Helppoja ilmastotekoja, joissa ei tarvi nähdä paljon vaivaa tai ei maksa paljon.
Annetaan vinkkejä toisillemme.
Itse olen korvannut kaukaa tuodun riisin riisi+ohra sekoituksella, jossa puolet on kotimaista ohraa. Maistuukin paremmalle kuin pelkkä riisi. Kotimainen peruna olisi varmasti vielä parempi, mutta let`s face it, ihminen ei jaksa syödä yksipuolisesti ja riisi sopii joihinkin ruokiin vain paremmin.
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/irtonainen-riisi-ohra-1-kg
Leivissä ei kannata ostaa kauppojen paistopisteiden tuotteita, koska ne on yleensä tuotu ulkomailta.
Maidossa katson, että mikä merkki on lähimeijerin valmistamaa ja ostan sitä. Hintaerot ovat kuitenkin vain noin 10 senttiä.
Kommentit (180)
En aja autolla, jos ei ole muita (=lapsia) kyyditettävänä, vaan kuljen julkisilla tai pyörällä.
Helpointa vaan maksaa vero. Niin kuin Roskavero Rinne "minähän syön lihoja jatkossakin kun minä maksan, se ei silloin ilimat saastutu!"
Jätteiden lajittelu: ei vie paljon aikaa ja on täysin ilmaista.
En lentele enkä laivaile, junailen vain jos on ihan pakko jonnekin kotikaupunkia kauemmas matkustaa.
Olen vähentänyt lihan syöntiä huomattavasti. Tosin syön sen sijaan aika paljon lohta, enkä tiedä onko tuo sen ekologisempaa.
- kauppaan mukaan omat ostoskassit, myös hedelmille omat pussit kotoa mukaan
Vaihdoin 6.2 litraisen autoni 6.0 tuplaturboon.
Lentämisen lopettaminen kokonaan. On muuten halpa ratkaisu ja lentäminen on se pahiten saastuttava.
Suihkussa käyminen joka toinen päivä
Äänestäminen on ilmaista ja kaikkein tehokkainta.
En tilaa Kiinasta mitään. Suosin kotimaista kaikessa. En tee lomalentoja.
Hengitän nykyisin vain joka toinen päivä. Näin saastutan ilmakehää pahalla hiilidioksidilla vain puolet entisestä.
käytettyjen tavaroiden ostaminen uusien tavaroiden sijaan
Kun ihmiset esim. joisi ostamansa limut ja kaljat loppuun.
Terkuin kaupan pulloautomaatilla joskus töissä ollut
-matkustamisen vähentäminen tai lopettaminen ( rahaa säästyy)
-kestokassit ( kangaskassi muovipussin sijaan ja nykyään on myös pieniä pussukoita vihanneksia yms. varten)
-jätteiden lajittelu
-vältä turhaa pakkausmuovia
-syö sesonkiajan vihanneksia
-jätä liha pois tai edes vähennä
-jos asut isossa kaupungissa niin jätä yksityisautoilu pois ja kulje julkisilla (pyörä olisi parhain vaihtoehto, halpaa ja kunto kohenee)
Aika pienillä asioilla voi säästää tätä meidän maapalloa.
Ei lapsia. Ei siis uusia kuluttajia eli uusia CO2 päästöjä.
En ole ostanut omaa suihkukonetta vaikka mieli tekisi. Learjet olisi niiiin kiva....