Kysy ADHD-nuorelta
Kysy mitä haluat ADHD-nuorelta. Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin, lähinnä ADHDhen liittyviin.
Kommentit (73)
Ainii. Oon 33 ja onko sullakkin sitä että välillä tuntuu, että aivot ei ole yhteydessä: silmien, sormien, nenän ja suun kanssa?
Että saatat pälättää mitä sattuu ja kukaan ei saa selvää tai änkytät tai luet jotain ihan outoja tai jotain tommosta..
Ja mä en ymmärrä asiakirjatekstejä.
Ymmärrän kyllä asiakirjatekstejä ja oikeastaan kaikkea, mutta aina en jaksa keskittyä esimerkiksi jos koulukirjassa on tylsä aihe, mikä tietysti on täysin luonnollista. Änkytys on ollut suuri ongelma, koska se alkoi vasta teini-iässä, kun sairastuin hankalaan migreeniin. Psykologi teki siitä omat päätelmänsä, mikä harmittaa yhä. Papereissa on siis maininta puheentuottamisen vaikeuksista, vaikka juuri tuolloin minulla oli kivuton kohtaus päällä ja kuulostin humalaiselta ja puhe oli katkonaista. Tämän lisäksi minulla on rakenteellinen puhevika, jota ei kyllä mielestäni ole tarpeellista mainita missään psykologin papereissa. :D
Myös kuullun puheen prosessoiminen on toisinaan hidasta sen huonon työmuistin vuoksi.
Ap
Et sinä tyhmältä ainakaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tyhmältä ainakaan vaikuta.
Jos on tyhmä, niin ei voi olla adhd. Adhd on älyköillä.
Samat oireet mutta viisaus paljastaa kumpi on kyseessä. Siksi aina tehdään kognitiiviset testit
Miksi pelkäät työttömyyttä? Mikä on haaveammattisi?
Koska koulunkäynti on jo näin alkuvaiheessa haastavaa, en usko että selviän lukiosta. Ilman tutkintoa ei saa töitä. Haavesmmattia ei tosiaan ole eikä ole koskaan ollutkaan, kunhan vain jotain olisi millä itsensä elättää ja voi veroja maksaa.
Ap
mitä helve**ä teen teinilleni joka on 14,5vuotias ja myös adhd , hän ei ollenkaan tunnu tajuavan että aikuistuminen tarkoittaa vastuunottoa itsestään. sitä että laittaa itse kellon soimaan. katsoo itse vaatteensa ajoissa. vie itse pyykit pyykkikoriin, vie itse astiat tiskipöydälle. huolehtii itse että on kirjat mukana, ja ulkona ovesta silloin kun pitää. tuntuu että kotona asuu yksi ikuisesti uhmaikäinen pieni lapsi
Meille aihe on ajankohtainen,add-epäily.Miten sulla meni ala-aste? Onko ylä-asteella oireet helpottaneet?Jos löytyy add,tiedän jo että lääkkeitä emme ota lapsellemme.Onko muuta tukea saatavilla?Onko sulle tarjottu muuta kuin lääkkeitä?
Keskusteluapua saa, samoin on mahdollista saada erityisopetusta tarvittaessa. Olin itsekin varsin hankala lapsi ala-asteiässä ja päiväkodissa, uhmaikä jatkui pidempään kuin muilla lapsilla. Saako teinisi mitään terapiaa, käykö kuraattorilla tai psykologilla? Keskusteluapu auttaisi varmasti. Etsivään nuorisotyöhön voi olla myös yhteydessä jos on suuria murheita nuoren kanssa. Ala-aste meni todella heikosti ennen diagnoosia ja opettajan vaihtumista, mutta loppupuolella sain osaavan opettajan joka antoi luvan käyttää korvatulppia tai kuulokkeita ja tehdä yksin tehtäviä vaikka käytävällä, kun työskentely luokassa ei sujunut. Yläaste meni hyvin, keskiarvo oli koko ajan kohtuullinen ja sain usein kymppejäkin. Tarvitsin silti avustajaa kotitaloudessa ja käsitöissä ja kävin matematiikan kokonaan HOJKSilla. Uskoisin, että kaikki kääntyy vielä teidänkin kohdalla hyväksi ja saatte tarvitsemanne avun. Tsemppiä. <3
Ap
Olet fiksu ikäiseksesi. Ei uskoisi erityisnuoreksi.
Oletko miettinyt esim kielten opiskelua, jos ne kerta sujuvat?
En koe, että yliopisto sopisi mulle.
Ap
Ap, tulin vain sanomaan että älä usko tuota tekemäsi ÄO-testin tulosta. Se meni varmaan todellisia kykyjäsi huonommin, jos et onnistunut keskittymään siihen normaalisti. Keskittyminen vaikuttaa tulokseen joskus ihan ratkaisevasti.
Olen varma, että todellinen älykkyyosamääräsi on reilusti yli sata, ihan tänne kirjoittamiesi tekstien perusteella. Voi olla jopa paljonkin yli.
(T: Asiasta jotain tietävä)
Aiotko alkaa vanhana ADHD-vanhukseksi?
ADHDn lisäksi minulla on hahmotushäiriö, joten älykkyysosamäärä tuskin ylittää sitä satasta. Vanhana minusta tulee tietysti Segli-hankkeen, jos niin pitkään saan elää.
Ap
ADHD-vanhukseksi siis, en Segli-hankkeeksi * :'DD
Ap
Hyvinhän olet lukiota käynyt, monilla numerot laskee peruskoulusta. Tee tarpeeksi löysä aikataulu, pystyt keskittymään paremmin. Yritä selvittää mikä tapa sinulle paras oppimiseen, netistäkin löytyy paljon opiskelumateriaalia/lukioon voi ottaa mukaan nettikursseja jne. Omaa keskittymistä voi saada pidetyksi tiukemmin yllä kaikilla "nikseillä", purukumi, pastilli ym.
Monet lahjakkaat ja paljon aikaansaaneet ovat olleet ADHD-tyylisiä ihmisiä (dignoosi nuori, oireet olleet jo sukupolvia ihmisillä). Oikeanlainen koulutus ja omaksi tuntuva ala - ADHD voi olla paljon luovempi ja aikaansaavampi kuin "normaaliaivoinen" ihminen.
Olisi mukava keksiä jokin oma ala, mutta kun mikään ei erityisesti kiinnosta ja tuntuu, etten pärjää edes nyt.
Ap
Ja piti siis lisätä tuohon loppuun, että eikös ne vasemmistolaiset olleet niitä, jotka olivat oikeasti perillä asioista ja oikeistolaiset taas äänestivät useammin ulkonäön perusteella ja olivat keskimäärin vähemmän koulutettuja...
Ap