Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelrikko nyt jo :(

Vierailija
05.04.2013 |

Voi itku, polvessa todettiin nivelrikko ja rakastan juoksemista, pallopelejä sekä laskettelua.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin polvivaivainen. Nyt kokeilussa Hyalgan-pistokset...Toivottavasti auttavat!

Vierailija
22/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista oireista olette menneet lääkäriin? Mulla oikea polvi sirisee joka askelella varsinkin rappuja ylös kävellessä. Kipuja on myös vaihtelevasti, mutta kivutonta hetkeä ei oikeastaan ole, ja polvi lukkiutuu usein. Tällaista on ollut pari vuotta. Oikea lonkka on myös kipeä. Herään monesti yöllä kipuun ja käveleminen etenkin ylämäkiin on tuskaa. Joudun syömään kipuihin jatkuvasti särkylääkettä, mutta en tiedä, olisiko näistä syytä käydä lääkärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi 10 vuotta lonkan nivelrikosta vaihtelevasti kärsinyt. Oli aikanaan melkoinen järkytys reilu 30-vuotiaalle ikänsä liikuntaa harrastaneelle 50-kiloiselle kuulla sairastavansa ylipainoisten liikkumattomien vanhusten vaivaa  :(

Kannattaa käydä ortopedin luona, sieltä saa kipulääkereseptit, neuvoja liikuntaan ja mahdollisesti lähetteen fysioterapeutille, joka osaa neuvoa oikeanlaiset lihaskuntoharjoitteet ja muutenkin kertoa, mitä voi ja mitä ei kannata kipeällä nivelellä tehdä.

Kannattaa muistaa liikkua voimien mukaan, mutta myös levätä. Hyötyliikunta toimii painonhallinnassa, kun kovien kipujen aikana ei muuhun pysty. Meillä onkin nykyään koti aika hyvässä kunnossa :D

Meille nivelvaivaisille on oma saittkin, www.niveltieto.net/nivelklubi.

Vierailija
24/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, 16 lisää vielä, että nivelrikossa tulee tyypillisesti hyviä ja huonoja kausia. Minulla on näiden vuosien aikana ollut parinkin vuoden jaksoja, jolloin nivelrikko ei ole juuri vaivannut ja olen jopa päässyt juoksulenkeille.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Vierailija
25/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös nivelrikkoinen. Toinen polvi on usein kipeä ja siihen on aluksi kokeiltu kortisoni-puudutepistoksia. Polvi myös tähystettiin ja siistittiin vanhan kierukkavamman jäljiltä, jota ei 15v sitten hoidettu kovin kummoisesti. Tähystyksessä löytyi toisen ja kolmannen asteen kulumia. Röntgenkuvissa näkyy nivelraon madaltuminen myös vasemmalla, mutta polvi ei vielä oireile. Oikea lonkka onkipeä, mutten tiedä onko siinä nivelrikkoa.

Hoidan kipua ajoittain särkylääkekuurilla ja kävelemisellä. Rintauinti ei ole hyväksi, kiellettyä on iskuja tuottavat lajit kuten juoksu, taistelulajit, hyppyjä sisältävät jumpat. Kuntosalia, polkupyöräilyä ja hiihtoa sen sijaan suositellaan.

Lihakset täytyy pitää kunnossa ja nivelet liikkeessä, että "voitelu toimii". Mahdollinen ylipaino laihduttaa pois. Nelikymppinen minäkin.

Vierailija
26/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin, kun polvi yhtäkkiä kipetyi ja turposi. Röntgenissä todettiin selvä med.artroosi. Olin todella ihmeissäni, kun aiemmin ei minkäänlaista vaivaa ja paljon olen liikkunut.

Vierailija
27/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile onko hermoratahieronnasta apua!

Vierailija
28/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa! Minulla on nivelrikko lonkassa, ja se valvottaa myös öisin, vaikea löytää asentoa, jossa ei pian ala särkeä lonkkaa.

Tuo glucosamiini auttaa ainakin minulla hieman. Sehän ei ole lääke, vaan lisäravinne, mutta hidastaa oireiden pahenemista useimmilla (ei tehoa kaikkiin). Kannattaa odottaa kärsivällisesti, teho ei ala ekasta päivästä, vaan muutaman viikon aikana vasta.

Voisit kokeilla urheilulajin vaihtoa. Esim. vesijumppa, vesijuoksu, pyöräily ovat tärinän kannalta vähemmän rajuja. Liikuntaa sinänsä pitää jatkaa, mutta liikuntalajeja voi toki vähän vaihtaa.

Vierailija
29/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tuuri. Nyt sun tarvii vaan pitää itsestäsi huolta ettei lähtisi etenemään turhan nopeasti.

Minulla todettiin nivelrikko muutama vuosi sitten, yli 10 vuoden tutkimusten jälkeen. Se alkoi oireilemaan kun olin n. 25 v. Nyt olen nelikymppinen, enkä ole pystynyt juoksemaan tai hyppimään 10 vuoteen. Portaissakin köpötän kuin vanhat  mummot :(

Onneksi tämän sairauden kanssa pystyy kuitenkin tulemaan toimeen, ja liikkumaankin kunhan löytää itselle sopivat lajit. Kuntosali, uiminen ja pyöräily ovat ainakin sellaisia lajeja joita nivelrikkopotilaille suositellaan, ja noista olen omakseni löytänyt pyöräilyn. Kaikille sekään ei kuulemma käy, mutta se mikä sopii ja mikä ei selviää vain kokeilemalla.

Minulla meni pitkään sopivan lajin löytämisessä. Aiemmin olin harrastanut lähinnä tanssimista, mutta kun nivelet eivät enää kestäneet sitä niin se oli pakko lopettaa. Kokeilin hirveän määrän eri lajeja, mutta ongelmaksi muodostuis se että kaikki ne mitkä olisivat sopineet nivelille, eivät sopineet päälleni. Niistä puuttui vauhdi enkä jaksanut motivoitua niihin edes musiikin voimalla. Onneksi lopulta löysin työpaikkani pyöräilyporukan, johon änkesin mukaan. Siitä lajista löytyi riittävästi vauhtia (varsinkin sen jälkeen kun ostin kevyen ja ketterän cyclocross-pyörän) ja niveletkin kestää :)

Pyöräilyssä niveliä auttaa se että pyörässä on tarpeeksi pieniä vaihteita. Muuten polvensa saattaa helposti rikkoa ylämäessä tai vaikka vastatuulessa.

Lääkityksenä minulla on glucosamin ja riittävä kipulääkearsenaali. Niillä mennään niin pitkään kun toimivat, ja sitten kun niiden avulla ei enää pääse liikkeelle niin pitää alkaa harkitsemaan tekoniveliä.

Vierailija
30/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kroppaasi, älä lääkärin diagnoosia! Kaikkea saat tehdä, mikä ei aiheuta kipua. Uinti, vesijuoksu ja vesijumppa on ihan huikeita. Monesti vain näissä tapauksissa ihminen ajattelee jatkuvasti olevansa sairas ja oma korvienväli rajoittaa kaikkea tekemistä. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan! Asennekysymys!!

T. fitness-urheilija, joka on saanut 16-vuotiaana nivelreumadiagnoosin, 18-vuotiaana fibromyalgiadiagnoosin ja 20-vuotiaana nivelrikkodiagnoosin. Nyt 25-vuotias, joka kävi kisalavoilla pari viikkoa sitten pokkaamassa hopeaa.

Vierailija
31/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää vielä vinkeistä ja kannustuksesta! Ei kiva, mutta lohduttavaa kuulla muiden kokemuksia. Ja hienoa kun olette voineet jatkaa liikkumista :) Ajatuksissa nyt ens alkuun lähteä ostamaan kunnon pyörä...

Vierailija
32/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, olette eläneet elämänne ihan väärin!

Minä olen 50v, BMI saman verran eikä ole nivelrikkoa eikä nivelvaivoja (lääkärien harmiksi). Niin se elimistö kiittää kun ei ole liialla liikunnalla rääkätty.

Vierailija
33/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä siitä harmituksesta pääsee eroon.Kipujaksojen kanssa pitää vaan oppia elämään ja hyväksyä se, että välillä joutuu rouskimaan lääkkeitä -ja tosiaan myös lepäämäänkin. Kyllä lääkäriä kannattaa kuunnella, mutta itse löydät ne helpottavimmat konstit. Kumma kyllä minulla autta LÄMMIN kylmäkääreiden sijaan. Paras kaverini on lämmitettävä jyvätyyny, kun polvi tai lonkka on oikein kipeä. Olen myös varsinainen "tyynyekspertti". Erilaisilla tyynyillä voi etsiä asennon, jossa voi nukkua tai levätä.

Satsaan kenkiin, etten lisäisi nivelten rasitusta ja virheasentoja niiden takia.

Vierailija
34/53 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 20:21"]

Minä olen 50v, BMI saman verran eikä ole nivelrikkoa eikä nivelvaivoja (lääkärien harmiksi). Niin se elimistö kiittää kun ei ole liialla liikunnalla rääkätty.

[/quote]

Niin, minulla anakin on kyse synnynnäisestä rakeneviasta. Ortopedin mukaan sairaus olisi alkanut vaivata jo paljon aiemmin ilman liikuntaharrastusta.

Vierailija
35/53 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-vuotias, paljon liikkuva, juuri nivelrikkodiagnoosin saanut polvivaivainen on iloinen, että kohtalotoverit tsemppaavat positiivisesti. Onneksi uinti, vesijuoksu ja pyöräily ovat suosikkilajejani. Lentopallo niinikään, mutta saas nähdä kauanko voin sitä harrastaa (ne hypyt...). Kuntosaliharjoittelun olen juuri aloittamassa. Sukuvika kai tämäkin on pitkälti, isälläni on sormissa nivelrikko ja veljellä polvessa.

Vierailija
36/53 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelukaverilla todettiin myös kuluma. Hän oli silloin vasta 34-vuotias. Harrasti juoksemista ja pyöräilyä todella paljon. Polvi tähystettiin, mutta todettiin, ettei mitään voi tehdä. Sitten hänelle vaan sanottiin, että ikinä ei saa enää juosta.

Jatkaa urheilua pyöräilemällä ja uimalla. Tärähdykset kielletty, ei juokse enää.

Vierailija
37/53 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nivelrikkohan on ensisijaisesti aineenvaihdunnan sairaus, eikä seurausta elintavoista. Mutta sitkeässä on ennakkoluulot. Tokihan ylipaino vaivoja pahentaa ja kulumista nopeuttaa, mutta ei se niitä aiheuta. Lääkäritkin tämän taitavat jo tietää. Toivottavasti.

Vierailija
38/53 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54vuotias nainen ja kärsinyt nivelrikosta 10v.kivut on ollu hetkellisiä mutta kovia aaltomaisia. En ole käyttänyt mitään kun niit ei säre. Olen kestäny ilman lääkitystä. Mut nyt en kestä enää. Vasemman käden etusormi on aivan sökö. Ja nyt tarvin jotain. Tosin pelkään kortisoni piikkiä niveleen. Mut en jaksa tätäkään kipua enää. Tää on jotain kauheeta. Tää sormi on ihan jäykkä.

Vierailija
39/53 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottihoitoa kehiin, selvä krooninen infektio tuo on, kuten tenniskynärpääkin. Jotain rikkijohdannaisia voisi ensiksi kokeilla, niillä vaan tuntuisi olevan hyvä teho, ja eivät niin vaarallisia. Krooniseen alaselkäkipuun on esimerkiksi 100 päivän Bioclavid-antibioottihoito toiminut hyvin:

Antibiotic treatment in patients with chronic low back pain and vertebral bone edema (Modic type 1 changes): a double-blind randomized clinical controlled trial of efficacy.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23404353

En tosin usko että nivelrikko paranee vain 100 päivän hoidolla, siinä täytyisi kyllä paukuttaa kauemmin. Ja ei mitään glukosamiinia, sanon minä.

Vierailija
40/53 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Minäkin olen n 50v, ylipainoa ei ole. En ole urheilullinen tai liikunnallinen mutta niin vain nivelrikko alkoi pari vuotta sitten toiseessa lonkassa.

Yksinkertaistat liikaa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme