Ruuan kasvatus itse muka halpaa?
Päätin näin köyhänä opiskeliana av-mammojen neuvoistavaarin. Alan kesän tullen kasvattqa tarvitsemani kasvikset yms. parvekkeella. Törmäsin kuitenkin ongelmaan. Minulla ei ole vanhoja turhia puulaatikoita tai saaveja, nuori kun olen... Katselin erilaisten ruukkujen ja laatikoiden hintoja ja ne ovat todella kalliita perus kukkaruukkuja lukuunottamatta. Nyt jotain ideoita. Mistä tarpeeksi syviä laatikoita halvalla esim. porkkanoille ja perunoille? Ja muitakin vinkkejä saa toki antaa :)
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista jogurtti- tai maitopurkeistakin saa purkkeja kasveille sun muista vastaavista.
Mikäköhän olisi oikeasti hyötysuhde vaikka sille, että vuoraa 2 m2 parvekkeen täyteen maitopurkeista leikattuja astioita ja kasvattaa niissä perunaa. Tai realistisemmin vaikka porkkana. Yhteen mahtuu kasvamaan ehkä max. Kolme porkkanaa. Tai vaikka olis ämpäreitä. Millä laskuopilla tää parvekeviljely siis säästää? Mukava harrastus se varmasti on jos ei keksi parvekkeelle muuta käyttöä kuin päällystää se maitopurkeillsa ja ämåäreillä.
Partsiviljelyn voi ottaa mielenkiintoisena harrastuksena. Ja aloittaa tosiaan helpommista. Salaatit, yrtit, vihersipuli. Saattaa käydä niin että hurahdat. Ja jokainen vuosi on erilainen. Yllätyksiä tulee, sekä mukavia että vähemmän.
Mulla on pieni kasvihuone joka kuumeni viime kesänä ihan saunaksi. Yrtit ja salaatit ei olleet moksiskaan kun saivat tarpeeksi kastelua. Mutta mun jokavuotinen epäonnen tomaattini ei tykännyt. Mä en ota enää tomaatintainta ensi kesänä! En koskaan saa siitä kuin pari marjankokoista hedelmää loppusyksystä, oli keli mikä hyvänsä.
Kasvihuonekurkku sensijaan tekee satoa mukavasti. Ja kurkut on rapeita ja maukkaita kunhan ei kasvata ihan käsivarren paksuiseksi:) Se voisi pärjätä parvekkeellakin paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsekasvattaminen oikeasti niin halpaa ole että sitä säästämisen takia kannattaisi tehdä. Harrastuksena mukava, ja tietää tarkalleen mitä ne rehut ja juurekset ovat syöneet ennen kuin sinä syöt ne.
Kokonaiset 10 € meni kun ostin siemenperunat sipulit, lantun ja porkkanan siemenet. Lähes toinen samanmoinen toki menee vielä ku yrtit hankin. : D
Sipuleita ja perunoita saa syksyllä 50 senttiä kilo kaupasta. Pitää tulla satoa monta kymmentä kiloa ennen kuin pääset voiton puolelle. Kasvatuksen kustannukset tuskin myöskään jää pelkkiin siemeniin. Tarvitaan vielä paljon muutakin.
Onko teillä vinkkejä kesäkurpitsalle?
Viime vuonna laitoin myöhään ihan vain katsoakseni kasvaako laatikossa ja kasvoi, mutta.. Se hurja määrä pitkiä lonkeroita valui maahan asti ja siihen iski joku valkoinen hattara (home?) . Miten teen toisin tänä kesänä? Tietysti laitan kasvamaan aiemmin, mutta miten suojaan lonkerot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista jogurtti- tai maitopurkeistakin saa purkkeja kasveille sun muista vastaavista.
Mikäköhän olisi oikeasti hyötysuhde vaikka sille, että vuoraa 2 m2 parvekkeen täyteen maitopurkeista leikattuja astioita ja kasvattaa niissä perunaa. Tai realistisemmin vaikka porkkana. Yhteen mahtuu kasvamaan ehkä max. Kolme porkkanaa. Tai vaikka olis ämpäreitä. Millä laskuopilla tää parvekeviljely siis säästää? Mukava harrastus se varmasti on jos ei keksi parvekkeelle muuta käyttöä kuin päällystää se maitopurkeillsa ja ämåäreillä.
Hyötyä se mukava harrastuskin on. Minkä hinnan sille laittaisit? Sen paprikan chilin tai tomaatin voi istuttaa suoraan istutus/kasvusäkkiin joka on sitä varten suunniteltu. Ei tarvitse maitopurkeilla päällystää 2 m2 parveketta aikuisten oikeasti. Mikä hyötysuhde on vauvapalstalla kritisoida muiden harrastuksia, paljonko sillä säästää. Onhan toki hulluilla perinteisesti halvat huvit.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille neuvoista! En olettakkaan hirveitä säästöjä tekeväni, varsinkaan näin ekana vuonna kun pitää hankkia kaikki tarvikkeet kastelukannusta lähtien. Kevääksi ja kesäksi on kuitenkin joku harrastus nyt ainakin töiden lisäksi. Tärkeintä on saada edes jotakin kasvamaan itse :) Ihmetytti vaon tän touhun aloittamisen kalleus... Ilmaisia ämpärijonoja siis metsästämään :DDD Eilen sain jo minitomaatin siemenet istutettua jogurtti- ja maitopurkkeihin.
-Ap
Jep, harrastusmielellä, siksi, että siitä kasvunseuraamisesta ja pienestä napostelusta nauttii :)
Opit kyllä kasvattamaan kokemuksen kautta myös satokokoa. Pidä päiväkirjaa siitä mikä on paras aika laittaa taimet itämään (jos ekat esikasvatettavat kupsahtaa niin laitat toisen erän myöhemmin), miten lannoitat, miten olet muuttanut lannoitusta, miten kastelet jne. Eri paikoissa on erilaiset olosuhteet. Esim. kukkivan mansikan kun ostat ruukkuun niin saat napostella siitä muutamia mansikoita. Tekee koko kesän, mutta ei paljoa. Se napostelu on tosi kivaa kun ensin seuraa kypsymistä ja sitten pääsee syömään sen!
Parvekkeella pystyy kasvattamaan aika paljon ja vaikka jollain perunasato oli jäänyt pieneksi niin toisilla on tullut enemmän. Pitää muistaa myös jatkuvuus jos haluaa satoa koko ajan eli istuttaa uutta koko kesän tietyin väliajoin. Tarkempia ohjeita kirjoista ja lehdistä.
Vierailija kirjoitti:
Partsiviljelyn voi ottaa mielenkiintoisena harrastuksena. Ja aloittaa tosiaan helpommista. Salaatit, yrtit, vihersipuli. Saattaa käydä niin että hurahdat. Ja jokainen vuosi on erilainen. Yllätyksiä tulee, sekä mukavia että vähemmän.
Mulla on pieni kasvihuone joka kuumeni viime kesänä ihan saunaksi. Yrtit ja salaatit ei olleet moksiskaan kun saivat tarpeeksi kastelua. Mutta mun jokavuotinen epäonnen tomaattini ei tykännyt. Mä en ota enää tomaatintainta ensi kesänä! En koskaan saa siitä kuin pari marjankokoista hedelmää loppusyksystä, oli keli mikä hyvänsä.
Kasvihuonekurkku sensijaan tekee satoa mukavasti. Ja kurkut on rapeita ja maukkaita kunhan ei kasvata ihan käsivarren paksuiseksi:) Se voisi pärjätä parvekkeellakin paremmin?
Voitan kasvattaa sen tomaatin sankossa poissa kasvihuoneesta. Itselleni tuli parvekkeella kolmesta tomaattisankosta aivan mieletön sato, aivan myöhäissyksyyn asti tekivät tomaatteja. Saatttoivat olla kirsikkatomaatteja, minulla on pussit sekoittuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsekasvattaminen oikeasti niin halpaa ole että sitä säästämisen takia kannattaisi tehdä. Harrastuksena mukava, ja tietää tarkalleen mitä ne rehut ja juurekset ovat syöneet ennen kuin sinä syöt ne.
Kokonaiset 10 € meni kun ostin siemenperunat sipulit, lantun ja porkkanan siemenet. Lähes toinen samanmoinen toki menee vielä ku yrtit hankin. : D
Sipuleita ja perunoita saa syksyllä 50 senttiä kilo kaupasta. Pitää tulla satoa monta kymmentä kiloa ennen kuin pääset voiton puolelle. Kasvatuksen kustannukset tuskin myöskään jää pelkkiin siemeniin. Tarvitaan vielä paljon muutakin.
Minulle parvekekasvatus on nautinnollinen arrastus. On ihanaa kasvattaa itse siemenistä ja taimista ja voi sitä riemua kun satoa alkaa tulla. Jo pelkästään mullassa on bakteereja, jotka vaikuttavat positiivisesti ihmisen mieleen ja fyysiseen hyvinvointiin, vihreys ja tuoreus nostaa valkosoluarvoja jne. samoin jotkut tuoksut (esim. sypressi). Hyvä ja iloinen mieli, sen vuoksi jo kannattaa kasvatella (jos tykkää).
Kalliimpien tuotteiden kohdalla toki säästöäkin alkaa tulla.
Pitäisi OSATA myös kasvien viljelystä jotain tai paljon. Ja nähdä vaivaa. Ei onnistu laiskalta. Opiskella.
Esim Anna puu ei tiennyt, että porkkanat ym juurekset pitää harventaa, jotta niistä saa jotain satoa, jollei tuholaiset ole niitä sitä ennen syöneet.
Kerran oli tv ohjelmasarja, erässä jaksossa joku piti kanoja, eikä ollut kunnon tiloja tai edes suojaa. Se vain tuntu kivalta. Salmonellariski.
Voi ristus!
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt tämän homman väärin. Se on halpaa vain silloin, kun on tarpeeksi maata ja säilytystilaa talveksi, käytännössä siis maalla. Parvekkeella kannattaa kasvattaa sellaista, jota syö tuoreena, eli periaatteella ruukusta ruokapöytään, esim. salaattia, mausteita ja muita yrttejä. Alkuinvestoinnin nekin vaativat, mutta samoja ruukkuja ja multaa voi käyttää monta vuotta.
Silloinkin kannattaa tarkoin valikoida, mitä kasvattaa.
Esim. peruna on niin halpaa, että palstaviljelmällä on vaikea säästää.
Ämpärillisestä chilejä tuli noin 150 kpl chilipaprikoita. Kokemusta on tosin yli 20 vuotta. Ei voi kuvitella että asiat oppii suit sait. Oikeastaan mitään ei opi oikeasti niin. Kova valitus siitä että "teimme ohjeen mukaan oikein". Ohjeen vika olimme täydellisiä ja valmiita jo ennen kuin aloitimme harrastksen. Ihmettelen että moni alkaa harrastamaan kuvitellen ettei asioihin tarvitse panostaa. Että vaikka joku kalastus on helppoa kun on saanut jonkun hauen jostain kaislikosta joskus. Yleensä tarvitaan vähintään 5 vuotta aktiivista harrastusta alalla kuin alalla että alkaa saamaan jonkin käsityksen ko teemasta ja jotain tulosta harrastuksestaan.
Toki omalta perunamaalta saa takuulla tuoretta uutta perunaa, kolhuherkät herkkulajikkeet saa hellävaraisesti nostettunna(Siikli on valitettavan usein kaupassa pilalle mukiloitua)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yritetty 3 vuotta todella aurinkoisella parvekkeella. Ilma ei kierrä ollenkaan eikä ne eivät kerta kaikkiaan tuota yhtään mitään. Tomaattipensaasta tuli noin 5 tomaattia, kesäkurpitsoja muutama. Pakko luovuttaa kun näköjään emme osaa. Ei se multa ihan ilmaista ole ja se pitää bussilla raahata kotiin.
Tomaatteja kannattaa itsekin vähän pölyttää, että satoa varmasti tulee (ilma ei kierrä = lasitettu parveke, jonne pölyttäjähyönteiset eivät pääse?). Lisäksi tomaatti on ns. vaativa kasvi, eli vaatii valon ja lämmön lisäksi tolkuttomat määrät vettä ja lannoitetta. Lisäksi tomaattista pitää osata nipistää pois tietyt oksanlatvat, että se keskittyisi tekemään satoa niihin jäljelle jääneisiin. Ei ole ehkä ihan aloittelijan kasvi, jos ei yhtään perehdy. Kesäkurpitsaakin pitää kastella tosi paljon eikä lannoitusta kannata senkään kohdalla unohtaa. Pelkällä satunnaisella vesitilkalla ei kasva kunnolla kumpikaan, saati tee satoa. Kokeile jotain vähemmän vaativia kasvia ensi kerralla. Esim. lehtisalaattia yms.
Luimme kaiken tiedon mitä tehdä innoissamme ja noudatimme neuvoja. Eikä kannattanut yhtään. Siis ne muutamat tomaatit oli niin ihana käydä hakemassa käyttöön, mutta kun niitä kasveja oli 10 niin jotain on näinä vuosina kuitenkin sössitty. Paprikoita tuli muistaakseni 2, munakoisoa ei yhtään, chilejä juuri sen verran että sai laitettua muutamaan ruokaan. Voiko parveke olla liian kuuma? Parvekkeemme on todella tilava, n 17 neliötä, mutta aurinko paistaa ihan koko päivän, ettei siellä voi juurikaan oleskella päivisin.
Onko parvekkeen lasitus puoleenväliin, vai onko myös kaideosa lasia? Millaisiin astioihin istutit?
Ja kun ostat pussin sertifioitua Siikliä perunamaasi siemeneksi, tiedät, että se on aitoa. Torikauppiaat usein myyvät Siiklinä milloin mitäkin...
Assburger kirjoitti:
Toki omalta perunamaalta saa takuulla tuoretta uutta perunaa, kolhuherkät herkkulajikkeet saa hellävaraisesti nostettunna(Siikli on valitettavan usein kaupassa pilalle mukiloitua)...
En tosiaan ymmärrä nykyään myytävää perunaa, joka on valmiiksi rannuilla ja kaikki pöpöt ovat niihin iskeneet. Mieluummin itsekasvatettua, jotta saa ehjää perunaa. Meillä oli tosi hyvä kellari kotipuolessa ja siellä säilyi sato niin pitkään kuin sitä riitti. Itse kasvattelen vain parvekkeella ja saan sen sadon pakastimeen, jota tulee eniten. (Olen siis valinnut pakastettavia kasvatukseen). Muista tulee sitten sen verran kun ehtii syömään.
Yleensä partsilla onnistuu helpoiten kesäkurpitsa ja kasvihuonekurkku. Jos se on lasitettu parveke, niin lasit pitää avata, tai kuumenee liikaa, ja jos se on ylempänä kuin toinen kerros, pölyttävät ötökät ei löydä sinne. Mulla on satohommat parhaiten onnistuneet ekan kerroksen länsiparvekkeella, jossa oli koko kesän lasitus auki. Kirsikkatomaatti pölyttyi hyvin. Perunaa kannattaa laittaa huvikseen, porkkana ei onnistu, parhaiten avomaalla.
Miksi pölyttävät ötökät eivät löytäisi yli 6 metrin korkeudelle tai yli toiseeen kerrokseen? Jo on teoriat.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
En tosiaan ymmärrä nykyään myytävää perunaa, joka on valmiiksi rannuilla ja kaikki pöpöt ovat niihin iskeneet. Mieluummin itsekasvatettua, jotta saa ehjää perunaa. Meillä oli tosi hyvä kellari kotipuolessa ja siellä säilyi sato niin pitkään kuin sitä riitti. Itse kasvattelen vain parvekkeella ja saan sen sadon pakastimeen, jota tulee eniten. (Olen siis valinnut pakastettavia kasvatukseen). Muista tulee sitten sen verran kun ehtii syömään.
Minä ymmärrän.
Kauppojen sisäänostohinnat ovat niin matalia, että bulkkitavara tuotetaan minimikriteereillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pölyttävät ötökät eivät löytäisi yli 6 metrin korkeudelle tai yli toiseeen kerrokseen? Jo on teoriat.
Sen olen ainakin huomannut, että hyttyset ei osaa tulla parvekkeelle tai avoimesta ikkunasta sisälle. Maan tasalla jos jättäisi ison ikkunan auki yöksi niin varmasti olisi hyttyset kimpussa.
Olosuhteita sekä kirvaparvia syyttelevät ovat väärällä asenteella liikkeellä.