Uskaltaako Helsingin metroon mennä lasten kanssa?
Kommentit (62)
En menisi. Kuhisee mamuja nykyään ihan keskellä päivääkin
Ai sä olet maailmanmatkaaja, nähnyt Nykin ja Lontoon, mutta Helsinki se on hurja. Oletkos jo lähijunassa käynyt? Kolmosen spårakin on aika kova peli.
Iltakymmenen jälkeen ehkä välttelisin niin metroa kuin rautatientorin ympäristöäkin, mutta siihen aikaan lapset kai ovat jo nukkumassa. Muuten ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 17:26"]
Mulla on töihin mennessä vaihtoehtoina bussi tai bussi+metro. Jälkimmäinen on nopeampi ja on molemmissa päissä lyhyempi kävelymatka :-)
[/quote]
Useimmissa Etelä-Espoon lähiöissä on nykyään tilanne se, että Helsingin keskustaan pääsee suoralla bussilla, joka ensin ajaa lyhyen matkaa asuinkatuja keräten matkustajia ja sen jälkeen siirtyy Länsiväylän bussikaistalle, jota se ajaa suoraan Helsinkiin vain muutaman pysähdyksen välillä tehden. Länsimetron jälkeen sama liikenne toimii niin, että sama lähiön bussilinja katkaistaan lähimmälle metroasemalle, jossa matkustajalla on edessä kävely käytäviä myöten, seisonta liukuportaissa ja junan odottelu laiturilla. Sitten vasta pääsee sinällään kohtuu nopeaan (mutta kuitenkin monipysähdyksiseen, Otaniemen mutkan kiertävään ja pimeässä tunnelissa kulkevaan) metroon, joka kuljettaa loppumatkan. Siinä vaiheessa, kun astuu metrojunaan olisi suoran bussin kyydissä jo aika monen kilometrin päässä Länsiväylällä.
Nykyinen raskas rautatietyyppinen metro on Helsingin seudun harvalle asutukselle aivan liian raskas väline. Se on erittäin kallis rakentaa, pakottaa suureen määrään vaihtoja (liityntäliikenne) tai ainakin pitkiin kävelymatkoihin (esim. 1 km asemalle) ja lisäksi keskittää kaikki matkustajat kiertämään tietyn reitin kautta (kun useampia linjoja ei ole varaa rakentaa), mikä lisää matka-aikoja.
Kevyempi raideliikenne (esim. pikaraitiotie) mahdollistaisi sen, että ratoja olisi varaa tehdä huomattavasti enemmän (ainakin viisinkertainen määrä). Tätä kautta pysäkit saataisiin lähemmäs ihmisiä (vähemmän liityntäliikennettä ja lyhyemmät kävelymatkat) ja matkareitit suoremmiksi, mikä lyhentäisi matka-aikoja huomattavasti, mikäli ne lasketaan ovelta ovelle eikä esim. metrolaiturilta metrolaiturille.
[/quote]
Mitä ne on ne jutut Länsiväylän ruuhkassa bussissa kököttämisestä?
mä kyllä hieman "pelkään" metrossa. En niillä mielellään kulje ja valitsen aina mielummin jonkun muun kulkuneuvon,jos mahdollista.Tarkkailen aina vähän muita matkustajia. Ja ihan helsinkiläinen olen ja aina olen ollut.
Metro on ihanan helppo lasten kanssa! Voi kun asuisikin vielä, tai taas jsokus, metron varrella. Terveiset Espoosta
mä en ikinä muuttaisi paikkaan, jossajoutuisi olemaan ainoastaan metron varassa.
Naurattaa aina täällä nää pätijöiden vastaukset "Ai sä oot ihan maailmanmatkaaja, käyny NYKissäki mutta Helsingin metro pelottaa, pysy maalla vi*un maalaistollo!!" Mikä ihme siinä on et asiallisinkin (vaikkakin pääkaupunkiseutulaisen korvaan outo) kysymys pitää heti teilata ja mollata kysyjä?? Onko teidän aivot sulaneet äiteyslomalla vai mikä teitä aikuisia ihmisiä vaivaa???!
-Ei ap-
Ei sovellu porvoolaisille. Metro on oikeesti ehkä paras ja vaivattomin julkisista. Ja vähemmän spugeja siellä näkee kuin esim sporassa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 09:11"]
mä en ikinä muuttaisi paikkaan, jossajoutuisi olemaan ainoastaan metron varassa.
[/quote]
Ei täällä metroradan varressa olla vain metron varassa. Aina kulkee myös bussi, mutta se on hitaampi eikä vaunujen kanssa välttämättä mahdu kyytiin.
No haloo, miten heikkolahjainen pitää olla, jos pelkää Helsingin metroa ja kehuu käyttäneensä pikkuisen isompien ja levittomampien kaupunkien vastaavia sujuvasti? Helsinki on levoton ja pelottava metropoli lähinnä niiden mielestä, jotka ei ole ikinä käyneet missään. Siksi ehkä tuosta ristiriidasta heräsi naurua...
Metrossa on kaupungin pahimmat pienhiukkasmäärät ilmassa. Jos lapsilla on astma, niin bussi turvallisempi.
Miksi ei ulkopaikkakuntalainen saisi tämmöistä kysyä? Halusin vain tietää, liikkuukko metroasemilla ja matkustaako metrossa kovinkin levotonta porukkaa? En halua altistaa lapsiani narkkareille yms spurguille. Tokihan tiedän, että suurin osa metrolla liikkujista on tavallista väkeä. Mutta tämähän on av-palsta...
t. maalainen maailmanmatkaaja-ap, joka ei ole sillä Helsingin metrolla matkustanut
Riippuu kellonajasta ja asemsasta.
Olen kerran mennyt pe-iltana lasten kanssa Vuosaaren asemalta n. 20.30 keskustaan ja sen verran levotonta oli etten taatusti toiste mene.
Kyllä, metrossa liikkuu levotonta porukkaa, narkkareita ja spurguja. Niin liikkuu tosin ratikoissa, junissa, busseissa ja kadullakin. Metrossa on ehkä levottomampaa kuin edellä mainituissa muissa kulkuvälineissä, koska sisään voi astella kuka tahansa ilman lippua, eikä kuski ole välittömässä läheisyydessä. En kuitenkaan koskaan ole ajatellut, että en voisi matkustaa metrolla lasten kanssa. Lapset nyt "altistuvat" kaikenlaiselle värikkäälle elämänmenolle Helsingissä muuallakin kuin metrossa. Eli hyppää vaan metroon.
Ei kannata, siellä murhataan ihmisiä KIRVEELLÄ!!!!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 09:30"]
No haloo, miten heikkolahjainen pitää olla, jos pelkää Helsingin metroa ja kehuu käyttäneensä pikkuisen isompien ja levittomampien kaupunkien vastaavia sujuvasti? Helsinki on levoton ja pelottava metropoli lähinnä niiden mielestä, jotka ei ole ikinä käyneet missään. Siksi ehkä tuosta ristiriidasta heräsi naurua...
[/quote]
Näinpä. Huvittavia on ne pikkukaupungeista/-kunnista tulevat ihmiset, jotka kuvittelevat tulevansa suurkaupunkiin, kun tulevat Helsinkiin. Näiden tyyppien mielestä myös ihmiset Helsingissä ovat töykeitä ja ylimieleisiä,vaikka itse en tiedä, missä muualla Suomessa ihmiset olisivat ystävällisempiä ja suvaitsevaisempia kuin Helsingissä.
Helsingissä voi nähdä spurguja, huumeissa olevia ja esim. kerjäläisiä missä vaan. Mihin kellon aikaan vaan. Maan päällä, kadun kulmissa, kauppojen edessä. Voi olla, että et törmää heihin, mutta luultavimmin tulette näkemään tällaista. En suosittele välttämään metroa vaan koko Helsinkiä. Älä tuo lapsiasi Helsinkiin! Täällä on paljon ihmisiä ja joukkoon mahtuu myös epämääräistä ainesta.
Niinpä, joo. Vaan 12 vuotta siitä keissistä.
ei, mee taksilla.