Miksi Suomessa hautajaisten järjestämiseen menee yleensä 2 viikkoa tai jopa kuukausi?
Muualla maailmassa jo viikon päästä. Eikö olisi omaistenkin kannalta parempi järjestää hautajaiset mahdollisimman pian että pääsisi nopeammin yli pahimmasta surusta?
Kommentit (108)
no jaa..kyllä täälläkin tiettyihin uskontokuntiin kuuluvat saadaan hautaan nopeasti eli kolmen päivän kuluttua kuolemasta jos se uskonto niin vaatii.. vty esim Kirka
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Ei kai läheskään kaikille edes tehdä ruumiinavausta, vaan pelkkä kuolinsyyn selvittäminen. Vai haluavatko omaiset yleisestikin ruumiinavauksen esim vanhuksien tai syöpäsairaiden kohdalla?
Omaiseni kuoli sairaalassa, oli monisairas, mutta kuolema tuli kuitenkin yllättäen. Hoitava lääkäri soitti minulle ja kysyi, haluammeko, että kuolinsyy selvitetään avauksella. Sanoin, ettei tarvitse, ei tilanne siitä muuksi muutu.
Mutta avaus olisi siis tehty, jos olisimme vaatineet, vaikka läheisemme kuolikin sairaalassa.
Vanhemmalleni ei tehty ruumiinavausta koska kuoli sairaalassa syöpään ja silti hautaus oli kuusi viikkoa myöhemmin. Miksi? Koska se sopi lesken jalkapallopelien aikatauluihin. Sellaista täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tee niin kuin haluat... ja minä teen niin kuin minä haluan. Vai vituttaako se sinua niin suuresti, että minä teen niin kuin haluan, etkä sinä pääse päättämään siitä? :D
Pähkähullu tuli tähänkin ketjuun!
Kaikki kotonaan sydäriin kuolleetkin avataan. Suurin osa kuolee kotonaan sydäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kotonaan sydäriin kuolleetkin avataan. Suurin osa kuolee kotonaan sydäriin.
Lähde? Että suurin osa kuolee kotona sydäriin... nimittäin kukaan minun neljästä isovanhemmastani ei kuollut niin, eikä isäni. Eikä mieheni isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Ei kai läheskään kaikille edes tehdä ruumiinavausta, vaan pelkkä kuolinsyyn selvittäminen. Vai haluavatko omaiset yleisestikin ruumiinavauksen esim vanhuksien tai syöpäsairaiden kohdalla?
No ei se Suomessa mene niin että omaiset määrää kuolinsyyn selvittämisestä, oletko ulkosuomalainen vai muuten vaan tietämätön?
Lain mukaan tietyissä tapauksissa viranomaisten on pakko tehdä kuolinsyyntutkinta. Esim. kun ihminen kuolee kotiin eikä ole lääkärin hoidossa, että tiedettäisiin että syöpä kyseessä.
No sitähän nimenomaan tarkoitinkin, että jos kuolinsyy on selvä esim se syöpä, ei kai omaiset lähde ruumiinavausta vaatimaan, jos sitä ei muutenkaan tehtäisi. Suurin osa kuolee kuitenkin käsittääkseni nimenomaan sairauden takia ja harvemmin epämääräisissä olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiseni kuoli sairaalassa, oli monisairas, mutta kuolema tuli kuitenkin yllättäen. Hoitava lääkäri soitti minulle ja kysyi, haluammeko, että kuolinsyy selvitetään avauksella. Sanoin, ettei tarvitse, ei tilanne siitä muuksi muutu.
Mutta avaus olisi siis tehty, jos olisimme vaatineet, vaikka läheisemme kuolikin sairaalassa.
No tuotahan juuri tarkoitinkin. Hänenkään kohdallaan avausta ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään, jos kuolee sairaalan ulkopuolella tai ei ole lääkärin seurannassa olevaa sairautta.
Ja kaupunkien patologiset ruuhkautuvat, kun on omat ja ympäristökuntien vainajat avattavina.
Kesällä papit lomailevat, vetävät rippileirejä, vihkivät ym. Siinä saa odottaa vapaita aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinavauksia tehdään noin yhdelle viidesosalle kaikista kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isäni hautajaiset tulossa neljän viikon päähän. Yksi syy oli minun työmatkani. Toisena Syynä se, ettei saanut aiemmin paikkaa, kappelia ja muistotilaisuuden. Kaikki paikat on täynnä.
Ja kukat pitää tilata viikkoa ennen, samoin ruoka yms. Eli ei oikein edes onnistuisi järjestäminen parin päivän sisällä.
Niin, tässä herääkin kysymys, miksi ruoissa ja kukissa kestää niin kauan ja onko ne ylipäätään "pakollisia" vai pelkästään kulttuurisidonnaisia.
Olen järjestänyt hautajaiset viikossa, Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään, jos kuolee sairaalan ulkopuolella tai ei ole lääkärin seurannassa olevaa sairautta.
Ja kaupunkien patologiset ruuhkautuvat, kun on omat ja ympäristökuntien vainajat avattavina.
Kesällä papit lomailevat, vetävät rippileirejä, vihkivät ym. Siinä saa odottaa vapaita aikoja.
Miten te oikein luette tuon kommenttini. Minun pointtini nimenomaan oli, että ruumiinavausta ei tehdä läheskään kaikille. Kaikki tulevat nyt selittämään, että kyllä ruumiinavauksia voidaan tehdä. Eli miten se nyt kumoaa minun väitteeni?
Sotketaanpa joidenkin tietämättömien vänkääjien pakkaa vielä kertomalla että erikseen on vielä lääketieteellinen ruumiinavaus sekä oikeuslääketieteellinen. Jälkimmäinen ei vaadi edes rikosta tai sen epäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Sotketaanpa joidenkin tietämättömien vänkääjien pakkaa vielä kertomalla että erikseen on vielä lääketieteellinen ruumiinavaus sekä oikeuslääketieteellinen. Jälkimmäinen ei vaadi edes rikosta tai sen epäilyä.
Niin, eli sekö tarkoittaa että kaikki tai lähes kaikki avataan? Kuka tässä nyt vänkää ja mitä? Minä ainakin sanoin vain, ettei ruumiinavausta aina tehdä ja on paljon tapauksia, joissa kuolinsyy on selvä muutenkin. Esim vanhukset ja syöpäsairaat. Sitten minulle tullaan selittämään, että joku kuolee kotonaan eikä syytä tiedetä. No entä sitten?
Isäni kuoli sairaalassa ja tarkka syykin tiedettiin mutta koska epäiltiin hoitovirhettä tehtiin oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Sitä odoteltiinkin sitten melkein kolme viikkoa kun oli ruuhkaa. Kun saatiin hautauslupa piti sitten alkaa sopia aikaa papin kanssa (halusimme tietyn papin joka oli isän hyvä tuttu) ja varata tilat muistotilaisuutta varten. Kaikkeen tähän kului aikaa noin 5 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuotahan juuri tarkoitinkin. Hänenkään kohdallaan avausta ei tehty.
Mutta olisi tehty, vaikka oli sairaalassa ja monta sairautta, jos olisimme vaatineet.
Uskon, että tuota mahdollisuutta tarjottiin juuri siksi, että omaiset eivät jää spekuloimaan, mikä kuoleman lopulta aiheutti.
Hoitovirhe, jonkun oireen ohittaminen, virhe lääkityksessä, muu laiminlyönti jne, onhan näitä mahdollisuuksia. Ja luulen, että kun näistä vanhuskuolemista on viime aikoina paljon puhuttu, yhä useampi omainen miettii, mikä oli se varsinainen kuolinsyy oman läheisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isäni hautajaiset tulossa neljän viikon päähän. Yksi syy oli minun työmatkani. Toisena Syynä se, ettei saanut aiemmin paikkaa, kappelia ja muistotilaisuuden. Kaikki paikat on täynnä.
Ja kukat pitää tilata viikkoa ennen, samoin ruoka yms. Eli ei oikein edes onnistuisi järjestäminen parin päivän sisällä.
Niin, tässä herääkin kysymys, miksi ruoissa ja kukissa kestää niin kauan ja onko ne ylipäätään "pakollisia" vai pelkästään kulttuurisidonnaisia.
Mikä on pointtisi? Ajatteletko, että ruuista ja kukista voitaisiin jonkun tehokkuuden nimissä luopua. Äijä kuoppaan päivässä ja eteenpäin? Hautajaisten perusidea on tarjota omaisille mahdollisuus kanavoida suruaan yhteisöllisesti, yhteisöllisyyteen kuuluu oleellisesti yhdessä syöminen, vainajan muistelun ohessa. Kukat taas nyt virkistävät muutenkin mustaa mieltä. Mutta kerro toki, jos ei olla riittävän tehokkaita.
Kuten joku jo kirjoitti: yrittäkääpä saada aikaa vaikka siunauskappelista, ei kovin helpolla onnistu ylihuomiselle. Vaikka ei kuuluisi kirkkoon, niin yleensä jonkinlainen tilaisuus järjestetään hyvästelymielessä ja sitten odottamaan krematorioaikaa.