Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opamox ja raskaus

Vierailija
30.03.2013 |

Hei! Minulla on ollut paniikkihäiriö jo todella kauan. Pysyi hyvin oireettomana jonkun aikaa kunnes tulin raskaaksi. Nyt rv 6. Olen joutunut ottamaan joka yö opamox 15mg:(( mietin koko ajan että mitä oon tehnyt lapselle ja pitäisikö mun keskeyttää tää raskaus lapsen takia. Raskaus vain toi kohtaukset takaisin ja yöllä herään järkyttävään oloon. Onko täällä ketään joka olisi samassa tilanteessa tai joka olisi joutunut syömään opamoxia läpi raskauden säännöllisesti?? Kiitos paljon jos voitte vastata.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. :)

Vierailija
22/46 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpas tämä opamox-ketju ylös. Minulle raskaus laukaisi järjettömän ahdistuksen ja masennuksen. Eli olen käyttänyt rv 7 saakka opamoxia 2x15mg. Useamman eri lääkärin hyväksymänä. Psykiatrin mukaan turvallisin rauhoittava raskauden aikana. Oloni koheni sen verran, että sain perustua aborttiajan. Mieli on yhä todella synkkä, mutta viikon päästä viikkoja on 12, eli voin aloittaa masennuslääkkeen ja jättää toivottavasti sen myötä opamoxin pikkuhiljaa pois. Itse en ole koko elämäni aikana syönyt mitään lääkkeitä ja olin hyvin lääkevastainen (paria antibioottikuuria lukuunottamatta olen pärjännyt ilman lääkkeitä jo kohta 30v). Raskaus kuitenkin laukaisi järjettömän ahdistuksen, unettomuuden ja masennuksen, josta en ilman lääkitystä olisi selvinnyt. Lukisin mielelläni lisää muiden äitien kokemuksista raskauden aikaisista lääkityksistä, juurikin opamoxista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on määrätty unettomuuteen mutta en halua syödä. Siis nyt raskaana ollessani. Nukun noin kerran viikkoon normaalit yöunet.

Vierailija
24/46 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Täällä yksi alkuraskauden paniikkioireilija jole opamox määrätty paniikkihäiriöön. :(
Satunnaisesti olen ottanut ja viikkoja vasta 5. :( kaipailisin tukea..

Vierailija
25/46 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 10:25"]Hei! Minulla on ollut paniikkihäiriö jo todella kauan. Pysyi hyvin oireettomana jonkun aikaa kunnes tulin raskaaksi. Nyt rv 6. Olen joutunut ottamaan joka yö opamox 15mg:(( mietin koko ajan että mitä oon tehnyt lapselle ja pitäisikö mun keskeyttää tää raskaus lapsen takia. Raskaus vain toi kohtaukset takaisin ja yöllä herään järkyttävään oloon. Onko täällä ketään joka olisi samassa tilanteessa tai joka olisi joutunut syömään opamoxia läpi raskauden säännöllisesti?? Kiitos paljon jos voitte vastata.
[/quote]
On muuten nerokas provo!

Vierailija
26/46 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana jos joutuu käyttämään psyykelääkkeitä , on tärkeää olla rehellinen neuvolassa ja synnytyssairaalassa. Eli kertoa ne oikeat lääkemäärät joita on tarvinnut. Ja jos /kun luultavimmin lääkkeen tarve jatkuu synnytyksen jälkeen, kannattaa jo ennakkoon miettiä, miten suhtautuu imetykseen. Itse syön psyykelääkettä jatkuvasti ( pitkäaikaisairaus, dg ollut jo 8 vuotta ) ja koin valtavaa syyllisyyttä lääkkeen käytöstä raskausaikana. Terapeutin kanssa kävin läpi sitä , ja vähensimme lääkitystä raskausaikana , mutta selvää oli , etten koskaan voi täysin lopettaa lääkkeitä.

Lääkettä saa käyttää myös imetysaikana, mutta koska lääkemääriä jouduttiin kuntoni huononnuttua lisäämään synnytyksen jälkeen , päätin etten halua enää altistaa lastani lääkkeille ja lopetin imetyksen 2 viikon jälkeen. Terapeuttini tuki minua tässä, samoin kätilö sairaalassa. Lapsivuodeosastolla kävi jo selväksi, että lääkemääriä pitää lisätä ja sovimme kätilön kanssa, että imetän, mutta vauva saa kokoajan myös lisämaitoja. Lisämaidon anto aiheutti sen, että vauva alkoin syrjiä rintaa, josta tuli huonosti maitoa ja imi mielummin pullosta. Näin imetyksen lopetus sujui kuin itsestään. Olen todella kiitollinen tuesta, jota sain lapsivuodeosaston kokeneelta kätilölä, hän sai minut luottamaan siihen , että olen hyvä äiti kun huolehdin itsestäni ja että imetys ei ole tärkein asia vaan lapsen saama läheisyys ja huolenpito.

Nyt vauva on 3kk ikäinen ja kumpikin voimme hyvin. Nautin äitiydestä todella !  Terapeuttini on ollut suurena tukena. 

Vierailija
27/46 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia tämäkin ketju on perustettu. Ihme tärkeilyä tällaiset hauki on kala -kommentit.

Hyvää tietoa ja keskustelua aiheesta täällä opamoxiin liittyen.

Itse kuulun niihin harvoihin, joilla bentso ollut myös pitkäaikaiskäytössä vakavan ahdistushäiriön takia. Sen lääkkeen takia olen elossa ja voin edes harkita nykyään vauvaa.

Tarkoitus pudottaa opamox pois ja yrittää vauvaa mutta oli tärkeää kuulla kokemuksia tästä.

Vierailija
28/46 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on ajankohtainen itsellenikin. Olen raskaana viikoilla 13+1. Minulla on paniikkihäiriö, joka ennen raskautta pysyi aika hyvin kurissa ilman opamoxia, vaikkakin ehkä kerran kuukaudessa jouduin lääkkeen ottamaan.

Nyt raskauden aikana en ole ottanut yhtäkään opamoxia. Ja kärsin siitä. Kotona asiat hyvin, eikä pahoja kohtauksia synny, mutta heti kun lähden esim ajamaan autolla, säikähdän jotain asiaa ja saan paniikin aikaiseksi. Raskaus on herkistänyt minut ihan täysin.

Nyt tilanne on sellainen että pysyttelen mielellään vain kotona, jotten joutuisi kärsiä paniikista :( onneksi kotoa käsinkin voi tehdä töitä, mutta on tämä kurjaa :(

Vierailija
29/46 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Obamoxia ei suositella raskausaikana. Eikä muutenkaan pitkään käyttöön. On koukuttava ja annostus nousee helposti. Nykyisin Paniikkihäiriöön on monia toimivia lääkkeitä, jotka antavat paremman vasteen.

Vierailija
30/46 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ennen raskautta ei mitään lääkitystä käytössä ennen raskautta, mutta niin vaan raskaushormonit laukaisivat erittäin voimakkaan ahdistuksen, jota ei millään olisi voinut ilman lääkkeitä hoitaa. Eli vaikka on ns terve ennen niin raskaus voi aiheuttaa todella isoja reaktioita. Onneksi itselläni erittäin hyvä ja kokenut psykiatri nyt joka aloitti sertralinin ahdistukseen ja siihen rinnalle aluksi opamoxia 1-3 tablettia 3 kertaa päivässä. Tämä siksi, että sertralinin aloitus saattaa alussa pahentaa ahdistusta entisestään. Niinkuin kävikin. Olen minäkin pohtinut ja syyllistynyt itseäni mutta psykiatrini on hoitanut kymmeniä vuosia myös raskaana olevia ja sanoi ettei niitä lääkkeitä pidä säästellä vaan on tärkeää että äidin olo saadaan hyväksi. Ja nimenomaan tuo opamox on turvallinen raskaana ollessakin ja sitä käytetään paljon. Näin sanoi myös kätilö ultrassa. Nyt toista viikkoa menossa sertralinin rinnalla mutta toiveena jos kuukauden sisään saisin lopetettua. Nyt viikkoja 7+4. Tämä sama episodi toistui aiemmassa raskaudessa, ennen raskautta kaikki hyvin, mieliala ok yms, mutta niin vain raskauden hormonit tekee tepposensa. Ja terve skarppi tyttö sieltä syntyi.

Vierailija
31/46 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustele lääkärin kanssa. hakeudu terapiaan.

Psykoterapiaan ei noin vain hakeuduta. Se maksaa aika paljon. Julkisella puolella saa usein vain keskusteluapua, ei psykoterapiaa.

Vierailija
32/46 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Opamoxiin reseptin synnäriltä kotiutuessa, kun aiemmin käytin melko säännöllisesti Dolania lihasjäykkyyteen. Ainakin imetyksen aikana siis turvallinen, mutta keskustele ihmeessä heti lääkärisi kanssa. Jos todella pahasti ahdistaa, niin paremmin keskusteluapu auttaa kuin pelkkä lääkitys.

Vierailija
33/46 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Opamoxiin reseptin synnäriltä kotiutuessa, kun aiemmin käytin melko säännöllisesti Dolania lihasjäykkyyteen. Ainakin imetyksen aikana siis turvallinen, mutta keskustele ihmeessä heti lääkärisi kanssa. Jos todella pahasti ahdistaa, niin paremmin keskusteluapu auttaa kuin pelkkä lääkitys.

Eiköhän asia ole jo ratkennut, kun neljä vuotta on aikaa tuosta aloituksesta.

Vierailija
34/46 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox saattohoitolääke = huutista !!!!!!!!!!! Ei jumalauta. Oikee penaalin terävin kynä

Vierailija
35/46 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vitun narkkarit. päihdeäidit pakkohoitoon! Kuka saatana vetää huumeita raskausaikana..Yhyy, mullon vähä pahaolo...Yhyy"

Älykkyysosamääräsi ei taida olla kovinkaan korkea..

On monia, joilla on elinikäinen sairaus, mikä vaatii lääkehoitoa, "huumeita" niinkuin sinä idiootti ajattelet! Pitäisikö kaikilta niiltä naisilta kieltää mahdollisuus lapseen, koska on joku sairaus?! Psyykkinen sairaus esim. ei ole este lapsen saantiin, jos henkilö on hyvässä hoidossa!

Vierailija
36/46 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ensin kannattais hoitaa ittesä siihen kuntoon, että pärjää ilman niitä lääkkeitä ennenku rupee muksuja tekemään.  Monilla ihmisillä on somaattisia sairauksia, joiden takia käyttävät lääkkeitä eivätkä tee lapsia juuri haittavaikutusten takia esim.

Psyykkiset oireet vanhemmilla voivat olla lapsella ja lapsen tulevaisuudelle melko ongelmallista.

Vierailija
37/46 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla hieman yksinkertainen tai trolli. Esimerkiksi puolimiljoonaa suomalaista käyttää masennuslääkkeitä, jos nyt mietitään kellä kaikilla niitä psyykkisiä ongelmia on. Opamox on aika yleinen lääke ihan tavallisilla ihmisillä joilla ahdistusta tai unettomuutta. Ei sen käyttämiseen tai paniikkihäiriöön tarvita mitään hullunpapereita tai sitä että elämä olisi muuten mullinmallin. Mietipä sitä jos typeryydeltäsi pystyt. Sinä ja  muut jotka tulette tänne ylemmyyttä huokuvien kommenttienne kanssa. 

Tsemppiä kaikille lapsesta haaveleville. Älkää antako sairauksien lannistaa tai noiden asioista tietämättömien ankeuttajien imeä elämäniloa ja perhehaaveita.

Vierailija
38/46 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opamoxhan on perinteisesti lähinnä saattohoitolääke. En tiedä kannattaako vetää ylipäätään. Varmaan löytyisi parempiakin vaihtoehtoja.

Täähän on ihan totta. Minä ainakin opan turvin aion olla joka päivä lopun elämääni. Tällä pystyn pitkittämään kärimystäni maan päällä. Lasten takia kuitenkin vielä pakko jaksaa tässä saattohoidossa.

Vierailija
39/46 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole viitteitä siitä, että oksatsepaami lisäisi riskiä epämuodostumille. Joissakin tutkimuksissa on löydetty yhteys alhaiseen syntymäpainoon, pieneen päänympärykseen, sydämen sykevaihtelun vähenemiseen sekä motorisen kehityksen viivästymään, mutta nämä kehitysviivästymät ovat olleet palautuvia. Oksatsepaamin säännöllistä loppuraskauden aikaista käyttöä tulee välttää. Mikäli käyttö on välttämätöntä, on lapsen tilan huolellinen seuranta tärkeää. Loppuraskauden ja synnytyksen aikainen käyttö voi annosriippuvaisesti johtaa lapsen haittavaikutuksiin: velttous, hypotermia, hengitys- ja imemisvaikeudet sekä vieroitusoireisiin. Näiden haittojen riski vaikuttaa olevan oksatsepaamilla pienempi kuin pitkävaikutteisilla bentsodiatsepiineilla.

Vierailija
40/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin täällä synnärillä on annettu keski- ja loppuraskauden aikana Opamoxia, että saisin nukuttua paremmin. En usko, että siitä seuraa kovinkaan suuria haittoja jos ei sitten joudu ottamaan säännöllisesti lääkettä pitkiä pätkiä putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi