Voiko 12-vuotiaan pakottaa aborttiin?
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 19:31"]
Mä luulen, että voi pakottaa. Eihän tuon ikäinen saa kai päättää edes kumman luo muuttaa erossa asumaan.
[/quote]
Toisaalta kyseessä on oman vartalon koskemattomuus, joten veikkaisin ettei voi pakottaa. vai meinaatko, että tyttö raahataan väkipakolla terveyskeskukseen ja pakotetaan aborttiin?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 19:31"]
Mä luulen, että voi pakottaa. Eihän tuon ikäinen saa kai päättää edes kumman luo muuttaa erossa asumaan.
[/quote]
Toisaalta kyseessä on oman vartalon koskemattomuus, joten veikkaisin ettei voi pakottaa. vai meinaatko, että tyttö raahataan väkipakolla terveyskeskukseen ja pakotetaan aborttiin?
[/quote]
Ja lisään vielä, että jps tyttö pitäisi vauvan, perhe tulee varmasti olemaan lastensuojelun asiakas.
Toivottavasti kukaan tuon ikäinen ei ole nyt oikeasti raskaana. :( En tiedä pakottamisesta, mutta aina voi yrittää puhua järkeä.
Kuka 12 vuotias oikeasti haluaa pitää vauvan, ja kuka kykenisi siitä huolehtimaan. Tuon ikäisellä ei ole mitään mahdollisuuksia kasvattaa lasta, ellei vanhemmat tee sitä lapsensa puolesta.Mutta seksi ei vielä kuulu tuon ikäisen elämään, joten ei pitäisi tietty olla edes mahdollisuutta raskauteen. Adoptio on tietty hyvä vaihtoehto. Rakastan lastani niin paljon että jos minun tyttäreni olisi 12 vuotiaana tullut raskaaksi olisin kyllä pakottanut aborttiin. Kyllä hän 20-vuotiaana olisi jo ymmärtänyt sen olleen hänen parhaakseen.
Ei ole laissa sellaista kohtaa, jonka mukaan minkään ikäistä voisi aborttiin pakottaa. Fyysinen koskemattomuus koskee nykyään myös lapsia
Laki sanoo, että alaikäistä on hoidettava yhteistyössä hänen kanssaan, ja alaikäisen kehitystaso ratkaisee, päättääkö hän itse hoidostaan vaiko vanhemmat. Hoitava lääkäri puolestaan ratkaisee, onko "nuori ikä- ja kehitystasonsa vuoksi kykenevä tekemään itseään koskevia hoitopäätöksiä". Eli pelkkä kalenteri-ikä ei sitä ratkaise.
Jos tämä tarina olisi tosi, mitä toivon että se ei ole, niin varmastikin sekä sosiaali- että terveysviranomaiset ovat mukana kuviossa ja olettaisin, että nuorelle tehtäis psykologiset ja psykiatriset tutkimukset valmiudesta päättää asioistaan.
Tutulle sijaisäidille tuli 12-vuotias nuori, joka oli jo tullessaan raskaana. Sijaisäiti epäili raskautta ja toivoi raskaustestiä -Sitä ei voinut tehdä ilman tytön lupaa. Ja tyttö ei lupaa antanut. Tytöllä oli virtsatulehdus ja tytön piti mennä terveydenhoitajalle virtsatestiin. tuolloin sijaisäiti soitti, että ottakaa siitä samalla se raskaustesti, hän todella epäilee sen tytön olevan raskaana. Testiä ei edelleenkään saanut ottaa ilman tytön lupaa!!!
Vauva syntyi ja tyttö hoiteli vauvaansa vaihtelevasti, sijaisäiti auttoi vauvan hoidossa, mutta hoidatti tytöllä mahdollisimman paljon. Tänäkin päivänä tuo tyttö, joka on jo aikuinen, hoitelee tuota lastaan (joka on jo iso) ja hänellä on muitakin lapsia.
Joten, jos tätä tapausta ajatellaan ja laki on sama, niin aborttiin EI VOI PAKOTTAA.
Mä luulen, että ei voi pakottaa aborttiin. Ei kyllä ole varmaa tietoa.