Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi

Vierailija
04.04.2013 |

Hei,

Olen tällä hetkellä kotona vauvani kanssa. Mietin, kun vanhempainvapaa loppuu, että menisin hetkeksi töihin, kun mieheni olisi kotona. Kuitenkin, kun lapsi olisi 1-vuotias, olisi jäätävä toisen pois töistä kokonaan (olisin minä pienemmän palkkani vuoksi) tai laitettava lapsi hoitoon. 

Jäin miettimään ajatusta siitä, että alkaisi perhepäivähoitajaksi. Haluaisinkin nyt kysyä paljon kysymyksiä toivoisin että kertoisitte kokemuksianne ja näkemyksiänne.

Ensinnä, veisitkö oman lapsesi hoitajalle, jonka oma on "vasta" 1-vuotias?

Miten, eikös siinä pidä yritys perustaa? Tai kun olen lueskellut niin jossain sanotaan että hoitolapsen vanhemmista tulee työnantajia, jotka hoitavat maksut, toisaalla että hoitaja hoitaa itse kaikki verot ja muut maksut. Miten on?

Sitten, jos yksityisen hoidon tuki on noin 170e ja kuntalisä esim 300e, niin saako hoitaja tämän 470e plus perheen maksama raha esim 200e eli yht. 670e? Tästä siis menee tieten verot vielä. 

Miten, paljon teillä arviolta menee sitten tästä rahasta vielä askartelutarvikkeisiin, ruokaan yms?

Saako yksityinen pph, jos siis on yrittäjä, esim. tukkukorttia ruokaostoksia varten? Starttirahaa mahdollisesti? Verovähennyksiä esim. kaksostenrattaista? Mikä tässä omavastuu?

Eikös hyvin myös voi pitää vajaata ryhmää, eli että ei ole sitä 4,5 lasta hoidossa?

Tarvitseeko yksityiseksi pph:ksi olla koulutusta? Minulla on aineenopettajan koulutus, eli olen hieman kasvatusalalla, en kuitenkaan ole lastenohjaaja tms.

Kiitos paljon vastauksista!

Ja, en ole ryhtymässä pph:ksi rahan takia vaan mietin myös raha-asiat, että jos palkasta jää käteen vain 200e/kk monella lapsella, niin sitten ehkä mielummin vain olen kotona pienellä rahalla oman lapseni kanssa tai menen töihin 3000e/kk. :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä ihan sellaista, että teettekö ruoan samana päivänä juuri ennen syömistä vai edellisenä iltana ja lämmitätte sitten?

Millaista ruokaa tarjoatte? Ihan terveellistä kotiruokaa?

Millainen on esimerkkipäivänne?

Tekeekö teillä hoitolapset jotain kevyitä kotitöitä? Varmaan ainakin omien astioiden laittaminen tiskikoneeseen? 

Miten lasten nukkuminen? Onko teillä monta lastensänkyä?

Vierailija
2/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä/ jaksa kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin vastata ainakin osaan kysymyksistäsi, jos lapset eivät herää päiväunilta kesken kirjoittamisen :D

Eli olen yksityinen pph ja olen aloittanut kuopukseni ollessa 1-vuotias. En nähnyt siinä mitään ongelmaa eikä hoitolasten vanhemmatkaan.

Yritys tulee perustaa, ilmoittautua ennakkoperintärekiseriin, yrittäjänä maksat verosi ennakkoina.

Vanhemmat maksavat sinulle hoitomaksun(jonka itse olet päättänyt, minulla se on 300e/lapsi/kk),kela maksaa sinulle kuukausittain yksityisen hoidon tuen, jota vanhemmat hakevat kelalta ja se tilitetään aina yksityisen hoidon tuottajalle.

Ruokaan menee tietysti rahaa, askartelutarvikkeisiin myös. Vaikea avioida rahamenoa ruokaan, verotukseen voi tällä hetkellä laittaa kuluvähennyksenä (muistaakseni) 4,5e/pv/lapsi eli menisikö sellainen summa päivittäin..? Riippuu mitä ruokaa tarjoaa lapsille. Minä laitan kotiruokaa joka päivä, teen sen joko illalla valmiiksi sekä lämmitän tai sitten aamulla valmistan kokonaan. Käytän ruokalistaa, helpottaa arkea ainakin minulla, kun käyn kerran viikossa kaikki ainekset kaupasta, tiedän mitä milloinkin teen.

Verovähennyksiä saa myös rattaista, sängyistä, kaikesta mitä työhösi tarvitsee hankkia. Itse vain ilmoitat ne verottajalle.

Starttirahaa hain, en saanut. Koulutusta ei tarvitse, meidän kunnassa käy yksityisten perhepäivähoitajien valvoja kodin tarkastuksessa ja haastetteli myös samalla, pari tuntia. Sitten vain ilmoitti, että voin aloittaa heti. Kannattaa ottaa yhteys omaan kuntaan ja kysyä vaikka päivähoitotoimistosta, kuinka teidän kunnassa toimitaan.

8-9 aamupala

leikkiä sisällä/ askartelua/ lukemista

9:30-10 ulos

11-12 syömään, riippuen pienimmän jaksamisesta

vapaata leikkiä

12:30- 15 päiväunet, kukin nukkuu oman rytminsä mukaan, mutta yhtä aikaa aloitetaan

14-15 välipala, emme syö yhdessä koska isot herää ennen pienimpiä

15-16:30 ulkoilua, jos huono keli olemme sisällä

Tässä siis lasten rytmi, minä taas touhuilen koko ajan jotain, laitan ruokaa/siivoilen keittiötä/ siistin paikkoja/puen vaatteita/vaihdan vaippoja/ lämmittelen maitopulloja. Nyt kun kaikki nukkuu ehdin juomaan kahvin ja istumaan hetken koneella.

Tässä jotain tietoa perhepäivähoitajan päivästä sinulle :)

Vierailija
4/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Ap, mutta kiitos tästä asiallisesta vastauksesta. Olen itsekin harkinnut samaa tulevaisuudessa...

Vierailija
5/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap tässä. Kiitos vastauksestasi! Jos jollakin vielä kommenttia asiaan, luen mielelläni. :)

Vierailija
6/6 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan tuoreessa muistissa kun omasta "perhepäivähoitaja urasta" on jo aikaa.

Yritystä ei tarvi perustaa, riittää että hakee y-tunnuksen ja maksaa itse omat sotunsa, niihin sai mustaakseni menemään noin 30% tulostaan (voin muistaa väärinkin). Vastuuvakuutus on syytä ottaa siltä varalta kun jos jotain sattuu.

Mitään kirjanpitoa tms. ei tarvi pitää, verottaja on laskenut hyväksyttävän vähennyksen jolla kuitataan ruokamenot yms.

http://ypph.lohja.fi/

Lueskele vaikka tuolta lisää. Paikkakunnallaisi on varmaan perhepäivähoitajien yhdistys josta saa neuvoa ja voi myös lainta/vuokrata myös kaksosten rattaita yms.

Itse olen sitä mieltä että yksi tai kaksi lasta pitäisi saada ottaa verovapaasti hoitoon, jos on samalla oman lapsen kanssa kotona eikä vie kunnalliseen hoitoon. Tässä olisi paljon kehittämistä.

Nyt on sellaisiakin tapauksia että perhepäivähoitojalla on oma lapsi päivähoidossa, jolloin häne ei vie yhtä hoitolapsen paikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän