Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laaja tutkimus: Kaksosveli heikentää tytön mahdollisuuksia menestyä elämässä

Vierailija
21.03.2019 |

Laaja tutkimus osoittaa, että kaksosveljen kanssa kehittyneet tytöt pärjäävät muita heikommin. Syynä on todennäköisesti altistuminen testosteronille raskausaikana.

Eli testosteroni saattaa laskea sikiöaikana tyttöjen aivojen kehityksen poikien tasolle.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006043466.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on siis sukupuoliroolit. Tyttö ei saa olla poikamainen vieläkään.

Vierailija
2/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on oikea syy se että poikia yleensä suositaan enemmän. 

Tiedän yhden mies-nainen -kaksosparin ja molemmat ovat perheellisiä, akateemisesti koulutettuja ja hyvissä viroissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en tiennyt tätä aikaisemmin. Olen asianajaja, tienaan kohtuullisesti, minulla on 2 lasta ja olen aviossa. Veli on ortopedi.

Tiedän, olen yksittäistapaus ja HS julkaisi laajempia tutkimustuloksia. Silti en suostu uskomaan, että raskausaikainen testosteronitankkaus olisi merkittävämpi kuin kasvuympäristö. Meillä poika ja tyttö olivat yhtä toivottuja, kumpaakin kannustettiin ja molemmat saivat valita tiensä. Pikkuveli pääsi mukaan samaan "kannustuskylpyyn" ja opiskelee oikeustiedettä hänkin.

4/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on oikea syy se että poikia yleensä suositaan enemmän. 

Tiedän yhden mies-nainen -kaksosparin ja molemmat ovat perheellisiä, akateemisesti koulutettuja ja hyvissä viroissa...

Mutta artikkelissa sanottiin, että vaikutus näkyi niissäkin kaksospareissa, joissa veli kuoli hyvin pian syntymän jälkeen. Eli ratkaisevana tekijänä ei sen perusteella olisi kaksosveljen suosiminen ja kaksossisaren jääminen veljensä varjoon.

Uskon myös tuohon sukupuolistereotypioiden kielteiseen vaikutukseen.

Vierailija
5/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä, että miehet ovat aina parempia kaikessa joten veli vie kaiken menestyksen siskonsa edestä.

Vierailija
6/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi meillä. Ollaan kumpikin pärjätty aina hyvin. Koulussa kummankin keskiarvo oli aina 8 ja 9 välissä. Yliopistosta valmistuttiin yhtä aikaa keskiarvolla 4, gradusta kummallakin sama arvosana. Kumpikin on vakityössä, minä opetan kieliä ja veli matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Kumpikin naimisissa ja omakotitalot. Veljellä on jo lapsikin, mulla ei.

Kumpaakin on aina kannustettu ja tuettu ja varsinkin yliopistossa me sparrattiin toisiamme. Jos toinen meinasi jäädä jälkeen toinen veti perässään ja tuli vaikka vain keittämään kahvia ja olemaan seurana kun toisen piti saada joku essee kasaan ja se takkusi.

Vierailija
7/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en tiennyt tätä aikaisemmin. Olen asianajaja, tienaan kohtuullisesti, minulla on 2 lasta ja olen aviossa. Veli on ortopedi.

Tiedän, olen yksittäistapaus ja HS julkaisi laajempia tutkimustuloksia. Silti en suostu uskomaan, että raskausaikainen testosteronitankkaus olisi merkittävämpi kuin kasvuympäristö. Meillä poika ja tyttö olivat yhtä toivottuja, kumpaakin kannustettiin ja molemmat saivat valita tiensä. Pikkuveli pääsi mukaan samaan "kannustuskylpyyn" ja opiskelee oikeustiedettä hänkin.

Eihän kukaan väitäkään, että raskausajan hormonialtistus olisi "merkittävämpi kuin kasvuympäristö" (mitä tuollainen edes tarkoittaisikaan). Vaan että sillä tutkimuksen perusteella näyttäisi olevan merkitystä syntymän jälkeisten tapahtumien LISÄKSI ja YHDESSÄ ympäristön kanssa. Johan tuossa hesarin artikkelissakin viitattiin todennäköiseen selitykseen, että testosteronialtistuksen voimistamat "miehiset" käyttäytymismallit vaikeuttavat tytön sopeutumista yhteiskunnan odotuksiin.

Tottakai lapsia kannattaa kannustaa ja tukea, kaksosuudesta ja sukupuolesta riippumatta. Lisäksi olisi hyvä, jos yhteiskunnassa rooliodotukset eivät olisi niin jäykkiä.

Vierailija
8/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyutryur kirjoitti:

Johtunee siitä, että miehet ovat aina parempia kaikessa joten veli vie kaiken menestyksen siskonsa edestä.

Perustele. Tässä on viime vuosina käynyt selväksi, että miehet eivät pysty syömään purkkaa ja naimaan samaan aikaan.

Vierailija
9/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi meillä. Ollaan kumpikin pärjätty aina hyvin. Koulussa kummankin keskiarvo oli aina 8 ja 9 välissä. Yliopistosta valmistuttiin yhtä aikaa keskiarvolla 4, gradusta kummallakin sama arvosana. Kumpikin on vakityössä, minä opetan kieliä ja veli matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Kumpikin naimisissa ja omakotitalot. Veljellä on jo lapsikin, mulla ei.

Kumpaakin on aina kannustettu ja tuettu ja varsinkin yliopistossa me sparrattiin toisiamme. Jos toinen meinasi jäädä jälkeen toinen veti perässään ja tuli vaikka vain keittämään kahvia ja olemaan seurana kun toisen piti saada joku essee kasaan ja se takkusi.

Pelottaako raskausajan testosteronialtistuksen mahdollisesti aiheuttama hedelmättömyys?

Vierailija
10/10 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikompi hedelmällisyys on ainakin tiedetty iät ja ajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän