Positiivinen HPV-testi, paniikki
Lääkäri soitti että HPV-testi, joka kertoo korkean syöpäriskin viruksesta, on minulla positiivinen. Samasta näytteestä tutkitaan näinollen myös Papa. Ongelma on se että olen aivan viimeisilläni raskaana. Vauva syntyy minä hetkenä hyvänsä, ja raskaana otettu papahan ei ole luotettava. Pelottaa aivan kamalasti miten pitkälle menee että luotettava papakoe voidaan ottaa synnytyksen jälkeen. Ja pelkään toki kuollakseni että on jo ehtinyt kehittää syöpää, ja nyt en voi asialle mitään. Miten voin nauttia äitiydestä ja keskittyä ihanaan vauvaan, kun tämä asia pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa? Kuinka positiivinen HPV-testi on vaikuttanut papaan?
Kommentit (22)
Noita asioita ylitutkitaan ja ylihoidetaan. Ei mitään hätää.
On myös ollut tapauksia, joissa on ollut syöpä, mutta se on hävinnyt itsestään.
Ei varsinaisesti aiheuta vauvalle mitään (ainakaan herpeksen tapaista - viittaan siis neonataaliherpekseen), mutta saattaa toki tarttua ja aiheuttaa suun HPV:n lapselle.
Tässä ketjua hieman tuoreempi suomalainen tutkimus, jonka mukaan yli 20%:lla vastasyntyneistä todettiin suun HPV-virus. Eli tosiaankin tuon seksiteitse normaalisti leviävän viruksen voi saada ihan syntymälahjanakin. Harmittaa, ettei tästä informoida enempää:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7920652/