KTL: Tubirokotteen haitat väestössä suuremmat kuin hyödyt, luovutaan 1.9.2006
siis vastasyntyneille tarjottavasta Calmettesta on kyse, jää vain riskiryhmille
kts. esim. http://www.ktl.fi tai http://www.rokotusinfo.fi
Kommentit (5)
Eihän sinun lastasi rokoteta millään rokotteella jollet sitä halua. Ja jos sinäkin olet sitä mieltä, kuten minä, että sivuvaikutusten riski on liian suuri, niin voit hyvin jättää vain calmeten ottamatta ja jatkaa rokoiteohjelmaa silti normaalisti. Mun tietääkseni tubi-testi voidaan sulta ottaa, jos haluat varmistaa ettei sulla sitä piilevänä ole. Siis kun ymmärsin että olisit itse " aiheuttamassa" vauvallesi tämän (olemattoman) tubi-riskin. Kysy ihmeessä neuvolasta!
Lilia:
Toi kohta 2 on mulle vähän epäselvä... että miksi? Koska oletetaan, että jos yksi perheenjäsenistä on ulkomailta kotoisin, niin sinne matkustetaan? vai onko mahdollista, että se perheenjäsen olis tubin kantaja, vaikka ei itse sairastanut?? Semmoisesta en ole kuullut ennen...
KTL:n sivuilla sanottiin että tällaista sattuu usein vanhemmilla ihmisillä, ovat saaneet tartunnan kun tubi oli yleisempi ja kun vastustuskyky heikkenee, tauti vasta puhkeaa.
puhun asiasta neuvolassa, totta kai.
Tiedän kyllä, että rokotetta ei anneta, jos en minä sitä halua. Minun on kuitenkin vaikea tehdä päätös, koska riskejä on joka tapauksessa: kun rokote annetaan tai jätetään antamatta.
Luulisin kuitenkin, että minun tapauksessa tartuntavaara on melko olematon, koska olen suhteellisen nuori (29 v) ja minulle on annettu lapsena BCG-rokote.
Menisin kyllä testiin asian varmistamiseksi jos se on kerta mahdollista.
Lista riskimaista oli aikamoisen pitkä, siitä tuli semmoinenkin huoli: jos vauvan kanssa matkustaa vaikkapa Viroon, niin kuinka suuri on riski saada tuberkuloositartunnan sieltä?
Lilia rv 10+5
Ei suojaa kuin vain siltä osin, että on turha odottaa sen edes suojaavan miltään venäjän ärhäköiltä kannoilta jos niitä luulee pelkäävänsä...
Ja Minun äitini on nuoruudessa sairastanut tuberkuloosin, mutta silti meidän poikaa EI ole rokotettu eikä tulla seuraaviakaan rokottamaan.
Riski siihen että kauppajonossa yskivällä pultsarilla on tuberkuloosi on varmasti yhtä suuri tai jopa suurempi kuin että ensinnäkin äitini sairastuisi uudestaan ja sen lisäksi vielä onnistuisi sen tartuttamaan......
Käymme kaupassa useammin kuin mummolassa =D
Ja Suomik ainoa maa jossa on kokonaisuudessan kaikki vastasyntyneet kalmetoitu niin kertoohan se sekin jotain mikäli yhtään asiaa ajattelee...
yksi asia jäi vaivaamaan...
Vastasyntynyt kuuluu riskiryhmään, jos
1. hänen äidillään, isällään, sisaruksellaan tai henkilöllä jonka kanssa hän asuu on joskus todettu tuberkuloosi
2. hänen äitinsä, isänsä, sisaruksensa tai henkilö jonka kanssa hän asuu on syntynyt maassa, jossa tuberkuloosia esiintyy paljon
3. hän on ensimmäisen ikävuotensa aikana muuttamassa maahan, jossa tuberkuloosia esiintyy paljon.
Toi kohta 2 on mulle vähän epäselvä... että miksi? Koska oletetaan, että jos yksi perheenjäsenistä on ulkomailta kotoisin, niin sinne matkustetaan? vai onko mahdollista, että se perheenjäsen olis tubin kantaja, vaikka ei itse sairastanut?? Semmoisesta en ole kuullut ennen...
No jaa, pitää neuvolassa kysellä. Meidän vauva sitten rokotetaan, koska itse olen riskimaasta kotoisin...
Voihan kökkö.... kun tuolla uudella rotkotteella on ikävän paljon sivuvaikutuksia.
Lilia rv 10+5