Vinkkejä naakkojen karkotukseen
Tilanne on nyt se että naakat yrittää vimmalla pesiä meidän talon räystäissä ja olen lopen kyllästynyt tilanteeseen. Kaksi naakkaa vielä meni, mutta kun lopulta niitä oli kahdeksan ja joka jumalan aamu alkoi viideltä meteli, mitta tuli täyteen. Toiseen pesään laitettiin verkko eteen mutta toiseen pesään on hirveän vaikea päästä käsiksi ilman kalliin nosturin vuokraamista (pesä on älyttömän korkealla, ei pysty menee tikapuilla millään) . Sen seurauksena oon koko viikonlopun viettänyt heitellen naakkoja kivillä kun yrittävät pesään ja monta viikkoa aiemminkin jo ilman suurempaa menestystä. Tunnin välein vähintään kraakkuminen taas alkaa. Edes se ei pelota niitä kuin puoleksi tunniksi että avaan ikkunan muutaman metrin päässä pesästä ja säikytän ne sitä kautta tiehensä. Keinot alkaa loppua, onko kellään mitään kikkoja...?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.269242
Tuon artikkelin mukaan naakka ei ole enää rauhoitettu. Myös artikkelissa toistetaan jo aikaisemminkin koettu konsti, naakan tai parin tappaminen hyvänä karkotuskeinona. Jos ei siihen henno lähteä, googlaa agrilaser. Lasersäteeseen perustuva karkotin, on tarjolla sekä automaattisena että mukana kannettavana mallina. Tuskin siis omakotitalon pihaan kannattaa tuollaista tykkiä asentaa, mutta onhan olemassa laserosoittimia tms, joissa ilmeisesti sama toimintaperiaate. Tarkkana vain osoittelun kanssa, ettei häiriköi naapureita tai lentokoneita.
Agrilaserin jo löysin mutta se on jumalattoman kallis. Myös käsikäyttöinen. Ja mielellään lähettäisin nämä muiden riesaksi, talon räystäät näyttää kauhelta, seinässä on paskaa, ja mikä pahinta, kesällä neljän viiden aikaan alkava helvetillinen meteli jonka jälkeen nukkuminen tapahtuu 10 minuutin pätkissä koska makkari on pesän vieressä.
Laserkynät ja -osoittimet tuskin ovat enää tänäpäivänä ihan budjetin rikkovassa luokassa, jos kyseessä muutama naakka eikä monituhatpäinen parvi, kannattaisi varmaan kokeilla?
Meillä on taskulamppu jossa on laserosoitin ja kantaa ulkona päivänvalossa about metrin päähän. Ap
Towerissa on kyllä korppeja, ei naakkoja. Olen itse nähnyt, isoja mustia korppeja, sopii paikan tunnelmaan, siellä kun on mestattu kirveellä yks sun toinenkin kuninkaan muija.
Naakkakin on lintu ja niitä ei saa häiritä peimäaikaan, vaikka kuinka potuttaisi. Ihmiset ovat OMILLA toimillaan aiheuttaneet sen, että ne ovat tulleet ihmisasumusten lähelle. meidän on van elettävä sen mukaan mitä ITSE olemme itsellemme aiheuttaneet. Repikäämme siirä sitten.
Naakka voi kuvailla lentäväksi rotaksi. Syypää monien lajien taantumaan, kuten töytöhyypän. Ainoa mikä auttaa on lyijy. 5,5mm ilmakivääri mieluiten kiikaritähtäimellä on toimiva lääke kyseiseen probleemaan. Osta hieman kaliimpia luoteja niin tarkuus paranee.
Mitäs jos tekee lähistölle (kauemmas tai ohjaten kauemmas) pesiä niille ja pesintäpaikkoja, ruokaa. Ja suojaa omaa taloa. Pelättimiä. Liiketunnistin voi olla korkeammalla ja valo?
Naakkojen karkotuskeinot on todettu varsin vaatimattomiksi ja lyhytaikaisiksi. Naakka tottuu kaikkeen.
Hommaat jousipyssyn,kyllä harjaantuu tarkkuus ja metsästystaitojos ilmakiväärin et halua käyttää. Älä katso naakkaa elävänä tasaveroisena olentona,vaan uhkana omalla reviirilläsi. Luonto on julma ja yksikään naakka ei sinun lihaasi jättäisi syömättä,jos kupsahtaisit pihalle kuolleena. Älä teeskentele armollista Jumalaa,vaan ole osa luonnon julmaa leikkiä.
Kaija Korppi kirjoitti:
Towerissa on kyllä korppeja, ei naakkoja. Olen itse nähnyt, isoja mustia korppeja, sopii paikan tunnelmaan, siellä kun on mestattu kirveellä yks sun toinenkin kuninkaan muija.
Korppi onkin linnuista älykkäämpiä ja jo kauan sitten yhdistetty jumalmytologioihin. Kirppis sietäisi,kuvailisin jopa-naakkaa en.
Eläimien ampuminen ilmakiväärillä lienee edelleen kiellettyä, ja hyvä niin. Eli ase valtiolle ja sakot.
Naakat ovat sympaattisia olentoja, ja niin fiksuja että kannattanee vain suosiolla luovuttaa ja totutella rauhanomaiseen rinnakkaiseloon.
Vetäisin piekkarilla, jo loppu kirkuminen ikkunan alla
Kaikki linnut ovat rauhoitettuja pesimisaikaan.