7.000 euroa käteistä - miten sijoittaa se?
Sijoittamisasiat ovat yhtä hepreaa minulle... :( Etf, rahastot, suorat osakkeet en osaa kunnolla sanoa mitä nämä ovat. Ostetaanko niitä Nordnetin vai Seligsonin vai oman nettipankin kautta vai kaikista?
Nyt olen omalla kovalla työllä saanut säästettyä 7000 euroa jonka haluaisin sijoittaa, miten, järkevimmin?
Tämän lisäksi kuukausittain jäisi säästöön jopa 1000 euroa. Miten se on järkevintä jakaa kuukausittain, kun on seuraavia tavoitteita:
- 2v päästä isompi asunto johon täytyisi olla omarahoitusta
-5v päästä oma kesämökki
10v päästä talon rakentaminen
Kiitos tosi paljon tarkoista vastauksista!! Olen netistä yrittänyt hakea jotain tietoa... ei natsaa..
Kommentit (20)
Joko kysyit omasta pankistassi sijoitusneuvontaa.Kun sulla on noin selvät suunnitelmat myöhemmästä tarpeesta ,pankin neuvoja on varmaan tämän palstan neuvojia tietävämpi.Rahastoihin voit säästää kuukausittain.
Talvivaaraan ja Outokumpuun :)
Kurssit todella alhaalla, jos ja kun maailman talous lähtee vetämään, metalleja tarvitaan taas ja näiden kurssit nousee kohisten!
Vertaislainat ovat hyviä vaihtoehtoja, koska eivät ole pörssistä riippuvaisia. Eli toimit itse pankkina ja määrittelet itse lainan ehdot (pituuden, summan, koron, luottoluokituksen).
Hajautus eri sadoille eri lainaajille ja mikä parasta voit itse valita keille haluat lainata (yritykset tai yksityiset) tai molemmat.
Tuotto n. 10% kulujen jälkeen vuodessa.
Voin kertoa tästä lisää ja antaa myös osoitteen missä voit itse käydä rauhassa tutustumassa kotoasi käsin.
Kolmea tonnia enempää en itse kehtaa pitää yleensä lompakossa (ei mahdu). Ylimenevät voisi sijoittaa rahavyöhön ja jos ei halua olla turisti niin ihan vaan toiseen taskuun. Kenkiin/sukkiin voi kans panna hyvään talteen. Jos on kymmeniä tuhansia niin ainakin keskustan juottoloissa porukka näyttäisi sijoittavan pinkat ja rullat ihan vaan laukkuun. Sukupuoleen katsomatta.
Joku kritisoi että seitsemän tonnia ois pieni määrä käteistä mutta kyllä sillä oikeasti pitäis pärjätä.
Tuollaista summa ei pidä sijoittaa yhtään mitenkään, tuo summa jokaisella pitäisi olla vain odottamattomien menojen varalle. Ja ei, tämä ei ole tarkoitettu provoksi.
Minusta ihan oikeasti pitäisi kaikilla aikuisilla olla rahaa pankkitilillään sen verran, ettei mitään osamaksu juttuja eikä pikavippejä vain koskaan eikä missään tilanteessa tarvittaisi. Se on sitä aikuisen ihmisen ihan normaalia elämään varautumista. Jokainen päättää tietenkin summan itse, mutta kyllä se nyt vähintään on se 3 kuukauden bruttotuloja vastaava summa. Itselläni raja on paljonkin korkeammalla.
Joillakin ihmisillä tuntuvat rahat aina jotenkin polttelevan, ja ne pitää sitten johonkin kuluttaa. Samat ihmiset sitten valittavat myös sitä ainaista köyhyyttään....
Avaa vaikka toinen tili sen ensimmäisen rinnalle, mutta älä hyvä ihminen sido niitä siten, ettet niitä heti pysty myös tarvittaessa käyttämään.
Olen aika lailla samoilla linjoilla nro 5 kanssa. Tuo on niin pieni summa, että sen jättäisin ihan vain pahan päivän varaksi yllättäviin, pakollisiin menoihin.
Itse pidän "säästörajana" 10 000e. Tuon verran haluan pitää suht välittömästi saatavilla jos tulee joku hätä lapselle, itselle tai kodille. Lainaa en ole ottanut kuin asuntoa varten. Auton osto lainalla on vähän niillä rajoilla, mutta toistaiseksi ajetaan vanhalla autolla. Yli kymppitonnin menevät säästöt sijoitan joko rahastoihin/osakkeisiin tai teen extra-lyhennyksiä asuntolainaan.
T: 1 lapsen yh-äiti
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:50"]
Tuollaista summa ei pidä sijoittaa yhtään mitenkään, tuo summa jokaisella pitäisi olla vain odottamattomien menojen varalle. Ja ei, tämä ei ole tarkoitettu provoksi.
Minusta ihan oikeasti pitäisi kaikilla aikuisilla olla rahaa pankkitilillään sen verran, ettei mitään osamaksu juttuja eikä pikavippejä vain koskaan eikä missään tilanteessa tarvittaisi. Se on sitä aikuisen ihmisen ihan normaalia elämään varautumista. Jokainen päättää tietenkin summan itse, mutta kyllä se nyt vähintään on se 3 kuukauden bruttotuloja vastaava summa. Itselläni raja on paljonkin korkeammalla.
Joillakin ihmisillä tuntuvat rahat aina jotenkin polttelevan, ja ne pitää sitten johonkin kuluttaa. Samat ihmiset sitten valittavat myös sitä ainaista köyhyyttään....
Avaa vaikka toinen tili sen ensimmäisen rinnalle, mutta älä hyvä ihminen sido niitä siten, ettet niitä heti pysty myös tarvittaessa käyttämään.
[/quote]
Joo, ja kaikilla aikuisillahan on ylimääräistä sen verran että voi säästää...
[/quote]
Mihin ihmeeseen voi tarvita 7000 euroa täysin odottamatta ja ennakoimatta ja samana päivänä? Rahastot ja osaakkeet saa lihoiksi parissa päivässä, joten tyhmää olisi tuollaista summaa pankkitilillä makuuttaa. Pari tonnia riittää ihan hyvin hätävaraksi, siitä riittää autoremonttiin tai uuden kodinkoneen ostoon rikkoutuneen tilalle. Jos mitään suurempaa ostettavaa ilmenee, voi sen hankkia silloin parin päivän päästä niillä lunastetuilla rahasto-osuuksilla.
7000 ei tietysti ole mikään valtava summa, mutta ap kirjoitti, että aikoo säästää jatkossa tonnin kuussa, ja vuosien varrella siitä tulee kyllä ihan hyvä säästösumma. Eli ei minusta sitä vähätellä kannata. Osakkeissa on tosiaan se laskuriski, rahastossa taas pankin palkkiot syövät tulosta. Kannattaa varmaan kysellä pankista ehdotuksia, mutta muistaa myös sen, että pankit myyvät palveluitaan, eivät välttämättä ajattele asiakkaan etua pelkästään. Eli kysele todellisia kuluja.
Laittaisin Nordnetiin tilin ja ostaisin esim. Fortumin tai UPM:n osinko-osakkeita. Älä laita pankin rahastoihin, niissä on liian isot kulut.
Itsellä on tilillä 10 000e puskuri ja loput osakkeissa. Olen 30v mies.
Summa sen verran pieni ja sijoitushorisontti sen verran lyhyt, että en lähtisi tuota mitenkään sijoittamaan. Jatkossa tulevat rahat pistäisin itse varmaan ideksirahastoihin.
Tuollaista summa ei pidä sijoittaa yhtään mitenkään, tuo summa jokaisella pitäisi olla vain odottamattomien menojen varalle. Jokainen päättää tietenkin summan itse, mutta kyllä se nyt vähintään on se 3 kuukauden bruttotuloja vastaava summa.
[/quote]
Miksi ihmeessä pitäisi olla 3*bruttotulojen verran samantien rahaksi muutettavissa? Minulle on hyvin riittänyt noin 1000€ "aina saatavilla" ja sitten erilaisilla säästötileillä on vaihtelevasti 0-2000€. Kaiken yli menevän sijoitan muutamaan eri rahastoon ( noin viikossa muutettavissa rahaksi) En todellakaan näe syytä makuuttaa 21 000€ tilillä, en edes 10 000€
Mulla menee kuukausittain Nordean rahastoihin pikkusumma. Eihän se mitään maksa.Kun myy silloin menee jotain mutta eihän sitä yhtäkyytiä myydä.
Minulla olisi tiedossa erittäin kannattava investointi tuolle rahalle... ja tuotto huikea!!! 1-2 vuoden sisällä olisit tosi RIKAS! Voit huoletta laittaa 0 (nolla) perään tuohon summaan ja oikeastaan paljon enemmänkin!
Ongelma on se, että miten saan sinut kiinni ja tarjota tämä mahdollisuus? Tarjoan ainakin hyvän lounaan lisukkeineen jos asiasta voisi kanssasi jutella? Ei maksa mitään, jos laitat sähköpostia tulemaan!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:02"]
Minulla olisi tiedossa erittäin kannattava investointi tuolle rahalle... ja tuotto huikea!!! 1-2 vuoden sisällä olisit tosi RIKAS! Voit huoletta laittaa 0 (nolla) perään tuohon summaan ja oikeastaan paljon enemmänkin!
Ongelma on se, että miten saan sinut kiinni ja tarjota tämä mahdollisuus? Tarjoan ainakin hyvän lounaan lisukkeineen jos asiasta voisi kanssasi jutella? Ei maksa mitään, jos laitat sähköpostia tulemaan!
[/quote]
Korjasin vähän tuota sähköpostiosoitetta.
Ei kannata sinun laittaa osakkeisiin, jos tähtäin on noin lyhyt ja tietämys heikko. Pörssi heiluu ja on tosi epävakaa. Itse laitoin siellä syksyllä noin 5000 euroa eri osakkeisiin ja olen tällä hetkellä 200 euroa tappiolla, tein moukan tuurilla voittoa ainoastaan myymällä Nokiat ja Biohitin ajoissa, mutta muut on tappiolla.... Suosittelen joko notkeaa sekarahastoa tai ihan vanhanajan säästämistä jollekin korkeampikorkoiselle tilille.