Miksi suomalaiset tuijottavat nykyään niin paljon muita ihmisiä?
Mielestäni tuijottaminen on melko epäkohteliasta, ja itse ainakin kiusaannun tuijotuksen kohteena olemisesta. Johtuisiko tämäkin ilmiö taas yleisestä käytöstapojen huonontumisesta? Siitä, että "minähän tuijotan ketä haluan".
Kommentit (47)
Tuo tuijottamisesta syyttäminen on nuorille ominaista narsismia. Helsingissä käydessä tuntuu että siellä on pilvin pimein väkeä jolla on kusta päässä. Siihen vielä teeskennelty suurkaupunkilaisuus ja teennäinen kiire. Suurin osa läskiä huonosti pukeutunutta korviaan myöten ylivelkaantunutta porukkaa. Kyllähän sitä on hermot kireällä kun rahat menevät asumiseen.
Mua tuijottaa vanhemmat ihmiset erityisesti. Käytän värejä ja joskus huulipunaa. (en sirkuspellemäisesti vaan osaan yhdistellä sävyjä) On se vähän ärsyttävää jos joskus katson takasi ja tuijotus ei lopu :D
En ole kyllä huomannut suomalaisten tuijottamisen määrän lisääntyneen. Mielestäni suomalaiset tuijottavat nykyään ihan yhtä paljon kuin aina ennenkin. Toisaalta kyllä ulkomaalaisetkin tuijottavat muita ihmisiä, eli ei tämäkään suomalaisten juttu ole.
Se voi kyllä olla, että pienillä paikkakunnilla ihmetellään uusia ihmisiä ja katsotaan pidempään, mutta niin on tehty aina.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:06"]
Luulen, että tämä uusi suomalaisten tuijottelutrendi (?) tulee siitä, että suomalaiset alkavat vihdoinkin oppia huomioimaan kanssaihmisiä, mutteivat vielä uskalla hymyillä tai tervehtiä. Tervehtiminen, naapurin, lapsen koulukaverin vanhemman tai kaupan kanssan kuuluu hyviin tapoihin. Katsekontaktin välttely antaa ihmisestä jotenkin umpitynnyrissä kasvaneen kuvan ja jos mikä on huonoa käytöstä. Suomalaiset pelkäävät nolaavansa itsensä kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja juuri se, ettei tervehdi tai edes katseella huomioi toista on oiva tapa nolata itsensä. Ettei vaan tarvitsisi avata suuta ja tervehtiä on kai sitten parempi katsoa kengänkärkiään.
Jos se tuijottaminne olisi ystävällistä niin sitten se olisi mukavaa kontaktin luontia. Useimmiten suomalainen tuijottaminen on vain ilmeetöntä ja tuijotettava tuntee itsensä kiusaantuneeksi. Muualla se tuijottaminen tehdään kohteliaasti.
Juuri tämä. Suomessa katsotaan ilmeettömästi tai vihaisesti muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:06"]
Luulen, että tämä uusi suomalaisten tuijottelutrendi (?) tulee siitä, että suomalaiset alkavat vihdoinkin oppia huomioimaan kanssaihmisiä, mutteivat vielä uskalla hymyillä tai tervehtiä. Tervehtiminen, naapurin, lapsen koulukaverin vanhemman tai kaupan kanssan kuuluu hyviin tapoihin. Katsekontaktin välttely antaa ihmisestä jotenkin umpitynnyrissä kasvaneen kuvan ja jos mikä on huonoa käytöstä. Suomalaiset pelkäävät nolaavansa itsensä kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja juuri se, ettei tervehdi tai edes katseella huomioi toista on oiva tapa nolata itsensä. Ettei vaan tarvitsisi avata suuta ja tervehtiä on kai sitten parempi katsoa kengänkärkiään.Jos se tuijottaminne olisi ystävällistä niin sitten se olisi mukavaa kontaktin luontia. Useimmiten suomalainen tuijottaminen on vain ilmeetöntä ja tuijotettava tuntee itsensä kiusaantuneeksi. Muualla se tuijottaminen tehdään kohteliaasti.
Juuri tämä. Suomessa katsotaan ilmeettömästi tai vihaisesti muita.
Älä yleistä! Mulle hymyillään usein, johtunee siitä, kun itsekin hymyilen, mulla on sellainen hymynaama aina ollut.
En ole täällä Hgissä huomannut tuijottelua enkä siitä välitäkään. Katselen kyllä vaivihkaa hyvännäköisiä miehiä, bongailen joskus jollain naisella hyvännäköisen vaatteen tms mutta vältän tuijottelua. Olen myös ollut maaseudulla sukulaisten luona, nuorempana pidempäänkin kesällä. En huomannut sielläkään tuijottelua, minut kyllä tiedettiin kylillä vaikka en itse tuntenut kaikkia. Siellä oli muutenkin kesällä paljon lomalaisia ja ihmiset ovat välittömiä ja tulivat juttelemaan, Itä-Suomessa nääs.
Ratikassa just tota kun alat kaivaa laukkua tai puhut kaverin kanssa niin ei mene sekunti kun vanhat ukot heti säpsähtävät ja alkavat seuraa keskustelua vihaisesti.
Samoin kun ostetaan ruokaa.