Tunnetko ketään, joka muuttaa mielipidettään usein/helposti?
En tarkoita ihmisiä, jotka vain esittävät olevansa eri tilanteissa eri mieltä, vaan sellaisia jotka oikeasti muuttavat näkemystään jostain asiasta usein tai ainakin helposti.
Ihmisille on tyypillistä pitää tiukasta kiinni omista näkemyksistään. Omia uskomuksia tukevat todisteet tuntuvat kaikista uskottavammilta kuin päinvastaiset, joten yleensä ihmiset eivät muuta mielipidettään ainakaan kovin paljon enää, kun se on kerran muodostettu. Tunnetko toisenlaisia? Millaisia he ovat?
Kommentit (5)
Esimieheni. Valitsee helpoimman reitin, ja kun se johtaa haasteisiin, valitsee helpoimman oikotien, ja lopulta ollaan umpikujassa, kun mitään ei tehty alkujaankaan niin kuin olisi pitänyt eli kunnolla. Lopputulos on sopasta ulos puhumista ja meille alaisille noloja tilanteita. Kiva ja päättäväinen mutta päättää helppouden pohjalta ja siis ohjeet vaihtuvat kuukausittain.
Minä itse. Tai en muuta mieltäni helpolla, mutta usein. Olen tutkija ja viikoittain tai ainakin kuukausittain käy ilmi, että asiat ei menneetkään niin kuin hypoteesi oletti. Sitten hypoteesia pitää päivittää ja koittaa uudelleen. Välillä onnistuu ja välillä ei. Mut se on hyvä, sillä jos aina menisi niin kuin oletinkin, niin tekisin turhaa nollatutkimusta, keksisin pyörää aina vaan uudelleen.
Säälittävää tässä on se, että opetusministeriö ja sipilän jallitus haluaisivat minun tekevän juuri sitä. Keksivän pyörää uudlleen. Siinä ei olisi pieleen menemisen riskiä, tulokset olisivat aina varmoja ja sovelluksia löytyisi vaikka kuinka.
Minä olen, koko ikäni minut kasvatettiin alistumaan muiden tahtoon ja tekemään kaikkeni miellyttääkseni muita. Vielä aikuisenakin sama homma toistuu, olen jotakin mieltä, joku perustelee miksi itse on eri mieltä ja saatan muuttaa mieltäni, että miellytän toista.
Juha Sipilä. Tuuliviiri.