Pystysitkö rakastumaan "mitättömään" ihmiseen?
Tarkoitan "mitättömällä" ihmisellä sellaista, jolla ei ole mitään erityistaitoja, esim. hän ei osaa soittaa mitään instrumenttia, ei jaksa juosta kilometriä, ei osaa kertolaskuja, ei ole koskaan kutonut mattoa, ei osaa tehdä kodin korjaustöitä, ei hallitse vieraita kieliä....jne.
Kuinka paljon rakastumisessa on osuutta erilaisilla asioilla, joita yleisesti ihailemme? Onko helpompaa rakastua henkilöön, joka laulaa kuin Sinatra, tanssii kuin Astaire tai maalaa kuin Rembrandt?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti joku toinen ”mitätön” ainakin pystyy. Ja ”mitättömiähän” on paljon joten missä ongelma?
Varmasti sinullakin on jokin erityistaito, et vaan välttämättä tunnista sitä. Sitä paitsi huipputanssijoita, laulajia tai maalareita on aika vähän!
Suurin osa vain kuvittelee olevansa hyvä jossain, vaikka oikeasti on keskiverto. Lahjakkuudet ovat pieni vähemmistö.
Onko kertolaskujen osaaminen joku erityistaito? Jos ihminen ei oikeasti osaa yhtään mitään, se on mielestäni jälkeenjäänyt tai henkisesti vajavainen, enkä varmaankaan voisi sellaiseen rakastua.
Tavallinen ja vähälahjainen ovat eri asioita.
En tiedä. - Olen oppinut, että ihminen voi näyttää papereiden persteella yleisellä tasolla (lähes) täydelliseltä mutta todellisuudessa on jotain ihan muuta. Varmaan "täydellinen" mutta ei niin erinomainen, että haluaisin elää hänen kanssaan parisuhteessa ja läheisenä ystävänä pitäminen olisi haastavampaa...
Joten varmaan tilanne saattaisi mennä jollain lailla toisinkin päin niin, että se alkuun täysin mitättömältä vaikuttava osoittaituu timantiksi ja sellaiseksi johon kokisi ja tuntisi rakastuvansa.
Mutta joo. Olen varmaan joko arka tai vain hieman ennakkoluuloinen, kun kumppania hakiessani ja toivoessani, en usko, että paras lähtökohta suhteen synnylle on kumppani ehdokkaan kanssa, joka olisi itseni vastakohta; vaikka sanotaankin, että vastakohdat täydentävät toisiaan, - En toki ole täydellinen, mutta en myöskään täysin mitätön.
Ei kai kukaan ikinä "mitättömään" rakastu. Ollaan aviomiehen kanssa tuolla sun mittarilla mitättömyyksiä kumpikin, kaikilla mittareilla niin keskivertoja ja tasaisen tylsiä taviksia. Löydettiinpä vaan kumpikin aikanaan toisistamme asia mikä nosti meidät muiden yläpuolelle parin valinnassa, vaikkei meissä kummassakaan mitään erityisen huomionarvoista ole.
Rakastuminen saa näkemään ihmisen aivan uudessa valossa ja korostaa asioita joita siinä ihmisessä ei välttämättä edes ole. Rakkaus saa ihmisen myös hyväksymään sen ettei toinen ihminen ole täydellinen.
Kuka vaatii tuollaisia asioita kumppanilta.
Mun mies ei ole erityisen taitava missään mutta ihailen sitä, että hän tykkää kokeilla uusia asioita ja oppia. Hän on tosi rento ja avoin tyyppi. Löytää asioista hyvät ja huonot puolet tasavertaisesti. Pelaa jalkapalloa, koska se vaan on kivaa.
Rakastatako ap ihmistä vai hänen taitoja, statusta ja materiaa?
Minä rakastun ihmiseen.
Mieluummin sellainen, joka osaa vähän kaikkea kuin sellainen, joka on haka yhdessä muttei osaakkaan muuta.
Mitä väliä on millään erikoistaidoilla, jos toisen seurassa ei viihdy? Kyllä se on persoona joka ratkaisee rakastuuko joku suhun. Huippulahjakkaat (rikkaat varsinkin) helposti keräävät ympärilleen ihmisiä, jotka haluaa hyötyä tästä jotenkin, silloin voi olla vaikeaa löytää todellista rakkautta. Ja se todellinen rakkaus on sielujen sympatiaa eikä riippuvaista mistään saavutuksista tai lahjoista tai omaisuudesta. Eikä se välttämättä ole paras mahdollinen asetelma parisuhteelle, että toinen "fanittaa" sua vaikka laulutaitojesi perusteella, silloin hän ei välttämättä ihailultaan pysty näkemään sun oikeaa persoonaa eikä pitämään sinua tasavertaisena ihmisenä itsensä kanssa..
Hallanvaara kirjoitti:
Rakastatako ap ihmistä vai hänen taitoja, statusta ja materiaa?
Minä rakastun ihmiseen.
Anteeksi ohis,
mutta yläpeukku kommenteillesi erästä bloggaajaa koskevassa ketjussa, joka hävisi juuri kun olin peukuttamassa.
Tuollaisia "mitättömiä" ihmisiä oli suurin osa 50-80-luvulla. Tai ulkonäöltään parasta A- luokkaa mutta kielitaitoa tai muita "hienoja" taitoja ei ollut. Siis tavallisia työtätekeviä ahkeria ihmisiä, ihmisiä, jotka nostivat tämän maan sodan tuhoista kovalla työllä. Olko se maanviljelystä tai konepajaa tai lentkoneteollisuutta, tai kankaankudontaa tehtaissa yms. Kunnioitukseni tuolle ihmistyypille!
Tämän päivän moraaliton "hienosto" ei näytä ymmärtävän, että aina ei ole ollut näin viisasta, rikasta ja teknistä, kuin kevytkenkäistä elämä kuin se on nyt, aivan valtiolliselta taholta lähtien. Revi siitä!
en varmasti. en tuon mitättömyyden takia vaan itseään mitättömänä pitämisen takia. Joku raja itseinhollain, että voi kuvitella kiinnotavansa. Ei noin itsetunnoton voi rakastua itsekään, ehkä saada pakkomielteen jostain ihmisestä, muttei muodostaa tervettä rakkaussuhdetta.
Suosittelen tietoista ajattelutavan korjaamista. Mene peilin eteen ja keksi kymmenen,, aivan KYMMENEN posiitivistä asiaa itsestäsi. Esim. että sinulla on 10 varvasta ja kaikki raajat tallella, tuoksut hyvältä ja osaat nauraa jne. Aina kun huomaat lyttääväsi itseäsi, kertaa nuo 10 kehua. Jonain päivänä ajattelet jo armollisemmin ja saatat keksiä elämällesi suunnan. Eiköhän matkan varrelta löydy rakkauskin hyvällä tuurilla, vähintään itseäsi kohtaan.
Sitä ennen, älä etsi kumppania. Löydät vain narsisteja ja sadisteja, jotka haluavat hyötyä kaltaisestasi ihmisestä joka on heikoilla.
Mun olisi vaikea rakastua ihmiseen jolla ei olisi mitään intohimoa mihinkään, ihan yhdentekevää miten lahjakas hän olisi jossain asiassa kunhan tuntisi palavaa intohimoa sitä kohtaan.
Kukaan ihminen ei ole mitätön sen ihmisen silmissä, joka häneen on rakastunut.
Jos on persoonaltaan ihana eikä kauhean tyhmä, se riittää. Ei tarvitse olla mitään taitoja.
Totta kai on helpompaa rakastua lahjakkaaseen kuin lahjattomaan. Silti ei pelkkä lahjakkuus riitä, jos persoona ei muuten miellytä. Eikä asia ole ihan yksiselitteinen, koska jokaisella ihmisellä on paljon käyttämättä jääneitä mahdollisuuksia. Koskaan ei tiedä, mitä jostain ihmisestä olisi voinut tulla, jos elämä olisi mennyt toisin.
Riippuu siitä, minkälainen itse on. Jos ei itse ymmärrä kuvataiteesta mitään eikä välitä siitä, miksi vaatisi että kumppanin pitää olla taidemaalari. Jos pitää urheilusta, voi pitää myös urheilijamiehestä, vaikka itse katsoisi urheilua vain kotisohvalta.
No minä en varmaan pystyisi. Olen taiteellisesti lahjakas ja pärjännyt hyvin alallani. Mieheni on myös. Edellinen mies oli lahjakas toisella alalla. Mutta nämä asiathan ovat täysin suhteellisia. Joku joka on saanut vaikka koulun kuviksesta hyviä numeroita, on ihailtavan lahjakas toisen samanlaisen silmissä, vaikka ei pärjäisikään ammatitaiteilijana. Ja ainoa millä on merkitystä, on oman kumppanin mielipide. Muiden ihmisten mielipiteet eivät vaikuta suhteessa olevien väliseen rakkauteen (ainakaan silloin jos osapuolet ovat terveitä ja tasapainoisia). Aina löytyy joku, joka ihailee ja arvostaa juuri niitä taitoja joita sinulla on.
Haetko ap ehkä kysymykselläsi sitä, että koet itse olevasi "mitätön", ja mietit voiko sinuun kukaan rakastua? Jos näin on, niin ongelma ei ole siinä että et osaa joitain tiettyjä asioita huipputasoisesti, vaan siinä että pidät itseäsi mitättömänä. Silloin on oikeasti riski, että sinuun ei rakastuta, koska itseään mitättömänä pitävä ei yleensä ole mukavaa seuraa.
Jokainen ihminen on arvokas ja osaa arvokkaita asioita. Sinäkin. Keskity nauttimaan osaamisestasi ja lahjakkuudestasi siinä muodossa, missä sinulla niitä on. Ei tarvitse olla maailman paras laulaja, jotta voi käydä laulutunneilla ja kehittää osaamistaan, ja saada siitä iloa. Tarvitsee vain nauttia laulamisesta. Mieti, mistä juuri sinä nautit ja keskity siihen. Takuulla löytyy pian muitakin ihmisiä, jotka mielellään nauttivat seurastasi.
Naisethan rakstavat reppanoita kun heillä on se hoivavietti.
Itse toivoisin että mies nyt ainakin osaisi lampun vaihtaa ja perunat keittää, ei paljoa vaadittu.
Varmasti joku toinen ”mitätön” ainakin pystyy. Ja ”mitättömiähän” on paljon joten missä ongelma?
Varmasti sinullakin on jokin erityistaito, et vaan välttämättä tunnista sitä. Sitä paitsi huipputanssijoita, laulajia tai maalareita on aika vähän!