Kesäaikaa vastustava adressi?
Löytikö sellainen jo jostakin vai perustanko itse? Olen kurkkuani myöten täynnä tätä jokavuotista ihmisten kiusaamista. Kesäajasta on nyt tehtävä loppu!
Kommentit (15)
Ap: pitää hakea jotain muuta apua. Jos ihminen on tuollainen, ei sitä kesäajasta luopumisella ratkaista. Itse yötyötä tekevänä olen huono nukkuja, toki eri aikaan siirtyminen (keväällä ja syksyllä) vaikuttaa, mutta muutamassa päivässä siihen normaali-ihminen tottuu.
Koko kellojen räplääminen on ihan turhaa. Mulla vastustamiseen ei liity mitään valo/uni/rytmiongelmia, ainoastaan se, että se vääntäminen on ihan naurettavaa. Mutta toki on paljon muodikkaampaa allekirjoittaa gay -aloitteita kuin tällaisia.
Tuolta löytyy oikein kansalaisaloite:
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:24"]
Tuolta löytyy oikein kansalaisaloite:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3
[/quote] Kiitos! Menen heti allekirjoittamaan. Mä en jaksa enää tätä tällaista täysin hyödytöntä ihmisten kiusaamista. Vuodesta 81 olen elänyt reilut puolet vuodesta pakolla oman rytmini vastaisesti ja elimistöni eikä psyykeni enää jaksa tätä! Olen ihan hajalla!
No mikä siinä nyt niin nyppii? Eihän sitä edes huomaa muuta kuin että pitää muistaa siirtää se kello, ja nekin suurin osa siirtyy nykyään ihan itsekseen. Kai sä nyt tajuat ettei tuollaisia asioita millään kansalaisaloitteella muutella.
Täytyy olla ihmisessä jotain pahasti vialla, jos ei 7 kk:ssa totu tunnin aikaeroon. Minusta kesäaika on ihana! Rakastan valoisia iltoja! Meidän perhe on jo ihan tottunut tähän kellon siirtoon taas tältä erää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:33"]
Täytyy olla ihmisessä jotain pahasti vialla, jos ei 7 kk:ssa totu tunnin aikaeroon. Minusta kesäaika on ihana! Rakastan valoisia iltoja! Meidän perhe on jo ihan tottunut tähän kellon siirtoon taas tältä erää.
[/quote] No sinussa ainakin on se vialla, ettet tajua, että ihmiset ovat erilaisia.
Minusta voisi luopua kokonaan talviajasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:24"]
Tuolta löytyy oikein kansalaisaloite:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3
[/quote] Kiitos! Menen heti allekirjoittamaan. Mä en jaksa enää tätä tällaista täysin hyödytöntä ihmisten kiusaamista. Vuodesta 81 olen elänyt reilut puolet vuodesta pakolla oman rytmini vastaisesti ja elimistöni eikä psyykeni enää jaksa tätä! Olen ihan hajalla!
[/quote]
Ei voi olla kukaan noin herkkä ajalle. Elätkö sä minuutilleen kellontarkasti, menet nukkumaan just samaan aikaan aina ja heräät myös? Teet kaikki toimesi kellon mukaan? Miten sellainen onnistuu?
Kelloja pitäisi siirtää kesällä taaksepäin!
Valoa kyllä riittää illasta ihan tarpeeksi, mutta aamut ovat kylmiä ja parissa tunnissa ehtisi aurinko jo mukavasti lämmittää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:29"]
No mikä siinä nyt niin nyppii? Eihän sitä edes huomaa muuta kuin että pitää muistaa siirtää se kello, ja nekin suurin osa siirtyy nykyään ihan itsekseen. Kai sä nyt tajuat ettei tuollaisia asioita millään kansalaisaloitteella muutella.
[/quote]
Onko tästä sitten mielestäsi jotain selvää hyötyä? Olisiko parempi että kelloa siirrettäisiin useammin ja enemmän? Helmikuussa tunti eteen päin toukokuussa toinen tunti, sitten taas elokuussa tunti taaksepäin ja sitten vielä lokakuussa toinen tunti?
Miksi tehdä mitään tuhrhan vuoksi?
Kyllä tästä kellon siirtelystä on päästävä eroon, kun ei tästä ole mitään hyötyä. Tämähän on aikoinaan aloitettu valaistukseen käytetyn energian säästämiseksi ja se menetti merkityksensä viimeisetkin rippeet kun hehkulamput kiellettiin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:24"]
Tuolta löytyy oikein kansalaisaloite:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3
[/quote] Kiitos! Menen heti allekirjoittamaan. Mä en jaksa enää tätä tällaista täysin hyödytöntä ihmisten kiusaamista. Vuodesta 81 olen elänyt reilut puolet vuodesta pakolla oman rytmini vastaisesti ja elimistöni eikä psyykeni enää jaksa tätä! Olen ihan hajalla!
[/quote]
Ei voi olla kukaan noin herkkä ajalle. Elätkö sä minuutilleen kellontarkasti, menet nukkumaan just samaan aikaan aina ja heräät myös? Teet kaikki toimesi kellon mukaan? Miten sellainen onnistuu?
Sä et taida käydä ollenkaan töissä. Kyllä minun aamussani tunnin heitto todella tuntuu. Kun normaalisti nousen varttia yli viisi, joudun nyt nousemaan varttia yli NELJÄ! Ja se kyllä todella tuntuu, eikä siihen edes totu.
[/quote]
Mutta varttia yli neljä heränneenä menet varmaankin aikaisemmin nukkumaan kuin varttia yli viisi heränneenä, vai kuinka?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 09:55"]
Mutta varttia yli neljä heränneenä menet varmaankin aikaisemmin nukkumaan kuin varttia yli viisi heränneenä, vai kuinka?
[/quote] Elimistön säätäminen uuteen rytmiin vie useita viikkoja. Etenkin kun nyt sitten on riesana valoista illat! Ja sittenkään en totu. Olen joka aamu todella väsynyt ja työteho on olematon koko kesän koska joudun elämään väärässä rytmissä.Nuorena en siitä vielä niin kärsinyt mutta mitä vanhemmaksi tulen sitä huonommin sopeudun. Ja luulenpa, että monella muullakin on samoin. Ainakin tuttavapiirissäni ja työkavereissani on paljon kesäaikaan tyytymättömiä.
Hankkikaa makkariin kunnon verhot, niin ei tarvitse ihmetellä, kun on niin valoisaa. Tai käyttäkää silmälappuja. Minun ei tarvitse ihmetellä tällaisia asioita, nukun kun nukuttaa.
Ihmisen sisäinen kello on vähän yli 24 h/vuorokausi. Tätähän on testattu kokeissakin ja niissä ihmisen nukkumaanmeno - heräämisrytmi siirtää noita jaksoja koko ajan hieman eteenpäin. Ihminen, jonka sisäinen kello on tarkasti 24 h/vrk on tieteellinen ihme ja takuulla vähemmistön edustaja. Ja vähemmistön mukaanko tässä pitäisi toimia?