Ruuan kasvatus itse muka halpaa?
Päätin näin köyhänä opiskeliana av-mammojen neuvoistavaarin. Alan kesän tullen kasvattqa tarvitsemani kasvikset yms. parvekkeella. Törmäsin kuitenkin ongelmaan. Minulla ei ole vanhoja turhia puulaatikoita tai saaveja, nuori kun olen... Katselin erilaisten ruukkujen ja laatikoiden hintoja ja ne ovat todella kalliita perus kukkaruukkuja lukuunottamatta. Nyt jotain ideoita. Mistä tarpeeksi syviä laatikoita halvalla esim. porkkanoille ja perunoille? Ja muitakin vinkkejä saa toki antaa :)
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsekasvattaminen oikeasti niin halpaa ole että sitä säästämisen takia kannattaisi tehdä. Harrastuksena mukava, ja tietää tarkalleen mitä ne rehut ja juurekset ovat syöneet ennen kuin sinä syöt ne.
Kokonaiset 10 € meni kun ostin siemenperunat sipulit, lantun ja porkkanan siemenet. Lähes toinen samanmoinen toki menee vielä ku yrtit hankin. : D
Plus lannoitteet ja mullat ja mahdolliset astiat, missä kasvatat. Ja jos omallekin työlle jonkun hinnan laskee. Paljonko sitten on loppusumma?
Lasketko nyt hintaa paljonko sinulla menee rahaa hukkaan, kun notkut täällä? :D Hevostiloilta saa käydä lapiomassa lannotteita niin monta ämpäriä kun vaan jaksaa lapioida. Ei muuta ap kun kyselemään sukulaisilta lautoja, ämpäreitä, jne...
Tää palstaislu ei ole mun työtä, joten en laske tälle hintaa. Olipa taas logiikka. Mutta kyllä siinä vaiheessa jos tomaatin taimia on sata ja paprikaa toinen sata, niin pitää sitä vähän miettiä että onko hommassa järkeä satoon nähden. Ja saa sitä miettiä pienemmilläkin määrillä. Jos koko kesän tuherran parvekkeella pottuämpärin luona ja saan palkinnoksi kaksi pientä papanaa, niin ei ole kovin kustannustehokasta. Jotain muuta kasvia kasvattamalla olisin ehkä saanut vatsani täyteen. Tottakai tätäkin kannattaa miettiä.
10 vuoteen en ole ostanut kaupasta ketsuppia. Teen sen omista tomaateista itse. Samoin teen kurkkusalaatin, hapankurkut, viipalekurkut, salsakastikkeet, tortillakastikkeet, spakettikastikkeet.
Voisi nuo tehdä kyllä kaupankin tomaateista ja kurkuista.
Tämä on vain harrastus.
Naapuri huikkasi kerran että "kannattaako tuo". Sanoin että ei todellakaan, älä vaan rupea tähän:) En sentään lisännyt että minulla on varaa tähän:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yritetty 3 vuotta todella aurinkoisella parvekkeella. Ilma ei kierrä ollenkaan eikä ne eivät kerta kaikkiaan tuota yhtään mitään. Tomaattipensaasta tuli noin 5 tomaattia, kesäkurpitsoja muutama. Pakko luovuttaa kun näköjään emme osaa. Ei se multa ihan ilmaista ole ja se pitää bussilla raahata kotiin.
Tomaatteja kannattaa itsekin vähän pölyttää, että satoa varmasti tulee (ilma ei kierrä = lasitettu parveke, jonne pölyttäjähyönteiset eivät pääse?). Lisäksi tomaatti on ns. vaativa kasvi, eli vaatii valon ja lämmön lisäksi tolkuttomat määrät vettä ja lannoitetta. Lisäksi tomaattista pitää osata nipistää pois tietyt oksanlatvat, että se keskittyisi tekemään satoa niihin jäljelle jääneisiin. Ei ole ehkä ihan aloittelijan kasvi, jos ei yhtään perehdy. Kesäkurpitsaakin pitää kastella tosi paljon eikä lannoitusta kannata senkään kohdalla unohtaa. Pelkällä satunnaisella vesitilkalla ei kasva kunnolla kumpikaan, saati tee satoa. Kokeile jotain vähemmän vaativia kasvia ensi kerralla. Esim. lehtisalaattia yms.
Luimme kaiken tiedon mitä tehdä innoissamme ja noudatimme neuvoja. Eikä kannattanut yhtään. Siis ne muutamat tomaatit oli niin ihana käydä hakemassa käyttöön, mutta kun niitä kasveja oli 10 niin jotain on näinä vuosina kuitenkin sössitty. Paprikoita tuli muistaakseni 2, munakoisoa ei yhtään, chilejä juuri sen verran että sai laitettua muutamaan ruokaan. Voiko parveke olla liian kuuma? Parvekkeemme on todella tilava, n 17 neliötä, mutta aurinko paistaa ihan koko päivän, ettei siellä voi juurikaan oleskella päivisin.
Tuossa aiemmin mainittiinkin, että tomaatti ei tee satoa yli 26 asteessa. Minä laittaisin parvekkeen lasit raolleen että ilma vaihtuisi, ihan muutenkin.
Oma kokemus lasitetulla parvekkeella kasvattamisesta oli surkea. Ansarijauhiainen iski ja kaikki meni. Olipa kiva. Myöskään yrttejä en saa pidettyä hengissä millään, ei vaan sovi mulle. Ja olen ammatiltani puutarhuri. :D Avomaan hommat sujuu multa paremmin, ruukutkin tuppaa aina kuivumaan kun en jaksaisi olla kastelemassa... Suutarin lapsella jne.
Kiitos vastauksestasi. Lasit ovat auki koko kesän, silti lämpötila nousee 40 asteeseen. Yksi kesä luin että kirvaparvi on tulossa Venäjältä, näkyi oikein tutkassa. Ne taisivat kaikki laskeutua meidän partsille😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsekasvattaminen oikeasti niin halpaa ole että sitä säästämisen takia kannattaisi tehdä. Harrastuksena mukava, ja tietää tarkalleen mitä ne rehut ja juurekset ovat syöneet ennen kuin sinä syöt ne.
Kokonaiset 10 € meni kun ostin siemenperunat sipulit, lantun ja porkkanan siemenet. Lähes toinen samanmoinen toki menee vielä ku yrtit hankin. : D
Plus lannoitteet ja mullat ja mahdolliset astiat, missä kasvatat. Ja jos omallekin työlle jonkun hinnan laskee. Paljonko sitten on loppusumma?
Tämä on juuri sitä nykyihmisen ajatusmaailmaa, jossa kaikki pitää ostaa uutena ja omalle työllekin pitää laskea hinta.
Vähän, kun kyselee kaiken vaadittavan saa ilmaiseksi tai ainakin lähes.
Käy etolsta hakemassa muovisia saaveja... et halua leikkiä pahvilla. Voit tosin vuorata muovin pahvilla jos pelkäät ftataatteja. Mutta että vesi ja maa pahvilaatikossa parvekkeella menee hyvin nopeasti silkaksi mudaksi joka valuu naapurin niskaan :D
Juu, kuten moni onkin todennut, niin perunoita, porkkanoita ym. juureksia ei ainakaan kannata parvekkeella kasvattaa, koska niiden kilohinta on kaupassa pieni. Myös tomaattia ja kurkkua saa kaupasta kesällä niin halvalla, että itse en viitsisi niitä parvekkeella kasvattaa.
Sen sijaan yrtit ovat kaupassa melko kalliita. Meillä on lasitettu länsiparveke, jossa on kesällä todella lämmin ja yrtit ovat kasvaneet siellä hyvin. Samoin chilit. Keväällä haen puutarhamyymälästä taas taimet, eli basilikan, oreganon, korianterin, salvian, rosmariinin, mintun ja ehkä jotain muutakin, niin eipä tarvitse kesällä yrttejä kaupasta ostaa. Syksyllä voi loput silputa vielä pakastimeen tai laittaa öljyyn, niin riittää talveksikin satoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri sitä nykyihmisen ajatusmaailmaa, jossa kaikki pitää ostaa uutena ja omalle työllekin pitää laskea hinta.
Vähän, kun kyselee kaiken vaadittavan saa ilmaiseksi tai ainakin lähes.
Ja tämä on sitä nykyihmisen hätäistä logiikkaa, kun laitetaan sanoja suuhun. En ole missään sanonut, että uutena pitää ostaa kaikki. Omalle työlleen hinnan laskeminen voi olla uusi termi, mutta kyllä sitä ihan savupirttiaikoinakin sovellettiin. Ei viljelty sellaista, mikä ei kannata tarpeeksi. Tietysti nykyihminen voi huvikseenkin harrastaa ja ottaa takkiinsa rahallisesti ja ajallisesti ja se on ok jos se on oma tietoinen valinta. Mutta olet näköjään jo mielipiteesi minusta lukkoon lyönyt, joten annetaanko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketko nyt hintaa paljonko sinulla menee rahaa hukkaan, kun notkut täällä? :D Hevostiloilta saa käydä lapiomassa lannotteita niin monta ämpäriä kun vaan jaksaa lapioida. Ei muuta ap kun kyselemään sukulaisilta lautoja, ämpäreitä, jne...
Tää palstaislu ei ole mun työtä, joten en laske tälle hintaa. Olipa taas logiikka. Mutta kyllä siinä vaiheessa jos tomaatin taimia on sata ja paprikaa toinen sata, niin pitää sitä vähän miettiä että onko hommassa järkeä satoon nähden. Ja saa sitä miettiä pienemmilläkin määrillä. Jos koko kesän tuherran parvekkeella pottuämpärin luona ja saan palkinnoksi kaksi pientä papanaa, niin ei ole kovin kustannustehokasta. Jotain muuta kasvia kasvattamalla olisin ehkä saanut vatsani täyteen. Tottakai tätäkin kannattaa miettiä.
Ei taida olla omalla parvekkeella kasvatuskaan kenenkään työtä, mutta sille pitäisi hinta laskea työn osuudesta? Olipa taas logiikka.
Oli jotain juttua ammattikasvihuoneviljelijän lämpötiloista tomaateille. Yöllä oli 16 astetta ja päivällä 24 tai jotain. Herkästi huitelee lasitetulla parvekkeella 40astetta jos unohtaa lasit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yritetty 3 vuotta todella aurinkoisella parvekkeella. Ilma ei kierrä ollenkaan eikä ne eivät kerta kaikkiaan tuota yhtään mitään. Tomaattipensaasta tuli noin 5 tomaattia, kesäkurpitsoja muutama. Pakko luovuttaa kun näköjään emme osaa. Ei se multa ihan ilmaista ole ja se pitää bussilla raahata kotiin.
Tomaatteja kannattaa itsekin vähän pölyttää, että satoa varmasti tulee (ilma ei kierrä = lasitettu parveke, jonne pölyttäjähyönteiset eivät pääse?). Lisäksi tomaatti on ns. vaativa kasvi, eli vaatii valon ja lämmön lisäksi tolkuttomat määrät vettä ja lannoitetta. Lisäksi tomaattista pitää osata nipistää pois tietyt oksanlatvat, että se keskittyisi tekemään satoa niihin jäljelle jääneisiin. Ei ole ehkä ihan aloittelijan kasvi, jos ei yhtään perehdy. Kesäkurpitsaakin pitää kastella tosi paljon eikä lannoitusta kannata senkään kohdalla unohtaa. Pelkällä satunnaisella vesitilkalla ei kasva kunnolla kumpikaan, saati tee satoa. Kokeile jotain vähemmän vaativia kasvia ensi kerralla. Esim. lehtisalaattia yms.
Luimme kaiken tiedon mitä tehdä innoissamme ja noudatimme neuvoja. Eikä kannattanut yhtään. Siis ne muutamat tomaatit oli niin ihana käydä hakemassa käyttöön, mutta kun niitä kasveja oli 10 niin jotain on näinä vuosina kuitenkin sössitty. Paprikoita tuli muistaakseni 2, munakoisoa ei yhtään, chilejä juuri sen verran että sai laitettua muutamaan ruokaan. Voiko parveke olla liian kuuma? Parvekkeemme on todella tilava, n 17 neliötä, mutta aurinko paistaa ihan koko päivän, ettei siellä voi juurikaan oleskella päivisin.
Tuossa aiemmin mainittiinkin, että tomaatti ei tee satoa yli 26 asteessa. Minä laittaisin parvekkeen lasit raolleen että ilma vaihtuisi, ihan muutenkin.
Oma kokemus lasitetulla parvekkeella kasvattamisesta oli surkea. Ansarijauhiainen iski ja kaikki meni. Olipa kiva. Myöskään yrttejä en saa pidettyä hengissä millään, ei vaan sovi mulle. Ja olen ammatiltani puutarhuri. :D Avomaan hommat sujuu multa paremmin, ruukutkin tuppaa aina kuivumaan kun en jaksaisi olla kastelemassa... Suutarin lapsella jne.
Kiitos vastauksestasi. Lasit ovat auki koko kesän, silti lämpötila nousee 40 asteeseen. Yksi kesä luin että kirvaparvi on tulossa Venäjältä, näkyi oikein tutkassa. Ne taisivat kaikki laskeutua meidän partsille😂
Ei niitä kirvoja voinut sun parvekkeelle riittä, kun ne kaikki oli syömässä mun kiinanruusun. Ensin oli komeat kukat ja iiisooot kiiltävät lehdet auringossa säkenöimässä. Käväisin sisältä kupillisen kahvia, ja kun palasin, sitä kiinanruusua ja purkkia missä se oli ei näkynyt kirvamöykyn alta. Yöks.
Mutta juu. Jos ihan tyhjästä aloittaa, ja vielä parvekkeelle, ei siitä säästöjä tuu. Loppujen opuksi se on muutenkin niin tuuripeliä avomaallakin, että mikä onnistuu ja mikä ei, että harrastuksena tuota enemminkin pitäisin.
Ämpäreitä saa usein ilmatteeksi. Jos ei niin maksavat euron. Tämän vuoden sadosta kuivatat ens vuoden siemenet, kyllä on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kirvoja voinut sun parvekkeelle riittä, kun ne kaikki oli syömässä mun kiinanruusun. Ensin oli komeat kukat ja iiisooot kiiltävät lehdet auringossa säkenöimässä. Käväisin sisältä kupillisen kahvia, ja kun palasin, sitä kiinanruusua ja purkkia missä se oli ei näkynyt kirvamöykyn alta. Yöks.
Mutta juu. Jos ihan tyhjästä aloittaa, ja vielä parvekkeelle, ei siitä säästöjä tuu. Loppujen opuksi se on muutenkin niin tuuripeliä avomaallakin, että mikä onnistuu ja mikä ei, että harrastuksena tuota enemminkin pitäisin.
Tuuripeliä? Sää on tuuripeliä mutta muuten se on kyllä taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla omalla parvekkeella kasvatuskaan kenenkään työtä, mutta sille pitäisi hinta laskea työn osuudesta? Olipa taas logiikka.
Eli omalla parvekkeella kasvatetut vihannekset ovat ilmaisia? Olipa taas logiikka.
Äh mitä kitisijöitä tännekin pesiytyi. Kiitos keskustelusta ja antoisaa kesää kaikille (muille kuin kitisijöille).
40 astetta on tomaatille liikaa. Mulla on kuuden neliön kasvihuone ja sekin on yleensä liian kuuma niille, joten olen laittanut pari tomaattia ihan ulos paremmalla menestyksellä. Chilit ja paprikat + yrtit voisivat tykätä sun partsilla. Enemmän lannoitusta jos ei tule paljon kukkia.
Minulla on lasitettu terassi ja on siinä tullut kokeiltua kaikenlaista. Chili pärjää parhaiten. Viime kesänä oli tomaattia, ei häävi sato ollut ja pitäisi jo uskoa ettei onnistu.
Hanki niiden yrttien lisäksi muutama pieni ruukussa kasvava laventeli-pensas, joita myydään puutarhamyymälöissä ja kukkakaupoissa! Laventelikin tykkää lämpimästä parvekkeesta ja lisäksi tuoksuu ihanalle. Syksyllä voit ottaa siitä lehdet ja laittaa merisuolaan ja säilöä tiiviseen purkkiin, niin saat omatekoisen kylpysuolan jaloille.
Kiitos kaikille neuvoista! En olettakkaan hirveitä säästöjä tekeväni, varsinkaan näin ekana vuonna kun pitää hankkia kaikki tarvikkeet kastelukannusta lähtien. Kevääksi ja kesäksi on kuitenkin joku harrastus nyt ainakin töiden lisäksi. Tärkeintä on saada edes jotakin kasvamaan itse :) Ihmetytti vaon tän touhun aloittamisen kalleus... Ilmaisia ämpärijonoja siis metsästämään :DDD Eilen sain jo minitomaatin siemenet istutettua jogurtti- ja maitopurkkeihin.
-Ap
Kestokassit on mitä parhaimpia kasvualustoja.
Itse kasvattaisin vain kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia, salaattia ja herneitä. Porkkana on siinä ja siinä.
Kesäkurpitsa on superhelppo, toki vie eniten tilaa.