Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni vauva perhepedissä

Vierailija
05.04.2013 |

Miten pieniä nukutatte perhepedissä? Eikö se ole pienelle vaarallista vai nukutteko todella niin kevyesti ettette vahingossakaan käänny vauvan päälle tai laita vaikka peittoa vahingossa naamalle? Ja eikö imettäminen ole vaarallista perhepedissä, eikö siinä äiti voi herkästi nukahtaa niin että tissi jää vauvan suuhun? Ihan asiallisesti kysyn, kun itse en uskaltaisi ottaa esim. kuukauden ikäistä yöksi samaan sänkyyn vaikla kevyesti nukunkin.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysytään nyt vielä että mites ootte seksin kanssa toimineet? Iltaisin tuskin siinä vauvan vieressä, että varmaan sitten muualla ja muulloin?

Vierailija
2/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me itse asiassa nukutettiin illalla vauva yleensä omaan sänkyynsä, joka oli kuitenkin meidän makkarissa (otin sitten yöllä imetyksen yhteydessä viereen loppuyöksi), mutta emme halunneet harrastaa seksiä vauvan kanssa samassa huoneessakaan.

Eli missä siis? No ihan sohvalla, patjalla (mies nukkui välillä toisessa huoneessa että sai nukuttua, joten oli patja työhuoneessa), suihkussa/kylppärissä.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:32"]

No kysytään nyt vielä että mites ootte seksin kanssa toimineet? Iltaisin tuskin siinä vauvan vieressä, että varmaan sitten muualla ja muulloin?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:35"]

No me itse asiassa nukutettiin illalla vauva yleensä omaan sänkyynsä, joka oli kuitenkin meidän makkarissa (otin sitten yöllä imetyksen yhteydessä viereen loppuyöksi), mutta emme halunneet harrastaa seksiä vauvan kanssa samassa huoneessakaan.

Eli missä siis? No ihan sohvalla, patjalla (mies nukkui välillä toisessa huoneessa että sai nukuttua, joten oli patja työhuoneessa), suihkussa/kylppärissä.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]

Sama täällä. Eikä laatu tai määrä ole ainakan kärsinyt.

Vierailija
4/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia että missä ja milloin kun itse en halua harrastaa seksiä edes koiran katsellessa, niin en myöskään suihkussa yms. jos vauva on siinä vieressä. En siksi että vauva saisi siitä traumoja vaan siksi että itseäni nyt vain häiritsee. Siksi jotenkin tuntuu luonnollisemmalta itselle että omassa sängyssä tai sohvalla tai muualla kun vauva nukkuu jossain muualla. 

30

Vierailija
5/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasipa hassusti, piti siis 31 lainata :)

32

Vierailija
6/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi saa uuden "jännityksen" kun sitä harrastetaan muualla kuin sängyssä ;)

Vierailija
7/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on nukkunut vieressä :)

Seksiä onkin sitten harrastettu muualla ;)

Vierailija
8/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, ja en olisi mistään hinnasta laittanut vauvaa toiseen huoneeseen, vaikka emme ihan joka yö perhepedissä nukkuneetkaan. Siksi omassa sängyssä ei voinut "harrastaa" vauvavuoden aikana riippumatta perhepeti/pinnasänky -asiasta (no paitsi viikonloppuna päiväunien aikaan jos vauva nukkui parvekkeella, mutta menee jos saivarteluksi).

t. 31

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:41"]

Sen takia että missä ja milloin kun itse en halua harrastaa seksiä edes koiran katsellessa, niin en myöskään suihkussa yms. jos vauva on siinä vieressä. En siksi että vauva saisi siitä traumoja vaan siksi että itseäni nyt vain häiritsee. Siksi jotenkin tuntuu luonnollisemmalta itselle että omassa sängyssä tai sohvalla tai muualla kun vauva nukkuu jossain muualla. 

30

[/quote]

Vierailija
9/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:55"]

Samoin, ja en olisi mistään hinnasta laittanut vauvaa toiseen huoneeseen, vaikka emme ihan joka yö perhepedissä nukkuneetkaan. Siksi omassa sängyssä ei voinut "harrastaa" vauvavuoden aikana riippumatta perhepeti/pinnasänky -asiasta (no paitsi viikonloppuna päiväunien aikaan jos vauva nukkui parvekkeella, mutta menee jos saivarteluksi).

t. 31

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:41"]

30

[/quote]

[/quote]

Eli vauva omaan/vanhempien sänkyyn nukkumaan ja seksiä sitten jossain muualla. Monen lapsen kanssa voi mennä hankalaksi. Tai sitten vain lauantaisin saunan lauteilla. 

Vierailija
10/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, eikö nyt useimmat lapset mene nukkumaan ennen vanhempiaan kuitenkin? Jolloin se sohva/työhuone on mahdollinen.

Teinit voi varmaan valvoa pitempään kuin vanhempansa, mutta siinä vaiheessa tuskin on kyse perhepedistä :D

Mä en nyt vaan ole koskaan tajunnut tätä perhepedin (ajatuksenkin) joillekin ihmisille aiheuttamaa seksiongelmaa.

Vierailija
11/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset nukkuneet perhepedissä laitokselta saakka, esikoista yritin jossain välissä muutaman viikon omaan sänkyyn mutta luovutin ku imetys oli helpompaa vauban ollessa vieressä valmiiksi. Esikoinen siirtyi omaan sänkyyn 3,5 vuotiaana ku pimu syntyi, pimu siirtynee omaan sänkyynsä syyskuussa 2v3kk iässä ku kolmonen syntyy. 

Lapset nukkuneet mun ja seinän välissä koska mies nukkuu todella raskaasti ja nukkuu huonosti jos tietää vauvsn olevan vieressään. Isompi nukkuu omassa sängyssään miehen puolella, öisin saa tulla viereen jos haluaa. Yleensä tulee jos on nähnyt painajaisia tai sitten vasts aamulla 5 jälkeen kun isä lähtenyt töihin.

Vierailija
12/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nukkui miltei alusta asti omassa kopassaan meidän sängyn vieressä, isompana pinniksessä meidän vieressä ja 2-vuotiaana siirtyi omaan huoneeseen. Hän on aina ollut todella hyvä nukkumaan. Itse kokeilin alussa nukuttaa häntä vieressämme, mutten itse osannut nukkua kunnolla... Jotenkin jännitin ja heräilin jatkuvasti. Imetyskin onistui vain osittain, pulloa sai heti synnärillä. Tarkistin myös pari kertaa paniikissa että onko hän elossa kun hän nukkui niin liikkumatta...! 

Kuopuksen kanssa kaikki meni paljon rennommin, imetys lähti hyvin käyntiin ja hän nukkui alusta asti vieressäni. Minulla oli sellainen jättipyyhe-rulla vauvan selän takana minkä päällä lepuutin päällimmäistä jalkaani ja kättä ja vauvakin pysyi paremmin kyljellään. Mieskin pystyi paremmin rentoutumaan, kun se rulla oli siinä hänen ja vauvan välissä. Perhepeti toimi todella hyvin,mutta jonkun verran hartiani olivat jumissa vauvan takia, kun pidin käsiä jotenkin oudoissa asennoissa.

Meidän taapero nukkuu ainakin nyt niin sikeästi että voimme harrastaa seksiä samassa huoneessa. Kuopus nukkuu pinniksessä meidän sängyssä, eikä ole vielä kertaakaan herännyt ääniimme. Ei voi ihan estottomasti äännellä kuitenkaan, eli ehkä se hieman seksin laatua huonontaa kun on pikku tuhisija siinä vieressä.

Vierailija
13/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:32"]

10:"Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää."

Sitten on kyllä evoluutio itsessään paholaisen keksintö. Yleisesti ottaen nisäkäsemot nukkuvat imetettävien poikastensa vieressä eivätkä kierähdä niiden päälle. Lisääntyminenkin on hoitunut siinä sivussa;)  Ihmisellä on kuitenkin vaihtoehtoja. Jos kokeilee vaikka päiväunilla nukkua vauva vieressään niin, että isä voi valvoen huolehtia turvallisuudesta, saattaa huomata, että oma peko on ollut turhaa. Ja jos "alitajuntaiset" pelot edelleen jatkuvat, voi vauvaa nukuttaa sivuvaunussa, siihen ei ainakaan pysty kääntymään päälle.

Mitä tulee seksi harrastamiseen, siihen löytynee mitakin paikkoja kuin parisänky.

[/quote]

Hei, ihmiset harrastavat seksiä mielihyvän takia, toisin kuin muut nisäkkäät delfiinejä ja apinoita lukuunottamatta :) Meillä on seksiä ainakin joka ilta ja aamuisinkin usein ja haluan nukahtaa oman miehen kainaloon. Ihmeellistä toi innostus perhepeteihin Suomessa, jotenkin outoa mielestäni. No kuvastaa hyvin sitä että Suomessa usein nainen ja mies ovatkin yhtäkkiä isä ja äiti toisin kuin esim. monissa muissa Euroopan maissa joissa perhepetiä pidettäisiin vähintääkin outona!

Vierailija
14/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:49"]

10:"Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää."

Sitten on kyllä evoluutio itsessään paholaisen keksintö. Yleisesti ottaen nisäkäsemot nukkuvat imetettävien poikastensa vieressä eivätkä kierähdä niiden päälle. Lisääntyminenkin on hoitunut siinä sivussa;)  Ihmisellä on kuitenkin vaihtoehtoja. Jos kokeilee vaikka päiväunilla nukkua vauva vieressään niin, että isä voi valvoen huolehtia turvallisuudesta, saattaa huomata, että oma peko on ollut turhaa. Ja jos "alitajuntaiset" pelot edelleen jatkuvat, voi vauvaa nukuttaa sivuvaunussa, siihen ei ainakaan pysty kääntymään päälle.

Mitä tulee seksi harrastamiseen, siihen löytynee mitakin paikkoja kuin parisänky.

[/quote]

Hei, ihmiset harrastavat seksiä mielihyvän takia, toisin kuin muut nisäkkäät delfiinejä ja apinoita lukuunottamatta :) Meillä on seksiä ainakin joka ilta ja aamuisinkin usein ja haluan nukahtaa oman miehen kainaloon. Ihmeellistä toi innostus perhepeteihin Suomessa, jotenkin outoa mielestäni. No kuvastaa hyvin sitä että Suomessa usein nainen ja mies ovatkin yhtäkkiä isä ja äiti toisin kuin esim. monissa muissa Euroopan maissa joissa perhepetiä pidettäisiin vähintääkin outona!

[/quote]

Musta ei ole yhtään kummallista, vauvan vieressä nukuttaminen on monesta se helpoin ja mukavin tapa. Seksiä voi harrastaa muuallakin kuin sängyssä, tai vauvan voi siksi aikaa siirtää muualle. Vauvan hereillä ollessa nyt harva varmaan panohommiin käy, vaikka vauva nukkuisikin omassa sängyssään.

Musta taas on outo ajatus, etteikö vanhempien elämä saisi muuttua yhtään, kun vauva tulee. Mä pidän lapsen vauva- ja taaperovaihetta sellaisena aikana, jolloin lapsen etu menee mun oman edun edelle (tosin se ei koske nyt vieressä nukkumista, koska ainakin meille se oli kaikkein paras vaihtoehto kaikkien kannalta). 

Mulle on ihan yks hailee, mitä jossain Keski-Euroopassa mun vauvanhoidosta mahdetaan ajatella.

Vierailija
15/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, länsimaissa on ikävä kyllä vieraannuttu tällaisesta luonnollisesta tavasta. Kaikkeen on korvike, länsimaissa vauvat itkevät kuitenkin eniten. Huudatetaan lapset uneen, pidetään sitterissä pitkiä aikoja, tuputetaan tuttia ja tuttipulloa, nukutetaan eri huoneessa...

Vierailija
16/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se eri huoneessa nukuttaminen ole valinta siinä missä perhepetikin. Riippuu varmasti myös lapsesta. Itse en kyllä perhepetiin suostu kun töihin palaaminen on edessä melko pian ja mies jää sitten lapsen kanssa kotiin, työ kun on sen verran vastuullista että yöt on saatava nukuttua ainakin muutaman kerran viikossa. Lisäksi myös minä tykkään nukkua miehen kainalossa ja harrastaa seksiä sängyssä ilman että vauva on siinä vieressä hereillä tai ei. Eikä meistä kukaan tiedä missä se vauva itse haluaisi nukkua. Joten jos joku tykkää perhepedistä, niin siitä vaan. Mutta turha myöskään syyllistää siitä että laittaa lapsen naapurihuoneeseen nukkumaan. Itkuhälyttimet kun on keksitty.

Vierailija
17/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:58"]

[/quote]

[/quote]

Musta ei ole yhtään kummallista, vauvan vieressä nukuttaminen on monesta se helpoin ja mukavin tapa. Seksiä voi harrastaa muuallakin kuin sängyssä, tai vauvan voi siksi aikaa siirtää muualle. Vauvan hereillä ollessa nyt harva varmaan panohommiin käy, vaikka vauva nukkuisikin omassa sängyssään.

Musta taas on outo ajatus, etteikö vanhempien elämä saisi muuttua yhtään, kun vauva tulee. Mä pidän lapsen vauva- ja taaperovaihetta sellaisena aikana, jolloin lapsen etu menee mun oman edun edelle (tosin se ei koske nyt vieressä nukkumista, koska ainakin meille se oli kaikkein paras vaihtoehto kaikkien kannalta). 

Mulle on ihan yks hailee, mitä jossain Keski-Euroopassa mun vauvanhoidosta mahdetaan ajatella.

[/quote]

Tästä on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin vanhempaakin. Musta se vaan on outoa :) Mutta elänkin enemmän sen "kuinka kasvattaa bebe" kirjan mukaan kuin "vaistovanhemmuuden". Minun ja mieheni sänky on meidän sänkymme, lapsella on omansa. Olen edelleen ensin nainen ja sitten vasta äiti. Euroopan otin esimerkiksi kun joku aiemmin sanoi että vain länsimaissa vauva nukkuu omassa sängyssään. Kehitysmaissa ja esim. monissa Aasian maissa on myös edelleen monia epäkohtia lasten kasvatuksessa joiden Euroopassa tiedetään olevan haitallisia vauvalle ja lapsille, en ainakaan itse haluaisi elää kuten vaikkapa Intiassa suurperheet elävät.

Vierailija
18/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kasvattaa bebe onkin kirjallisuuden mahtiteos!

En voi käsittää ihmisiä, jotka lapsen saatuaan kuvittelevat elämän pysyvän samanlaisena. Meillä mennään vauvan ehdoilla, rutiinit ja tavat voi muuttaa aikuiselle sopivaksi kun lapsikin on isompi :) Mutta kukin tyylillään, eiväthän kaikki lapset kärsi huudattamisestakaan...

Vierailija
19/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on tämäkin keskustelu kärjistynyt syyttelyksi puolin ja toisin. Edelleen on mielestäni tärkeintä, että nukkumisjärjestelyt valitaan niin, että koko perhe saisi nukkua parhaiten tai kompromissi, josta on vähiten haittaa kaikille. Joillakin se tarkoittaa omassa sängyssään nukkuvaa vauvaa, toisilla kainalossa nukkuvaa taaperoakin. Syyllistäminen on turhaa.

Meillä lapsi on saanut nukkua edelleen parivuotiaanakin välissämme. Vaikka olen työssä ja lapsi päivähoidossa tai ehkä myös sen takia. Kun joudun olemaan työpäivän ajan erossa lapsesta on ihanaa, että hän saa tankata läheisyyttä yöaikaan.

Parisuhdettamme pystymme hoitamaan olohuoneessa lapsen nukkuessa jo alkuillasta. En koe olevani vähemmän nainen tullessani äidiksi. Yksilöllisiä juttuja, miten eri ihmiset nämä kokee.

Mielenkiintoinen linkki, tosin siinä puhutaan perhepedistä, vaikka kuvaillaan lapsen kömpivän yöllä vanhempien viereen.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/perhepeti+hoikistaa+lasta/a818078

Vierailija
20/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nukkui pitkälti omassa sängyssään, keskimmäinen pitkälti vieressä laitokselta 11kk asti, tämä kolmas on nyt viikon ikään ehdittyään nukkunut vieressäni. Hyvin menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi