Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
661/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jättänyt kokonaan vastaamatta johonkin, niin tuleeko siitä tuo sama 0.3 miinusta?

Vierailija
662/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilikset kokeen teon jälkeen oli hyvät, että sehän meni ihan jees.

Aika kyllä loppui kesken enkä edes ajatellut että kaikki vastaamani olisi oikein.

Oikeiden vastausten jälkeen tuli tuska, porukka vetää sellasta +60 ja +70!

Alkustressin jälkee fiilis on taas hyvä, kun tajusin että eihän ne kaikki ole noin hyviä pisteitä saanut.

Olen varmaan keskiverto porukkaa.

Kippistä kaikille kokeeseen tyytyväisille! ☺️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kokeeseen pitäisi lisätä tehtäväksi laskea itse oma pistesaalis. Ja jos sen laskee väärin, koko koe on hylätty.

Oikeesti.

Tää on hyvä! Samaa mieltä xD

Vierailija
664/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku joskus jo aiemmin ollut Jamkin varsinaisissa pääsykokeissa?

Mä oon, tosin se oli v. 2011 että en tiedä onko tästä hyötyä. Mutta silloin sairaanhoitajan pääsykokeissa oli joku matikan osuus, ryhmätehtävä 6 hengen ryhmässä jossa piti tuottaa joku kirjoitus tms. ja sitten yksilöhaastattelu. Mihin suuntautumiseen haet? Mä haen nyt fyssariksi ja näytti muistaakseni olevan, että enää ei ole yksilöhaastattelua, vaan joku ryhmäjuttu ja kirjallinen tehtävä.

Sosionomiksi monimuotoon hain. Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä lukeekin Jamkin sivuilla. Annetaankohan kirjalliseen tehtävään jokin luettava teksti, josta pitää kirjoittaa? Aikarajakin varmaan on tuossa kirjallisessa?

Tekisi niin mieli jotenkin valmistautua, mutta eipä tuonne oikein voi, kun ei matematiikkaakaan ole kuin sairaanhoitajilla. Pitää varmaan harjoitella peilin edessä, ettei olisi niin "resting bitch face", jotta voisi antaa mahdollisimman hyvän kuvan itsestään :D

Meillä oli silloin muistaakseni ryhmätehtävänä, että piti tehdä joku mielipidekirjoitus, ei ollut mitään aineistoa. Olisiko puoli tuntia ollut aikaa. Mutta nuo nyt voineet vuosien varrella muuttua, että voi sieltä tulla mitä tahansa. Mietin, että kun ei ole yksilöhaastattelua, niin periaatteessa tuo ryhmätehtäväkin voisi olla sen tyylinen, että siinä esim. haastateltaisiin toisiaan. Eipä sitä tosiaan oikein voi valmistautua muuten kun on vaan oma itsensä, ja ryhmäjutussa olla aktiivinen ja aloitteellinen, mutta antaa myös muille tilaa. Tsemppiä! :)

Kiitos paljon! :) Toivottavasti kirjoitustehtävä olisikin tuollaisen kaltainen. Pääsisi ehkä jopa loistamaan siinä!

Tosin eihän tässä ole vielä varmaa, pääseekö koko valintakokeeseen... Mutta toivo on kova, ettei pisteraja monimuotoon olisi noussut yli kymmenellä pisteellä viime vuodesta.

Vierailija
665/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää laskin ite näin miten ekana päättelin :D

Eli oikeita vastauksia esim. 65, vääriä 15.

Miinusta tulee 15×0.3=4.5

Oikeita 65, siitä vielä miinukset 4,5 pois. Eli lopullinen pistemäärä 60.5

Kyllä just noin se menee. Toisella tapaa laskettu 15 x 1,3=19,5 ja 80-19,5=60,5

Vierailija
666/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää hurjasti, vaikka olin laskevinani että sain kokeesta ihan hyvät pisteet. Tämä on ensimmäinen kerta kun haen korkeakouluun, vaikka ikää on jo yli 30. Pienen vauvan äitinä en ehtinyt harjoitella niin paljon kuin olisin halunnut, ja esim. englannista ja matikasta tuli tämän takia typeriä aivopieruvirheitä. Mutta kun oli tehnyt vähän muistiinpanoja ja lukenut ennakkomateriaalin ajatuksen kanssa pari kertaa läpi niin sain ainakin sen osion kysymyksiin kuitenkin kaikkiin vastattua ja suurimman osan oikein. Nyt vaan toivomaan, että pisteet riittävät valintakokeeseen!

Vierailija
667/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noita pisteitä voi laskea väärin edes :D ensin vaan laskee oikeat ja sitten vähentää väärät vastaukset × 0.3 :D

Väärät vastaukset on 1,3

Jos on laskenut ensin vain kaikki oikeat ja sitten vähentää ne miinus pisteet eli -0.3 niin ei tarvitse vähentää sitä 1 siitä. Esim vaikka matikasta 13 oikein eli 13 - 0.6 = 12.4.

Vierailija
668/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oisko joku lintu?

Niin, kuka tietää mikä on soteli? Sote lapsi

Vierailija
669/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä26754 kirjoitti:

Hakiko joku Turkuun Sosionomiksi? Mun varma pistemäärä on 57,9 ja 6 on epävarmaa jotka laitoin vääriksi.. Eli jos ne kaikki on oikein, pisteeni nousee hieman.. Mahtaakohan riittää? En ole alottanut ollenkaan jälkimmäisen kokeen materiaaleja, etten sekoa.. Tai lue turhaan.. Nyt arvon pitäiskö aloittaa? - M

Hain myös Turkuun sosionomksi! Alustavien laskujen mukaan saisin n. 63,4 pistettä, saa nähdä miten käy... Toivottavasti molempia onnistaa! :)

Mä hain myös,tosin monimuotoon. muistin varassa laskin 58 pistettä. Toivottavasti riittää meillä kaikilla.

Viime syksynä pääsin alle 50 pisteellä valintakokeisiin raja muistaakseni monimuodossa 44.

Pääsykokeista sen verran,että lukea todella kannattaa. Kysymyksiä oli yht 70 ja 50 pistettä ei riittänyt.

Toivottavasti ollaan kaikki 6.5 kokeissa😀

Vierailija
670/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä26754 kirjoitti:

Hakiko joku Turkuun Sosionomiksi? Mun varma pistemäärä on 57,9 ja 6 on epävarmaa jotka laitoin vääriksi.. Eli jos ne kaikki on oikein, pisteeni nousee hieman.. Mahtaakohan riittää? En ole alottanut ollenkaan jälkimmäisen kokeen materiaaleja, etten sekoa.. Tai lue turhaan.. Nyt arvon pitäiskö aloittaa? - M

Hain myös Turkuun sosionomksi! Alustavien laskujen mukaan saisin n. 63,4 pistettä, saa nähdä miten käy... Toivottavasti molempia onnistaa! :)

Mä hain myös,tosin monimuotoon. muistin varassa laskin 58 pistettä. Toivottavasti riittää meillä kaikilla.

Viime syksynä pääsin alle 50 pisteellä valintakokeisiin raja muistaakseni monimuodossa 44.

Pääsykokeista sen verran,että lukea todella kannattaa. Kysymyksiä oli yht 70 ja 50 pistettä ei riittänyt.

Eikun 6.6

Vierailija
671/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä26754 kirjoitti:

Turkuunko on sosionomille jotain ennakkomateriaalia mut ei tampereelle?

Vierailija
672/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oisko joku lintu?

Niin, kuka tietää mikä on soteli? Sote lapsi

Soteli on siis mielikuvitushahmo.

Laskin pisteet yhteen: 1.3 + 2,1 +9,4+ 17,9 = 102,32.

Kolmas unioni oli hanurista, joten siitä vähennnystä 5.

Olen seiskasijalla. Pääsen uimaan. Hienoa.

Vierailija
673/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä26754 kirjoitti:

Millasia kysymyksiä siellä oli? Tai siis että oli jotain ”lakipykälän nännööönk mukaan...”

Vierailija
674/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain 60 pisteen tietämillä mennään ja tampereelle hakenu sairaanhoitajaks ekana. Edellisinä vuosina on riittänyt toivottovasti nytkin...

Vierailija
675/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi,joka sai todella hyvät pisteet, fiilis ihan mahtava!! Olin valmistautunut huolella, joten koe oli kohtuullisen helppo. Luin aineistot ensin 2 kertaa huolellisesti läpi. Sitten kolmannella kierroksella alleviivasin tärkeimmät kohdat, tein muistiinpanoja ja pänttäsin niin, että olin varmasti sisäistänyt asian. Jännitti kyllä, miten käy, koska olen opiskellut viimeksi v. 2002 ja ollut sen jälkeen työelämässä. Eli suoraan kaupan kassalta kokeeseen ja nappiin meni! 4 virhettä tuli koko kokeesta, eli 76p - 0,3p x 4 = 74,8p. Matikka jänskätti eniten, sillä kun aloin kerrata asioita, tuntui, että peruskoulumatikkakin on unohtunut. Mutta matikastakin jäi vain yksi laskematta, se viimeinen tod.näköisyyslasku. Ouluun sosionomiksi ois tarkoitus mennä.

Vierailija
676/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä26754 kirjoitti:

Millasia kysymyksiä siellä oli? Tai siis että oli jotain ”lakipykälän nännööönk mukaan...”

Monivalinta kysymyksiä. Sosiaalihuoltolaista 30 väittämää/kysymystä ja toisista aiheista 20 kummastakin. Muistaakseni.

Esim. Rakenteelliseen sosiaalityöhön kuuluu... ja kolme vastausmahdollisuutta.

Ei lakipykäliä kuitenkaan tarvinnut muistaa syksyllä..

Vierailija
677/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

millanenkohan sähköinen pääsykoe on? jotain psykologisia testejä ja motivaation testaamista?

Vierailija
678/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Turkuun sosionomiksi, esivalintakoe ei nyt mennyt ihan nappiin, mutta stressaan jo valmiiksi jos kuitenkin pääsisin valintakokeeseen. Onko joku ollut niissä aiemmin, olisi kiva tietää mitä siellä on edessä? Onko siellä näitä muita osioita (iäkkäiden, enkku, matikka) vai pelkkä aineisto? Mahdollisesti jotain haastatteluja?

Vierailija
679/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^tarkoitin äikkä 😂 jotain vastauksia olikin edellä mutta lisääkin olisi kiva tietää.

Vierailija
680/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omasta mielestä osa kysymyksistä oli aika ympäripyöreitä ja jopa virheellisiä. En tiedä onko minulta mennyt materiaalista ohi joku kohta kokonaan, mutta jäi häiritsemään kysymys joka oli jotenkin näin: mikä seuraavista seksuaalikäyttäytymiseen liittyvistä tiedonlähteistä oli merkittävin?

Vastausvaihtoehdot: isä, äiti, oppitunnit, ystävät.

Löysin kohdan materiaalista jossa sanottiin että tärkeimpiä ovat: vanhemmat, televisio, kaverit, koulu jne. Vastasin ystävät, oikea vastaus oli oppitunnit.

En muista/löydä kohtaa jossa joku noista mainittiin merkittävimmäksi...

Suomen kielen osiossa oli myös pari ympäripyöreää kysymystä ja osassa tuntui siltä että useampi kuin yksi vastaus on oikea tai ainakin sinne päin. Suoria vastauksia oli vain muutamia.

Tuollaiset ärsyttää, tuntee itsensä ihan tyhmäksi mutta et löydä asiaan vastaustakaan etkä perusteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan