Millainen paikka Oulu on asua?
Kommentit (143)
Kohta olen 10 vuotta asunut Oulussa eri alueilla. Puistot ja tori on ihania kesäisin. Harrastusmahdollisuudet hyvät. Julkinen liikenne mielestäni kohtuullinen. Valkea ihan ok ja kahviloita, ravintoloita ja kapakkeja löytyy. Työpaikkatarjonnalla ei paljon juhlita, mutta ihan lepposa opiskelijakaupunki. Minua ei ole koskaan pelottanut täällä kulkea öisinkään.
no täällä asuu n 30 000 ihmistä, pikku paikka mutta kaikenlaisia kauppoja riittvästi ja lentokenttä.
lasken kaupungin alkavaksi tuosta limingantullista ja päättyy tuiran jälkeen. eli about 4 kilsaa kaupungin läpi kun ajaa.
Puolensa ja puolensa kuten joka kaupungilla. Mistä päin muutat? Helsingistä tai muusta isommasta kaupungista tullessa voi olla pieni kulttuurishokki.
Ehdotonta plussaa täällä ovat hyvät luontoretkeilyalueet, metsään pääsee useimmilla asuinalueilla kävelymatkan päästä (ja myös marjastamaan/sienestämään), lapsiperheille on hyvät palvelut ja kaupungin puolelta on runsaasti kulttuuria tarjolla ihmisille. Moneen samankokoiseen kaupunkiin nähden täällä on myös hurja määrä leikkipuistoja. Samoin harrastusmahdollisuudet ovat hyvin runsaat kaupungin kokoon nähden. Pyöräilyyn ja pyöräreitteihin on panostettu myös kovasti viime aikoina.
Oululaiset ovat leppoista porukkaa ja ottavat kyllä mukaan, eli itse olen kokenut helpoksi ihmisiin tutustumisen ja ystävystymisen. Toki vaikuttaa sekin, että tänne muuttaa kovasti muualta pohjoisen pienemmistä kaupungeista väkeä.
Huonoa puolta on toki kaupungin pienuus, katukuvaan viimeaikainen muutos ja joillain aloilla työttömyys. Mutta nämähän ovat ongelmia monessa muussakin kaupungissa. No sitten se Oulun liikenne Se on huono puoli. Keskustassa ajaminen on suoraan sanottuna kamalaa (on hirveän huonosti suunniteltu tiet), ja kyllä täällä tosi usein näkyy jonkun menevän punaisia päin. Joukkoliikennettäkään en kyllä kehuisi.
Itse kaiken kaikkiaan viihdyn täällä, mutta olen alunperin pikkukaupungista ja en keskustasskaan asioi usein, joten se nyt ei ole jollekin muulle välttämättä paras mittakaava.
Muutatko ap yksin vai perheen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kivoimpia asuinalueita ovat ehdottomasti Toppila, Itä-Tuira, Merikoskenkatu ja Rajakylä.
Nii onki! :) Toppilassa on kiipeilykeskus, suuri frisbeegolfkenttä ja Toppila-Center jota pitää seurakunta, siellä on kahvila ja Cykkeli korjaamo.
Itä-Tuirassa mm. uimaranta jossa käyn uimassa + avantouimassa, ja Hadia-kebappila, jossa parhaat kebab-rullat 😊
Merikoskenkadulla paljon myymälöitä ja mm. Noodle Bar 9, hyviä ruokia 👍
Rajakylä on aika pieni asuinalue ja ok palvelut. Tuttavilla olen siellä kyläillyt ja plussaa oli mm. pieni ja kiva luisrelukenttä lapsille metsän siimeksestä. Rajakylästä lähtee paljon ulkoilureittejä metsiin ja hiihtoladut.
Oulussa on kiva asua. Mun lempialueet on kyllä: Pikisaari, Hietasaari, kaikki alueet Oulujoen ja suiston lähellä sekä metsien läheisyydessä. Siellä on kauneimmat lenkkimaastot.
Oulussa on plussaa hyvät palvelut, mutta itse arvostan sitä että on myös luontoa ja hyviä ulkoilualueita, sekä meri lähellä :)
T: 27 vuotta Oulussa asunut 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisesta ei ole tehty yhtä kallista kuin muissa saman kokoluokan kaupungeissa. En usko, että rikollisuutta on enemmän kuin muuallakaan. Ilmasto on tosiaan viileähkö.
Käyn silloin tällöin Oulussa ja huomaan usein kylmän merituulen mitä ei ole sisämaassa. Aika pieni keskusta ottaen huomioon et on suuri kaupunki. Kesällä ihan ok.
Mun lempijuttu on juuri keskustan pienuus :) Kävellen menee 15-20 minuuttia Ainolanpuistosta Heinäpäähän ja voi käydä kaupoissa matkalla. Ihana kun palvelut on tiiviisti ja löytyy kaikki mitä tarvitseen. Keskustan tuntumassa on myös useampi kaunis puisto :)
Oulu on antiikin Kreikkaakin korkeampi kulttuurin kehto. Ouluun muuttava usein hämmästyy ja häikäistyy, kun aivan tavallinen oululainen vastaakin esim. kysymyksiin runomittaisesti ja vieläpä mitä korkeinta kaunokirjallista taitoa osoittaen. Alkuperäisten oululaisten sanansäilää ihastellaankin ympäri maailman ja esim. kirjallisuuden Nobelin myöntämistä oulussa asuneille kollektiivina on vakavasti harkittu. Ouluun muuttavan ei kuitenkaan tarvitse tuntea itseään huonommaksi ja hätääntyä, sillä kansainvälisten asiantuntijoiden tutkimusten mukaan oululaisten kaunopuheinen tyyli omaksutaan keskimäärin 12 vuodessa muutosta.
Kyllä näi o! Oulu, Turku ja Helsinki ovat Suomen sivistyksen kehtoja ja niistä on kotoisin monia säveltäjiä, runoilijoita ja kirjailijoita. Ne keitä kulttuuri kiinnostaa, vierailkaa Oulussa mm. Valveella, Pohjois-Pohjanmaan museossa ja Turkansaaressa. Niissä voi aistia ja kokea oululaista mennyttä ja nykyistä kulttuuria 😊
Vierailija kirjoitti:
Avojalakanen oululainen olen ja tykännyt kyllä (kas kummaa) täällä asua. En sano suosikki asuinaluettani, koska en halua tänne enempää väkeä ;) Parasta Oulussa on minusta luontotarjonta, melko lähellä on useitakin ihania luontopolkuja ja metsikköjä on myös asuinalueiden kupeessa ja hyvin tallattuja polkuja joita pitkin mennä.
Talvella valitettavasti ladut katkoo monta hyvää reittiä ja sinne ladulle ei parane mennä, hyvä jos uskaltaa edes ylittää sen, kun voi saada sauvasta (ongelma tosin taitaa olla valtakunnallinen).
Huonojakin puolia on, esim. julkinen liikenne toimii mielestäni huonosti ja on kallista esim. pääkaupunkiin verrattuna. Vastaavasti taas pyöräillä voi ympäri vuoden lähes ongelmitta, pahimpien lumisateiden jälkeen voi tietenkin mennä että kaikki kulkuväylät saadaan auki (autotiet kuitenkin ensisijaiset mm. hälytysajoneuvojen vuoksi). Kyllähän nuo tuntuu haukkuvan meidän liikennekulttuurien autojen osalta ja valitettavasti se pitää paikkansa, suojateitä ei kunnioiteta ja päin punaisia ajellaan jatkuvasti.
Iso kaupunki, harrastuksia löytyy vaikka mitä ja erilaisia palveluja jne. Lappiin on lyhyt matka, kuin myös kainuuseen ja haaparantaan. Keskusta on valitettavasti näivettynyt pahasti viime vuosina ja maksuton parkkipaikka voi olla vaikea löytää.
Ja toisin kuin huhut kertoo, täällä ei tosiaankaan tarvitse pelätä yksin kulkemista edes pimeällä. Sitä en tiedä onko tässä jotain asuinalue kohtaisia eroja.
Tässä tyypillinen "avojalakanen oululainen" eli Oulussa koko ikänsä asunut: ei halua että Ouluun muuttaa ketään uusia ihmisiä. Oululaiset on just tämmösiä. Heillä on oma sanontansakin niille, jotka ovat muuttaneet sinne muualta: "tullista tulleet". Syntyperäiset oululaiset pitää itseään jotenkin parempina ihmisinä ja muualta muuttaneita katsotaan nenänvartta pitkin. Eivät halua tutustua ja pyörivät vain omissa porukoissaan.
Kun vielä asuin Oulussa minulla oli jotain selittämätöntä ahdistusta ja masennusta. Se hellitti sitten kun muutin pois Oulusta. Käyn vieläkin joskus Oulussa ja sama ahdistus ja masennus tulee takaisin. Kun lähtee pois niin tuntuu että voi taas hengittää vapaammin ja on helpottunut olo.
On aika iso kaupunni minun makuun.
Kaukovainiota morkataan paljon edelleen, vaikka maine on peräisin tuolta 70- luvulta.
Toki siellä on yksittäinen katu, jossa on väen ikävää sakkia.
Toppilalla on myös huono maine ja ilmeisesti perustuu siihen , että on paljon vuokra asukkaita ja maahanmuutajia.
Talvikangas näyttäisi olevan uusi ”huono” alue, kun katselee noita poliisin hälytyskäyntejä.
Tuuli nyt on rannikkokaupunkien vakiovaruste. Sisämaassa taas ilma ikäänkuin seisoo. Se kumpi on itselle parempi riippuu paljolti siitä mihin on tottunut. Itse totesin sisämaasta Ouluun muuttaessa että ennemmin merituuli kuin itselle tukahduttavalta tuntuva sisämaan ilma, vaikkei se merituulikaan herkkua ole räntäsateella. Toisilla kokemus varmasti päinvastainen.
En asu Oulussa enää, mutta minua kohteli asuinpaikkana ihan hyvin. Julkinen liikenne ei ole etelän isompien kaupunkien veroista, mutta lähes kaikkialle pääsin bussilla mihin satuin haluamaan. Sään salliessa tosin kuljin pyörällä, mikä on tasamaastoisessa Oulussa ihan kelpo kulkupeli. (vrt. vaikka Jyväskylä jossa mäkimaasto tekee pyöräilystä raskaampaa)