Emme pääse sopiin tyttövauvan nimestä :(
Meille syntyi juuri esikoinen, pieni tyttö. Koko raskausajan olemme olleet täysin eri linjoilla lapsen nimestä. Meillä on tavallinen suomalainen sukunimi, jotenkin ehkä vähän tylsä, tyyliin Möttönen. Mieheni haluaisi antaa tytölle jonkun hienon ja pitkän nimen, kuten Margareta, Katariina, Vilhelmiina, ja minä yritän sanoa, että ei tällaisen sukunimen kanssa voi antaa sellaista etunimeä, kuulostaa ihan typerältä, kuin yritettäisiin olla jotenkin hienoja. Mies sanoi, että voihan sitten keksiä lempinimen, mutta minusta ei ole järkeä antaa lapselle nimeä, jota ei edes aiota käyttää.
Minusta olis kivempi joku lyhyempi, ja hieman normaalimman kuuloinen nimi, joka ei kuitenkaan olisi liian yleinen. Eli näitä hyperyleisiä Sofiaa, Aadaa, Alisaa, Helmiä en haluaisi, vaan vaikka Heta, Helka tai Seela. Niistä taas mieheni ei tykkää.
Olemme tapelleet asiasta jo kuukausia, enkä jaksaisi enää edes puhua siitä. Mutta täytyyhän lapsella nimi olla, nimiäiset ovat muutaman viikon päästä! Miten olette päässet sopuun lasten nimistä omien puolisoidenne kanssa?
Kommentit (66)
Selina
Katriina
Karin
Stella
Ap:lla on muuten aika vanhanaikaiset käsitykset perheen työnjaosta. Sinuna alkaisin muuttaa omaa ajatusmaailmaani ja jakamaan vastuun lapsenhoidosta miehen kanssa. Tulet kiittämään itseäsi myöhemmin.
Katsopa uteliaisuuttasi puhelinluettelosta teidän sukunimenne kohdalta. Sieltä saattaa löytyä Katariinaa tai Vilhelmiinaa tms, jotka ihan oikeasti ovat elävien ihmisten käytössä olevia nimiä eivätkä olekaan mitenkään naurettavia.
Sitä paitsi tytöllä sukunimi saattaa hyvinkin muuttua kun hän menee naimisiin. Älä mieti liikaa sitä sukunimen kanssa sopivuutta. Etunimi kuin etunimi sopii sukunimenne kanssa jos on suomalainen nimi ja suomalainen sukunimi. Minusta miehesi ehdotuksissa ei ollut mitään vikaa.
Tehkää yhdistelmä, Heta Vilhelmiina tms.
Sukunimi saattaa hyvinkin vaihtua, kun hän menee naimisiin...joo, niin voi. Minun vanhemmat ovat osanneet antaa minulle yli kolmekymmentä vuotta sitten niin hyvin sukunimeen sointuvan etunimen, että kun menin naimisiin pidin oman sukunimeni sen takia.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 00:04"]
Sukunimi saattaa hyvinkin vaihtua, kun hän menee naimisiin...joo, niin voi. Minun vanhemmat ovat osanneet antaa minulle yli kolmekymmentä vuotta sitten niin hyvin sukunimeen sointuvan etunimen, että kun menin naimisiin pidin oman sukunimeni sen takia.
[/quote]
Niinpä, monesti se riippuu siitä sukunimestä. Jos toisen sukunimi on kaunis ja oma tavallinen, sen toisen ottaa mielellään. Suvussa tyttö, jolla on pitkä kaksiosainen etunimi, otti miehen sukunimen, koska se on lyhyt. jotkut menevät naimisiin ulkomaalaisenkin kanssa.
Linnea tai Lyydia, joko näitä on ehdotettu?
Ei kannata miettiä sitä mikä sopii sukunimeen koska sukunimi voi vaihtua.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:29"]
Jaksaisiko sitä oikeasti kutsua lasta noin pitkällä nimellä, kuten Vilhelmiina? Epäilen...
-ap
[/quote]
Siitä tulee ekan kuukauden aikana Viltsu, trust me.
Ainoa mainitsemistasi on Margareta joka kalskahtaa korvaan vanhana hienona nimenä.
Vilhelmiina ja Katariina ovat ihan tavallisia ja sopivat suomalaiseen sukunimeen.
Jättäkää nimiasia jäähylle kuukaudeksi. Palatkaa asiaan kun suunnittelette ristiäisiä/nimiäisiä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:16"]
Minä olen kanssasi kyllä täysin samaa mieltä, että tärkeintä on etunimen ja sukunimen sopiminen yhteen. Olen aina naureskellut ja kauhistellut juurikin näille "camilla tossavaisille" ja "victoria törrösille". Ne kuulostaa just sellaisille "wanna be"-nimille. Toisena tai kolmantena nimenä ne vielä menettelisi, jos on pakko sellainen nimi miehen mieliksi laittaa.
[/quote]
Huoh! taidat olla tyhmä, nimet kirjoitetaan isolla..
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 08:45"]
Jaksaisiko sitä oikeasti kutsua lasta noin pitkällä nimellä, kuten Vilhelmiina? Epäilen...
-ap
[/quote]
Siitä tulee ekan kuukauden aikana Viltsu, trust me.
[/quote]
Sitä mäkin pelkään. :/
Lähinnä en halua antaa ensimmäiseksi nimeksi tuollaisia nelitavuisia, vaikka kauniita ovatkin, koska kukaan ei tosiaan jaksa sitä käyttää, ja kaunis nimi menee "hukkaan". Ja lapsi saa aina selitellä, että mun nimi on oikeasti Vilhelmiina, mutta kaikki vain kutsuu Viiviksi tms.
Mitä tulee perheen työnjakoon, niin toki olen tasa-arvon kannattaja, mutta olen vain omasta lähipiiristäni nähnyt ja saanut kantapään kautta kokea, että suurin vastuu kodista/lapsista on yleensä naisella. Vai kuinka moni teistä voi käsi sydämellä sanoa, että mies todella kantaa yhtä suuren tai jopa suuremman vastuun kodista, lasten vaatetuksesta, syömisistä, neuvoloista, harrastuksista jne?
Tuolla joku muuten ehdotti Linnea ja Lyydia, ne ovatkin olleet listalla mukana. :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 19:51"]
vaan vaikka Heta, Helka tai Seela.
[/quote]
Nää nyt on kaupungissa joka toisella.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:22"]
No esim tuo Katariina on ihan tavallinen, joka sopii tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa.
Katariina Möttönen, mitä vikaa?
[/quote]
Liian pitkä, nelitavuinen. Ei kukaan jaksa kutsua Katariinaksi, vaan tulee Kata.
Ja siitä mieleen Kata Kärkkäinen, yh... Jännästi nimet herättää voimakkaita mielikuvia. :) Eikös Katariinanpyörä ollut joku keskiaikainen kidutusväline?
-ap
[/quote]
Joo, noista ne aina jauhaa välitunnilla.
Helppoa! Jos sukunimi tulee mieheltä niin etunimi tulee äidiltä. Äitihän sen lapsen kantoi ja pusersi ulos... kele.
Miehelle voi loppuvaiheessa antaa sen tokan nimen päätettäväks. Kuulostaa siltä että teillä rimmais hyvin, ensin sun valitsema lyhyempi, helposti sanottava etunimi ja sitten miehen valitsema kukkelskuu tokaksi nimeksi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:18"]
[/quote]
[/quote]
Aijaa? Helkaa on vuoden 2000 jälkeen annettu 346 kappaletta ja Seelaa 730, verrattuna esim. Sofiaan, jota on annettu 24 860. Että ei niitä nyt ihan joka toisella voi olla. :)
-ap
Marianne?
Mirella?
Marleena?
Merina?
Eerika?
Juulia?
Olivia?
Esteri?
Mirjam?
Melinda?
Mites se Aurora?
Eikö Linnea kelpaa miehellesi?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:18"]
[/quote]
[/quote]
Aijaa? Helkaa on vuoden 2000 jälkeen annettu 346 kappaletta ja Seelaa 730, verrattuna esim. Sofiaan, jota on annettu 24 860. Että ei niitä nyt ihan joka toisella voi olla. :)
-ap
[/quote]
Käy yliopistolla kuulostelemassa ketä nuoret komentelee.
Iten olin tyyliin Liisa möntönen ja nyt sukunimi ulkomaalaisempi sukunimi.
Se sun tyttelis on todennäköisesti joku muu kun möttönen suurimman osan elämästään.. Ja ei Katariinia mikään liian fiini nimi ole.
musta noi sun keksimät nimet on tosi rumia :(
meillä oli myös melkoista vääntöä tuo nimiasia.. mie pidän sellaisista nimistä kuin Usva, Taika, Saga.. miehen mielestä taas ovat rumia & outoja, tytöstä olisi kuulemma pitänyt tehdä Maija tai Aino tms. lopulta löysimme kompromissin: Senja.
ap:n tytölle ehdottaisin:
Vilja, Viola, Ada-Viola, Linnea, Mariel, Lydia, Elena, Loviisa, Marlene
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:23"]
No Katariina ja Vilhelmiina eivät kyllä ole mitenkään erikoisia tai hienoja nimiä, ihan perusnimiähän ne on. Ja sopii tavis suomalaiseen sukunimeen mitä mainioimmin. Sä nyt vaan taidat olla aika nirppanokka noiden nimien suhteen ja jotenkin vielä omit lapsen itsellesi. Sen kertoo tuo sun "minähän sitä enimmäkseen käytän" lausahdus. Eikö muka lapseen isä käytä sitä nimeä, sinäkö sitä vaan käytät ja sen perusteella saat sen päättää yksin?
[/quote]
Tiedän jo tähänastisesta parisuhteestamme, että lopullinen vastuu lapsen hoitamisesta ja kasvattamisesta jää aivan varmasti minulle, sitä lähinnä tarkoitin. Toki miehenikin varmaan leikkii lapsen kanssa ja hoitaa niin kauan kuin on mukavaa, mutta ainahan äidillä on lapsesta suurempi vastuu. Tietenkin toivon, ettei niin käy, mutta olen varautunut.
Myönnän kyllä, että tunnistan tuon omimismentaliteetinkin itsessäni, yritän taistella sitä vastaan.
-ap
[/quote]
Sä olet onneton nössö, kuten naiset yleensäkin. Jos haluat omia vauvan, sehän on sun valinta.