Onko perinnön jakoon pakko mennä?
Olen katkaissut välini perheeseeni jo vuosia sitten, syynä minuun vuosia kohdistunut väkivalta, henkinen myös, äitini alkoholismi, narsismi ja muita monia syitä tähän oli.
Kun isoäitini kuolee, onko minun pakko mennä perinnön jakoon? Saanko edes tietoa kuolemasta, kun minulla on tiedot salaisia ja olen muuttanut nimeni, sekä paikkakuntaa olen vaihtanut. Jos en mene, saanko tiedon jos isoäiti on testamentannut minulle jotakin?
Entä kun äitini kuolee? Saanko tiedon kuolemasta? Voidaanko minut pakottaa noihin kumpaankaan?
En tahdo nähdä perhettäni enää koskaan, en ihmettelisi, vaikka tuolla kävisi taas jotakin fyysistä, koska olen heidät kehdannut hylätä. En ole perinnön perään, voin sen hyvin antaa olla, jos sen takia pitäisi nähdä perheeni.
Entä voidaanko minua vaatia esim. järjestämään äitini hautajaisia? Muita lapsia hänellä myös on minun lisäkseni.
Kommentit (55)
Voit kieltäytyä perinnöstä. Ei tarvitse järjestää hautajaisia.
Kiitos kun vastasitte! En ole koskaan joutunut tuollaista miettimään, mutta isoäiti alkaa olemaan päiviensä päässä, joten tuli tämä nyt mieleen, olen aika kujalla näissä asioissa.
En tiennytkään tuollaisesta valtakirjasta mitään, pitääkö se tehdä jonkun virkamiehen kanssa, ja jos, niin kenen? Lakimiehen varmaan? Käykö valtuutetuksi esim. ystävä, aviomies, vaikka naapuri?
Perinnöstä kieltäydyn tietenkin, jos muuten joudun olemaan tekemisissä perheeni kanssa, mikään raha ei ole mielenterveyteni arvoinen, jonka olen kovalla työllä saanut edes jonkinlaiseen kuntoon.
ap
Siis onko se isoäiti elossa olevan äitisi äiti? Silloin sinulla ei ole mitään asiaa perinnönjakoon tai perunkirjoitukseen, koska et ole rintaperillinen. Poikkeuksena on tilanne, jossa olet testamentissa edunsaajana.
Googlaa "perinnönjako valtakirja".
Isoäiti on äitini äiti, mutta on hyvin voinut testamentata minulle jotakin, hänellä on todella paljon varallisuutta ja on aina sanonut, että testamenttaa kaikille lapsenlapsilleen jotakin, siksi kyselen.
ap
Edes rintaperillisen ei tarvitse osallistua perunkirjoitukseen, eikä tarvitse valtuuttaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Edes rintaperillisen ei tarvitse osallistua perunkirjoitukseen, eikä tarvitse valtuuttaa ketään.
Pitääkö ilmoittaa jonnekin, jos ei osallistu? Tai löytääkö tieto edes perille asti kun niin moni tietoni on muuttunut?
ap
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti on äitini äiti, mutta on hyvin voinut testamentata minulle jotakin, hänellä on todella paljon varallisuutta ja on aina sanonut, että testamenttaa kaikille lapsenlapsilleen jotakin, siksi kyselen.
ap
Jos olet testamentissa edunsaajana, testamentin toimeenpanija ilmoittaa asian sinulle ja voit sen jälkeen kirjallisesti kieltäytyä perinnöstä. Ei edellytä mitään kanssakäymistä sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos olet testamentissa edunsaajana, testamentin toimeenpanija ilmoittaa asian sinulle ja voit sen jälkeen kirjallisesti kieltäytyä perinnöstä. Ei edellytä mitään kanssakäymistä sukulaisten kanssa.
Kiitos vastauksesta, tämä on ehdottomasti parempi kuin perheeni kohtaaminen. Hävettää kysyä, mutta miten ja minne ilmoitan kieltäytyväni perinnöstä, vai saako siitä ohjeet kun asia on ajankohtainen?
ap
Haluaisin vielä kysyä, että hoitaako joku virkaihminen aina nämä testamentit? Vai voiko se olla joku perheestäni, jota kautta sitten saa tietoni selville?
ap
Siis tämä henkilö ei ole vielä kuollut, mutta perintöä jaet;Dn.
Vierailija kirjoitti:
Asia on luultavasti pian ajankohtainen, siksi kysyn. En tiedä mitään näistä asioista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hän kysyi myös saako hän jostain sen tiedon kuolemasta. Ehkä voisit olla vain hiljaa, kun ei ole mitään informaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kysyi myös saako hän jostain sen tiedon kuolemasta. Ehkä voisit olla vain hiljaa, kun ei ole mitään informaatiota?
Ja hän myös sanoi, että mieluummin kieltäytyy perinnöstä, kuin kohtaa perheensä. Minusta ei kuulosta nyt siltä, että olisi vain kärkkymässä perintöä.
En ole tosiaan kärkkymässä perintöä, vaan haluan selvittää asioita hyvissä ajoin. Mieluummin kieltäydyn siitä kuin joudun tapaamaan perheeni.
Minulla on kyllä lapsia, vaikuttaako se asiaan jotenkin?
ap
Miksi et ottaisi vastaan jos mummosi jotain sinulle testamenttasi? Vai pelkäätkö sen olevan osuuden jostain mökistä tms., joka sitoisi sut perheeseen? Sitten kun joku oikeasti kuolee niin selvitä pesänhoitajan kanssa asiaa.
Valtakirjalla voit valtuuttaa jonkun muun olemaan siellä puolestasi ja allekirjoittamaan puolestasi jakokirjan.