Unelmien mökkikirjasto - mitä teoksia siellä olisi?
Mitkä ovat sinut onnelliseksi tekeviä kirjoja, jotka haluaisit mökkikirjastoosi sadepäivien varalle?
Kommentit (41)
Mökkiseutuun edes löyhästi liittyvät kirjat. Meillä esim. Galtbystä länteen ja Jää.
Topeliuksen Välskärin kertomukset.
Muumi-romaanit ja -sarjakuvat.
Satukirjoja.
Askartelu-, erä-, luontokirjoja lapsille ja aikuisille.
Taru sormusten herrasta.
Onneli ja Anneli.
Aleksis Kiven Seitsemän veljestä.
Ne on niin huvittavia tyyppejä. Ihan samoja hemmoja tulee maailmalla vastaan nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiseutuun edes löyhästi liittyvät kirjat. Meillä esim. Galtbystä länteen ja Jää.
Topeliuksen Välskärin kertomukset.
Muumi-romaanit ja -sarjakuvat.
Satukirjoja.
Askartelu-, erä-, luontokirjoja lapsille ja aikuisille.
Taru sormusten herrasta.
Onneli ja Anneli.
Taru sormusten herrasta, jes! Mutta myös Silmarillon.
Kaikki Muumi-kirjat
H. E. Bates: Oi ihana toukokuu
Lin Jutang: Maallinen onni
Vuotuinen ajantieto
Myytillisiä tarinoita
Paul Therouxin ja Bill Brysonin matkakirjoja
Neil Gaiman: Sandman-sarja
Eeva Kilpi: Kesä ja keski-ikäinen nainen
Helvi Hämäläinen: Ketunkivi
Mika Waltari: Neljä päivänlaskua
Täällähän on mainittu jo kaikki mun suosikkini! Voisin vielä lisätä Veikko Huovisen Hamsterit vaikka se sopiikin ehkä syksymmälle.
Charles Dickensiä ja Mika Waltaria.
Järkälekirjoja, joista tykkää mutta joita ei oikein arkisin ehdi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on mainittu jo kaikki mun suosikkini! Voisin vielä lisätä Veikko Huovisen Hamsterit vaikka se sopiikin ehkä syksymmälle.
Mäkin olen hämmästynyt, miten monta mun suosikkia on mainittu! Samalla saan uusia lukuvinkkejä.
Betty Mac Donald: Muna ja minä.
Ei ole mikään rivo teos nimestään huolimatta. Se sopii yllättävän hyvin mökkilukemisiksi, sillä siinä kerrotaan naisesta, joka muutti munafarmariksi ryhtyvän miehensä kanssa umpikorpeen, missä naapureissa on hyvin eksentrisiä tyyppejä.
Suomalaista kansanperinnettä: Kotiseudun tarnoita, Myytillisiä tarinoita, Suomalainen mytologia yms.
Pertsa ja Kilu -kirjat.
Muistoja ajoilta, jolloin elämä oli kovaa mutta viattomampaa. Kirjojen maailma on nykylukijallekin siedettävä, kun kirjasarjan edetessä sivuhenkilönä oleva tyttö saa enemmän tilaa ja osoittautuu vahvaksi ja toimintakykyiseksi nuoreksi naiseksi.
Mary Oljen vanhat virkkausohjekirjat. Ei pelkästään luettavaksi vaan myös käyttöön. Virkkaaminen on meditoivaa puuhaa.
Meidän mökille ei mahdu paljon kirjoja, kun on niin pienet tilat. Onneksi kirjastoauto käy lähikylässä ja voin pyöräillä sinne hakemaan lukemista.
Villiyrttien käytöstä ja villikukkapuutarhasta kertovia kirjoja
Vähän kuin isovanhempien mökkikirjastossa aikanaan eli isot kasat vanhoja dekkareita ja muuta lukemistoa jota ei nykykirjastoista tai kirjakaupoista tunnu löytävän. Isovanhemmille nämä olivat tietty oman ajan dekkareita.
Sieni ja luontokirjoja
Linnut
Perhoset
Kukat ja kasvit
Mökillä oli kasvava valikoima repaleisia dekkareita, joita sinne kulkeutui lomalukemiseksi. Yhden niistä luin joka kesälomalla, kuului ikään kuin asiaan ja sain siitä nostalgian täyttämän lomafiiliksen. Kirja oli Celia Fremlinin psykologinen jännäri nimeltään "Hetket ennen aamunkoittoa". Kertoi äidistä, jonka vauva valvotti öisin lähes hermoromahduksen partaalle. Eläydyin kirjan tunnelmiin voimakkaasti etenkin niinä vuosina, kun omat lapseni olivat pieniä.
Kalervo Palsa - Eläkeläinen Muistelee
Laulukirjoja nuotteineen. Niitä harjoittelisin kitaralla muun perheen riesaksi.