Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opamox ja raskaus

Vierailija
30.03.2013 |

Hei! Minulla on ollut paniikkihäiriö jo todella kauan. Pysyi hyvin oireettomana jonkun aikaa kunnes tulin raskaaksi. Nyt rv 6. Olen joutunut ottamaan joka yö opamox 15mg:(( mietin koko ajan että mitä oon tehnyt lapselle ja pitäisikö mun keskeyttää tää raskaus lapsen takia. Raskaus vain toi kohtaukset takaisin ja yöllä herään järkyttävään oloon. Onko täällä ketään joka olisi samassa tilanteessa tai joka olisi joutunut syömään opamoxia läpi raskauden säännöllisesti?? Kiitos paljon jos voitte vastata.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/46 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen syönyt koko raskauden satunnaisesti ihan lääkärin määräyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamoxhan on perinteisesti lähinnä saattohoitolääke. En tiedä kannattaako vetää ylipäätään. Varmaan löytyisi parempiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
4/46 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä kannattaako vetää ylipäätään? Kyllä lääkkeitä kannattaa usein sairauksiin ottaa, saattavat jopa auttaa. :) Esim. astmakohtaukseen, mitä muuta hoitoa suosittelisit kuin vaikkapa astmalääkettä?

Vierailija
5/46 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 11:38"]

Samaa mieltä ku 2, lääkärille juttelemaan asiasta, etkä täällä kysele! Muutenkaan ominpäin ei saa ottaa lääkkeitä raskaana ollessaan! :/ Joten nyt samantien soittamaan aikaa lekurille, niin sieltä saat neuvot ja ohjeet. :)

[/quote]

Ot :"Muutenkaan ominpäin ei saa ottaa lääkkeitä raskaana ollessaan! :/" Ei ole AINA totta, miten jos on krooninen tauti johon kuolee ilman lääkkeitä, kuten ykköstyypin diabetes johon tarvitsee vaikka kymmenen kertaa päivässä insuliinipistoksen? En silloin haloo todellakaan lopeteta lääkitystä raskaana ollessa, vaan tietysti ominpäin jatketaan ennen ensimmästä lääkäriä jopa. Huoh. On muitakin fyysisiä tauteja jossa ehdottomasti jatketaan lääkitystä, joka ollut vuosikausia... Ei toki ap:n olisi pitänyt jotain mielenterveyteen liittyviä lääkkeitä ottaa ennen lääkärin neuvoja mutta älä silti yleistä tuolla tavalla, antaen hengenvaarallisia neuvoja.

Vierailija
6/46 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, oisko lisää asiallisia kokemuksia?:)

Vierailija
7/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Opamox ole kolmiolääke. Mene heti lääkäriin kysymään lääkityksestäsi. Hän on oikea ihminen neuvomaan sinua, ei palstamammat. 

Vierailija
8/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ku 2, lääkärille juttelemaan asiasta, etkä täällä kysele! Muutenkaan ominpäin ei saa ottaa lääkkeitä raskaana ollessaan! :/ Joten nyt samantien soittamaan aikaa lekurille, niin sieltä saat neuvot ja ohjeet. :)

Vierailija
9/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele lääkärin kanssa. hakeudu terapiaan.

Vierailija
10/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin määrättiin tuota opamox 15mg raskaudenaikaiseen unettomuuteen, tosin keskiraskaudesta vasta. Silloin lääkäri sanoi ettei pitäisi vaikuttaa vauvaan... Sitä en sitten teidä vaikuttaako alkuraskaudesta miten.

Eiköhän parasta ole että hakeudut nyt nopeasti lääkäriin! Sieltä saat asiasta parhaan teidon ja lääkityskin voidaan vaihtaa jos tuo opamox vaikuttaa jotenkin vauvaan. Lääkäri ostaa myös ehkä antaa jonkinlaisen arvion siitä kuinka pahasti tuo opamox on vaikuttanut vauvaan, jos on vaikuttanut.

Vierailija
11/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Minulla on sama lääkitys (lieviin paniikki/ahdistusoireisiin), ja olen myös raskaana viikolla 5. Olen keskustellut asiasta gynekologin kanssa. Hänen mukaansa Opamox/Oxamin on bentsoista (rauhoittavista) se raskausaikana turvallisin, jota määrätään, jos jotain on pakko määrätä. Sillä ei ole "raportoituja haittavaikutuksia" sikiölle, mutta joissain tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että lääke voi runsaasti käytettynä aiheuttaa kitalaki/huulihalkiota sikiölle, jos sitä käytetään siinä vaiheessa kun hermosto ja muut elimet kehittyvät, eli ensimmäisellä raskauskolmanneksella. Loppuraskauden aikana säännöllinen käyttö taas voi aiheuttaa sen, että vauva syntyy lääkkeestä riippuvaisena ja saa vieroitusoireita (jotka tosin menevät yleensä nopeasti ohi eivätkä ole esim. hengenvaarallisia). Ks. lisää esim. täältä: http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-haaka-raskaus-ja-opamox-9-august-2009-2128 Googlesta löytyy muutenkin paljon lääkäreiden vastauksia asiaan, kannattaa tutkia.

Lääkäri siis katsoo aina tapauskohtaisesti, ovatko lääkkeen käytön hyödyt suuremmat kuin haitat. Jos äiti ei esim. pysty nukkumaan ilman lääkettä tai saa jatkuvasti pahoja paniikkikohtauksia, käyttö voi olla järkevää. Toisaalta voidaan kokeilla myös jotain muuta lääkettä, esim. masennuslääkettä.

Minulle gynekologi antoi ohjeeksi, että lääkkeen voi ottaa pakottavassa tilanteessa. Raskausaikana olen ottanut nyt kaksi 15 mg tablettia enkä yhtään raskausviikon 5 alettua. Olen saanut yhden lievän paniikkikohtauksen ja nukkunut pätkittäisesti, mutta mitä kauemmin on ilman lääkettä, sitä helpompaa on olla ilman sitä jatkossakin.

En missään nimessä usko, että raskauttasi tarvitsisi keskeyttää. Juttele vielä lääkärin kanssa, saat mielenrauhan!

Vierailija
12/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox on turvallinen kohtuukäytössä, etenkin kun muistat että sitä ei tulisi syödä kahta viikkoa pidempään putkeen.

t. eilen illalla 15mg ja rv 38

Vierailija
13/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "joissain tutkimuksissa havaittu viitteitä että saattaisi aiheuttaa huuli- ja kitalakihalkioita" ei myöskään tarkoita, että AIHEUTTAA niitä. Tarkoittaa, että jos halkio on esimerkiksi (en tiedä oikeita lukuja) normaalisti 2 lapsella 1000:sta niin opamoxille raskauden aikana altistuneista vauvoista se olisi 2,2:lla 1000:sta. Tätä luokkaa. 

Vierailija
14/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kyllä olen kysynyt myös lääkäriltä ja hänen mukaansa voi tarvittaessa ottaa. oli vain tarkoitus saada muilta tukea tähän ongelmaan :) ja kun nyt tuli sellainen paniikkikausi että oon ottanut viikon ajan joka ilta enkä tiedä kenelle lääkärille nyt soittaisin kesken viikonloppua. Ymmärrän siis erittäin hyvin että lääkäri tietää parhaiten :D ja olen jo terapiassa, kiitos vaan vinkistä. Kurjaa kun jotkut on niin hyökkääviä täällä:/ oli vaan huono yö takana niin piti johonkin saada kirjoittaa kun lähipiiri ei vielä tiedä raskaudesta. Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti:))

Vierailija
15/46 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin imetyksen aikana sai käyttää.

Vierailija
16/46 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esikoisesta raskaana viikolla 32 ja raskaus ilmeisesti laukaisi unettomuuden ja ahdistuksen rv 23:lla. Söin vaihtelevasti Ketipinoria pienellä annoksella kunnes sain tilalle mirtatsapiinin 7,5/15 mg yössä. Tätä ja tarvittaessa opamoxia (1-2 krt/vk) syön nyt ja välillä kokeilen olla ilman. Teratologiseen olen soittanut varmaan kuusi kertaa...

Minulla on ollut unettomuusjaksoja aikaisemminkin ja ovat menneet alkupanikoinnin jälkeen omalla painollaan ohi kuukaudessa kahdessa. Käyn juttelemassa neuvolapsykologilla kerran viikossa ja harjoittelen cd:n avulla rentoutumista ja ostin piikkimaton. Lääkkeiden käyttö ottaa suoranaisesti päähän, koska osa niistä siirtyy istukan kautta sikiöön. Siihen elämän tärkeimpään ihmiseen... Toivottavasti pääsen näistä eroon mahdollisimman nopeasti.

Voimia ja tsemppiä muille samojen ongelmien kanssa painiville. Lohdutukseksi erään lääkärin sanat: "Ahdistus on väliaikaista."

Huhtimamma2015

Vierailija
17/46 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana ei pitäisi käyttää mitään lääkkeitä, jos ei ole aivan välttämätön pakko. Aina parempi jos pärjää sairautensa kanssa silloin ilman lääkehoitoa.

Vierailija
18/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta ihmisellä ei ole kitalakea. Tuo epämuodostuma on huuli- suulakihalkio.

Vierailija
19/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
20/46 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin opamoxia satunnaisesti raskausaikana, ja lapseni terve tapaus. Kyllä äidin pitää voida hyvin, että voi antaa lapselleenlapselleen parasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme