Roaccutan - kertokaa kokemuksia :)
Aloitan tällä viikolla kuurin, olen 24v ja vieläkin finnejä. Tähän asti syönyt Diane Novaa.
Luin keskustelupalstojen sivuvaikutuksista, ja aikalailla alkoi pelottaa. Onko täällä ketään, jolla kertoa lisää kokemuksia tuloksista ja sivuoireista? :)
Entäs alkoholin juonnista kuurin aikana?
Kommentit (36)
En suosittele kenellekään, paitsi jos akne on niin paha että harkitset jo junan alle hyppäämistä sen vuoksi. Terveysriskit kuuriin liittyen ovat niin huomattavat. Minulle jäi pysyviä haittavaikutuksia, jotka häiritsevät edelleen jokapäiväisessä elämässä. Esimerkkinä voisin mainita ripulin, joka siis alkoi kuurin aikana eikä ole sittemmin mennyt ohi. Myös silmäni ja niveleni kuuri pilasi. Lääkärikuluihin on mennyt sittemmin useampi tonni, mutta apua eivät ole lekurit pystyneet antamaan. Kuurista on jo siis useampi vuosi.
Kyllähän se Roa paransi ihoa hetkellisesti, mutta akne palasi muutamassa kuukaudessa kuurin loppumisen jälkeen. Pysyvien haittavaikutusten sekä aknen palaamisen takia suosittelen pohtimaan todella tarkasti haluatko todella ottaa riskin ja syödä kyseistä myrkkyä. On toki hienoa että niin moni on päässyt eroon aknesta Roaccutanin avulla, mutta jos jaksat nettiä kaivella niin kyllä meitä Roaccutanin "vammauttamiakin" löytyy aika monta. :( Omalla kohdallani vasta totaalinen ruokavaliomuutos (gluteeniviljat, sokeri ja maitotuotteet pois) paransi ihoni.
Itse suosittelisin että kokeilisit vaikka nyt syksyyn saakka noudattaa aknen hoitoon kyseistä ruokavaliota, ja jos tilanne on edelleen yhtä paha syksyllä niin sitten kenties se Roaccutan. Tosin taisit jo ehtiä aloittamaan kuurin... toivotaan että säästyt pahoilta haittavaikutuksilta! Netistä löytyy muuten hyvät ohjeet tuon ruokavalion noudattamiseen, jos jotakuta kiinnostaa, iho alkoi omalla kohdallani parantua oikealla ruokavaliolla jo muutamassa päivässä (www.nujerraakne.fi).
Tsemiä kaikille aknen kanssa taisteleville! :)
Pelasti mun elämäni! Söin 3vuotta. Huulet kuivui, ei muuta haittaa. Aurinkoa piti varoa, pieni haitta siitä että pääsin näpyistä eroon.
Hei!
Minä olen kärsinyt koko elämäni aknesta. Nyt syön Roaccutania ja kuusi viikkoa on takana. Iho on parantunut tosi paljon! Joka aamu on kiva herätä ja katsoa ihoa, joka näyttää jo melko hyvältä. - Ei ole enää pakko käyttää meikkivoidetta ollenkaan, kun iho on siedettävän näköinen muutenkin. - Jippii! Mielialan vaihetluita ei ole, päinvastoin puhditunut iho tuo onnentunteita.
Sivuvaikutuksia on eniten huulissa, mutta Bepanthen auttaa, kun sillä rasvailee pitikin päivää.Syö kalaöljyä ja karosiinia mielialan vaihteluihin, tekee hyvä myös iholle.
T. Onnellinen ilman finnejä
Akne pillereiden - http://track.fi.derminax.com/product/Derminax/?uid=2484&sid=1386&pid=123&bid=advandec Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.
Minulla auttoi maidon pois jättäminen. Ensin huomasin, että jäätelöstä tuli hirveät aknepaukamat. Sitten jätin kaiken maidon pois ja iho parani kokonaan!! 18 vuotta kärsin aknesta, olen 30 v.
Naama puhdistui täysin, mutta nenästä vuoti verta aika usein.
Lopetin muutama viikko sitten viisi kuukautta kestäneen Roa-kuurini. Valehtelisin jos väittäisin, ettei kuuri ollut rankka. Jo itsessään lääkkeen hakeminen oli pitkä prosessi julkisen terveydenhuollon kautta, ja sai tosissaan opetella kärsivällisyyttä. Hakiessani ekaa kertaa lääkettä, vaihdoin apteekissa alkuperäisen Roaccutanin sen korkean hinnan vuoksi halvempaan rinnakkaisvalmisteeseen; Isotretinoin Ratiopharmiin. Akneni luokiteltiin ihotautilääkärillä hormonaaliseksi akneksi, ja aloin samaan aikaan käyttää ehkäisyvalmisteena Cypretyl-merkkisiä pillereitä. Sanotaanko, että ensimmäisien viikkojen aikana ilmaantui yleisimmät sivuvaikutukset, kuten huulten ja nenän limakalvojen kuivuminen. Ihoni on aina ollut rasvoittuva ja hiuksetkin piti pestä joka toinen päivä, mutta pian iho normalisoitui ja hiusten pesuväli piteni noin 2krt/vko. Itselleni tosin tuli myös tämä kuuluisa pahenemisvaihe, jolloin varmasti sain varmaan puolet nykyisistä arvista. Iho oli huonompi kuin koskaan aikaisemmin ja alkoi rauhoittumaan vasta toisen kuukauden paikkeilla. Annostus oli koko ajan päivittäin 2x20mg, ja verikokeissa juoksin melkein kuukausittain. Muutaman kuukauden jälkeen sivuvaikutuksia tuli lisää; suupielet olivat kipeät ja auki, lihaskivut olivat mielettömän kovat raskaan fyysisen liikunnan jälkeen useita päiviä ja koko kehon iho oli todella kuiva ajoittain. Olin monta kertaa lopettaa lääkkeen mutta onneksi jatkoin. Akne on poissa, muutamia näppyjä toki tulee ajoittain ja pienet mustapäät eivät edes haittaa. Arvet vain jäivät mutta haalenevat varmasti ajan kanssa. Aurinkoa sai todella varoen ottaa alkukesästä ja palamiselta en onnistunut välttymään. Alkoholista minulle ei mainittu sanallakaan kontrolleissa tai edes silloin, kun lääke minulle määrättiin. Join aika rankallakin kädellä ajoittain, oikeastaan en muuttanut juomatapojani ollenkaan.
Parhain tunne oli kun huulten kuivuminen loppui viikon-kahden jälkeen lääkkeen lopettamisesta. Silti pelkään, että akne palaa vielä jossain vaiheessa. Viimeistään varmaan sitten kun mahdollisesti Cypretyl-pillerit lopetetaan tai vaihdetaan toisiin, tiedä häntä. Kuuri kannattaa ehdottomasti, jos oikeasti on kokeillut kaiken voitavan ja mikään ei tunnu auttavan. Itsekin pohdin pitkään ylipäätään koko kuurin aloittamista kaikkien pelotteluiden takia, mutta kyllä se kannattaa. Itse olen myös todella skeptisesti suhtautunut kaikkiin paikallishoitoihin ja turhiin antibiootteihin, akne on ihosairaus joka murentaa itsetunnon ja sen kanssa on kamppailtava päivittäin. Rohkeasti vaan lääkärin juttusille !
Se on ainoa asia, joka selvittää minun akne syy minulla on hyvin vaikea akne. Tämä on, jos ostan sen jahttp://www.superdrugsaver.com/?a_aid=50cd6d273d15b ne ovat aina toimitettu.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 10:42"]
Minulle toiminut todella hyvin! 4 kuukautta takana ja sivuoireita ollut kohtalaisen vähän. Huulet ovat kuivuneet paljon, mutta niiden kanssa pärjää. Inhottavin sivuvaikutus on varmasti se, että olen ollut ärtynyt ja ailahtelevainen koko kuurin ajan. Huomaan sen itsekin, mutta sille ei oikein voi tehdä mitään vaan koko ajan keksii pakonomaisesti uusia turhautumisen aiheita. Toivottavasti tuo vihaisuus loppuu kuurin jälkeen! Mutta iho on tosiaan hyvässä kunnossa ja jäljellä vain vähän arpia poskissa. Yläselkäkin on puhdistunut kokonaan! Suosittelen todellakin Roaccutania, sillä aknen kanssa eläminen on inhottavaa ja vaikuttaa itsetuntoon järkyttävän paljon!
[/quote]
Kuinka nopeasti sinulla vaikutti? Joko kk jälkeen näki jotain muutosta parempaan päin?
Minulle ihotautilääkäri määräsi 6kk kuurin. Ongelmana oli kutiavaa pientä näppyä naamassa, erityisesti otsassa. Lisäksi näitä pieniä kutiavia näppyjä oli paljon myös yläselässä. Aloitin lääkekuurin silloin heti juhannuksen jälkeen, vaikka kuuria ei suositella kesällä käytettäväksi. Lääkäri kuitenkin halusi, että aloitan kuurin heti.
Roacuttan oli loistava kuuri! Kutina ja näpyt hävisivät ja eivät ole tulleet takaisin (kuurista aikaa noin 3 vuotta). Kuurin aikana iho kuivui, mutta tehokkaalla rasvaamisella pysyi hyvänä. Meikkiä pystyin käyttämään normaalisti, sillä rasvasin naaman todella rasvaisella kasvovoiteella aina yöksi. Päivisin käytin kevyempää kasvovoidetta. Pesuaineena niin kropalle kuin kasvoillekin käytin hellävaraisia tuotteita. Lähinnä puhdistusmaitoa ja suihkussa suihkuvoidetta. Lisäksi huulirasvaa kului paljon. Huulet eivät kuitenkaan menneet huonoon kuntoon, sillä löysin apteekista huulirasvan, joka todella auttoi. Silmät kuivuivat jossain välissä, mutta siihen auttoi oikeanlaiset kostuttavat tipat. Hiuksia kävin värjäämässä normaalisti kampaajalla, eikä päänahassa ollut mitään kirvelyä tms.
Kuuri siis todellakin kannatti ja sivuvaikutukset pysyivät aisoissa oikeilla tuotteilla.
Minulle toiminut todella hyvin! 4 kuukautta takana ja sivuoireita ollut kohtalaisen vähän. Huulet ovat kuivuneet paljon, mutta niiden kanssa pärjää. Inhottavin sivuvaikutus on varmasti se, että olen ollut ärtynyt ja ailahtelevainen koko kuurin ajan. Huomaan sen itsekin, mutta sille ei oikein voi tehdä mitään vaan koko ajan keksii pakonomaisesti uusia turhautumisen aiheita. Toivottavasti tuo vihaisuus loppuu kuurin jälkeen! Mutta iho on tosiaan hyvässä kunnossa ja jäljellä vain vähän arpia poskissa. Yläselkäkin on puhdistunut kokonaan! Suosittelen todellakin Roaccutania, sillä aknen kanssa eläminen on inhottavaa ja vaikuttaa itsetuntoon järkyttävän paljon!
Peukutan Roalle!
Kuuri aloitettu 2 kuukautta sitten ja aivan uskomaton muutos. Vielä kasvoilla on tukkeumia, mutta vain muutama ja toivon kuurin jatkuvan vain korkeintaan 2 kuukautta enää.
Olen kymmenen vuotta taistellut aknen kanssa ja 16-vuotiaana pelkäsin kuurin aloittamista - siitä tuli iso kamala mörkö ja sen sijaan turvauduin muihin resepti voiteisiin ja tablettihoitoihin. Sysäsin tuhansia euroja vuosien mittaan kosmetologin taskuun erilaisten hoitotulosten uskossa ja aah niiden uskomattomien toimivien hoitotuotteiden määrää. Join litrakaupalla vettä, tankkasin vitamiineja ja yritin syödä monipuolisesti (en jättänyt mitään kuitenkaan pois) sekä pyrin normaaliin unirytmiin, mutta tuloksetta - tai no tulihan tästä köyhä pankkitili, surkea itseluottamus ja eristäytyneisyys. Tämän kahden kuukauden aikana olen jopa ollut päiviä ilman meikkiä ihmisten ilmoilla/töissä, ilman että edes tiedostan asiaa. Se on helkkarin paljon, olinkohan ala-asteella viimeksi ilman mitään peitettä kasvojen iholla..? En tiedä puhkeaako ongelmani vielä myöhemmin Roan-lopettamisen jälkeen, mutta on tämä sen arvoista! Maksan kuurista saman verran (oikeastaan tuplasti vähemmän), mitä aiempiin kosmetologin hoitoihin verrattuna.
Toki pelottaa ja ärsyttää tulevat hoidot arpien osalta, mutta on tämä tunne silti niin uskomaton, että eletään tämä nyt ensin. Syön toki suurta annosta, mutta maksa-arvot ovat olleet ok, alkoa olen käyttänyt, piilareita olen käyttänyt (tosin en niin usein/pitkäestoisesti), perus tuoksu suihkusaippuat käytössä, vähän enemmän perusvoidetta kroppaan (2-3 x vko) ja tietty rutkasti tehokasta voidetta huuliin (huulet ovat kuivaneet välillä niin, että verta tulee..Elizabeth Ardenin joka paikan voide osattautui apteekkikokeilurumban jälkeen parhaaksi). Älkää kärsikö vaan kokeilkaa tuo kuuri, mitä aiemmin sitä parempi!
Mun kuuri kesti 11kk. Mulle Roasta tuli seuraavia sivuvaikutuksia: huulten kuivuminen, silmien kuivuminen ja selkäkivut. Iho kyllä parani hyvin, mutta ikävä kyllä tulos kesti vain n 3kk ja sitten oltiin alkutilanteessa. Enää en kuuria ota, sen verran kovia olivat mm nuo selkäkivut.
En suosittele. Kuuri tehosi hetkellisesti. Muutama vuosi kuurin jälkeen ja tilanne oli sama.
Löysin avun reilu vuosi sitten ruokavaliosta. Jätin suomalaiset viljat pois KOKONAAN. Päätin, että maitotuotteista en luovu ainakaan aluksi. Nyt ihoni on täysin finnitön.Maitotuotteita voin siis syödä. Jos syön lautasellisen kaurapuuroa iskee naamaan ihan hirveät syvällä ihon alla sijaitsevat finnipatit. Kaura on ehkä viljoista iholleni pahin.
Olen todella tyytyväinen nykytilanteeseen,ainoastaan arvet jäljellä. Olen suunnitellut meneväni johonkin "hiontaan" arpien häivyttämiseksi.
Joskus kylässä saatan syödä kahvin kanssa vehnätuotteita, koska en halua tehdä asiasta numeroa. Yksittäinen kerta ei saa finnejä palaamaan, poikkeuksena tuo kaura.
Minä suosittelisin aknen hoitoon ruokavaliota. Sitä en tiedä, auttaako se kaikilla. Eniten ihmettelen sitä,miksi ihotautilääkärit eivät mainosta ruokavaliota hoitokeinona?
Aknelääke ilman reseptiä - https://tonzes.com/aknefi.htm Erittäin hyvä tuote. Finnit vähenevät selkeästi käytön jälkeen, eikä siihen mene viikkoja.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 19:35"]
Kaksi kuuria olen syönyt. ... Paitsi että finnit, mustapäät ja kaikki iho-ongelmat palasivat heti kuurien loppumisen jälkeen, parissa viikossa. [/quote]
Kuinka pitkät kuurit söit ja millä annostuksella?
[/quote]
Painon mukaan oli annostus, niin kuin sen pitäisikin olla, mutta en muista nyt sitä määrää. Kaksi hieman päälle puolen vuoden kuuria söin.