Miten rakentaa lapsille maja tai puumaja pihalle?
Tekisi mieli tehdä pihalle (oma metsäinen tontti) joku salainen ja jännä paikka lapsille. Osaisinkohan toteuttaa itse? DIY-taitoja ei juurikaan ole, mutta intoa kyllä.
Onko joku tehnyt itse?
Kommentit (18)
Pyydä joku DIY-taitoinen henkilö apuun, niin tulee varmasti kestävä. Vaari, setä, eno, kummi - tai miksei mummi, täti tai muu nainenkin, keneltä nyt itse uskot taitoja löytyvän.
Kirjastosta voi löytää kirjoja majanrakentamisesta. Ainakin joku 1970-luvulla kirjoitettu on, jossa monenlaisia majoja ohjeineen. Kysy kirjastonhoitajalta apua.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:14"]
Pyydä joku DIY-taitoinen henkilö apuun, niin tulee varmasti kestävä. Vaari, setä, eno, kummi - tai miksei mummi, täti tai muu nainenkin, keneltä nyt itse uskot taitoja löytyvän.
[/quote]
Tai mikset vaan sano niin kuin asia kuitenkin on eli että pyydä vaan joku mies tekemään tuo itsellesi. Nainen vasaran varressa, me tiedetään kaikki miten tuo tulisi päättymään :-). Ja jos tää nyt otti jonkun naiselliselle itsetunnolle, niin sen kun kokeilette ja laittakaa kuva tänne sitten kun saatte valmiiksi, niin voidaan kaikki ihailla teidän taitojanne. Fiksumpaa on varmasti otta järki käteen ja pyytää jotain miestä tekemään tuo ja te keitätte sille sitten sen kupin kaffeeta.
Vitonen jatkaa... Uudempiakin kirjoja majanrakennuksesta löytyy, mm tämä: http://www.nemokustannus.fi/kirjat/rakennetaan-maja/
Jos et osaa rakentaa MAJAA, niin anna lasten tehdää se, niillä toivottavasti on vielä mielikuvitus tallella.
No huh huh 6. Ei se vasara nyt niin ihmeellinen vempele ole, että sen pitelemiseen tarvittaisiin toisenlaiset sukupuolielimet ;D Itsellä ei ole lasten majalle tarvetta vuosiin, kun ei ole lapsiakaan, mutta ei minun tarvitsisi pyytää miestä nikkaroimaan! Sukulaisnainen (ikää +40v!) pyytää eläkeikäistä isäänsä aina kaikkeen apuun, laittamaan tauluja, kokoamaan huonekaluja, VAIHTAMAAn sulaketta. Eläissäni nähnyt mitään säälittävämpää. Pyytäisi joskus vaan kahville, pyyteettömästi. Minä kykenen tuohon ihan itse, ja samoin myös varmasti saisin mökin kasaan, kun asiaan perehtyisin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:51"]
No huh huh 6. Ei se vasara nyt niin ihmeellinen vempele ole, että sen pitelemiseen tarvittaisiin toisenlaiset sukupuolielimet ;D Itsellä ei ole lasten majalle tarvetta vuosiin, kun ei ole lapsiakaan, mutta ei minun tarvitsisi pyytää miestä nikkaroimaan! Sukulaisnainen (ikää +40v!) pyytää eläkeikäistä isäänsä aina kaikkeen apuun, laittamaan tauluja, kokoamaan huonekaluja, VAIHTAMAAn sulaketta. Eläissäni nähnyt mitään säälittävämpää. Pyytäisi joskus vaan kahville, pyyteettömästi. Minä kykenen tuohon ihan itse, ja samoin myös varmasti saisin mökin kasaan, kun asiaan perehtyisin.
[/quote]
Ja mä osaisin kutoa sukat jos vaan haluaisin, mutta nopeammin ja parempaa jälkeä saa aikaiseksi, kun joku osaava nainen tekee ne vaan mulle. Puumajan rakentamista on muuten ihan turha verrata johonkin sulakkeen vaihtoon, taulun seinälle laittamiseen tia huonekalun kokoamiseen. Ovat hieman eritason hommia. Mä luulen, että sun kanssa on turha jatkaa asiasta, jos sun luulot ovat tota tasoa. Mutta kokeile nyt ensin rakentaa vaikka puucee sinne pihallesi ja puhu vasta sitten osaamisestasi.
PS. Sitä vasaraa ei sitten työnnetä sinne pimpsaan!
Pojan kanssa tekisi mieli tehdä tollasella idealla, muttei ole vielä saanut aikaiseksi
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=10814.0
heh, kutonen ei uskaltais siis sirkeliinkään koskea?! :D
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:53"]
heh, kutonen ei uskaltais siis sirkeliinkään koskea?! :D
[/quote]
Miten niin?
Jos ei osaa rakentaa, niin ei todellakaan kannata alkaa väsäämään lapsille jotain majaa puuhun. Maja putoaa, lapset putoaa tai hirttäytyy sinne. Heitä viltti mattotellineen päälle tai osta kaupasta teltta.
Ennen vanhaanhan lapset rakensivat itse majansa. Mutta turvallisuus on tärkeintä sijainnin valinnassa. Itse kiinnittäisin huomiota turvalliseen sijoituspaikkaan sekä materiaaleihin. Tärkeintä olisi tukeva lattia/pohja; seinät voisivat olla kevyempää tekoa, mutta kuitenkin turvalliset ja tukevat. Katto voisi olla kevyempirakenteinen, mutta pitäisi vettä jne.
Maja on hyvä tehdä kyllä maahan. Ainakin jos on turvallisuuden puolella! :-D :-) ;-)
rakensin majan kaverin kanssa 10-vuotiaana ilman aikuista. Maja kestää todella hyvin. Tarvikkeet
10 x 10 , kakkoskakkosta, lautaa,parrua,paneelia ja nauloja tai ruuveja. kattona minulla on pelti katto.
Osaat tehdä itse jos vain päätät niin. Naisystäväni valitti usein sitä, ettei muka osaa mitään, sanoin myös hänelle, että se on asennekysymys ja osaat tai ainakin opit jos vain haluat etkä kainostele kysyä neuvoa, ja että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hän ei ollut koskaan edes pitänyt kädessään akkuporakonetta, nykyään hänellä pn oma sellainen, samoin sahat, vasarat ja vatupassit. Yhden kesän aikana hän oppi niin hyvin, että rakensi äidilleen pergolan, jota vieraatkin ovat ihastelleet.
Meillä myös maja suunnitteilla. Muistan nähneeni jossain sisustuslehdessä mainoksen kirjasta, missä oli toteutettuna mielenkiintoisia majoja. Onkohan kukaan nähnyt tuota samaa mainosta ja muistaisiko kirjan nimeä?