Opamox ja raskaus
Hei! Minulla on ollut paniikkihäiriö jo todella kauan. Pysyi hyvin oireettomana jonkun aikaa kunnes tulin raskaaksi. Nyt rv 6. Olen joutunut ottamaan joka yö opamox 15mg:(( mietin koko ajan että mitä oon tehnyt lapselle ja pitäisikö mun keskeyttää tää raskaus lapsen takia. Raskaus vain toi kohtaukset takaisin ja yöllä herään järkyttävään oloon. Onko täällä ketään joka olisi samassa tilanteessa tai joka olisi joutunut syömään opamoxia läpi raskauden säännöllisesti?? Kiitos paljon jos voitte vastata.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Opamox saattohoitolääke = huutista !!!!!!!!!!! Ei jumalauta. Oikee penaalin terävin kynä
Tätä samaa hiukan hämmästelin ? Saattohoitolääke?
Onkohan jollain nyt joku väärinkäsitys.
Minulle määrättiin jo raskauden todettua opamox 15mg x1 paniikki ja ahdistus oireisiin. Sekä cipralexia 10mg x1. Ja lääkäri sekä neuvolassakin sanoivat etteivät näistä ole mitään todettuja haittoja sikiölle. Vielä rv 18 nostettiin opamox 15mg x2, aamuisin ahdistuneisuuteen ja iltaisin myös unensaantiin. Ainoastaan tuosta cipralexista on sanonut lääkäri että voitaisiin katsoa annoksen vähentämistä ainakin ellei kokonaan lopetusta paria kuukautta ennen laskettua aikaa. Mutta siitä en kyllä ole itse henkilökohtaisesti kokenut edes apua tuosta cipralexista.
Te jotka tulette tuomitsemaan tänne loppuraskaudessa tai muussa raskauden vaiheessa olevia äitejä: siinä vaiheessa kun sinulla alkaa olla itsetuhoisia ajatuksia ja menetät toivon tunteet, olet käynyt neuvolan psykologilla + kunnan yleisellä psykiatrisella hoitajalla keskustelemassa ja käyttänyt kaikkien kavereiden henkisen tuen + seurakunnan tuen + rukoillut Jumalalta apua unettomuuteen ja ahdistukseen + sinun pitää toimia päivisin normaalisti + alkaa kätilön ehdottama pieni puolitettu 15 mg opamox annostus houkuttaa. Jos et nuku öisin tulet hulluksi pelkästään siitä. Jos podet ahdistusta ja paniikkiongelmia (joita itse ei voi itselleen aiheuttaa vaan niiden taustalla on yleensä pahat henkiset traumat kuten minulla ihmisten mitätöinnistä ja hyväksikäyttämisestä), tuskin haluat altistaa itseäsi pienen vastasyntyneen vauvan kanssa enää itsetuhoisille ajatuksille joita voi tulla varsinkin synnytyksen jälkeen kun kehon hormonit heittävät häränpyllyä ja vie kuukausia kun keho palautuu synnytyksestä ja raskaudesta. On helppo tuomita jos ei ole itse tarvinnut kärsiä. Öisin tulevia ahdistuskohtauksia ja yöheräilemisiä ei voi hallita samoin kuin päivällä järki kädessä pystyy. Olen kokenut monenlaista helvettiä elämän aikana vaikka olen vasta 28 ja uskon silti hyvään ihmisissä. Se ei silti poista tunne-elämän traumoja ja tuskaa vaan siihen auttaa aika. Jokainen tuleva äiti jolla on ahdistusta ja paniikkia ym. Henkistä kipua. Älkää kuunnella idiootteja vaan asiantuntijoita.
Lääkäri tai psykiatri tietää parhaiten. Mullekin määrättiin opamoxia raskaudenaikaiseen unettomuuteen. Omasta mielestäni menin kuitenkin ihan päästä sekaisin niistä .. kannattaa myös kuunnella sitä omaa kehoa .. mirtzapiini sopi paremmin. Sitä saa sitäpaitsi käyttää säännöllisesti ja 3,5 mg riittää jo unen saantiin, ja saa myös unesta pidettyä kiinni. Opamox vaan auttaa nukahtamiseen. Nyt pari kuukautta olen syönnyt ja nyt olen jättänyt sen ongelmitta pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Kyllä olen kysynyt myös lääkäriltä ja hänen mukaansa voi tarvittaessa ottaa. oli vain tarkoitus saada muilta tukea tähän ongelmaan :) ja kun nyt tuli sellainen paniikkikausi että oon ottanut viikon ajan joka ilta enkä tiedä kenelle lääkärille nyt soittaisin kesken viikonloppua. Ymmärrän siis erittäin hyvin että lääkäri tietää parhaiten :D ja olen jo terapiassa, kiitos vaan vinkistä. Kurjaa kun jotkut on niin hyökkääviä täällä:/ oli vaan huono yö takana niin piti johonkin saada kirjoittaa kun lähipiiri ei vielä tiedä raskaudesta. Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti:))
Ole rauhassa, vauvalla ei ole hätää. Jouduin itsekkin käyttämään lääkettä koko raskauden ajan.
Terve tyttö tuli.
Toivottavasti et saa vieroitusoireita kun noin kauan meinaat bentsoja syödä jokapäivä.
Aivosi Gaba-reseptorit tottuvat rauhoittavaan lääkkeeseen ja vähentävät reseptorien määrää, kun lääkkeen lopettaa ei reseptorien määrä nouse kovinkaan nopeasti takaisin alkuperäiselle tasolle, tästä syystä voi tulla hyvinkin monipuoliset vieroitusoireet (psyykkiset ja fyysiset). Jotkut ovat mieleltään tosin niin "vahvoja" ja riippumattomia että heillä ei mitään oireita välttämättä tule tai ne ovat hyvin pienet. Toivon että kuulut heihin.
Vanha sanonta kertoo: Bentsokoukku paskin koukku. Siitäkin kyllä selviää jääräpäisyydellä ja ajan kulumisella.