Emme pääse sopiin tyttövauvan nimestä :(
Meille syntyi juuri esikoinen, pieni tyttö. Koko raskausajan olemme olleet täysin eri linjoilla lapsen nimestä. Meillä on tavallinen suomalainen sukunimi, jotenkin ehkä vähän tylsä, tyyliin Möttönen. Mieheni haluaisi antaa tytölle jonkun hienon ja pitkän nimen, kuten Margareta, Katariina, Vilhelmiina, ja minä yritän sanoa, että ei tällaisen sukunimen kanssa voi antaa sellaista etunimeä, kuulostaa ihan typerältä, kuin yritettäisiin olla jotenkin hienoja. Mies sanoi, että voihan sitten keksiä lempinimen, mutta minusta ei ole järkeä antaa lapselle nimeä, jota ei edes aiota käyttää.
Minusta olis kivempi joku lyhyempi, ja hieman normaalimman kuuloinen nimi, joka ei kuitenkaan olisi liian yleinen. Eli näitä hyperyleisiä Sofiaa, Aadaa, Alisaa, Helmiä en haluaisi, vaan vaikka Heta, Helka tai Seela. Niistä taas mieheni ei tykkää.
Olemme tapelleet asiasta jo kuukausia, enkä jaksaisi enää edes puhua siitä. Mutta täytyyhän lapsella nimi olla, nimiäiset ovat muutaman viikon päästä! Miten olette päässet sopuun lasten nimistä omien puolisoidenne kanssa?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 08:45"]
Mitä tulee perheen työnjakoon, niin toki olen tasa-arvon kannattaja, mutta olen vain omasta lähipiiristäni nähnyt ja saanut kantapään kautta kokea, että suurin vastuu kodista/lapsista on yleensä naisella. Vai kuinka moni teistä voi käsi sydämellä sanoa, että mies todella kantaa yhtä suuren tai jopa suuremman vastuun kodista, lasten vaatetuksesta, syömisistä, neuvoloista, harrastuksista jne?
[/quote]
Meillä on kyllä näin. Minä käyn töissä ja mies on kotona lasten kanssa. Toki tämä on tilapäistä, koska lähdimme työkomennukselle ulkomaille ja täällä arki on jörjestetty eri tavalla kuin Suomessa. Käytännössä toisen vanhemman tulee olla kotona.
Noista nimistä... Keksimäsi nimet ovat todellakin nyt muodissa. Jos Seeloja on kastettu vuoden 2000 jälkeen rapiat 700, mites sitä ennen? Veikkaan, että vain kourallinen. Jos oikeasti haluat tällä hetkellä harvinaisen, mutta kuitenkin tavallisen nimen, pitää sinun etsiä oman äitisi tai noin 60-vuotiaiden nimien joukosta: Riitta, Kirsti, Ulla, Tuulikki, Raija jne.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:45"]
Iten olin tyyliin Liisa möntönen ja nyt sukunimi ulkomaalaisempi sukunimi.
Se sun tyttelis on todennäköisesti joku muu kun möttönen suurimman osan elämästään.. Ja ei Katariinia mikään liian fiini nimi ole.
musta noi sun keksimät nimet on tosi rumia :(
[/quote]
No ei ne olekaan mun ykkösvaihtoehtoja, mutta halusin vähän antaa suuntaa, että minkätyylisistä tykkään.
Ehkä Lydia voisi olla, mutta vierastan vähän noita vierasperäisiä kirjaimia, joten Lyyti kuulostaisi hauskemmalta. Se sopii pikkutytölle, mutta entä aikuiselle naiselle..? Linnea on kaunis. Samoin miehen ehdottama Lilian, joka on siis nimenä todella kaunis, mutta ei sovi mielestäni yhteen kovin tavallisen sukunimemme kanssa. Tulee mieleen esim. edesmennyt Ruotsin prinsessa.
Mulla on joku hassu ajatus, että kolmitavuinen nimi on jo pitkä, jos sen on tarkoitus todella olla kutsumanimi. Tykkään kaksitavuisista. Toinen ja kolmas nimi sitten vaikka vähän pidempiä... Sikäli Selinat, Mirellat, Aurorat jne tuntuu pitkiltä, vaikka ovat kauniita toki...
On meillä onneksi vielä muutama viikko aikaa miettiä asiaa. Toivottavasti löydetään kompromissi. En myöskään haluaisi antaa nimeä, joka löytyy lähisuvusta. Esim. serkullani on tytär nimeltä Nea, ja minusta Linnea menee jo liian lähelle. No, ehkä se vielä menisi jotenkuten kuitenkin. :) Mutta siis haluaisin, että tytöllä olisi persoonallinen, oma nimi, joka ei löydy lähisuvusta edes minään muunnelmana. Vaikeaa on, vaikeaa. :)
-ap
Vaikka laittaisitte lyhyen nimen saattaa joku keksiä kutsumanimen vaikkette itse keksisikään, ja se voi olla pitempi kuin alkuperäinen.
esim. Kari - Karkku
Ei pysty ennakoimaan, tuleeko lapsi kuulemaan nimensä takia kuittailua. Sitä ei vaan voi tietää. Mites Kaisu? Kuulostaa mukavan neutraalilta ja helpolta. Kaisu syntyi v. 1987, ja 90-luvun alussa televisiossa alkoi pyöriä sellainen sarja kuin Muumilaakson Tarinoita. Kaisu vääntyi koulussa Kaisuli-Haisuliksi. Tuollaisia ei pysty ennakoimaan.
Eikö se Seli(i)na kävisi? Olisi Katariinan ja Seelan yhdistelmä.