Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ja tyttöjen vaatteet

Vierailija
27.03.2013 |

Huoh.

Tiedän että näinä sukupuolisensitiivisinä aikoina en saisi ajatella näin, mutta ottaa jotenkin silmään. Poikani päiväkotiryhmässä on poika, jolla on AINA jotain tyttömäistä päällään. Aina joko vaaleanpunaiset housut tai paita jossa on sydämiä tai helmet kaulassa tai punaiset kurahousut. AINA. Ja pojan nimi on kuitenkin ihan tavallinen suomalainen nimi, tyyliin Juho tai Matias, että vanhemmat ei kuitenkaan selvästikään kasvata poikaa mitenkään "se ei ole poika, se on lapsi" -tyyliin. Ymmärtäisin jos lapsen nimi olisi Kivi tai Sumu tai Ruska, mutta kun kaikki kuitenkin tietää että se on poika. Miksi sitten sillä pitää AINA olla jotain tyttömäistä päällään? Mä en tajua. Kiva sitten katsoa isona kuvia itsestään kun aina on jossain kissanpentupaidassa.

Huoh.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johtuiskohan siitä, että poika haluaa itse pukeutua noin?

Meillä pian 7v. poika tykkää kaikesta "tyttömäisestä" varsinkin mitä vaatteisiin tulee. Joten olen ostanut hänelle paljon vaatteita tyttöjen puolelta. Niissä siis voi olla esim. Hello Kittyn kuva. Muissa paidoissa on ollut perhosia, kukkasia, kissanpennun kuvia jne.

Vaatteita ne vain ovat ja pääasia on se, että vaatteet ovat lapsen mieleen ja säänmukaiset.

Vierailija
2/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen poika on? Jos hän itse valitsee vaatteensa? Tyttäreni luokalla (2.) on samanlainen poika ja kukaan ei kiinnitä hänen erilaisuuteensä mitenkään huomiota. Jos eivät lapsetkaan, niin miksi sinä aikuisena huolehdit tästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa uusia vaatteita ja kierrättävät isosiskon vaatteita ?

Meidän pojan lempiväri oli 4-vuotiaaks asti punainen. halus punaset kurahousut, punaset tossut tarhaan yms. eikä mua haitannut.

Vierailija
4/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienempi poika mennä viipottaa päiväkodissa punaisissa housuissa ja lilassa haalarissa. Hän tykkää näistä väreistä :) 

Vierailija
5/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itsekin toteat olet kyllä todella vanhan aikainen. Myös pojat voivat tykätä eläimistä. Ei paidoissa tarvitse olla vain hirviön tai lieskojen kuvia jne. Vaaleanpunaista löytyy myös poikien vaateosastolta, punaisesta puhumattakaan. Salama McQuuen on punainen, samoin Lauri Kilpa-auto, myös Spiderman hahmossa on punaista, joten myös näitä vaatteita löytyy punaisena. Kyllä minäkin annan lasten aika pitkälle toivoa millä kuviolla ja minkä värisenä haluavat arkivaatteet päiväkotiin. Paremmat vaatteet on sitten eri asia niihin tilaisuuksiin on juhlavammat vaatteet.

Vierailija
6/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä: mulla on 1,5-vuotias lapsi, poika. Mulle lapsi on ensisijaisesti lapsi, ja haluan pukea hänet iloisen värisiin vaatteisiin, jotka näyttävät siltä, että ne ovat vaippoja käyttävän taaperoikäisen lapsen vaatteita, eivät kopioita aikuisten vaatteista.

Saan jonkin verran poikien vaatteita tutuilta, mutta harvoja voin oikeasti käyttää, koska jo tosi pienet poikien vaatteet ovat tosi ankean näköisiä ja värisiä. Tyttöjen osastolta olisi helpompi löytää suloisia ja leikkisiä vaatteita.

Vierailija
7/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos poika tykkää näistä väreistä. Ja koiranpennuthan on söpöjä, musta ne sopii paljon paremmin lapselle kuin pääkallot ja hirviöt. Valitettavasti poikien osastolla ei paljon muuta olekaan. Mulla on neljäsluokkalainen poika, joka edelleen tykkää punaisesta ja vaaleanpunaisesta. Onneksi tänä keväänä on värejä ja hän sai ne kirkkaanpunaiset housut. Muutenhan tuon ikäiselle on usein tarjolla valkoista, harmaata, tummansinistä ja mustaa. Pojille yleisesti ottaen valikoima on todella tylsä, ainakin kun mennään yli 128cm kokoihin. Miksi esimerkiksi tehdään star wars vaatteita jo vauvaikäisille, mutta sitten niitä onkin vaikea löytää 140cm kokoisina??

Vierailija
8/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 13:22"]

jos poika tykkää näistä väreistä. Ja koiranpennuthan on söpöjä, musta ne sopii paljon paremmin lapselle kuin pääkallot ja hirviöt. Valitettavasti poikien osastolla ei paljon muuta olekaan. Mulla on neljäsluokkalainen poika, joka edelleen tykkää punaisesta ja vaaleanpunaisesta. Onneksi tänä keväänä on värejä ja hän sai ne kirkkaanpunaiset housut. Muutenhan tuon ikäiselle on usein tarjolla valkoista, harmaata, tummansinistä ja mustaa. Pojille yleisesti ottaen valikoima on todella tylsä, ainakin kun mennään yli 128cm kokoihin. Miksi esimerkiksi tehdään star wars vaatteita jo vauvaikäisille, mutta sitten niitä onkin vaikea löytää 140cm kokoisina??

[/quote]

Olen huomannut saman. Meillä 7v. poika käyttää nyt 128 senttisiä vaatteita ja on tosi vaikeaa löytää ns. lapsekkaita ja värikkäitä vaatteita. Lapsi siis itse tykkää kovasti väreistä. Valitettavasti tuo väriskaala ei tuon kokoisissa vaatteissa ole kummoinen. Siksi ollaan ostettu tyttöjen puolelta esim. housuja (löytyy turkoosin sinistä, vaaleanvihreää, punaista jne.). Löytyypä vaatekaapista yhdet fuksianpunaiset velourhousutkin =)

Ensisijaisesti ostan vaatteita, joista lapsi itse tykkää, oli ne sitten pinkkiä tai mustaa, pääkallo -tai kissanpentukuvalla. Eipä kukaan ole vielä poikaa kiusannut vaikka eskarissa oli päällä vaaleanpunainen Hello Kitty-paita. Itse asiassa ei mennyt kauaakaan kun yksi toinenkin poika tuli eskariin Hello Kitty-paita päällä =D

Vierailija
9/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkoti-ikäinen poika pukisi pelkkää vaaleanpunaista (paitsi Puuha Pete -paidan), jos itse valitsisi. Ja jos en olisi saanut tai hankkinut aikoja sitten kirpparilta suurinta osaa vaatteista, varmaan noita vaaleanpunaisia olisi laatikossa paljon enemmän.

Yhdessä vaiheessa oli kaulakorukin, mutta hajosi ja unohtui.

Vierailija
10/10 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että joko perheestä löytyy isosisko tai sitten suvussa on joku serkku, jolta näitä peritään, eikä vanhemmat ole niin tarkkoja.

Tai sitten vanhemmat halusivat niin kovasti tyttöä, että pitävät nyt häntä korvikkeena.

Onhan näitä vaihtoehtoja, mistä valita.

Jos vaikka poika ei suostu pukemaan örkkipaitoja ja vanhemmat ovat ratkaisseet sen ostamalla ei niin pelottavia vaatteita tyttöjen osastolta.

Täytyy sanoa, että itselleni ei ole edes tullut mieleen, mitä muut ajattelevat siitä, mitä meidän lapsilla on tarhassa päässä. Vaatteet on puhtaat ja yleensä ehjät, mutta meidänkin pikkumiehillä osin siskoilta perittyjä. Löytyy siis punaista, oranssia, lilaa nk poikavärien seasta. Vaaleanpunaisen ovat kyllä ilmoittaneet olevan tyttöjen väri, mutta kaikki muut käyvät, vaikka olisi vähän kukkia tai sydämiä.