Kainalossa luomi - kannattaako poistaa, kokemuksia?
Luomia on aikuisiällä putkahdellut sinne tänne, viimeisimpänä pieni mutta kohollaan oleva luomi kainaloon. Sitä kutittaa, enkä voi varoa sitä tarpeeksi kainaloita ajellessani.
Onko joltakin poistettu luomi kainalosta? Missä kävit? Kuinka helposti sellaisesta paikasta paranee leikkaushaava? Kiitos kaikista vastauksista!
Kommentit (11)
Mulla oli kainalossa luomi, joka oli tiellä kainaloita ajellessa. Poistatin terveyskeskuksessa eikä se ollut mikään ongelma. Parani hyvin. Tyytyväinen olen. Hoida ihmeessä pois, sillä luomia ei saa "rapata".
Sellaisia ns. varsiluomia voi itse poistaa, ei muita kannata. Varsiluomi lähtee helposti, mulla oli just kainalossa myös ja joskus kainalokarvoja ajaessa raapaisin luomen verille. Sidoin luomen tai siis sen kaulaosan ympärille hiuksen, muutamassa viikossa luomi kuivui ja napsahti irti. Pieni vaalea arpi siinä paikalla on, ei muuta.
Ei sitä sen enempää tarvi poistaa kuin muualtakaan. Mulla on myös kainalossa luomia, kuten on koko kropassa joka puolella. Kainalosta ei ole tullut mileenkään poistaa, ei ne siellä haittaa, mutta näkyvistä paikoista olen itse joitain karvaisia ja erityisen rumia luomia poistanut itse putsatulla johdonkuorintaveitsellä "höyläämällä".
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:33"]
Ei sitä sen enempää tarvi poistaa kuin muualtakaan. Mulla on myös kainalossa luomia, kuten on koko kropassa joka puolella. Kainalosta ei ole tullut mileenkään poistaa, ei ne siellä haittaa, mutta näkyvistä paikoista olen itse joitain karvaisia ja erityisen rumia luomia poistanut itse putsatulla johdonkuorintaveitsellä "höyläämällä".
[/quote]
Kuulostaa todella vaaralliselta puuhalta! En luomia ole tarkoitus itse poistella.
Alkuperäiselle, minulta on poistettu iso luomi kainalosta ja kyllä sen paraneminen vei aikaa. Hankaamista oli vaikea välttää, ellei pystynyt esim. kävellessä pitämään kättä paikoillaan. Kävin ihan tavallisessa terveyskeskuksessa ajanvarauksella.
Minulta on poistettu luomi kainalosta 20 vuotta sitten nuorena. Poistosta ei ole ollut mitään haittaa eikä tule nykyään edes varottua sitä höylätessä. Itselläni kun noita arpia on aika monta, kaikkien kohdalla paraneminen ei ole ollut yhtä helppoa ja jälki hyvää, joten taitaa olla varsin yksilöllistä kaikkien arpien paraneminen.
Itse ei kannata kyllä missään nimessä mennä luomia poistamaan! :/ Miulta poistettiin luomi kaulasta ja niskasta juurikin sen takia kun oli aina kipeä, ei voinut korua pitää ja harja osui niskassa olevaan aina hiuksia harjatessa. Terveyskeskuksessa poistivat ja ainakin miulla parani tosi nopeasti haavat, ei mennyt ku joku 1-2 viikkoa muistaakseni. Kannattaa soitella terppakeskukseen ja kysellä sieltä, älä missään nimessä itse mene "höyläämään" niinkuin 2 on tehnyt... :S
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:33"]
[/quote]
Kuulostaa todella vaaralliselta puuhalta! En luomia ole tarkoitus itse poistella.
Alkuperäiselle, minulta on poistettu iso luomi kainalosta ja kyllä sen paraneminen vei aikaa. Hankaamista oli vaikea välttää, ellei pystynyt esim. kävellessä pitämään kättä paikoillaan. Kävin ihan tavallisessa terveyskeskuksessa ajanvarauksella.
[/quote]
Vaaralliselta? Miten ihmeessä nyt yhden ihossa olevan pinnallisen kohouman poistaminen voi olla vaarallista? Mikä vaara siinä on sitten? Kun ei tuollaisista tule merkittävän suurta verenvuotoakaan tai mitään. Ainoa vaara minkä voin kuvitella on, että jos on epäilyttävä luomi joka voi olla melanooma niin se olisi syytä tutkia kun ei siihen todnäk riitä hoidoksi näkyvän luomen poisto vaan silloin.
Arpi voi kyllä olla rumahko omapoistosta jos on iso luomi. Mä poistin teininä naamasta semmoisen yli puolen sentin karvaisen luomen ja siihen tuli ihonvärinen arpipaksuntuma ajan myötä. Nyt se näyttää siltä kuin olisi "väritön luomi". En tiedä kyllä olisiko tuo yhtään huomaamattomampi jos olisi lääkärillä poistattanut.
Minulla oli 20 vuotta kainalossa luomi, kunnes eräänä päivänä rinstikoiren kaarituki tuli sen verran saumasta läpi, että raapaisi luomea ja se tulehtui ja poistettiin. Nopea, kivuton toimenpide, ja tikitkin pystyi itse poistamaan. Arpi on huomaamaton, ja nyt ei sitä luomea tosiaan tarvitse varoa joka hetki. Aiemminkin olisin voinut tuon poistattaa, mutta en saanut aikaiseksi.
Mä poistatin ihan lääkärillä. Oli täysin kivutonta, kävi niin nopeasti etten edes huomannut, ja lääkäri oli ERITTÄIN hyvännäköinen mies.
Kannatti.
Itseltäni on poistettu aikoinaan yksi koholuomi kainalosta ja kaksi selästä/kyljestä sellaisesta kohdasta, missä rintsikat aina hankasivat niitä.
Kainaloluomi on poistettu jo ollessani noin 13-14 v ja ihan terveyskeskuksessa silloin poistettiin. Kaksi muuta luomea poistettu yksityisellä (ihan vaan jonojen takia) ollessani noin 16 v.
Kaikkiin tuli yksi tai kaksi tikkiä ja paranivat ihan nopeasti. Etenkin se kainaloluomi oli hankala karvoja höylätessä, joten sen takia se poistettiinkin aika nopeasti.