Selkäkipu ja sairasloma
Kuinka herkästi jäätte selkäkivun takia sairaslomalle?
Ennen tein hoitajan hommia ja oli aika selvää, ettei kipeällä selällä töitä tehdä. Nykyään teen töitä nuorten parissa, joten työ ei kovin fyysistä ole. Henkistä enemmänkin.
Pystyn seisomaan ja jos istuu ryhti suorassa, niin ei satu ihan kauheesti. Liikkuminen ja kaikenlainen taivuttelu vihmaseekin sitten näpsäkästi ristiselkään ja pakaroihin. Pitää liikkua tosi varovasti. Ei kiva. Mutta varsinaisesti ei ESTÄ työntekoakaan... Suu kun käy edelleen :p
Illaks pitäs mennä töihin....
Kommentit (4)
Juu, tuttua huttua sinänsä. Mä olen siis selkävammainen ja 30% invalidi. Noin kerran vuoteen toi selkä äityy syystä tai toisesta oireilemaan. Raskausaikana tuli koettua ne halvausoireetkin... Puutumisia on aina silloin tällöin, mutta ne ei menoa haittaa.
ap
Ootko käynyt työfysioterapeutilla? Antaa sulle jumppaohjeet, joilla voit vahvistaa selkää. Särkylääkekuuri voi auttaa silloin tällöin. Menepä työterveyteen, työnantajallekin on etua siitä että osaat hoitaa selkääsi. Mulla kivun syyksi paljastui selän nivelrikko. Siihen auttaa vain liikunta ja parasetamoli.
Viimeksi, kun jäin selän takia pari vuotta sitten saikulle, niin en kertakaikkiaan päässyt sängystä ylös (silloin olin vähän käynyt pilateksessa... Ei sopinut mun selälle...) ja jouduin hakemaan piikit kankkuun sairaalasta.
Tämmönen vähän vähemmän kamala kipu tuottaa lähinnä tunnon tuskia, kun ei tiedä mennäkö töihin vai eikö mennä... Joku nikama siellä on taas varmaan paukahtanut paikaltaan ja pitäs varata aika luottofyssarille, vaikka aina välillä ne paukkuu kyllä omia aikojaan takasinkin, kun ovat jo sen verran löystyneet...
Mulla on istumatyö. Tavanomainen selkäkipu ei sitä haittaa, sellainen joka menee buranalla ohi. Tujummat lääkkeet vaativat sitten sairaslomaa, koska niistä menee vähän sekaisin tai ainakin väsyy niin, ettei pysty kuin nukkumaan (tai väsyykö sitten siitä, että ei ole pystynyt nukkumaan ennen kuin ottaa lääkkeen ehkä moneenkaan yöhön ja kun kipu hellitttää, univelka syöksyy päälle).
Mulla on kuitenkin fysioterapeutin voímisteluohjeet, joilta päivittäin noudattamalla pystyn aika hyvin pitämään selkäkivut poissa. Käytännössä olen nykyään enää kipeä vain jos venäytän jonkun selkälihaksen esim raksahommissa tms. Sun vaiva kuulostaa iskias/välilevytyyppiseltä ja tuossa vaiheessa kun kipu on vielä pakaroissa, siihenkin pystyy vaikuttamaan keskivartalolihasten voimistelulla. Kannattaa aloittaa ajoissa, sillä tietyn pisteen jälkeen kulumat on niin pahat, että edes lihaskunto ei enää auta pitämän selkärankaa sellaisessa asennossa että hermot ei joudu puristuksiin ja sit kivun lisäksi tulee myös puutumia ja pahimmillaan halvausoireita.