Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Positiivinen HPV-testi, paniikki

Riikka890
18.03.2019 |

Lääkäri soitti että HPV-testi, joka kertoo korkean syöpäriskin viruksesta, on minulla positiivinen. Samasta näytteestä tutkitaan näinollen myös Papa. Ongelma on se että olen aivan viimeisilläni raskaana. Vauva syntyy minä hetkenä hyvänsä, ja raskaana otettu papahan ei ole luotettava. Pelottaa aivan kamalasti miten pitkälle menee että luotettava papakoe voidaan ottaa synnytyksen jälkeen. Ja pelkään toki kuollakseni että on jo ehtinyt kehittää syöpää, ja nyt en voi asialle mitään. Miten voin nauttia äitiydestä ja keskittyä ihanaan vauvaan, kun tämä asia pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa? Kuinka positiivinen HPV-testi on vaikuttanut papaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu, HPV on tyyliin joka toisella, eli melkein kaikilla. Vaikka sinulla on HPV virus, se ei tarkoita sitä että sinulla olisi syöpä. On olemassa miljoonia eri viruksia, jotka aiheuttavat syöpiä, HPV on yksi niistä. Nykyäänhän katsotaan HPV papa kokeen yhteydessä, eli jos HPV tulos positiivinen niin tutkitaan laboratoriossa myös solunäyte, joka kertoo solumuutksista kohdunkaulalla (PAPA). Nyt kun tiedät että kannat HPV virusta on tärkeää käydä 2-5 vuoden välein papa kokeessa ja kun käyt niin usein, että vaikka HPV tekisikin solupuutoksia kohdunkaulalle, ehditään ne ajoissa huomata. Eikä sitä tiedä, voihan olla että vaikka sinulla onkin se virus että se ei koskaan mitään solumuutkoksia tee. Suuhunkin kannataa välillä kurkata, koska HPV ei tee solumuutoksia ainoastaan kohdunkaulaan, jos siis otat mieheltä suihin.

Vierailija
2/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ressaa tollasesta nyt.

Jälkitarkastuksessa voit pyytää lähetteen uuteen papaan jos haluat. Toi virus on tosi yleinen ja sen(kin) takia kaikkien naisten on hyvä käydä säännöllisesti papa-kokeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Toki hpv on tosi yleinen, ja tiedän että suurimmalla osalla jossain vaiheessa joku virus on, mutta nuo korkean tyypin virukset eivät varmasti ole niin yleisiä. Luin jostain että seulonnassa "vaan" 8% löytyy nimenomaan nuo korkean riskin virukset. Se ei mielestäni ole kovin korkea luku, siksi hirvittää. Matalan riskin viruksia varmasti on paljon suuremmalla osalla.

Vierailija
4/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään nyt epätoivoisena vielä tätä nostaa...

Vierailija
5/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas inhottaa tuo asenne, että HPV on normaalia, eikä tauti laisinkaan, kun se on niin yleinen. Tietääkseni olen siltä välttynyt, vaikka olen keski-iässä, enkä ikinä sitä halua. En pelkää syöpää, pelkään itse tuota virusta, joka on ikuinen.

Ei liity ap:hen tämä.

Vierailija
6/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas inhottaa tuo asenne, että HPV on normaalia, eikä tauti laisinkaan, kun se on niin yleinen. Tietääkseni olen siltä välttynyt, vaikka olen keski-iässä, enkä ikinä sitä halua. En pelkää syöpää, pelkään itse tuota virusta, joka on ikuinen.

Ikuinen? Sekoitatkohan nyt herpekseen? Mistä päättelit, että olet siltä välttynyt?

Vierailija
7/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV-viruksia tunnetaan lähes kaksisataa. Rokote suojaa niistä neljää eri varianttia vastaan, joista yhden katsotaan olevan osallisena noin 70% kohdunkaulansyövistä. Virus ei siis aiheuta syöpää, vaan on osana syövän kehitystä. Suurempi merkitys on elintavoilla. Kohdunkaulan syövät ovat vähentyneet erittäin paljon seulonnan takia. Rokotteen ainoa järkevä peruste on alasajaa seulonta, muuten se ei ole kansantaloudellisesti kannattavaa.

AP on hyvä esimerkki aivopesusta, jota THL ja muut tahot harrastavat. Turha stressata tuollaisista asioista, sillä stressi saattaa ohjelmoida vauvasi epigenomin siten, että hänestä tulee sairas.

Vierailija
8/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihmisiä tuuditellaan sillä, että ei ole yleinen ja voi välttää, kun käy papassa. Itse kävin AINA papassa ajoissa, mutta sairastin silti aggressiivisen kohdunkaulan syövän. Siksi v..tuttaa tuo yleinen asenne, että jos hoitaa asiansa niin sitä ei saa. Joku aina välillä saa kumminkin.

Ap:lle kannustuksena, että synnytys voi joskus olla hyväkin asia kohdunkaulan muutosten kannalta. Jos aiot siis synnyttää alateitse? Kudosta rikkoutuu ja uusiutuu synnytyksen yhteydessä joten on mahdollista, että vaurioituneita soluja "huuhtoutuu" pois siinä hötäkässä. Ja varmasti olet tarkassa seurannassa nyt, kun muutoksista tiedetään. Eihän tuossa tilanteessa voi kuin mennä mukana.

Vierailija
9/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että virus voi suuseksissä tarttua kumppanin nieluun ja aiheuttaa syövän siellä. Halkileikatusta kondomista saa suuseksiin suojan.

Vierailija
10/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan, että virus voi suuseksissä tarttua kumppanin nieluun ja aiheuttaa syövän siellä. Halkileikatusta kondomista saa suuseksiin suojan.

Virus ei aiheuta syöpää. Muuten ihan fiksu ohje.

Vierailija
11/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"HPV aiheuttaa sukupuolesta riippumatta myös nielun, suun alueen ja peräaukon syöpää sekä miehille siittimen syöpää."

https://www.syopajarjestot.fi/ajankohtaista/blogit/hpvn-aiheuttamia-syo…

Vierailija
12/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"HPV aiheuttaa sukupuolesta riippumatta myös nielun, suun alueen ja peräaukon syöpää sekä miehille siittimen syöpää."

Syöpäjärjestöjen idea on tuottaa lisää syöpää, koska sillä he elävät. Ajankohtaisempi tieto löytyy täältä https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/kohdunkaulan-…

Yksin papilloomavirus ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Tupakointi lisää kohdunkaulan syövän riskiä pitkittämällä HPV-infektiota ja hidastamalla sen paranemista. Tupakointia kannattaa siis ehdottomasti välttää.

Vierailija
13/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva täytyy suojata synnytystä varten, että ei saa tartuntaa?

Vierailija
14/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne virukset mene istukan läpi vauvaan niin että heilahtaa? Eli hieman myöhäistä.

Vierailija
15/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäjärjestöjen idea on tuottaa lisää syöpää, koska sillä he elävät. Ajankohtaisempi tieto löytyy täältä https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/kohdunkaulan-…

Yksin papilloomavirus ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Tupakointi lisää kohdunkaulan syövän riskiä pitkittämällä HPV-infektiota ja hidastamalla sen paranemista. Tupakointia kannattaa siis ehdottomasti välttää.

Mene syöpäjärjestöön töihin tai vapaaehtoiseksi niin tiedät ehkä vähän paremmin siitä, mihin siellä pyritään.

Vierailija
16/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene syöpäjärjestöön töihin tai vapaaehtoiseksi niin tiedät ehkä vähän paremmin siitä, mihin siellä pyritään.

Vapaaehtoiset ovat hyväksikäytettyjä, ei muuta. Vertaistuen kannalta OK, mutta rahankeruuta yhdistyksetkin harrastavat ja eivät välttämättä tahdo omien hommien loppuvan. Siksi annetaan väärää kuvaa siitä, että virus aiheuttaa syövän, vaikka virus on vain osasyy.

Vierailija
17/22 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HPV on normaali ns. helppojen naisten piireissä.

Vierailija
18/22 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihmisiä tuuditellaan sillä, että ei ole yleinen ja voi välttää, kun käy papassa. Itse kävin AINA papassa ajoissa, mutta sairastin silti aggressiivisen kohdunkaulan syövän. Siksi v..tuttaa tuo yleinen asenne, että jos hoitaa asiansa niin sitä ei saa. Joku aina välillä saa kumminkin.

Ap:lle kannustuksena, että synnytys voi joskus olla hyväkin asia kohdunkaulan muutosten kannalta. Jos aiot siis synnyttää alateitse? Kudosta rikkoutuu ja uusiutuu synnytyksen yhteydessä joten on mahdollista, että vaurioituneita soluja "huuhtoutuu" pois siinä hötäkässä. Ja varmasti olet tarkassa seurannassa nyt, kun muutoksista tiedetään. Eihän tuossa tilanteessa voi kuin mennä mukana.

Voi ei, oon todella pahoillani! :( Ilmeisesti nyt kaikki on kuitenkin kunnossa ja syöpä selätetty? Kuinka syöpä havaittiin, jos ei papassa näkynyt mitään? Saako kysyä kuinka nuori olit kun sairastuit? Ja kiitos lohdutuksista!

Vierailija
19/22 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne virukset mene istukan läpi vauvaan niin että heilahtaa? Eli hieman myöhäistä.

Jos herpes on aktiivisesti päällä, eli on rakkulat juuri synnytyksen aikaan niin vauva otetaan ulos sektiolla. Muuten ei aiheuta toimenpiteitä.

Vierailija
20/22 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän idioottilogiikalla virus ei aiheuta syöpää, kun viruksen tarttuessa syövän todennäköisyys kasvaa valtavasti?

Eikö auto-onnettomuudetkaan aiheuta kuolemia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan