Paljastiko Kättäri vahingossa vauvan sukupuolen?
Onko muille käynyt Kättärillä vastaavaa? Emme halunneet tietää lapsemme sukupuolta etukäteen ja kaikissa ultrissa mainitsimme tästä heti aluksi. Synnytyssaliin tuotiin kuitenkin ennen lapsemme syntymää vauvan sänky, jossa oli vaaleanpunaiset vuodevaatteet. Oliko tämä mielestänne sattumaa vai katsoivatko kätilöt ultrapapereista, että tyttö tulee ja väri sen mukaan. Olin käynyt ultrassa myös ihan loppuraskaudessa. Tästä siis olisi voinut jo ennen lapsemme syntymää arvata, että tyttö tulee. Vaikea kuvitella, että poika olisi puettu vaaleanpunaiseen kääröön. Vai tehdäänkö niin? Mielestäni tälläisiin tapauksiin pitäisi olla esim. keltaiset lakanat odottamassa. Jännää kuulla, onko jollain muulla vastaava kokemus.
Kommentit (29)
Olisko ne vaihtaneet vaaleansiniset lakanat, jos olisikin tullut poika?
Miksi minusta, yli viiskymppisestä ämmästä on jotenkin hassua, että vuonna 2013 jotkut suhtautuvat noin vakavasti "oikeisiin" sukupuoliväreihin?
Ei se sukupuoli ole edes varma ultran perusteella, ainoastaan lapsivesipunktiosta saa kunnollisen vastauksen ja teiltä sellaista ei ilmeisesti otettu. Siellä Kättärillä tulee vauvoja liukuhihnalta ja lakanat ovat tasan sitä väriä, mitä pinosta ekana käteen sattuu.
Minun esikoisellani oli vaaleanpunainen lakki ja on niin miehekäs, että tuskin on sukupuolesta epäilystä! :)
No ainakin meidän synnärillä oli vaaleansini-puna-kelta-vihreä mitäliemuitavärejä peitot vauvoilla. Aluslakana oli valkoinen. Se lappu mikä siihen laitettiin vauvan henkilötietoja varten oli sitten sininen tai punainen sen mukaan kumpi oli vauvan sukupuoli.
En kyllä tiedä minkä haloon nostavat sukupuolineutraalit vanhemmat näin ilmiselvästä värikoodaamisesta. Mulle ihan sama mistä kukakin herneet nenäänsä imppaa.
samoin meillä, tytöllä oli kaikki punasta ja pojalla sinistä.
Itse emme tienneet lapsen sukupuolta. Täällä sairaalassa kaikki ovat olleet punainen-tyttö, sininen-poika erottelulla sairaalassa ensimmäiset vaatteensa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 14:13"]
Oletteko te nähneet siellä synnytyssaleissa ap:n tavoin valmiina jotain vauvansänkyjä???
[/quote]
Kummallakin kerralla, tosin toisella kerralla olin synnytyssalissa kaksi yötä, joten hyvin jäi muistiin :D
Meillä tekivät Kättärillä nimilapun valmiiksi vaaleanpunaisena mutta sitäkin varten kysyivät meiltä vanhemmilta tiedämmekö kumpi tulee. Ei sitä tainnut siellä sairaalan papereissa lukea tai jos lukikin niin ei sillä vuorossa olleella kätilöllä ollut aikaa kaikkia kirjauksia koneelta tavata.
Mä kävin toisessa raskaudessa antamassa istukkanäytteen niskaturvotuksen takia.Samalla kysyttiin haluanko tietää sukupuolen samalla,kromosomeista saa tiedon 100% varmuudella.Sanoin haluavani tietää ja sitten tiesin.Mutta normaalissa rakenne ultrassa sitten typerä kätilö ei kysynyt mitään,möläytti vain:poikahan se.
Jäin vain miettimään,jos en sattumoisin olisi tiennyt jo ja en olisi edes halunnut tietää,olisi ultran kätilö pilannut senkin hetken.Mitään ajattelematta vain möläytti.Ensimmäisessä raskaudessa sentään kysyi,halutaanko tietää.Silloin sanottiin ei ja ei sitten katsottukkaan eikä kerrottu.
Onks se vähän niiku pääsiäismuna, sen tulee kuitenkin tietämään mutta haluaa jännittää.
Meillä odotti tyttöä vaaleansiniset lakanat, vaikka tiedettiin että tyttö tulee. Eli sattumaa on. Esikoinen on poika, ja hänellä oli myös vaaleansiniset lakanat.
Enpä ole koskaan kiinnittänyt asiaan mitään huomiota :D
Vaikka kolmesti olen tuon homman läpikäynyt ja nyt neljännen kerran alkukesästä; täytyypä kuikuilla millaisia peittoja tuovat ennen h-hetkeä. Poika on tulossa meille eli se on kyllä tiedossa, mutta tuskin se missään ulttrapapruissa lukee :)
Meillä on ollut ihan sattumanvaraisesti lakanoiden väri, ei niistä ole voinut mitään päätellä. Ja oikeasti, mitä väliä sillä on jos synnytyksen aikana äiti näkee vaaleanpunaiset lakanat ja alkaa epäilemään että vauva on tyttö?
Ei asia minua mitenkään synnytyksessä häirinnytkään. Jälkikäteen vaan olen alkanut miettiä, että oliko pelkkä sattuma.
Ap
Ei ultrapapereihin yleensä kirjata sukupuolta, koska sillä ei ole lääkärin tai hoidon kannalta mitään merkitystä. Voithan pyytää paperit luettavaksi jos haluat mutta eiköhän tuo liene sattumaa.
Minkäväriset lakanat siellä pitäisi olla lapsille, joiden sukupuolta ei tunneta?
Ei sitä lapsen sukupuolta kirjata mihinkään papereihin ennen syntymää, vaikka vanhemmat sen saisivat etukäteen tietää. Eikä taatusti lakanoiden väriä mietitä, kyllä siellä henkilökunnalla on muuta miettimistä.
Meidän tyttövauva muuten käärittiin siniseen autopeittoon syntymän jälkeen, samassa huoneessa osastolla ollut poika oli saanut punaisen kukkapeiton. Eli eipä se henkilökunta näytä paljoa piittaavan, meneekö värikoodit oikein.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:28"]
Eli eipä se henkilökunta näytä paljoa piittaavan, meneekö värikoodit oikein.
[/quote]
Eiköhän siellä synnärillä ole henkilökunnalla muutakin tekemistä, kun miettiä jotain hemmetin värikoodeja!
Naistenklinikalla synnytin ja aloin miettimään vauvan lakanoiden väriä. vaaleanpunaiset ja oli tiedossa, että poika tulossa :) eli varmaan tulee ne, mitkä sattuu kaapista käteen. Kiva muuten, että on erilaisia ne vauvojen lakanat eikä vain valkoisia!
Itse en edes muista millaiset vuodevaatteet olivat, vaaleanpunainen pipo vain annettiin vauvalle syntymän jälkeen mutta siinä vaiheessa se ei ollut enää mikään yllätys kumpi tuli. :D
Itse vain muistan perätilan kääntöultrassa katsoneeni ultrakuvaa ja nähneeni selkeästi munasarjat, joten tiesin sukupuolen etukäteen, vaikka mekään emme halunneet sitä tietää ennen synnytystä.
Vanha provo täällä taas!