Kysy ADHD-nuorelta
Kysy mitä haluat ADHD-nuorelta. Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin, lähinnä ADHDhen liittyviin.
Kommentit (73)
Käytän Kånkenia ja ajan Jopolla. Ei herätä erityisemmin tunteita kumpikaan näistä. Pakko tosin kehua Kånkenien kestävyyttä.
Diagnoosini on yhä ADHD, mutta luulen että se on nykyään enemmän ADD. Iän myötä olen rauhoittunut. En pyöri juuri lainkaan ADHD-piireissä, enkä ole ikinä kuullut kenenkään puhuvankaan mistään heimoista. Kukin tavallaan, itse en halua lokeroida itseäni diagnoosin perusteella, vaikka tämän aloituksen perusteella voikin siltä vaikuttaa.
ADHD on enemmän heikkous kuin voimavara.
En ole erityisen luova. Kykyprofiilini on erittäin epätasainen ja minulla on diagnosoitu myös hahmotushäiriö, joka varmasti myös vaikuttaa osaltaan kykyprofiilin epätasaisuuteen.
Ap
En osallistunut. Koen, ettei lakkoilu ole tätä päivää ja jos haluamme vaikuttaa ilmastonmuutokseen, on siihen varmasti myös kypsiä ja järkeviä keinoja vaikuttaa. Elän itse muutenkin melko ekologisesti, en juuri matkustele ja olen tietoisesti vähentänyt kuluttamistani ja pyrin tekemään ympäristöystävällisiä valintoja, kuten esimerkiksi käyttämään julkisia aina kun mahdollista, mutta tällä seudulla sekään ei ole kovin realistista. Täällä auto on lähes välttämätön.
Ap
Mitkä ovat lempiaineitasi koulussa? Missä olet hyvä?
Lempiaineitani ovat maantieto, äidinkieli, yhteiskuntaoppi ja psykologia. Yläasteella pidin maa- ja metsätaloudesta erityisen paljon valinnaisaineena. Olen kielellisesti lahjakas ja kielissä pärjään parhaiten, yhteiskuntaoppi menee myös hyvin ja on mieleistä, koska seuraan paljon politiikkaa ja olen ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista jo pienestä pitäen. Sen sijaan VIHAAN käsitöitä, kuvataidetta, kotitaloutta sekä liikuntaa. Olen kömpelö ja hahmotushäiriö tuo myös oman haasteensa näihin aineisiin. Matematiikassa olen äärimmäisen huono mutta pidän siitä silti kovasti. Tunneille on kiva mennä ja opiskelen mielelläni, vaikken mitään ymmärräkään.
Ap
Miten uskot ADHDn vaikuttavan työllistymiseesi tulevaisuudessa?
Se onkin suurin murheeni. Työttömyys on pahin pelkoni, koska sillä on peloteltu alakoulusta lähtien erityisopettajan ja sittemmin muiden aikuisten toimesta. Mielestäni alakouluikäisen ei pitäisi joutua miettimään tai ainakaan pelkäämään työttömyyttä. Luulen, että minun kohdallani syrjäytyminen on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, koska opiskelu takkuaa jo nyt.
Ap
Reilusti alle 100, Mensan nettitestin mukaan olen syvästi kehitysvammainen.
Ap
Syön fodmapin mukaan. Suurin syntini on kahvi ja toisinaan energiajuomat. Helpottavat migreeniä.
Ap
Mä oon add, 23v nainen. Oon työtön ja nyt koittavat laittaa kuntouttavaan työhön. En päässyt mihin olisin halunnut. Nytvaanheitin hatusta jonkun paikan.
Eilen olisi pitänyt jutella paikan pomon kanssa, mutta ei vastannut. Joten ei enää tee mieli mennä sinne.
Olin koko päivän puhelimen orja ja en tykkää sellaisesta, sekä jos sovitaan jotain se myös pitää pitää.
Millainen koulutus sinulla on? Käytätkö lääkitystä, saatko apua? Tämä siis @33.
Ap
Miltä näyttää sinun eduskuntasi, AP? Millaisen tuloksen saat siis vaalikoneessa jos kerta politiikka kiinnostaa.
Eduskuntani näyttää mielestäni oikein mainiolta, punamultaa ja vain 15 kokoomuslaista. :-) Ehdokaskin on vaalikoneen mukaan täysin oikea.
Ap
Tästä selvisi ainakin että älykkyysosamäärä korreloi hyvin puoluekannan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulutus sinulla on? Käytätkö lääkitystä, saatko apua? Tämä siis @33.
Ap
Amispohjainen olen, tehdaslaborantti eli oman alan töitä ei saa mistään, koska ei ole työkokemusta.
Aloitan lääkityksen kun on lääkäriaika eli ens kuussa.. Vasta siis on diagnoosi tullut neuropsykologin testeissä.
Käyn juttelemassa kerran parissa kuussa hoitajalle, mutta se vaan sen takia kun oli masennusta..
Mä oon kyllästynyt aivoihini, tahtois olla normaali. Niis testeis selvis ettå työmuistini on keskivertoa huonompi..
Mun unelmien ammatti olis ollu lääkäri, joten enpä enää taida hakea jos muisti on surkee.. mutta muistan kyllä lapsuudesta paljon enemmän kuin mieheni.
Joo mulla on mies, sanoin sillo alussa, että kyllästyn ihmisiin tosi helposti. No en oo vieläkään mieheeni kyllästynyt :)
Välillä oon niin kyllästynyt itseeni, että itken, mutta kyllä se siitä helpottuu kun mies sanoo että kohtahan saat lääkkeet kokeiluun.
Toivon suuresti että ne lääkkeet toimii. Muuten en tiedä miten kestän olla tämmänen saamaton paska.
Mä sain btw mensan testistä 115
Mutta tykkään itsestäni, mulla on muita parempi mielikuvitus, keksin tehdä asioita helpommin kuin muut koska teen ne iha eri tavalla, hienoja älynväläyksiä, en ois kokenu niin paljoo jos ei ois ns lapselliset aivot, mulla on erikoinen huumorintaju miehellä ei oo koskaan tylsää, saan aikaseksi kaikkee ei niin hyödyllistä :D
Mun päättötodistus peruskoulusta oli 6.2
Mulla ei sillon mitää huomattu, kun vanhemmat keskitty vaan korjaamaan suhdettaan. Äiti sitten pyysi anteeksi ettei ollut äiti mulle lapsena.
Jaiks. Varmistus numero on 666
Ja mua ei kiinnosta politiikka yhtään kun en ymmärrä sitä..
Ja en äänestä ksoka en tiedä ketä äänestää joten hoitakoot järkevämmät nd hommat
Kovasti tsemppiä ja jaksamista, 38! Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin. Isolle osalle nuo lääkkeet toimivat hyvin ja helpottavat arkea huomattavasti, eivätkä varmaan aiheuta ihan yhtä dramaattisia oireita kuin minulle. Työmuisti on minullakin kai huonohko, muistaakseni. :D
En ole kuullut aiemmin, että varsinaisesti älykkyysosamäärä korreloisi puoluekannan kanssa, vaan sosioekonominen asema. Täytyypä tutkia aihetta. Minä olen kyllä selkeästi vasemmalle kallellaan noidenkin vaalikoneiden perusteella.
Ap
Käytätkö pas kaista ja kauhtunutta kånken-reppua?
Ajatko rumalla massa-jopolla?
Mitä mieltä olet mainitsemistani?