kysyä, että millaisissa paikoissa itse käyt syömässä maissa, jos olet sitä mieltä, että laivan à la carte on "vaativaan makuun"? Raxissa?

syön seisovasta sen harvan kerran kun käyn laivassa. luulisi nyt ala carte olevan vaativaan makuun laivalla

Luulisi? Tässä taas esimerkki, miten monen mielipiteet ovat pelkkien luulojen varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina kotipizzan perhepizzat eikä tosiaan olla piiloteltu niitä laivaanmennessä. Kukin syö sitä omaa pitsaansa risteilyn ajan, monesti jää vielä kotiinkin mukaan. Laivalta löytää monesti vielä kaikkea kivaa jolla duunata pitzaa kuten oliiveja baarista

Aamen🤓🔫

Vierailija
464/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan nähnyt terminaalista vietävän julkisesti perhepizzapaketteja risteilylle, onneksi. En tie olisinko kestänyt katsoa.

Miksi ihmeessä mennä laivaan syömään niitä pizzoja, eikö halvemmaksi tule syödä ne kotona tai paikanpäällä?

Jos mielikuvitus ja elämänkatsomus on tuota luokkaa niin tuskin se risteilyn idea noilla eväillä avautuu.

Vierailija
465/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapalan vääntäminen miehelle arkirutiini?

Tässä nyt ilmeisesti tarkoitettiin yleisiä perheen arkirutiineita joita niin nainen kuin mieskin tekee kyllästymiseen asti ja sitten samassa lauseessa viitattiin siihen jos vielä sen päälle vääntäisi laivalle ne eväät perheelle mukaan.

Arkena mennään rutiinilla mutta laivalla halutaan rentoutua.

Vierailija
466/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta katsoin ensin, että aiheena oli "Eväitä mukaan laivalle? Ville Galle" 😅

Vierailija
467/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on usein eväitä mukana juuri siksi koska haluamme nauttia reissusta ja hyvästä safkasta, -sekä olosta. Sellainen kylmälaukku messissä, jonka saa kiinni samaan sähköpistokkeeseen. Laivan ruuat eivät oikeasti ole mitenkään hyvälaatuisia. perus S-etukorttiraflatasoa. Jos niitä mättää parinkin aterian verran, tulee aina vaan tukkoinen olo, ei todellakaan hyvinravittu. Ja tämä ei ole snobbailua. Samoin kuten eväiden ottaminen ei ole pihistelyä. Ollaan tehty näin myös matkoilla, joissa kaikki on kustannettu puolestamme. Muutenkaan en brassailisi sillä, että laivalla mennään vetämään kaksin käsin koko rahan edestä seisovaan pöytään. Jos ei ole varaa -missä ei ole mitään hävettävää!- niin on tosi fiksua säästää juuri ruuan kanssa. Elämyksellisyydessä on kyse niin paljon enemmästä kuin mättökulttuurista.

Laivamatkojen pienin nautinto on kulinaarista. Jos haluaa syödä hyvin, se onnistuu ihan joka päivä täällä mantereen rafloissa. Henkilökohtaisesti koen, että parasta laivalla on avomerimaisemat ja kesällä kannella valosta ja merituulesta nauttiminen. Se voi olla myös keino irrottautua arjesta. Monesti pelkkä maisemanvaihdos on tärkeintä. Jos saa sekä bailata, että safkata paremmin/paremmissa paikoissa maissa, miksi väkisin vetää napaa ja päätä täyteen ja olla sitten lähinnä huojentunut kun pääsee taas pois laivamyllystä.

Jos esim. ei tunkkaiset pikkujoulu(ruoka)buffetit kiinnosta, voi jollekin olla ihan loistava vaihtoehto viettää työpaikan pikkujouluristeilyä, monen kuukauden rankan projektipuristuksen jälkeen nukkumalla pitkään ja lukemalla rauhassa kirjaa hytissä merimaisemia katsellen ;) 

Ok, täsä tuli nyt eka järkevä perustelu mennä laivalle 24 tunniksi. Tämä tietty edellyttää kesaikaa ja hyvää säätä. Meren rannalla kasvanneelle tämä ei ole itsestään selvää, että joku maksaa risteilylaivalle menemisestä aistiakseen merellistä tunnelmaa, mutta ihan hyvä pointti. Ei silti saisi mua roudaamaan laivalle kylmälaukkua. Varsinkin kun sen  kylmälaukun voisi roudata vaikka Meilahteen ihan bussilipun hinnalla.

Olen syönyt kyllä ihan mielettömän hyvää kuhaa Silja Serenadella ja siten aika keskinkertaista pastaa samalla laivalla. Mutta jotenkin en vaan osaa kuvitella sitä, että kannetaan joku kylmälaukku laivaan ja syödään sieltä voikkuleipää ja sitten "nautitaan laivan tunnelmasta" noin muuten. MITÄ siellä tehdään??? Tämä on yhä itselleni hiukan arvoitus. Erityisesti tää sviittiperhe. Miksi te menitte sinne laivalle? Mitä siltä haitte? Olette matkustelleet valtavasti ympäri maailmaa, mutta menitte 24 h risteilylle syömään omia eväitä ja loungen antimia? Hämmentävää.

Eihän tuo nyt todellakaan ollut eka kerta, kun merimaisemista nauttiminen mainittiin. Etenkin kesällä ja kannella parhaita asioita mitä tiedän! Lisäksi voi käydä syömässä ja juomassa tai sitten ei, sivuseikka. Tosin minulla tarkoitus on yleensä myös viettää aikaa Tukholmassa, ei vain risteillä, ja käytän rahani mieluummin Tukholmassa kuin laivalla. Pimeänä vuodenaikana olen kerran ollut Viking Gracella vain risteilemässä, ja silloinkin pystyy kyllä pääpaino olemaan kylpyläosastolla ja paluumatkalla maisemien katselussa, joka on sviitistä käsin mukavaa. Syömässä käytiin kyllä jossain, mutta ei se ole olennaista.

Vierailija
468/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on usein eväitä mukana juuri siksi koska haluamme nauttia reissusta ja hyvästä safkasta, -sekä olosta. Sellainen kylmälaukku messissä, jonka saa kiinni samaan sähköpistokkeeseen. Laivan ruuat eivät oikeasti ole mitenkään hyvälaatuisia. perus S-etukorttiraflatasoa. Jos niitä mättää parinkin aterian verran, tulee aina vaan tukkoinen olo, ei todellakaan hyvinravittu. Ja tämä ei ole snobbailua. Samoin kuten eväiden ottaminen ei ole pihistelyä. Ollaan tehty näin myös matkoilla, joissa kaikki on kustannettu puolestamme. Muutenkaan en brassailisi sillä, että laivalla mennään vetämään kaksin käsin koko rahan edestä seisovaan pöytään. Jos ei ole varaa -missä ei ole mitään hävettävää!- niin on tosi fiksua säästää juuri ruuan kanssa. Elämyksellisyydessä on kyse niin paljon enemmästä kuin mättökulttuurista.

Laivamatkojen pienin nautinto on kulinaarista. Jos haluaa syödä hyvin, se onnistuu ihan joka päivä täällä mantereen rafloissa. Henkilökohtaisesti koen, että parasta laivalla on avomerimaisemat ja kesällä kannella valosta ja merituulesta nauttiminen. Se voi olla myös keino irrottautua arjesta. Monesti pelkkä maisemanvaihdos on tärkeintä. Jos saa sekä bailata, että safkata paremmin/paremmissa paikoissa maissa, miksi väkisin vetää napaa ja päätä täyteen ja olla sitten lähinnä huojentunut kun pääsee taas pois laivamyllystä.

Jos esim. ei tunkkaiset pikkujoulu(ruoka)buffetit kiinnosta, voi jollekin olla ihan loistava vaihtoehto viettää työpaikan pikkujouluristeilyä, monen kuukauden rankan projektipuristuksen jälkeen nukkumalla pitkään ja lukemalla rauhassa kirjaa hytissä merimaisemia katsellen ;) 

Ok, täsä tuli nyt eka järkevä perustelu mennä laivalle 24 tunniksi. Tämä tietty edellyttää kesaikaa ja hyvää säätä. Meren rannalla kasvanneelle tämä ei ole itsestään selvää, että joku maksaa risteilylaivalle menemisestä aistiakseen merellistä tunnelmaa, mutta ihan hyvä pointti. Ei silti saisi mua roudaamaan laivalle kylmälaukkua. Varsinkin kun sen  kylmälaukun voisi roudata vaikka Meilahteen ihan bussilipun hinnalla.

Olen syönyt kyllä ihan mielettömän hyvää kuhaa Silja Serenadella ja siten aika keskinkertaista pastaa samalla laivalla. Mutta jotenkin en vaan osaa kuvitella sitä, että kannetaan joku kylmälaukku laivaan ja syödään sieltä voikkuleipää ja sitten "nautitaan laivan tunnelmasta" noin muuten. MITÄ siellä tehdään??? Tämä on yhä itselleni hiukan arvoitus. Erityisesti tää sviittiperhe. Miksi te menitte sinne laivalle? Mitä siltä haitte? Olette matkustelleet valtavasti ympäri maailmaa, mutta menitte 24 h risteilylle syömään omia eväitä ja loungen antimia? Hämmentävää.

Eihän tuo nyt todellakaan ollut eka kerta, kun merimaisemista nauttiminen mainittiin. Etenkin kesällä ja kannella parhaita asioita mitä tiedän! Lisäksi voi käydä syömässä ja juomassa tai sitten ei, sivuseikka. Tosin minulla tarkoitus on yleensä myös viettää aikaa Tukholmassa, ei vain risteillä, ja käytän rahani mieluummin Tukholmassa kuin laivalla. Pimeänä vuodenaikana olen kerran ollut Viking Gracella vain risteilemässä, ja silloinkin pystyy kyllä pääpaino olemaan kylpyläosastolla ja paluumatkalla maisemien katselussa, joka on sviitistä käsin mukavaa. Syömässä käytiin kyllä jossain, mutta ei se ole olennaista.

Mitä mitä! Eikö sinulle risteilyssä olekaan tärkeintä buffetissa jonottaminen ja mässäily? Näin veneen alla asuvana hieman hämmentävää.

Vierailija
469/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanapastaa tuskin kovin "hienojen" ravintoloitten ruokalistalta löytää.

En ole sama jolle vastasit mutta olen syönyt ympäri maailmaa hienoissa ja kalliissa italialaisravintoloissa ja jokaikisen listoilla on ollut pastaa, itse asiassa kymmenkunta tai enemmänkin erilaista pasta-annosta niin että älä sinä kokematon tule tänne kirjoittamaan ettei hienon ravintolan listalta pastaa löydy. Ja nyt puhun sellaisista ravintoloista missä käyvät mm. eri vip-henkilöt, Hollywood-tahdet ja valtionpäämiehet ym. syömässä, ihan todistetusti on ollut heidän valokuviaan ravintolan seinällä. Ja satanen (euroja tai dollareita) on näissä ravintoloissa äkkiä tuhlattu vaikkei isolla porukalla olisikaan.

Kovin hienoihin ravintoloihin et kuitenkaan ole matkoillasi eksynyt. Yhdenkään fine dining-ravintolan listalla ei ole kymmeniä pasta-annoksia, ei edes italialaisten. Kannattaa vaikka googlettaa fine dining, ennen kuin alkaa haukkumaan toista kokemattomaksi (ja paljastuessaan itse sellaiseksi).

Minä olen se vaaleanpunaista kanaa sisältäneen kanapastan ravintolassa saanut. En tiedä onko fine dining-ravintoloita, joissa on kymmeniä eri pasta-annoksia, mutta tämä kyseinen ravintola, jossa söin on tosiaan erään norjalaisen suuren kaupungin arvostetuimpia ravintoloita - ja heidän ruokalistaltansa tuo kanapasta löytyi. Kyseinen ravintola kuuluu nimenomaan fine dining-kategoriaan. Pointtinani nimenomaan oli se, että vaikka maksan 30€ fine dining-ravintolassa pasta-annoksesta (plus juomat), niin saan silti uskomatonta kuraa, josta olisin pahimmassa tapauksessa voinut sairastua vakavasti. Korkea hinta fine dining-ravintolassa yhdessä maailman rikkaimpia maita siis ei missään nimessä takaa laadukasta ruokaa. Ja en muuten enää esim. Norjan-matkoilla käy niin yhden yhdessäkään hienommassa ravintolassa syömässä, kun kokemukset ovat olleet aivan törkeän huonoja. Huomattavasti edullisempaa ja turvallisempaakin on käydä ostamassa eväät. Näin ainakin varmempaa, ettensaa salmonella-tartuntaa.

Ylipäätään fine-dining ravintoloiden listoilta ei löydy edes yhteensä kymmeniä annoksia, saati pelkästään pasta-annoksia. 

Vierailija
470/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on loppujen lopuksi aika hulvaton ketju :D. 

Mutta siis ihan järkevästihän ap miettii tuota iltapalaa. Kysehän on vain yhdestä iltapalasta kun on jo lasten nukkumaanmenoaika.  Muutenhan aikoivat syödä laivalla. Kyllä minäkin, aikuinen ja lapseton saatan pakata laukkuun jonkun banaanin, omenan ja vaikka jugurtin, huolimatta siitä, että syön laivalla. en pysty syömään kerralla paljoa (joo, rahat menee vähän hukkaan) ja kun sitten menen hyttiin lukemaan kirjaa, tekee jo parin tunnin päästä mieli "iltapalaa" ennen nukahtamista. Ei siinä mitään kummallista ole. 

Ja kyllä se 24h risteily on lapsille aina iso elämys. Olen kummilapsia näille vienyt ja aina ovat yhtä riemuissaan olleet. Ei siellä tarvi edes mitään erityistä tehdä, on vaan hienoa vaeltaa ympäri laivaa ja olla "reissussa". Ja nämä lapset ovat kyllä päässeet matkustamaan muutenkin paljon; risteilyt on kummitädin heiniä. Ja nuo 24h risteilyt sopii mun hermoille parhaiten, en jaksaisi lasten kanssa laukata Tukholmassa tai Tallinnassa koko päivää. 

Vierailija
471/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä! Eikö sinulle risteilyssä olekaan tärkeintä buffetissa jonottaminen ja mässäily? Näin veneen alla asuvana hieman hämmentävää.

Pakko vääntää rautalangasta, kun sitä on lähes 500 viestin ajan pidetty mahdottomuutena.

Vierailija
472/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapset yleensäkin syö iltapalaksi, käy nytkin.

Miesystävä (olemme keski-ikäisiä) tykkää risteilystä ja aina haluaa aamiaisen. Puoliunessa sitten hänen seurakseen menen aamupalalle. Seuraus: olen vuosien aikana lihonut paljon. Jos en seurustelisi olisin hoikka.

Vierailija
473/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, että suomalaiset lapsiperheet ovat taas tämänkin keskustelun perusteella niin rikasta porukkaa, että helposti voi vaikka satoja euroja laittaa laivalla syömiseen, eikä tunnu missään. No, emme mekään köyhiä ole, mutta minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mennä 3- ja 5-vuotiaiden aktiivisten lasten kanssa laivan ravintolaan syömään. Rahaa siinä menee kuitenkin lähemmäs satanen kerralla, mutta hetkestäkään ei nauti. Itse ainakin olen sellainen, että haluan syödä rauhassa ja hitaasti, mutta lasten kanssa se menee helposti sählingiksi ja hotkimiseksi. Kun maksan rahaa ravintolassa syömisestä, niin teen sen mielelläni niin, että siitä pääsee nauttimaan. Lasten kanssa ravintolassa syömistä harrastetaan Suomessa mäkkärissä tai edullisemmissa perheravintoloissa ja ulkomailla kunnon ravintoloissa, joissa ei joudu pulittamaan kuin parikymppiä.

Mitä eväisiin tulee, niin otetaan aina eväät mukaan illaksi yllä mainitusta syystä ja lisäksi myös siitä syystä, että laivan ravintolassa illastaminen menisi liian myöhäiseksi. Lapset haluavat leikkimään, eivätkä ravintolaan näyttämään kuinka rahaa riittää. :D Aamupala aina laivan ravintolassa.

No tässä kyllä konkretisoituu se, miksi suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteeen, en vaan tajua. Omia lapsia on 3 kpl ja ikinä ei ole ravintolassa mennyt sählingiksi ja aina olen nauttinut.  Meille on jopa ravintolassa tultu sanomaan, että oli ilo seurata noin hienosti käyttäytyviä lapsia. Ymmärrän nyt, että tämä on ilmeisen harvinaista. 

Mutta ehkä on hyvä että nää joilla aina menee sählingikis ottaa ne omat puurot mukaan.

Taas tämä "Suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteen"-juttu. Olen itse asunut Euroopassa neljässä eri maassa, ja Euroopan ulkopuolella kahdessa, eikä missään niistä maista ollut yleistä, että lapset söivät ravintolassa - päin vastoin, huomattavasti harvinaisempaa, kuin Suomessa. Ravintolassa syöminen oli kaikisa noissa maissa lähinnä pariskuntien tai kaveriporukoiden juttu.

Näinpä. Ulkolaiset ystävämme käyvät huomattavasti useammin ulkona syömässä kun suomalaiset mutta lapsille tulee aina siksi aikaa joku hoitaja. Usein lapset on jo laitettu nukkumaan ja joku tulee pientä palkkiota vastaan katsomaan etteivät ole yksin jos sattuvat heräämään. Mutta mä epäilen että nämä jotka kotkottavat kuinka ulkomailla lapset ovat illalla ravintolassa mukana ovat saaneet tämän käsityksen etelänlomiltaan. Siis jostain turistirysästä missä myös lapset ovat olleet perheineen lomailemassa. Oikeastihan se arki pyörii siellä ihan niinkun suomessakin ja lapset tarvii unensa kun aamulla on kouluun lähtö.

Jep, tuosta hokemasta tunnistaa aina melkoisen tehokkaasti henkilön, jolla ei ole oikeasti juuri mitään kokemusta "ulkomaista" niiden muutaman etelänloman lisäksi. Suomi on oikeasti yksi lapsikeskeisimpiä maita mitä on - eikä se välttämättä ole ainoastaan ihailtavaa! Monissa muissa maissa vanhempien välistä parisuhdetta vaalitaan ihan eri tasolla - mm. parisuhdeajan muodossa juurikin hotelliviikonloppuina, ravintolakäynteinä jne., lapset saatetaan lähettää vanhempien loma-aikoinakin pitkäksi aikaa isovanhemmille tai leireille, jotta vanhemmat saavat kutea rauhassa. Lapsi ei kaikkialla ole koko maailman ja elämän ydin, eikä pidetä niin tärkeänä, että tenavien on päästävä ravintoloihin syömään. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että se on ihan oikein. Ei ole mitään tieteellistä näyttöä sille, että nämä nykyajan maailmannapana kasvatetut lapset olisivat mitenkään tasapainoisempia aikuisia. Tottakai lapsia täytyy kohdella hyvin, enkä hyväksy esim. fyysistä kurittamista, mutta kyllä tämä pohjoismainen pelleily on mennyt liian pitkälle.

Mulla on kokemusta ulkomaista mutta ei lapsista. Sen olen kuitenkin huomannut, että kesäviikonloppuina iltaisin lapset on ehkä myöhempään ulkona vanhempien kanssa kun ei ole sitä koulua,  mutta en kyllä ihan taaperoita muista nähneeni.  Mutta ei ne lapset kyllä yötä myöden rieku mukana missään  eikä koskaan mun kokemuksen mukaan. Usein seurueesta joku aikuinen lähtee viemään lapsia unille kun muut jäävät vielä iltaa istumaan. En tiedä onko se henkilö sovittu etukäteen? 

Mun kokemukset on Euroopasta. Mutta näkeehän noissa amerikkalaisissa leffoissakin kohtauksia, joissa vanhemmat lähtee ulos illanviettoon ja lapset ovat jo nukkumassa kun lapsenvahti tulee, tai lapsenvahti tulee sopivasti lukemaan iltasatua. Joku Usassa asuva voisi kommentoida, miten se oikeasti menee. 

Menee kyllä ohi aiheen, mutta aika rönsyilevä keskustelu muutenkin :).  

Vierailija
474/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset yleensäkin syö iltapalaksi, käy nytkin.

Miesystävä (olemme keski-ikäisiä) tykkää risteilystä ja aina haluaa aamiaisen. Puoliunessa sitten hänen seurakseen menen aamupalalle. Seuraus: olen vuosien aikana lihonut paljon. Jos en seurustelisi olisin hoikka.

No aika usein käytte risteilyllä jos laiva-aamiaisten takia pelkästään olet lihonut. 

Vierailija
475/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette laivalle mussuttamaan jotain kuivahtanutta ruispalaa hikisessä hytissä?

En vaan ymmärrä. Kun se syöminen on siellä vähän niinkuin se juttu.

Mielummin olisin kotona kuin jossain ankeassa laivan hytissä syömässä omia eväitä.

Laivan mättö siellä missä kaikki yskii ja aivastelee siihen tarjolla olevaan ruokaan ja naapuripöydässä juodaan kaksin käsin ilmaista viiniä? No, kyllä ne omat eväät voi ton voittaa! Jää enemmän rahaa Tukholmaan...

Kuinka pitkälle sä ehdit Viking Gracella, kun se laiva on Tukholmassa tunnin?

Slussenin kioskille. Sieltä saa sit evästä paluumatkalle!

Eiköhän niitä laivoja kulje seuraavanakin päivänä, ja sitä seuraavana.

Vierailija
476/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, että suomalaiset lapsiperheet ovat taas tämänkin keskustelun perusteella niin rikasta porukkaa, että helposti voi vaikka satoja euroja laittaa laivalla syömiseen, eikä tunnu missään. No, emme mekään köyhiä ole, mutta minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mennä 3- ja 5-vuotiaiden aktiivisten lasten kanssa laivan ravintolaan syömään. Rahaa siinä menee kuitenkin lähemmäs satanen kerralla, mutta hetkestäkään ei nauti. Itse ainakin olen sellainen, että haluan syödä rauhassa ja hitaasti, mutta lasten kanssa se menee helposti sählingiksi ja hotkimiseksi. Kun maksan rahaa ravintolassa syömisestä, niin teen sen mielelläni niin, että siitä pääsee nauttimaan. Lasten kanssa ravintolassa syömistä harrastetaan Suomessa mäkkärissä tai edullisemmissa perheravintoloissa ja ulkomailla kunnon ravintoloissa, joissa ei joudu pulittamaan kuin parikymppiä.

Mitä eväisiin tulee, niin otetaan aina eväät mukaan illaksi yllä mainitusta syystä ja lisäksi myös siitä syystä, että laivan ravintolassa illastaminen menisi liian myöhäiseksi. Lapset haluavat leikkimään, eivätkä ravintolaan näyttämään kuinka rahaa riittää. :D Aamupala aina laivan ravintolassa.

No tässä kyllä konkretisoituu se, miksi suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteeen, en vaan tajua. Omia lapsia on 3 kpl ja ikinä ei ole ravintolassa mennyt sählingiksi ja aina olen nauttinut.  Meille on jopa ravintolassa tultu sanomaan, että oli ilo seurata noin hienosti käyttäytyviä lapsia. Ymmärrän nyt, että tämä on ilmeisen harvinaista. 

Mutta ehkä on hyvä että nää joilla aina menee sählingikis ottaa ne omat puurot mukaan.

Taas tämä "Suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteen"-juttu. Olen itse asunut Euroopassa neljässä eri maassa, ja Euroopan ulkopuolella kahdessa, eikä missään niistä maista ollut yleistä, että lapset söivät ravintolassa - päin vastoin, huomattavasti harvinaisempaa, kuin Suomessa. Ravintolassa syöminen oli kaikisa noissa maissa lähinnä pariskuntien tai kaveriporukoiden juttu.

Näinpä. Ulkolaiset ystävämme käyvät huomattavasti useammin ulkona syömässä kun suomalaiset mutta lapsille tulee aina siksi aikaa joku hoitaja. Usein lapset on jo laitettu nukkumaan ja joku tulee pientä palkkiota vastaan katsomaan etteivät ole yksin jos sattuvat heräämään. Mutta mä epäilen että nämä jotka kotkottavat kuinka ulkomailla lapset ovat illalla ravintolassa mukana ovat saaneet tämän käsityksen etelänlomiltaan. Siis jostain turistirysästä missä myös lapset ovat olleet perheineen lomailemassa. Oikeastihan se arki pyörii siellä ihan niinkun suomessakin ja lapset tarvii unensa kun aamulla on kouluun lähtö.

Jep, tuosta hokemasta tunnistaa aina melkoisen tehokkaasti henkilön, jolla ei ole oikeasti juuri mitään kokemusta "ulkomaista" niiden muutaman etelänloman lisäksi. Suomi on oikeasti yksi lapsikeskeisimpiä maita mitä on - eikä se välttämättä ole ainoastaan ihailtavaa! Monissa muissa maissa vanhempien välistä parisuhdetta vaalitaan ihan eri tasolla - mm. parisuhdeajan muodossa juurikin hotelliviikonloppuina, ravintolakäynteinä jne., lapset saatetaan lähettää vanhempien loma-aikoinakin pitkäksi aikaa isovanhemmille tai leireille, jotta vanhemmat saavat kutea rauhassa. Lapsi ei kaikkialla ole koko maailman ja elämän ydin, eikä pidetä niin tärkeänä, että tenavien on päästävä ravintoloihin syömään. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että se on ihan oikein. Ei ole mitään tieteellistä näyttöä sille, että nämä nykyajan maailmannapana kasvatetut lapset olisivat mitenkään tasapainoisempia aikuisia. Tottakai lapsia täytyy kohdella hyvin, enkä hyväksy esim. fyysistä kurittamista, mutta kyllä tämä pohjoismainen pelleily on mennyt liian pitkälle.

Mulla on kokemusta ulkomaista mutta ei lapsista. Sen olen kuitenkin huomannut, että kesäviikonloppuina iltaisin lapset on ehkä myöhempään ulkona vanhempien kanssa kun ei ole sitä koulua,  mutta en kyllä ihan taaperoita muista nähneeni.  Mutta ei ne lapset kyllä yötä myöden rieku mukana missään  eikä koskaan mun kokemuksen mukaan. Usein seurueesta joku aikuinen lähtee viemään lapsia unille kun muut jäävät vielä iltaa istumaan. En tiedä onko se henkilö sovittu etukäteen? 

Mun kokemukset on Euroopasta. Mutta näkeehän noissa amerikkalaisissa leffoissakin kohtauksia, joissa vanhemmat lähtee ulos illanviettoon ja lapset ovat jo nukkumassa kun lapsenvahti tulee, tai lapsenvahti tulee sopivasti lukemaan iltasatua. Joku Usassa asuva voisi kommentoida, miten se oikeasti menee. 

Menee kyllä ohi aiheen, mutta aika rönsyilevä keskustelu muutenkin :).  

Illallinen taitaa olla vähän eri juttu kuin illanvietto. Mä asuin taaperona vielä USA:ssa ja muistan, että siellä oli sellaiset haalarimaiset, tai oikeastaan "potkupukumaiset" yöpuvut lapsilla (about esikouluikään saakka). Näissä flanellisissa kokohaalareissa oli kuitenkin jonkinlaisen muovitetut jalkaosan pohjat. Sitten mentiin koko perhe ravintolaan syömän ja mut ja mun veli kipattiin suurinpiirtein suoraan sieltä tultua petiin, ei tarvinnut edes vaihtaa yöpukua, kun se oli jo päällä ravintolaan mennessä :)

Kellonajasta en osaa sanoa, mutta kun sikäläisiä tapoja katsoo, niin lienee illallista aloitellessa ollut varmaan kello jo yhdeksän illalla.

Vierailija
477/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni vedenkeitin on hyva olla, ja teepusseja, pikakahvia, kuuma kuppi keittoja. Oma kannellinen termosmuki viela mukaan niin hyvin parjaa. Tykkaan myos  sokerittomista/gluteenittomista proteiinipatukoista. Nailla parjaa hyvin eika tarvi olla liikaa riippuvainen laivan mielestani yksipuolisista ruokavaihtoehdoista. Tietysti menen ainakin yhteen voileipapoytakattaukseen ja aamiaiskattaukseen mutta muina aikoina on hyva olla hytissa varalla jotain  pienta syomista ja kuumaa juomista, joskus on ollut voileipia joista on aina osa jaanyt syomatta ja menneet huonoiksi

no eihän tuo nyt vielä riitä, kyseessä on sentään 24 tunnin risteily!  Kyllä leipäkone pitää ehdottomasti pakata mukaan, se alustaa ja kohottaa yön aikana taikinan ja aamulla onkin sitten kiva mutustella lämpimäisiä hytissä. Ei tarvi lähteä ruuhkaiselle meriaamiaiselle viinalta lemuavien ihmisten joukkoon. Primuskeittimellä keittelet kätevästi kunnon kuoriperunat sitten kun pesueella alkaa olla kunnon nälkä. Ja kun suuntaatte laivan saunaosastolle, niin lenkkiä evääksi mukaan. Siellä se kabanossi kypsyy kiukaalla hiukopalaksi samalla kun perhe polskii ja ilakoi vesileikeissä.

Kyllä on risteilyt vaan niin parhaita!

Vierailija
478/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako laivalle ottaa retkikeittimen

Vierailija
479/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako laivalle ottaa retkikeittimen

Retkikeitin! Hah! Semmoinen on näpertelijötä varten. Kun lähdetään reissuun, niin varusteiden pitää olla ensiluokkaisia. Kuten tässä https://www.nettivuokraus.com/elamystuotteet/soppatykki-m-29/501242/

Vierailija
480/633 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Yllättävän paljon meinaa näin ihan vain sivusta seuraajana ärsyttää taas. Aloittaja kysyy jotakin ja fiksuja vastauksia tulee ehkä kolme, lopuissa keskitytään ihmettelemään miksi ap on edes lähdössä jos on niin köyhä tai pihi. Kiesus.

Me reissattiin yksinhuoltajaäidin ja kahden veljen kanssa tosi paljon. Ihan koska meidän äiti hallitsi taktisen piheilyn ja kolme meidän ulkomaanreissua makso saman verran kun monilla perheillä yks reissu. Muistan jokaisen reissun, mutten muista kertaakaan ajatelleeni et kylläpä harmittaa kun ei käydä joka ruualla ravintolassa. Ruotsin laivalla perheen kahvilailtapalan vaihtamisella eväisiin kuittaa jo esimerkiksi Junibackenin sisäänpääsymaksun. (Kannattaa käydä!) Meillä oli aina eväät mukana pienemmille ruuille.

Lisäks tosiaan toi aikataulutus myöhäislähdöllä pienten lasten kanssa, ihan hirveenä järkevämpää syödä iltapala hytissä ja käyttää vähäinen ilta-aika lasten kanssa kiertelemiseen jos tarkoitus kuitenkin on lasten ehdoilla mennä! Aikuisten reissut on sitte asia erikseen :)

JA jos sitten asiaan, niin elmukelmussa säilyy leivät juustoineen ja kinkkuineen hyvänä vaikka seuraavaan aamuun, ei tarvi huolehtia kylmälaukuista tms.

Hedelmäpiltit on hyviä ja maistuvia ihan aikuisillekki. Laivan kaupastahan jotain saa, mutta lasten iltapalat pakkaisin kyllä ite mukaan. Lisäksihän voi ottaa vaikka jotain pähkinöitä tai hedelmiä, banaanilastut on hyviä. Ja pillimehut matkaan, sillä hyvä.

Hyvää reissua!