Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuisiko kukaan tietämään miten asunnon saamisesta päätetään? Stadin Asunnot.

Vierailija
05.04.2013 |

Onko siellä joku työryhmä, joka yhdessä päättää ja jakaa asunnot  vai monta virkailijaa, jotka kukin sitten tekevät päätöksiä itsenäisesti?

Tosi huonosti kysytty mutta en paremminkaan  osannut muotoilla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiireellisyysluokituksia kolme?

Esim. ei kiire, kiireellinen ja heti?

Vierailija
2/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mielivaltaista se touhu on eikä kiireluokitus vaikuta.

Olen hakenut viisi kertaa asuntoa, neljä näistä kerroista ollut sellaisia että joudumme kadulle jossei jostain tule apua. Lapsiperhe jne. eli ekassa kiireellisyysluokassa muuttouhkan vuoksi (ei itseaiheutettu). Ei asuntoa.

Viidennellä kerralla ajattelin että pari lisäneliötä olisi kiva ja hain taas. Viikon päästä tuli asuntotarjous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan sitä prosessia miten se käytännössä menee?

Mistä sen saisi selville?  

t.ap

Vierailija
4/21 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisikö kukaan?

Vierailija
5/21 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko täällä nyt ketään, joka tietäisi miten hakuprosessi etenee ja ketkä valinnoita päättävät?

Tekevätkö valinnat samat ihmiset, jotka vastavaat asiakaspalvelun puhelimeen?

Vai tehdäänkö valinnat ylemmällä tasolla?

Vierailija
6/21 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme jo useamman vuoden koettaneet saada vaihtoa  kolmiosta kaksioon mutta eipä näytä onnistuvan.toivotonta on.

Vierailija
7/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella asukkaat valitaan kaupungin vuokra-asuntoihin?

Valtion tukemien vuokra-asuntojen asukasvalinta pohjautuu tarveharkintaan, jossa huomioidaan hakijaruokakunnan asunnontarve, varallisuus ja tulot (varsinaisia tulorajoja ei kuitenkaan enää sovelleta). Tavoitteena on, että asunnot tarjotaan vuokra-asuntoa eniten tarvitseville ruokakunnille pyrkien samalla vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen. Asunnonvälitys ei perustu jonotukseen, joten sillä, kuinka kauan hakemus on ollut aktiivina rekisterissämme, ei ole asuntotarjouksen saamisen kannalta merkitystä. 

Vierailija
8/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, en tiedä onko asuntojen jako ryhmätyötä vai ei.

Vierailija
9/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sanoa hakiessa, että häätö uhkaa tai avioero, muuten jonottelet sen 6kk ainakin...

Vierailija
10/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistäen vielä.

Jos virkailijalla sattuu olemaan huono päivä niin hän hylkää kaikki käsittelemänsä hakemukset. Eli onko asunnon saaminen ihan sattuman kauppaa.

Jos asuntohakemusta käsittelevä virkailija sattuu olemaan empaattinen ja hakemuksen lisäselvitykset vetoavat häneen niin saat asunnon. Edellyttäen, että hakukriteerit täyttyvät muilta osin. 

Eli voiko käydä niin, että yksi virkailija hylkää hakemuksen mutta joku toinen olisi sen hyväksynyt?

Tätä ajan takaa.

T. vain "kiireellinen" tapaus

Vierailija
11/21 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sielläkään ole kuin ihmisiä töissä että hyvinkin voi olla että yksi hylkää kun toinen hyväksyisi. Näitähän ei koskaan saa tietää. Tietyt periaatteethan siellä on mutta käytännössä aika sattumankaupalla niitä jaetaan. Mulle on tarjottu neljää stadin kämppää, kolme kantakaupungista ja yksi vähän kauempaa. Kolmessa näissä siis asunut, tällä hetkelläkin. Mun kokemuksen mukaan keskituloiset perheet saavat parhaiten, varsinkin uustuotantoa.

Vierailija
12/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten trin hakemuksen, pomoni soitti tutulleen ja sain asunnon seuraavana päivänä. Silloin olin kiireettömässä jonossa.

Nyt olin erittäin kiireellinen - luokassa, jonotin pari kuukautta kunnes oli pakko ottaa liian pieni ja kallis asunto yksityisen vuokraamana koska muuten olisin jäänyt kadulle. Stadin asunnoille en ilmoittanut mitään eli periaatteessa olen vieläkin jonossa, nyt jo kuukauden asunut uudessa asunnossa.

Jos kiireellisyysluokkasi on vain kiireellinen ja vähänkään aluerajauksia jonne et halua muuttaa niin turha toivoa asuntoa ikinä.

Vierailija
14/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot Stadin asuntoon ei monesti edes mene koska asuntoja jakaa huoltoyhtiöt tutuilleen yms. Itse ollut kohta 12 v. yh-äitinä jonossa ja alakerran perhe sai puolessa vuodessa huoltoyhtiön naiselle sopivan tarinan kerrottuaan asunnon talosta johon juuri olemme jonottaneet koko ajan...ja meille sanovat eioota...alakerran nainen nauroikin että sanoi syyksi että kaksi tarhaikäistä samassa huoneessa, psyyke kärsii....meillä olleet yli 10 v samassa huoneessa, ei auta

Vierailija
15/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se mielivaltaista taitaa olla.

Mä tunnen henkilökohtaisesti virolaisen siivoojan joka sai perheelleen asunnon viikossa läheltä helsingin keskustaa ja sit tiedän tarinoita joissa on lapsen kanssa jääty kadulle/sukulaisten nurkkiin siten et lapset on joutunut kouluakin vaihtamaan eikä silti asuntoa saa.

Sit asuntojen keskinäinen vaihto on toinen juttu. Siinä mennään niin nepotismilla ja hyväveli järjestelmällä ettei tosikaan. 

Sit toi et kiireelliset olis etusijalla ei pidä paikkaansa. Se on lause jonka poliitikot juridisesti vaativat, mutta todellisuudessa keskituloiset ydinperheet joilla ei ole asunnon menettämisen uhkaa päällä saa asunnot sekä maahanmuuttajat.

Vierailija
16/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:13"]

Täysin mielivaltaista se touhu on eikä kiireluokitus vaikuta.

Olen hakenut viisi kertaa asuntoa, neljä näistä kerroista ollut sellaisia että joudumme kadulle jossei jostain tule apua. Lapsiperhe jne. eli ekassa kiireellisyysluokassa muuttouhkan vuoksi (ei itseaiheutettu). Ei asuntoa.

Viidennellä kerralla ajattelin että pari lisäneliötä olisi kiva ja hain taas. Viikon päästä tuli asuntotarjous.

[/quote]

Oliko teillä joku aluerajaus? Monet ei tajua että yli 40% vapautuvista asunnoista on Itä-Helsingissä. Jos siis laitat alueeksi vaikka vain kantakaupunki, niin mahikset saada asunto ovat marginaaliset. Joku 15% asunnoista vapautuu sieltä nimittäin. 15% kolmesta tuhannesta nyt ei ole ihan hirveästi verrattuna kymmeniin tuhansiin hakemuksiin.

Vierailija
17/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, idässä ollaan ja kaikkialta haettiin paitsi pohjoisesta. Kelpasi myös sellaiset talot, joissa ei ole parveketta tai saunaa tai edes hissiä.

8

Vierailija
18/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on vaan niin paljon, kyllä niitä yhdessä mietitään ja käydään läpi.

Vierailija
19/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkailijat junailevat asuntoja tutuilleen. Jos sieltä toimistosta tuntee jonkun niin heti saa asunnon.

Vierailija
20/21 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuristahan tuollaisen saanti taitaa olla kiinni. Mä oon ollut jonossa 4 vuotta ja välillä erittäin kiireellisenäkin, kun vanha asunto on lähtenyt alta (opiskelija-asunnon asumisoikeus loppui) eikä uutta löytynyt heti. Ikinä ei ole mitään tarjottu, vaikka en ole alueita mitenkään rajoittanut. Toisaalta haen pientä asunto yksin ja niissä taitaa olla pahin jono. Muistelisin, että valtaosa (reippaasti yli puolet) stadin asunnolla olevista hakemuksista on pieniin asuntoihin halajavia pariskuntia/sinkkuja ja valtaosa vapautuvista ja valmistuvista asunnoista on sitten isompia perheasuntoja. Helsingissä on vaikeinta ehdottomasti yksinasuvilla, mitä asumiseen tulee. Myös yksityisillä markkinoilla niistä yksiöistä/pienistä kaksioista on niin huutava pula, että vuokranantajat voivat pyytää lähes millaista vuokraa ikinä haluavatkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan