Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme mun vatsaani vaivaa? :(

Vierailija
06.04.2013 |

Huolestuneena kyselen, jos joku täältä osaisi omaan kokemukseen tms. nojautuen vinkata mistä vois olla kyse?

Eli siis viikko sitten pitkäperjantaina olimme tuttavaperheellä syömässä, voin ihan hyvin. Lauantaina sitten juoksin vessassa ripulilla, kipuja ei ollut tms. Aattelin et ehkä söin jotain mistä maha ei tykännyt... Eli jos esim menin pissille, tuli sit joka kerta kakkostakin mukana.. Keltaista tavaraa eli ihan perus-ripalia. Sunnuntaina vatsa voi jo paremmin, oli vähän löysänä (oma vauva alkoi silloin olee löysävatsainen). Kaveri sanoi että heilläkin oli ollut vauvansa ripulissa joten pistin sen piikkiin oman ja vauvani oireilun.

No, viime viikolla sitten koko viikon mulla oli vähän semmosta hassua olo mahassa, ylävatsaa pingotti, pieretytti, röyhtäilin, paineen tunnetta mahassa. Isommalla lapsella oli tällöin maha löysällä ja muutenkin kipee. :/ 

Sitten kun sain lapset terveeksi, niin torstai-perjantai yönä (toissapäivänä siis) alkoi illalla aika voimakas mahakipu mulla; kuuma vatsa, paineen tunne, jomotusta. Yöllä heräsin et nyt lentää yrjö, menin vessaan jossa pitkään istuin muttei tullut yrjöä. Vatsa oli kovalla, hetken kun istuin niin kovan jälkeen ihan ripulilla. Loppuyön torkuin kipeän mahani kanssa sohvalla sanko vieressä. Välillä kävin vessassa kakkosella. Kuvotti välillä ja mahassa kiersi, mitään ei tullut yläkautta ulos.

Pe-päivänä ei ollut tuon yön valvomisen jälkeen pahemmin mitään oireita. Ei ripulia, ei juuri jomotustakaan. Söin kevyesti kaurapuuroa, keittoa ja AB-jugua, join vettä ja limua. Päikkäreitten jälkeen illalla oli huomattavasti parempi fiilis ja uskalsin syödä suklaapatukan. Pe-la nukuinkin sit tosi hyvin, 11h putkeen.

Tää päivä mennyt myös hyvin, hyvä fiilis. Nyt sitten TAAS kuudelta alkoi jomotus, kipeytyi ylävatsa, röyhtäytys. Pistin kahvikuppien piikkiin, ja nyt one ONNEKSI vähän helpottunut, toivon ettei yö mee taas valvoessa. Ja sama juttu ollut myös pöntöllä; eka kovalla vatsa, sitten likistämisen jälkeen ripulia. Vähän kiertää mahassa, ja näläntunne!

Niin ja kipuun on siis tosiaan liittynyt kuvotuksen lisäksi myös tuo nälän tunne, vaikkei kyse voi olla siitä et maha ois siks kipee koska en ole syönyt, molempina päivinä olen syönyt ihan normaalisti.. 

Onks tää jotain mahatautia, vai ärtyvää suolta vai mahahaavaa, mitä ihmettä? Stressiä on juu ollut, mutta muuten ei ole ollut sairastamisia (noro helmikuussa, sen lisäksi) tms. Stressaan nyt sit tätäkin oireilua, et onko mahasyöpä. :/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta mulla on ollut muutama päivä nyt samanlaista. Jatkuva vesiripuli (Imodium auttaa onneksi), "kovaääninen" maha ja etova olo, ei kuitenkaan tule oksennus. Liekö joku kulkutauti/ruokamyrkytys.

Vierailija
2/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko joku mahapöpö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: mulla ei ole enää pelkkä ripuli, vaan saattaa olla kovalla maha kun tulee tarve mennä vessaan. Kun hetken likistänyt (semmonen fiilis et sitten helpottaa kun maha on tyhjä), ja eka este tullu ulos, onkin sit ihan ripulia. Ja semmosta tummempaa kamaa, ei keltaista niinku "perusripulissa" kai on. Ihan ihmeellistä?!

Vierailija
4/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on liikkeellä monenlaisia vatsatauteja. Pojalla alkoi eilen, oli parempi ja päivällä iski taas. Kouristaa ja ripuloi, ei oksentele. 

Vierailija
5/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täh..keltainen uloste kertoo että ongelmia sappikivien kanssa.Ne voidaan leikkauttaa.Kivut on oikea yläpuoli rinnan alla vihloo rasvaisen ruuan jälkeen.Kova kipu joka helpottaa kohtauksen jälkeen.

Vierailija
6/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku sairaalabakteeri?Oletko ollut vieraisilla sairaalassa?

Vierailija
7/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahalta kuulostaa.Onko joku paha bakteeri?

Vierailija
8/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keltainen ja vihreä ovat itseasiassa ne perus-ripulin värit (kuten vauvanomistajatkin tietävät). Ap tässä siis... En ole ollut sairaalassa visiitillä, eivätkä lapsetkaan ole hoidossa vaan kotona olemme kaikki.. ei siis ole tullut tarhasta tms. Meillä siis ollut myös nuhaa/lämpöä/yskää tähän samaan settiin, molemmilla lapsilla, sen ripuloinnin lisäksi. Ja armotonta väsymystä. 

Löysin tämmösen threadin ja ihan tismalleen samat oireet: http://www.vauva.fi/keskustelu/1587868/ketju/mika_ihmeen_vatsatauti_tama_nyt_on_muita

Ehdin jo innostua et avot, mut tää onkin vuoden vanha ketju. Mutta anyway, ihan samalta kuulostaa kun tää mitä meillä. Ja siis pk-seudulla asumme. 

Ei ole sappikivistä, ei ole vihlovaa yhteen paikkaan kohdentuvaa kipua, vaan siis vellovaa/kuumottavaa/juuri niinkuin tossa linkin keskustelussa on esitetty.. 

Vierailija
9/9 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, mulla on ollut eilen ja tänään juurikin tuota ylävatsan pingotusta, kipua ja ikävää oloa siinä. Ripulia tai oksentelua ei kuitenkaan ole ollut. Voisikohan olla sama tauti?