Eväitä mukaan laivalle? Viking Grace
Olemme lähdössä perheen kanssa laivalle ja ostimme etukäteen aamupalat sekä paluumatkan illallisen. Ekana iltana pitäisi olla jotain iltapalaa, joten suunnittelin ottavani eväitä mukaan. Gracella ei taida olla mitään kauppaa mistä saisi perus "eväskamppeita"? Kahviloita varmasti joo mutta en ehkä kahviloiden hinnalla ostaisi viisihenkiselle perheelle syötävää. Onko ihan hölmö idea?
Kommentit (633)
hanna82 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle välttämätön paha, koska lähen miehen ja lasten mieliksi jos esim. ollaan saatu joku edullinen risteily alekupongilla. Heh. Hytissä on ihan kiva katella akrobatiaesityksiä, hyvin näkee kun on sellainen promenade hytti, ja siinä muutenkin kiva istuskella ja katella "kadulle" ihmisiä. ja syyä karkkia. jee
En tiedä oliko tuo kirjoitus tehty tosissaan vai jollain huumorilla. No mutta pistetään tähän väliin oma kokemus ilman huumoria. Kun menin mieheni ja hänen lapsensa (8v) kanssa risteilylle Hki-Sto-Hki. En ota kantaa rahan käyttöön vaan ajan. Olen itse lapseton nainen ja voin sanoa että oli elämäni tylsin risteily. Kaikki meni lapsen ehdoilla. Tähän väliin joku jo huutaa että niin pitää mennäkin ja itse olin kai se tyhmä kun lähdin. En kiellä sitä. Meillä ei ollut promenadehyttiä eli ne akrobatiatkin jäi näkemättä. Jotain käytiin syömässä ja jossain lasten jutuissa sitten nojattiin koko matka melkein. Ei tosiaan käyty tanssiravintolassa illalla. Itse kyllä tuon ikäisenä lapsena siellä riekuin vanhempieni kanssa puoleen yöhön ja se oli vain hauskaa. Mutta ei näköjään nykyvanhemmat uskalla mitään muuta kun jotain pallomerta ja hyttiä. Kävin mä itsekseni parfymeriassa jne mutta olipa tosi outoa olla perheristeilyllä kiinnisidottuna tähän perheasiaan olemalla kuitenkin itse lapseton.
No opin tästä sen verran että ei tosiaan lähdetä pitemmälle ulkomaan matkalle Nalle Puh landiaan tällä kokoonpanolla. Aika tuli todella pitkäksi.
Ohis mutta menköön.
8 v on jo iso, ei sen ikäisen kanssa matkustaminen yleensä ole tylsää eikä hankalaa. Ainoa mikä ei onnistu on hillitön biletys.
Opiskelijaristeilylle me ostettiin aikanaan mäkistä juustohamppareita ja lämmitettiin niitä hiustenkuivaajalla! :D siinä vinkki!
Laiva lähtee ysiltä? Mihin aikaan te syötte iltapalaa/käytte nukkumaan normaalisti? Aika myöhään ilmeisesti. Eikös joku hedelmä ja juoma riitä.
Roinan ostamisesta. Jos nyt sitten pullo, pari hajuvettä on roinaa niin olkoon. Jos sen ostan niin sillä ajatuksella, että sen tarvitsen ja entiset on vähissä. Tai haluan juuri sen tuoksun. Tai löysin kivan uuden tuoksun. Mutta kun se kuuluu minun perusasioihin elämässä, ostaisin sen joka tapauksessa. Hajuvedet kuuluu minun elämääni, en osta niitä turhaan pyörimään nurkkiin.
Samoin jos löydän jonkun kivan vaatteen tms. Niin ostan sen sillä perusteella, että sille on käyttöä tai olen etsinyt sen tyylistä. En osta vain ostamisen huvista, niinkuin eräät luulevat. Mutta en kitsastele ja mieti kannattaako, onko järkevää, onko kallis , saanko jostain halvemmalla jne.
En ole lainkaan roinan perään roinan itsensä vuoksi, mutta en myöskään elä niin, että kaikki mitä hankin on hyvin tarkoin mietitty, laskettu ja tutkittu se kaikkein halvin vaihtoehto kyseiselle tuotteelle.
Jos sellainen tuote tai palvelu johon olen tykästynyt ja minulla on sille tarvetta sattuu löytymään vaikka sieltä parjatulta laivalta, niin miksi en sitä ostaisi? Siksi varaudun reissulle niin, että pystyn sen myös hankkimaan.
Taas siis mentiin ääripäähän, ne jotka kertovat, että ostavat jotain laivalta ovat *rojun kerääjiä ja rojun perään*. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Roinan ostamisesta. Jos nyt sitten pullo, pari hajuvettä on roinaa niin olkoon. Jos sen ostan niin sillä ajatuksella, että sen tarvitsen ja entiset on vähissä. Tai haluan juuri sen tuoksun. Tai löysin kivan uuden tuoksun. Mutta kun se kuuluu minun perusasioihin elämässä, ostaisin sen joka tapauksessa. Hajuvedet kuuluu minun elämääni, en osta niitä turhaan pyörimään nurkkiin.
Samoin jos löydän jonkun kivan vaatteen tms. Niin ostan sen sillä perusteella, että sille on käyttöä tai olen etsinyt sen tyylistä. En osta vain ostamisen huvista, niinkuin eräät luulevat. Mutta en kitsastele ja mieti kannattaako, onko järkevää, onko kallis , saanko jostain halvemmalla jne.
En ole lainkaan roinan perään roinan itsensä vuoksi, mutta en myöskään elä niin, että kaikki mitä hankin on hyvin tarkoin mietitty, laskettu ja tutkittu se kaikkein halvin vaihtoehto kyseiselle tuotteelle.
Jos sellainen tuote tai palvelu johon olen tykästynyt ja minulla on sille tarvetta sattuu löytymään vaikka sieltä parjatulta laivalta, niin miksi en sitä ostaisi? Siksi varaudun reissulle niin, että pystyn sen myös hankkimaan.Taas siis mentiin ääripäähän, ne jotka kertovat, että ostavat jotain laivalta ovat *rojun kerääjiä ja rojun perään*. Heh.
Ei tämä koko ketju arvostele juuri sinua, *tähtien käyttäjä*!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin annan ennemmin sen 20-40€ vaikka hyväntekeväisyyteen kuin ostan jotain ylihinnoiteltuja bulkkisämpylöitä.
Mä annan ennemmin sen risteilyn hinnan hyväntekeväisyyteen kuin menen 24 h ajaksi laivalle syömään omia eväitä. Jotenkin en vaan ymmärrä tämän ideaa. Maksetaan siitä, että istutaan 6 m5 kopissa juomassa termarista kahvia ja syömässä leipää. Muistaakseni (voi muistaa väärin) en ole ikinä syönyt laivalla bulkkisämpylää ja Ruotsissa asuessani reissasin sentään ihan reittimatkaa kerran kuukaudessa. Ihan ruokaa sieltä sai. Harvoin tuli a la cartessa syötyä, mutta ihan pastaa ja salaatteja sai jo 90-luvun alussa, joskus tuli mentyä sinne buffaan ihan vaan ajankuluksi.
Laivalla on niin kuolettavan tylsää vielä, niin se ruokailu oli kyllä eräänlainen ohjelmanumero. Sitten senkin ajan istuisi jossain hytissä järsimässä juustovoileipää. Nonnii, leivät on syöty. Mitä tehtäis seuraavat 23 h.
Yksi eväsperhe tässä hei. Meillä on usein eväitä mukana näistä syistä: Matkustamme paljon. Ravintola-ja kahvilaruokaan - varsinkin keskinkertaiseen - kyllästyy. Matkalaisia myös huikoo eri aikaan. Lisäksi kohdalle osuu liian usein kurjaa laatua eivätkä monetkaan kuppilat ole mitään viihtyisimpiä. Siksi mukana on esim. hedelmiä tuoreena/kuivattuna, pähkinöitä ja kasviksia. Joskus mukana on itsetehtyjä eväsleipiä, tummaa suklaata ja smoothiet.
Emme kylläkään juuri risteile. Kaksi risteilyä on tehty kymmeneen vuoteen. Molemmilla kerroilla meillä oli sviitti - viihdyimme siellä perheen kanssa oikein hyvin. Sitä laivaa en muuten jaksanut kyllä nopeaa kierrosta lukuunottamatta katsella. Oli eväitä, toki lapset napsivat jotain loungesta ja me aikuiset joimme sieltä kahvit ja söimme yhdet ruuat ravintolassa (+aamiainen a la carte, joka kuului hytin hintaan). Kyllä se touhu tuli kivasta ja todella tilavasta hytistä huolimatta nähtyä, ei olla ihan heti uudelleen menossa.
Enpä nyt laivaruokia ohjelmanumerona pitäisi. Varsinkaan niitä karseita buffaruokia. Enkä jaksa uskoa, että joku maksoi hyttimme muoviin käärityllä pullasämpylällä ja automaattisumpilla - tai jollain ”ahmi vuoden tarpeiksi lihapullia ja katkarapuja” -buffetilla.
Pointti, jos se ei selvinnyt: Eväät eivät ole automaattisesti köyhäilyä vaan niiden suosimiselle on monia muitakin syitä. Tässä meidän ja aiemmin on mainittu monta muuta. Taaplatkoon jokainen tyylillään. Se, mikä on sinulle juuri laivallamatkan parasta antia, ei ole toiselle yhtään mitään. Suomalaiset syövät ravintoloissa vielä näköjän niin vähän, että se on joillekin jotenkin spesiaalia.
Pieni vedenkeitin on hyva olla, ja teepusseja, pikakahvia, kuuma kuppi keittoja. Oma kannellinen termosmuki viela mukaan niin hyvin parjaa. Tykkaan myos sokerittomista/gluteenittomista proteiinipatukoista. Nailla parjaa hyvin eika tarvi olla liikaa riippuvainen laivan mielestani yksipuolisista ruokavaihtoehdoista. Tietysti menen ainakin yhteen voileipapoytakattaukseen ja aamiaiskattaukseen mutta muina aikoina on hyva olla hytissa varalla jotain pienta syomista ja kuumaa juomista, joskus on ollut voileipia joista on aina osa jaanyt syomatta ja menneet huonoiksi
Meillä on usein eväitä mukana juuri siksi koska haluamme nauttia reissusta ja hyvästä safkasta, -sekä olosta. Sellainen kylmälaukku messissä, jonka saa kiinni samaan sähköpistokkeeseen. Laivan ruuat eivät oikeasti ole mitenkään hyvälaatuisia. perus S-etukorttiraflatasoa. Jos niitä mättää parinkin aterian verran, tulee aina vaan tukkoinen olo, ei todellakaan hyvinravittu. Ja tämä ei ole snobbailua. Samoin kuten eväiden ottaminen ei ole pihistelyä. Ollaan tehty näin myös matkoilla, joissa kaikki on kustannettu puolestamme. Muutenkaan en brassailisi sillä, että laivalla mennään vetämään kaksin käsin koko rahan edestä seisovaan pöytään. Jos ei ole varaa -missä ei ole mitään hävettävää!- niin on tosi fiksua säästää juuri ruuan kanssa. Elämyksellisyydessä on kyse niin paljon enemmästä kuin mättökulttuurista.
Laivamatkojen pienin nautinto on kulinaarista. Jos haluaa syödä hyvin, se onnistuu ihan joka päivä täällä mantereen rafloissa. Henkilökohtaisesti koen, että parasta laivalla on avomerimaisemat ja kesällä kannella valosta ja merituulesta nauttiminen. Se voi olla myös keino irrottautua arjesta. Monesti pelkkä maisemanvaihdos on tärkeintä. Jos saa sekä bailata, että safkata paremmin/paremmissa paikoissa maissa, miksi väkisin vetää napaa ja päätä täyteen ja olla sitten lähinnä huojentunut kun pääsee taas pois laivamyllystä.
Jos esim. ei tunkkaiset pikkujoulu(ruoka)buffetit kiinnosta, voi jollekin olla ihan loistava vaihtoehto viettää työpaikan pikkujouluristeilyä, monen kuukauden rankan projektipuristuksen jälkeen nukkumalla pitkään ja lukemalla rauhassa kirjaa hytissä merimaisemia katsellen ;)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on usein eväitä mukana juuri siksi koska haluamme nauttia reissusta ja hyvästä safkasta, -sekä olosta. Sellainen kylmälaukku messissä, jonka saa kiinni samaan sähköpistokkeeseen. Laivan ruuat eivät oikeasti ole mitenkään hyvälaatuisia. perus S-etukorttiraflatasoa. Jos niitä mättää parinkin aterian verran, tulee aina vaan tukkoinen olo, ei todellakaan hyvinravittu. Ja tämä ei ole snobbailua. Samoin kuten eväiden ottaminen ei ole pihistelyä. Ollaan tehty näin myös matkoilla, joissa kaikki on kustannettu puolestamme. Muutenkaan en brassailisi sillä, että laivalla mennään vetämään kaksin käsin koko rahan edestä seisovaan pöytään. Jos ei ole varaa -missä ei ole mitään hävettävää!- niin on tosi fiksua säästää juuri ruuan kanssa. Elämyksellisyydessä on kyse niin paljon enemmästä kuin mättökulttuurista.
Laivamatkojen pienin nautinto on kulinaarista. Jos haluaa syödä hyvin, se onnistuu ihan joka päivä täällä mantereen rafloissa. Henkilökohtaisesti koen, että parasta laivalla on avomerimaisemat ja kesällä kannella valosta ja merituulesta nauttiminen. Se voi olla myös keino irrottautua arjesta. Monesti pelkkä maisemanvaihdos on tärkeintä. Jos saa sekä bailata, että safkata paremmin/paremmissa paikoissa maissa, miksi väkisin vetää napaa ja päätä täyteen ja olla sitten lähinnä huojentunut kun pääsee taas pois laivamyllystä.
Jos esim. ei tunkkaiset pikkujoulu(ruoka)buffetit kiinnosta, voi jollekin olla ihan loistava vaihtoehto viettää työpaikan pikkujouluristeilyä, monen kuukauden rankan projektipuristuksen jälkeen nukkumalla pitkään ja lukemalla rauhassa kirjaa hytissä merimaisemia katsellen ;)
Jep, just näin! Meillä ei oo ollut kylmälaukkua, mutta tosiaan koneeseen/laivalle on matkannut jotain take away -herkkuja useammankin kerran. Jotkut tosi hyvät leivokset, joku laadukas patonki, salaatti jne. maista jostain delistä tai konditoriasta. Niin samaa mieltä laivan tasosta.. meinasin sanoa itse, että ABC-tasoa 😅 Ja samasta syystä eväät on automatkallakin - tai sit suunnataan tauolle johonkin kaupunkikeskustaan Tripparin perusteella.
446/sviitissä matkustanut eväsperhe
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa oli hedelmiä ja jugurtteja ym smoothieita myytävänä. Ja hinnat kohtuulliset, esim banaani 80senttiä.
mitä hulluja, me otetaan kolme kiloja hedelmiä mukaan ja tehosekoitin ja siinä tulee smoothieta kerrakseen ja sieltä halavimmasta kaupasta
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä porukka on materialistista ja ruokakeskeistä, jos laivareissun ja yleensäkin matkustamisen päätarkoitus on kulutus, ostaminen ja syöminen. Minä ainakin nautin laivamatkoilla ja yleensäkin matkoilla ihan muista asioista - syöminen on lähinnä sivuseikka. Shoppailua sen sijaan en ymmärrä ollenkaan - ostetaan, ostetaan ja ostetaan roppakaupalla roinaa ja tavaraa asunto täyteen, ja sitten stressataan, kun ei ole tilaa ja täytyy aina siivota. Tehdään töitä hikihatussa, että olisi tarpeeksi rahaa ostaa taas lisää tavaraa. Elämä pyörii sen helvetin roinan ympärillä.
No kerro nyt konkreetisesti että mitä teet siellä laivamatkalla? Mikä on se juttu joka saa sut lähtemään laivalle ja maksamaan siitä? Vaikka nyt sanotaan marraskuussa, kun lähtiessä on sysipimeää, sinne yhdeksään aamulla on sysipimeää ja siinä kolmen nejän maissa on taas sysipimeää. Kun mietitään vaikka tuota Viking Gracea, niin sen valoisan aikaan se on aavalla merellä. Tietty jos tykkää tuijottaa horisonttia ja syödä eväitä hytissä. Mutta mikä on se juttu joka saa sinut maksamaan laivamatkasta nimenomaan tällaisessa tapauksessa, että se on vain se risteily, jos et syö ravintolassa etkä shoppaile mitään.
Itse esim. tykkään lukea kirjoja. Mutta ei mun tulis edes mieleen maksaa siitä, että menisin ristelilaivalle lukemaan kirjaa hyttiin tai käytävän nojatuoliin.
Vierailija kirjoitti:
hanna82 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle välttämätön paha, koska lähen miehen ja lasten mieliksi jos esim. ollaan saatu joku edullinen risteily alekupongilla. Heh. Hytissä on ihan kiva katella akrobatiaesityksiä, hyvin näkee kun on sellainen promenade hytti, ja siinä muutenkin kiva istuskella ja katella "kadulle" ihmisiä. ja syyä karkkia. jee
En tiedä oliko tuo kirjoitus tehty tosissaan vai jollain huumorilla. No mutta pistetään tähän väliin oma kokemus ilman huumoria. Kun menin mieheni ja hänen lapsensa (8v) kanssa risteilylle Hki-Sto-Hki. En ota kantaa rahan käyttöön vaan ajan. Olen itse lapseton nainen ja voin sanoa että oli elämäni tylsin risteily. Kaikki meni lapsen ehdoilla. Tähän väliin joku jo huutaa että niin pitää mennäkin ja itse olin kai se tyhmä kun lähdin. En kiellä sitä. Meillä ei ollut promenadehyttiä eli ne akrobatiatkin jäi näkemättä. Jotain käytiin syömässä ja jossain lasten jutuissa sitten nojattiin koko matka melkein. Ei tosiaan käyty tanssiravintolassa illalla. Itse kyllä tuon ikäisenä lapsena siellä riekuin vanhempieni kanssa puoleen yöhön ja se oli vain hauskaa. Mutta ei näköjään nykyvanhemmat uskalla mitään muuta kun jotain pallomerta ja hyttiä. Kävin mä itsekseni parfymeriassa jne mutta olipa tosi outoa olla perheristeilyllä kiinnisidottuna tähän perheasiaan olemalla kuitenkin itse lapseton.
No opin tästä sen verran että ei tosiaan lähdetä pitemmälle ulkomaan matkalle Nalle Puh landiaan tällä kokoonpanolla. Aika tuli todella pitkäksi.
Ohis mutta menköön.
8 v on jo iso, ei sen ikäisen kanssa matkustaminen yleensä ole tylsää eikä hankalaa. Ainoa mikä ei onnistu on hillitön biletys.
Eikä mikään parisuhteenhoitokaan. Hurjimmat vaikkapa samassa sängyssä duunaa jotain mutta tällä matkalla ei pallomerta hauskempaa tule. Eikä edes sitäkään, aikuisille, koska on lasten juttu se.
Vierailija kirjoitti:
Ok, täsä tuli nyt eka järkevä perustelu mennä laivalle 24 tunniksi. Tämä tietty edellyttää kesaikaa ja hyvää säätä. Meren rannalla kasvanneelle tämä ei ole itsestään selvää, että joku maksaa risteilylaivalle menemisestä aistiakseen merellistä tunnelmaa, mutta ihan hyvä pointti. Ei silti saisi mua roudaamaan laivalle kylmälaukkua. Varsinkin kun sen kylmälaukun voisi roudata vaikka Meilahteen ihan bussilipun hinnalla.
Olen syönyt kyllä ihan mielettömän hyvää kuhaa Silja Serenadella ja siten aika keskinkertaista pastaa samalla laivalla. Mutta jotenkin en vaan osaa kuvitella sitä, että kannetaan joku kylmälaukku laivaan ja syödään sieltä voikkuleipää ja sitten "nautitaan laivan tunnelmasta" noin muuten. MITÄ siellä tehdään??? Tämä on yhä itselleni hiukan arvoitus. Erityisesti tää sviittiperhe. Miksi te menitte sinne laivalle? Mitä siltä haitte? Olette matkustelleet valtavasti ympäri maailmaa, mutta menitte 24 h risteilylle syömään omia eväitä ja loungen antimia? Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te menette laivalle mussuttamaan jotain kuivahtanutta ruispalaa hikisessä hytissä?
En vaan ymmärrä. Kun se syöminen on siellä vähän niinkuin se juttu.
Mielummin olisin kotona kuin jossain ankeassa laivan hytissä syömässä omia eväitä.
Laivan mättö siellä missä kaikki yskii ja aivastelee siihen tarjolla olevaan ruokaan ja naapuripöydässä juodaan kaksin käsin ilmaista viiniä? No, kyllä ne omat eväät voi ton voittaa! Jää enemmän rahaa Tukholmaan...
Niin, mitä ihmettä siellä risteilyllä sitten 24 tuntia tekee jos ei käytä mitään laivan palveluja?
Itse laiva on äkkiä katsottu jos koko risteilyn ohjelmana on kävely yleisissä tiloissa pitkin laivaa ja välillä yleisissä tiloissa istuminen.
Ja hytissä oleilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te menette laivalle mussuttamaan jotain kuivahtanutta ruispalaa hikisessä hytissä?
En vaan ymmärrä. Kun se syöminen on siellä vähän niinkuin se juttu.
Mielummin olisin kotona kuin jossain ankeassa laivan hytissä syömässä omia eväitä.
Laivan mättö siellä missä kaikki yskii ja aivastelee siihen tarjolla olevaan ruokaan ja naapuripöydässä juodaan kaksin käsin ilmaista viiniä? No, kyllä ne omat eväät voi ton voittaa! Jää enemmän rahaa Tukholmaan...
Kuinka pitkälle sä ehdit Viking Gracella, kun se laiva on Tukholmassa tunnin?
Slussenin kioskille. Sieltä saa sit evästä paluumatkalle!
Lentokentällä taxfree puolella maksaa täytetty reissumies 8.30e. Melkein ostin. =D
Mä haluun olla lomalla pois arkirutiineista. Ei ole mun velvollisuus vääntää miehelle ja lapsille iltapalaa kun koko paatti on ruokapaikkoja täynnä. Parempi kanssa että lapset oppivat pienestä pitäen miten ravintolassa kuuluu käyttäytyä.
Iltapalan vääntäminen miehelle arkirutiini?
Ohis mutta menköön.