"Ei ole varaa kalliisiin salikortteihin"
Tämä lause on pistänyt silmään tosi monissa lehtiartikkeleissa ja keskustelupalstoillakin.
Kysyn siis uteliaana:
Miksi salikortteja pitäisi olla monta? Yksihän riittää?
Jos ajattelee vain Elixiat ja vastaavat kuntosaleina, ovathan ne kalliimpia (yli 50 euroa kuukaudessa) mutta monet kuntosalit esim. GoGo ovat huomattavasti edullisempia (18 e /kk) ja lähes jokaikisestä pikkukunnastakin löytyy vähintään urheilutalo tai liikuntahalli, jossa on peruskuntosali peruslaitteineen ja maksu voi olla hyvinkin huokea 10 e kuukaudessa. Kokemusta on, itsekin niin monessa paikassa asunut ja aina onnistunut treenaamaan.
Siis eikö ihmiset osaa ottaa selvää asioista vai onko tuo vain peruslaiskan selittelyä? Säästyy rehkimästä kun ei muka ole varaa? Kunhan ihmettelen.
Kommentit (220)
Samaa selittelyä kun se että terveellinen ruoka on kallista. Sitten kun kerrot miten halvalla saa kauden kasviksia niin ”no en mä jaksa seurata mitkä nyt on milloinkin halpoja ja sitäpaitsi yök jotain kaalia en syö!!!”
Minä treenaan kotona tehokkaasti päivittäin. Olen pikkuhiljaa hankkinut kahvakuulaa, jumppapalloa, painoja, kuminauhoja... Teen siis täysin videotreenejä 20e/kk hintaan ( helpompaa kun saa ohjelman eikä tarvi aina etsiä itse uusia treenejä). Lisänä perus lenkkeily perus vermeillä eli housut, paita ja kengät. En omista mitään juoksuhousuja/takkeja/kenkiä vaan perus ulkoilukamppeet päällä. Talvisaikaan olen myös hiihtänyt kerran tai pari kertaa/vko. Sukset on vanhat-kouluajoilta säästetty ja hyvänä pidetty. En treenaa mitenkään tavoitteellisesti vaan omaksi iloksi eikä se paljoa rahaa vaadi...
Vierailija kirjoitti:
Te aloituksen alapeukuttajat, miksi alapeukutatte?
Oletteko juuri niitä, jotka valittavat salikorttien hinnoista?
Olisi kiva kuulla ihan sanallisesti, miksi niin teette ettekä ota selvää halvemmista saleista.
50€ on aika perushinta, jonka voisin helpostikin maksaa kuntosalitreeneistä, jos se sekuntiakaan kiinnostaisi. Siksi alapeukku. Ei kaikkia urheileminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kertakaikkiaan varaton ei se silti estäisi kuntoilemasta. Pururadalle voi mennä juoksemaan ja vetämään leukoja ihan ilmaiseksi milloin tahansa.
Eli pelkkää selittelyä ja kiemurtelua kun ei itsekuri riitä kuntoiluun. Kotona oleva sohva vie voiton.
Käyn juoksemassa ja vetämässä niitä leukojakin. Nilkat ja polvet sen sijaan on tosi huonot, ja lääkärikin suositteli kuntosalitreeniä. Olen kotona tehnyt kyykkyjä ilman painoja, mutta välillä polvet kipeytyvät siitäkin. Saliin ei kerta kaikkiaan varaa. Onko ideoita miten saisin lisää polvia suojaavaa lihasmassaa vähällä rahalla?
Istu sohvalla tai tukevalla tuolilla niin, että jalkapohjat ovat lattiassa, jalka polven kohdalta 90-asteen kulmassa. Selkä suorana, ristiselkä mielellään selkänojassa kiinni. Nosta säärtä niin, että polven kulma oikenee ja jalka on suora. Laske jalka. Toista 10 kertaa, vaihda jalkaa. Toista 10 kertaa, vaihda jalkaa.
Tämä ei kuulosta miltään, mutta toistojen myötä huomaat rasituksen, sekä myöhemmin polven vahvistumisen. Ole liikettä tehdessäsi huolellinen. Kannattaa kokeilla.
Tämä! Polviongelmista kärsivän on turha tehdä kyykkyjä. Polven ympäröivät lihakset ja nivelet saa kuntoon tällä edm. tuolijumpalla. Samoin lattialla istuen voi vuorotellen vetää polvia koukkuun ja suoraksi. Hyvää polvitreeniä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan salikortti kallis. Nyt kun tuloni ovat tippuneet niin salikortti 85e/10krt on kallis suhteessa nettotuloihini, mutta haluan sen rahan jostakin repiä hyvinvointini eteen. Salin lisäksi harrastan kaupungin edullista jumppaa ja kävelyä.
Miksi sinulla on noin kallis salikortti?
Jos ottaisin kk- tai vuosimaksullisen, pääsisit halvemmalla.
Missäpäin asut?
(kysyin tätä aiemminkin joltain toiselta, mutta kommentit eivät saa vastausta... eivätkö ihmiset halua, että joku muu selvittää heille mikä olisi heidän kotikaupunkinsa halvin vaihtoehto?)
Vierailija kirjoitti:
No, minä investoin kaikista eniten hyvään, monipuoliseen ja laadukkaaseen ruokaan. Minulla on krooninen perussairaus joka on tulehduksellinen, sen lisäksi useampi muu krooninen terveysongelma. Elän leikatulla toimeentulotuella, joten ei jää rahaa siihen saliin. Teen kotijumppaa, käyn lenkillä niillä kuluneilla lenkkareillani, yritän hyödyntää kaikki ilmaiset kokeilutunnit kuntokeskuksista, kävelen ja pyöräilen kaikkialle mihin mahdollista (matkakortti liian kallis). Välillä käyn vesijuoksemassa, siitä nivelet tykkää ja se on mahdollista kertamaksulla. Joutuisin tinkimään esimerkiksi puhelinliittymästä tai ruoasta jos alkaisin joka kuukausi maksaa jotain jäsennyyttä salille, ja sairauksieni vuoksi en pystyisi hyödyntämään salia niin tehokkaasti kuin jos olisin perusterve.
Koettakaa itse elää leikatulla toimeentulotuella ja tulkaa sitten vasta pätemään. Tilanteeni ei ole ihan heti muuttumassa paremmaksi, ellen pääse kuntoutustuelle mitä onneksi yksi lääkäri piti ihan mahdollisena, siihenkin menee kuukausia tai vuosia kun kelan kanssa asiasta tappelee.
Kuulostaa ikävältä, toivottavasti saat sen kuntoutustuen. Jos olet työkyvytön (en tiedä) niin silloin saat turhaa rankaisua leikatun toimeentulotuen muodossa. Toivottavasti asiat selviävät.
Suurella osalla ruikuttajista ei kuitenkaan varmaan ole sama selitys kuin sinulla, joten ei aloitus mitään turhaa, pelkkää pätemistä ole. Sinähän huolehdit kunnostasi esimerkillisesti näinkin vaikeassa tilanteessa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihme juttu, että aina jos tarjoaa konkreettisia ohjeita ja apua narisijoille, ei kelpaa. Silloin alkaa vain huuto että "hyvä sun on sanoa ku oot varakas" vaikka neuvoja useinkaan ei välttämättä ole ollenkaan varakas (kuten minä, elän toimeentulotuella, vaihtelevasti pätkätöissä ja pienituloisena). Kyse on useimmiten, 90 % tapauksista priorisoinnista, näin väitän. Ihminen on perusluonteeltaan laiska ja mukavuudenhaluinen, toisilla on vaan enemmän itsekuria? Itsekuria voi kuitenkin kehittää ja oppia nauttimaan rutiineista ja liikunnasta. Oikeasti, jos haluaa olla terve ja esim. laihtua, ei se sohvalla istumalla tapahdu. 10-20 euroa säästyy heti kun jättää muutamat hetken mieliteot ostamatta. Eikä elämästä tule yhtään huonompaa, päinvastoin.
Jos minä olen köyhänä onnistunut, niin miksi ei onnistuisi joku toinen köyhä? Ruikutus pois ja tekoja kehiin.
-ap
Ahaa!! Ovela provo. Ensin kyykytetään köyhät. Haukutaan huonoksi talouden pitäjiksi ja laiskoiksi. Nyt sitten provo muuttuikin "laihduttakaa läskit" mantraksi. Läskeiltä puuttuu itsekuri -virreksi.
Ei ole lihava, enkä valita. Rahaakin on. Enkä silti mene salille. Riittää kun töissä tulee "juostua" 6 tuntia per arkipäivä. Jospa keskittyisit omaan napaasi enemmän. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 euroa kuukaudessa on paljon rahaa köyhälle. Kuntosali on yksi ensimmäisistä asioista joka joutuu leikkuriin mutta se voi näkyä sitten terveydenhoitokuluissa myöhemmin.
Mikä on köyhä? Toimeentulotuella elävä?
Ok. Itsekin elän tällä hetkellä toimeentulotuella. Ostin parit trikoot ja urheilutopin kirppikseltä, yht. 6 €.
Kuntosalikortti 18 € kuussa. Voisin käydä myös liikuntahallilla, silloin se olisi 10 €. Hyvin riittää.
Miten priorisoit? Jos priorisoi esim tupakan, elokuvissa käynnin, epäterveellisen ruoan, baareilun tms liikunnan ja terveyden edelle, se on sitten toki oma valinta. Silloin on vaan turha olla epärehellinen itselleen ja väittää, ettei ole varaa kun kerran on, mutta mieluummin käyttää sen rahan johonkin turhempaan.
Ole onnellinen että olet nainen. Miehenä kirppikseltä on turha vaiva edes yrittää löytää mitään. En polta, en juo, en käy baareissa tai syö epäterveellisestä ja silti on aina jätettävä jotain pois ja viimeinen viikko elettävä sillä mitä kaappien pohjalta sattuu löytymään. Se mistä en tingi on uiminen ja netti. Valitettavasti julkiseen liikenteeseen kuluu aivan liian paljon rahaa eikä tähän aikaan vuodesta pyöräilykään tahdo onnistua. Suurin osa ajasta meneekin netissä istuskeluun ja sitten ne vaihtelut kun pääsee kerran viikossa keskustaan ja uimaan. Useammin kun ei ole varaa.
Monesti työpaikoilta saa alennuksella tai ilmaiseksi tykyseteleitä millä voi sitten maksaa kuntosalilla. Työpaikallani saa kuukaudessa ostaa 10kpl 4 euron arvoisia tykyseteleitä puoleen hintaan niin niillä saa sen 50% alennusta salikortista 👍 Salikortti voi maksaa 500-600€ vuodessa mutta se on panostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Voi laskea paljonko rahaa menee viinaan, tupakkaan tai baariin noin yleensä ja vähän vähentää.
Mä oon varmaan niitä Suomein köyhimpiä ja pääsen kaupungin salille ilmaiseksi sosiaalitoimen myöntämällä kortilla.
N 22 kirjoitti:
JA kotonakin pystyy tekeen kattavan treenin. Erilaisia painoja ja apuvälineitä ja prismasta ja lidlistä todella edullisesti ja ne toimii. Että suu tukkoon jos ei itsekuri riitä!
Tietysti mutta mielikin tarvitsee vaihtelua ja sitä ei kotona saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla ihan sanallisesti, miksi niin teette ettekä ota selvää halvemmista saleista.
50€ on aika perushinta, jonka voisin helpostikin maksaa kuntosalitreeneistä, jos se sekuntiakaan kiinnostaisi. Siksi alapeukku. Ei kaikkia urheileminen kiinnosta.
On olemassa muitakin liikuntamuotoja kuin kuntosalitreeni. Voit ihan vapaasti harrastaa mitä haluat - mikä on ongelmana?
Urheilun ei tarvitsekaan kiinnostaa, mutta liikunnan pitäisi kiinnostaa. Jokaisen tulee harrastaa liikuntaa jotta pysyy kunnossa ja terveenä.
Toki jos HALUAA rapistua ja lihota ja saada niiden mukana liudan muita ongelmia, niin ihan vapaasti, oikeasti. Kukaan ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä investoin kaikista eniten hyvään, monipuoliseen ja laadukkaaseen ruokaan. Minulla on krooninen perussairaus joka on tulehduksellinen, sen lisäksi useampi muu krooninen terveysongelma. Elän leikatulla toimeentulotuella, joten ei jää rahaa siihen saliin. Teen kotijumppaa, käyn lenkillä niillä kuluneilla lenkkareillani, yritän hyödyntää kaikki ilmaiset kokeilutunnit kuntokeskuksista, kävelen ja pyöräilen kaikkialle mihin mahdollista (matkakortti liian kallis). Välillä käyn vesijuoksemassa, siitä nivelet tykkää ja se on mahdollista kertamaksulla. Joutuisin tinkimään esimerkiksi puhelinliittymästä tai ruoasta jos alkaisin joka kuukausi maksaa jotain jäsennyyttä salille, ja sairauksieni vuoksi en pystyisi hyödyntämään salia niin tehokkaasti kuin jos olisin perusterve.
Koettakaa itse elää leikatulla toimeentulotuella ja tulkaa sitten vasta pätemään. Tilanteeni ei ole ihan heti muuttumassa paremmaksi, ellen pääse kuntoutustuelle mitä onneksi yksi lääkäri piti ihan mahdollisena, siihenkin menee kuukausia tai vuosia kun kelan kanssa asiasta tappelee.
Kuulostaa ikävältä, toivottavasti saat sen kuntoutustuen. Jos olet työkyvytön (en tiedä) niin silloin saat turhaa rankaisua leikatun toimeentulotuen muodossa. Toivottavasti asiat selviävät.
Suurella osalla ruikuttajista ei kuitenkaan varmaan ole sama selitys kuin sinulla, joten ei aloitus mitään turhaa, pelkkää pätemistä ole. Sinähän huolehdit kunnostasi esimerkillisesti näinkin vaikeassa tilanteessa. Tsemppiä!
Kiitos tsempeistä! En ole täysin työkyvytön, mutta en täysin työkykyinenkään. Kuntoutustuella pystyisin tekemään kesken jääneen tutkintoni loppuun, ja toivon mukaan työllistymään myöhemmin omalle alalleni (todennäköisesti osa-aikaiseen työhön, mutta kuitenkin). Liikunta on olennainen osa terveyteni hoitamista, mutta ravinto kaikista tärkein. Ja tietysti ne ökyhintaiset lääkitykset... Pieni flunssakin saattaa kaataa sängyn pohjalle viikkokausiksi. Ja stessiä pitäisi välttää, mutta mitenkäs vältät, kun tämä taistelu kelan, sossun ja työkkärin kanssa vaan jatkuu ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihme juttu, että aina jos tarjoaa konkreettisia ohjeita ja apua narisijoille, ei kelpaa. Silloin alkaa vain huuto että "hyvä sun on sanoa ku oot varakas" vaikka neuvoja useinkaan ei välttämättä ole ollenkaan varakas (kuten minä, elän toimeentulotuella, vaihtelevasti pätkätöissä ja pienituloisena). Kyse on useimmiten, 90 % tapauksista priorisoinnista, näin väitän. Ihminen on perusluonteeltaan laiska ja mukavuudenhaluinen, toisilla on vaan enemmän itsekuria? Itsekuria voi kuitenkin kehittää ja oppia nauttimaan rutiineista ja liikunnasta. Oikeasti, jos haluaa olla terve ja esim. laihtua, ei se sohvalla istumalla tapahdu. 10-20 euroa säästyy heti kun jättää muutamat hetken mieliteot ostamatta. Eikä elämästä tule yhtään huonompaa, päinvastoin.
Jos minä olen köyhänä onnistunut, niin miksi ei onnistuisi joku toinen köyhä? Ruikutus pois ja tekoja kehiin.
-ap
Ahaa!! Ovela provo. Ensin kyykytetään köyhät. Haukutaan huonoksi talouden pitäjiksi ja laiskoiksi. Nyt sitten provo muuttuikin "laihduttakaa läskit" mantraksi. Läskeiltä puuttuu itsekuri -virreksi.
Ei ole lihava, enkä valita. Rahaakin on. Enkä silti mene salille. Riittää kun töissä tulee "juostua" 6 tuntia per arkipäivä. Jospa keskittyisit omaan napaasi enemmän. Kiitos.
No voi että, onnittelut sinulle.
On kyllä niin väsynyttä läppää tämä jatkuva provohuutelu. Luuletko olevasi jotenkin hauska?
"kyykytetään köyhät" = ihmetellään, miten niin salikortit on kalliita kun niitä on puoli-ilmaisiakin ja silti selitellään ettei muka ole varaa huolehtia kunnosta
"laihduttakaa läskit" = jos haluaa olla kunnossa tai vaikka laihtua, NEWSFLASH,sen eteen joutuu tekemään jotain. Jos haluaa rapistua ja sairastua (eikä valita) siitä vaan!
Luetun ymmärtäminen on tosi, tosi vaikeaa joillekin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan niitä Suomein köyhimpiä ja pääsen kaupungin salille ilmaiseksi sosiaalitoimen myöntämällä kortilla.
Oho, miten piti perustella että sait salikortin?
Vierailija kirjoitti:
N 22 kirjoitti:
JA kotonakin pystyy tekeen kattavan treenin. Erilaisia painoja ja apuvälineitä ja prismasta ja lidlistä todella edullisesti ja ne toimii. Että suu tukkoon jos ei itsekuri riitä!
Tietysti mutta mielikin tarvitsee vaihtelua ja sitä ei kotona saa.
Vaihtelua voi hakea lenkkeilemällä, käymällä kirjastossa ja uimalla luonnonvesissä silloin kun säätila sen sallii.
Ostaa kahvakuulan ja treena kotona. Pelkillä etuheilautuksilla saa jo tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ainakaan ole halpoja saleja lähellä, etenkin talvella on sitten pakko ottaa bussilippu päästäkseen salille ja takaisin ja siinä nousee käyntikerran hinta jo valitettavasti saavuttamattomiin. Tietysti, jos jättäisin lääkärin määräämät lääkkeet ottamatta, niin olisi rahaa mennä salille. Valitettavasti en silloin terveyssyistä sinne pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että olet nainen. Miehenä kirppikseltä on turha vaiva edes yrittää löytää mitään. En polta, en juo, en käy baareissa tai syö epäterveellisestä ja silti on aina jätettävä jotain pois ja viimeinen viikko elettävä sillä mitä kaappien pohjalta sattuu löytymään. Se mistä en tingi on uiminen ja netti. Valitettavasti julkiseen liikenteeseen kuluu aivan liian paljon rahaa eikä tähän aikaan vuodesta pyöräilykään tahdo onnistua. Suurin osa ajasta meneekin netissä istuskeluun ja sitten ne vaihtelut kun pääsee kerran viikossa keskustaan ja uimaan. Useammin kun ei ole varaa.
Olen kyllä huomannut, että miehille on kirppiksellä huonompi valikoima kuin naisille, mutta riippuu vähän missä käy. Esim. Fidassa on miesten osastollakin ollut aika kattava urheiluvaatevalikoima, katson aina nekin jos löytyisi itselle jotain sieltäkin. Tietty vaikuttaa missäpäin asut? Kiertele ahkerammin kirppiksiä, varmasti jotain ulkoiluvaatetta löytyy jos on tarvis. Torista löytää myös hyvin.
Tähän aikaa vuodesta pyöräily on kyllä syvältä, mutta kyllä sitä jaksaa kun lähtee vähän aikaisemmin loskaan sotkemaan ja talvirenkaat toki auttaa. Välillä ajan ajoradalla jos mahdollista niin on sulaa.
Joukkoliikenteen lippuhinnat on kyllä nousseet aivan törkeästi! Suosittelen kaikille pyöräilyä.
-ap
-ap