Meneekö muilla hermot tähän nykyaikaan?
Useat ihmiset on suorastaan tyhmiä, siis yleissivistys täysin kateissa. Politiikasta ei tiedetä mitään, ilmastonmuutoksesta ei tiedetä mitään. Oma-aloitteisuus on täysin kateissa, esimerkiksi tietoa ei osata enään itse etsiä vaan heti kysytään muilta.
Televisiosta katsotaan temppareita ja big brotheria ja samaan aikaan haukutaan kuinka huonoja ohjelmia nykyään tulee.
Sosiaalisessa mediassa eletään täydellistä elämää, ihanaa rakkaus pusi pusi elämää. Tosi asiassa tapellaan. Matkoja ja elämää lainarahalla.
Juuri tullut julki näitä jotka koko ajan ovat reissussa ja ulosotossa rahaa jne.
Ei sillä että itse olisin mikään älykkö, mutta ainakin tiedostan vikani ja koitan niitä korjata enkö vaan hihittele, että mä nyt vaan oon tämmönen..
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää nykyajassa se ettei ihmiset enää kestä ollenkaan mitään epämukavaa. Tämä alkaa jo kouluiässä, kun vanhemmat lähettelevät opettajalle viestejä että meidän lapsi ei halua tulla hiihtämään niin ei sen tarvii. Itse kun muistelen omaa lapsuutta niin kyllä koulussa varsinkin tuli tehtyä paljonkin asioita jotka eivät olleet erityisen mukavia, mutta kasvattivat luonteen lujuutta ja toivat sellaista sinnikkyyttä, jota elämässä tarvitaan. Nykyään luovutetaan heti kun vähän harmittaa ja koetaan että se epämukavuus on jotenkin vaarallista.
Olet aivan oikeassa tuon kanssa ettei ihmiset kestä epämukavuutta ja harvalla on enää luonteen lujuutta, mutta tämä kouluhiihtoesimerkki on hyvä esimerkki siitä ettei pysytä ajassa mukana. Kohta monessa paikkaa ei tule enää olemaan lunta. Miksi sitä enää opettelemaan? Vähän kuin lypsäminen. Kivahan se olisi sanoa, että lapsena on lypsänyt lehmää, mutta käyttää nykyisin kouluaikaa vaikka sellaisen opettamiseen, kun sellaista navettaa ei taida montaa enää Suomessa taida edes olla, jossa lypsettäsiin käsin on turhaa.
Joten pakottaa kallilla vanhemmat ostamaan sukset lapselle, joka laittaa ne muutaman kerran jalkaan inhoten ja joka aikuisena ei edes tarvitse tätä taitoa, on ihan turhaa. Jos taas luonnetta halutaan kasvattaa/karaistaa, niin siihen löytyy halvempiakin keinoja. Vähissä vaatteissa sinne ulos pakkasella kävelemään? Kovat penkit? Ilman lämmitystä? Liian vähän ruokaa jokaiselle? Kyllähän noita epämukavuuksia saadaan helpostikin tehtyä lapsille. Punnitaan luokan edessä? Vähitellen lisättynä, niin pikkujutut ei enää tunnu missään. Toisaalta muutaman laturaivoajan uhriksi joutuminen, voisi kyllä kouluttaa toisia lapsia?
Mutta nyt trendi on, että kaikki on pehmeää, lämmintä ja kaunista ja varsinkin helposti saatavissa. Ja poliittisesti korrektia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on p*rseestä! Itse olin 70-luvun lapsi ja kasarinuori. Uskon, että liki kaikki lapset ja nuoret haluaisivat elää sellaista elämää, jota silloin elettiin. Mutta, kun eivät tiedä paremmasta, niin tällanen elämä on just siistii...
Vaikea sitä on tietää kun ei ole silloin ollut olemassa. Enemmän kuin mielelläni menisin 80-luvulle jos voisin.
Valitettavaa sinulle. Minäkin elin nuoruuteni 80- luvulla ja se oli kyllä ihan huippuaikaa olla nuori. Ajattelen aina kuinka onnekas olen ollut, varsinkin kun katson noiden omien teinieni menoa nyt. En vaihtaisi ikinä heidän kanssaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus se pitää paikkansa että ennen oli paremmin. Esim jos joku 1880-luvulla syntynyt saksalainen sanoi 1930-luvulla että ennen oli paremmin, niin oikeassa oli.
Tämä on totta. Ei se, että jo antiikin Roomassa kauhisteltiin nuorison olevan pilalla tarkoita kategorisesti sitä, että kaikki kritiikki tietyn ajan sukupolvea vastaan olisi perusteetonta. Eikä nuorten tapain paheksunta eri aikoina tarkoita myöskään kategorisesti sitä, että ihmiskunnan kehitys menee koko ajan väistämättä eteenpäin, ja meistä tulee koko ajan tiedostavampia ja toiset huomioivampia, ja asiat paranevat koko ajan. Eivät ne parane, kuten tämän porvarihallituksen aikanakin on nähty. Eivätkä ne ole parantuneet USA:ssa, tai Syyriassa, tai monessa muussakaan paikassa.
Esimerkiksi se, että jopa viidesosa nuorista miehistä syrjäytyy koulutuksesta ja työelämästä, on tosiasia. Siitä en väitä mitään, kärsivätkö he itse siitä. Joillekin voi olla mieluisampaa pelata pleikkaa ja värkätä meemejä kotona. Mutta tosiasia se silti on, että koulutuksessa ei olla eikä työelämässä yhtä laajasti kuin vaikkapa 80-luvulla. Onko tämä sitten onnellista kehitystä, jokaisella on siihen oma kanta.
Jotain tekemistä tällä kaikella on kuitenkin kulttuurin viihteellistymisen ja ihmisten mukavuudenhalun kanssa. Kaiken pitäisi olla aina kivaa, eikä jakseta keskittyä samaan asiaan viittä minuuttia kauempaa. Tämä näkyy jopa melko hyvin menestyvissä lukiolaisissa. Hekin kykenevät opiskelemaan vain pienissä pätkissä.
Ja kun sanotaan, kuullostaa, haasteellinen, haastava, selkeä, kohdillaan! Ja ilma ei ole sama asia kuin keli!
Ja sää ei ole sama kuin ilmastonmuutos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on p*rseestä! Itse olin 70-luvun lapsi ja kasarinuori. Uskon, että liki kaikki lapset ja nuoret haluaisivat elää sellaista elämää, jota silloin elettiin. Mutta, kun eivät tiedä paremmasta, niin tällanen elämä on just siistii...
Vaikea sitä on tietää kun ei ole silloin ollut olemassa. Enemmän kuin mielelläni menisin 80-luvulle jos voisin.
Valitettavaa sinulle. Minäkin elin nuoruuteni 80- luvulla ja se oli kyllä ihan huippuaikaa olla nuori. Ajattelen aina kuinka onnekas olen ollut, varsinkin kun katson noiden omien teinieni menoa nyt. En vaihtaisi ikinä heidän kanssaan paikkaa.
Samoin koe minä, 80-luvun lapsi ja nuori.
Siinä ajassa oli omat puutteensa, esimerkiksi lasten seksuaalisesta ahdistelusta, koulukiusaamisesta tai masennuksesta ei puhuttu yhtä avoimesti kuin nyt, ja kun ei puhuttu, ei kiinnitetty huomiotakaan eikä pyritty estämään. Mutta siitäkin huolimatta se oli parempaa aikaa. Se elämänilo sen ehkä teki. Aikuisetkaan eivät olleet niin kyynisiä ja väsyneitä, vaan innostuttiin erilaisista tapahtumista, mahdollisuuksista, kaikesta uudesta mitä tuli. Ja kun nettiä ei ollut, mentiin yhdessä porukalla jonnekin ja kehitettiin jotain. Tartuttiin toimeen ja pidettiin hauskaa.
Nykyään kaikenlaista "uutta" (retroa) taitaa olla niin paljon ja se on niin väkisin tehtyä (kaupallista), että kukaan ei enää jaksa innostua. Mitä nyt osa porukasta aina hurahtaa johonkin konmarittamiseen tai karppaamiseen, jotka taitavat molemmat olla jo menneen talven lumia.
Moni asia on kyllä paremmin kuin ennen.
Toki ap:n luettelemia epäkohtia on.
Tulee mieleen elokuva "Idioluutio".
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa mitä itse luulet tietäväsi ilmastonmuutoksesta :)
Paljonkin, olen muutaman vuoden ajan lukenut paljon ja perehtynyt aiheeseen. Tämän ketjun tarkoitus ei kuitenkaan ollut syventyä ilmastonmuutokseen. Niitä ketjuja täällä on jo pilvinpimein.
Ap
g4e kirjoitti:
Se, että ihmiset elää kännykkä kädessä. Koko ajan pitää näprätä. Vessassa, töissä, autoa ajaessa (!), juhlissa.... Suurin osa ihmisistä on nykyään riippuvaisia kaiken maailamn someista ja muista.
En ole somessa, mutta luen Iltalehteä ja tätä palstaa aina tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kaiken maailman salaliittoteoreetikot, joiden mielestä tutkimus ja teoriat ovat aina vääriä ja totuus piilee jossain heidän uskomattomissa kuvitelmissaan.
Esim. jos lääkäri suosittaa kovista rasvoista luopumista, niin se näiden salaliittoteoreetikoiden mielestä johtuu täysin jostain lääketeollisuuden diileistä, ja kovista rasvoista luopumisen sijaan lueskellaan jotain Antti Heikkilän kirjoja ja vedetään rasvaa kaksin käsin. Tai käytetään fluoritonta hammastahnaa, koska hammaslääkärit suosittelevat fluorillista, juodaan hopeavettä jne.
Typeryksiä on yllättävän paljon.
Niitä on, ja monelle tämä typeryys on maksanut hengen. Esim.kolesterolilääkkeiden lopetus. Mutta kun luulee taistelevansa lääkäreiden ja lääketeollisuuden salaliittoa vastaan...reppanat. ja uskoo just jotain Heikkilän soopaa.
Menee hermot tähän nykyajan teinikulttuuriin. Sali, snapchat, poiccis, vloggaajat, instagram, kamalan kuuloinen mukamas trap-musiikki. Hyi. Kaikki on niin aivotonta. Kymmenenkin vuotta sitten oli asiat paremmin, mutta jos olisin saanut valita niin olisin viettänyt nuoruuteni mieluiten kasarilla tai ysärillä.
-94 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää nykyajassa se ettei ihmiset enää kestä ollenkaan mitään epämukavaa. Tämä alkaa jo kouluiässä, kun vanhemmat lähettelevät opettajalle viestejä että meidän lapsi ei halua tulla hiihtämään niin ei sen tarvii. Itse kun muistelen omaa lapsuutta niin kyllä koulussa varsinkin tuli tehtyä paljonkin asioita jotka eivät olleet erityisen mukavia, mutta kasvattivat luonteen lujuutta ja toivat sellaista sinnikkyyttä, jota elämässä tarvitaan. Nykyään luovutetaan heti kun vähän harmittaa ja koetaan että se epämukavuus on jotenkin vaarallista.
Tämä! Mihin katosi omalle epämukavuusalueelle meno? Kehittyminen? Yhteen aikaan näitä hoettiin, mutta nyt on ollu tällä saralla hiljaista. Hupaisaa, tavattoman hupaisaa.
TOinen asia, mitä ei kestetä, on tylsyys. Vanhempien tulisi olla lastensa viihdyttäjiä myös. Tylsyyttä, tyhjiä hetkiä, virikkeettömyyttä on kautta aikain pidetty luovuuden alustana, mutta nykyaikana joko ei arvosteta luovuutta tai ei yksinkertaisesti uskota tähän vanhaan viisauteen vaan ajatellaan, että luovuus puhkeaa kukkaan, kun kaikki valveillaoloaika tungetaan täyteen virikkeitä. No aika sen näyttää - tuleeko kasvavasta sukupolvesta kaikkein kekseliäin ja luovin porukka vain vain viihteen suurkuluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu, että voisi muuttaa lappiin ja alkaa erakoksi.
Nuorena haaveilin tuosta usein. Mutta työ sitoo.
Itseä pelottaa kun 20-30 vuotiaissa on jo hirveät määrät näitä sosiaalistilannepelkoisia ja paniikkihäiriöisiä, jotka ei pysty käymään koulussa eikä työelämässä kun sosiaalinen kanssakäynti ahdistaa. 90luvun nuoret jotka on saaneet kännykän käteen vasta 12-17v ja älykännykät vielä myöhemmin. Niin mitäs sitten kun nämä täysin puhelimet kädessä kasvaneet lapset on aikuisia? Kun kaikki kanssakäyminen on tehty puhelimen välityksellä? Pärjääkö kukaan niistä tässä maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti miettinyt että mitä käy jos teknologia lakkaa toimimasta jossain vaiheessa. Ihan jos vaikka tulisi 48 tuntia kestävä sähkökatko jokaiselle (ja kyllä, tiedän että suurella todennäköisyydellä näin ei koskaan käy :D), niin mitä sitten? Haluaisin nähdä iskeekö paniikki? Pysytäänkö rauhallisina? Mitä tehdään sitten kun puhelimesta loppuu akku eikö viihdykettä tai tietoa voi löytää sen kautta? Teknologian kanssa kasvaneille iskee varmasti paniikki sillä kaikki vastaukset on totuttu saamaan netistä.
Minä taas uskon romahduksen tapahtuvan ja huonosti käy somehörhöjen.
Ärsyttää ehkä eniten aikuiset ihmiset jotka kirjoittaa semmoista pissisteini tekstiä ettei siitä saa mitään selvää.
Missä vaiheessa arvokas aikuisuus katosi?
Matkailijoiden halveksijat jotka syövät joka päivä lihaa, ajavat autolla/usealla autolla ja ostavat koko ajan tavaraa vasta tyhmiä ovatkin jos arvostelevat vielä muita. Kuluttavat ostamalla, ajamalla autoa ja syömällä lihaa yhtä paljon kuin muutkin. Sellaisilla ei ole varaa arvostella matkailijoita, moni unohtaa että myös autoilu ja lihansyönti kuluttaa ja saastuttaa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Matkailijoiden halveksijat jotka syövät joka päivä lihaa, ajavat autolla/usealla autolla ja ostavat koko ajan tavaraa vasta tyhmiä ovatkin jos arvostelevat vielä muita. Kuluttavat ostamalla, ajamalla autoa ja syömällä lihaa yhtä paljon kuin muutkin. Sellaisilla ei ole varaa arvostella matkailijoita, moni unohtaa että myös autoilu ja lihansyönti kuluttaa ja saastuttaa luontoa.
No kyllähän matkailu saastuttaa, lentäminen erityisesti. Sitä pitäisi vähentää radikaalisti heti.
Tuskinpa kaikki matkailun kritisoijat syövät lihaa ja ajelevat autoilla. Varo, ettei tuosta viholliskuvasta tule itsellesi tekosyy olla tarkastelematta omaa matkailuasi kriittisesti (oletan nyt, että matkailet, kun olet matkailun arvostelemisesta ottanut itseesi).