Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa lapsen nimi

Vierailija
29.03.2013 |

paljastetaan vasta kastetilaisuudessa tai nimiäisissä? Onko tapa samanlainen jossain muussakin maassa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen julkaissut nimen ihmisille vasta siinä vaiheessa kun asiasta on virallisesti mustaa valkoisella. En halua, että joku toinen "varastaa" nimen (näinkin on kuulemma käynyt), tai että jossain nimilautakunnassa nimi hylätään liian erikoisena (olis noloa selittää, että ei mennytkään se nimi läpi, unohtakaa se ja tässä olis uus nimi).

Vierailija
22/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että nimen panttaaminen on turhaa, ja järkevintä olisi puhua vauvasta sen oikealla nimellä alusta saakka. Kun tilanne tuli sitten omalle kohdalleni, toiminkin toisin, ja nimi julkistettiin vasta ristiäisissä. Tämä ihan sen takia, että mun nimimaku eroaa tosi paljon perheeni nimimausta, ja esim. jokaisen koiran nimestä on tullut naljailua, valittamista, ja on yritetty kutsua väärällä nimellä, kun oikea nimi ei ole kelvannut. Tiesin siis, että jos paljastan nimen ennen ristiäisiä, perhe yrittää kääntää päätäni sen pari kuukautta ennenkun ristiäiset ovat, ja mulle tulee paha mieli siitä vänkäyksestä. Kun taas ristiäiset on jo ollu, ja nimi virallisesti annettu, ei perhe viitsi enää sanoa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut muutamankin tiedon, että "meidän Leevi syntyi" ja sitten kastetilaisuudessa, kun Leeville on viety lahjoja, nolot vanhemmat toteavat, että siitä tulikin Ville, kun se ei ole Leevin näköinen.

Vierailija
24/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 14:59"]

Minä olen julkaissut nimen ihmisille vasta siinä vaiheessa kun asiasta on virallisesti mustaa valkoisella. En halua, että joku toinen "varastaa" nimen (näinkin on kuulemma käynyt), tai että jossain nimilautakunnassa nimi hylätään liian erikoisena (olis noloa selittää, että ei mennytkään se nimi läpi, unohtakaa se ja tässä olis uus nimi).

[/quote]

Miten voi varastaa? Ja jos joku toinen antaa saman nimen, niin mitä sitten? Ei niitä ole korvamerkitty eikä lukumäärää rajoitettu. Esim. Johannes ja Maria on Suomessa monella sadallatuhannella ja lisää mahtuu, kuten kaikkia muitakin nimiä.

Vierailija
25/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinne juontaa juurensa siitä että Perkele voi kutsua kastamattoman lapsen luokseen jos nimi on tiedossa. Mutta kun nimi paljastetaan vasta kasteessa, on lapsi jo Jumalan huomassa ja turvassa Perkeleeltä.

Vierailija
26/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 14:57"]

Mä kyllä kerron läheisimmille jo etukäteen, koska tiesimme sukupuolen. Ja sit muille "Pekka syntyi aamulla klo 10" jne. Nimi rekisteröitiin jo samalla viikolla. Minust aolis ollut outoa kutusa vaan vauvaksi, vaan alusta alkaen kutsuimme nimeltä.

[/quote]

Niin teillä. Minusta ei ollut yhtään outoa kutsua vauvaa samalla nimellä kuin odotusaikanakin, joka siis oli täysin eri kuin oikea nimi. Nimi oli valittu jo ennen syntymää, mutta esikoisen kohdalla se ei kertakaikkiaan sopinut hänelle kun nähtiin hänet "livenä". Joten uusi nimi mietintään, eikä se todellakaan ollut päätettynä syntymähetkellä.

Vierailija
27/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä tota että nimi vaihdetaan alkuperäisestä ajatellusta kun vauva ei ollutkaan "Pekan" tai "Marin" näköinen! Ihan ihmeellinen ajatus!

Vierailija
28/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:25"]

Mä en kyllä ymmärrä tota että nimi vaihdetaan alkuperäisestä ajatellusta kun vauva ei ollutkaan "Pekan" tai "Marin" näköinen! Ihan ihmeellinen ajatus!

[/quote]

Ajatella, että kaikki, eivät ajattele kuten sinä, tai minä :O

Vierailija
29/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooo, me päätettiin lapsen nimi vasta tuntia ennen ristiäisiä.

Vierailija
30/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:28"]

[/quote]

Joo, sama täällä. Typerää odottaa vauvan olevan nimen näköinen:D Varsinkin kun jo 1kk päästä vauva on jo eri näköinen.

[/quote]

Vierailija
31/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Opettele, pilkkusäännöt,

Vierailija
32/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:28"]

[/quote]

[/quote]

No sinä voit julistaa nimen jo ennen raskautta. Nimihän on kohdallasi kuitenkin nicopetteri /jeccicajazmiina niin ei tule yllätyksiä kenellekään.

Vierailija
33/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa nyt mikä siinä ärsyttää, että kaikki eivät halua sanoa sitä nimeä ennakkoon? Miten teidän elämä kärsii siitä?

Vierailija
34/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:34"]

[/quote]

[/quote]

Opettele, pilkkusäännöt,

[/quote]

Kiitos vinkistä:) ,,,,,,,

Vierailija
35/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:34"]

[/quote]

[/quote]

Opettele, pilkkusäännöt,

[/quote]

Kiitos vinkistä:) ,,,,,,,

[/quote]

Ja meidän molempien lienee opeteltava lainaamaan:D

Vierailija
36/36 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua ärsytä. Toivottavasti ketään ei ärsyttänyt, että me ilmoitimme sen jo ajoissa. Ihan sama. lapsi sitä ei ainakaan muistaa>: ja lapsi kai siinä tärkein on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän