Missä määrin puolison syömisiin voi puuttua?
Tutkimusten mukaanhan naimisissa olevat miehet elää pidempään kun yksinäiset. Tähän varmaan vaikuttaa sosiaalisen puolen lisäksi se että vaimo pakottaa lääkäriin kun ne jäärät ei kipeänä sinne muuten mene, ja naiset suosivat terveellistä ruokaa jota sitten useesti koko perhe syö.
Tänään alkaa se ohjelma Rakas, sinusta on tullut pullukka. No, se nyt on semmosta dramatisoitua tositeeveepaskaa varmaankin.
Mutta olen miettinyt sitä kun mieheni syö aika paljon kovaa rasvaa. Pääruuat meillä on yhteiset ja ihan terveellistä kotiruokaa. Mutta sitten pitää vetää rasvaisia maitotuotteita ja voita ja sokerisia ja rasvaisia herkkuja siihen päälle, enkä koe että minulla on oikeutta aikuisen ihmisen syömisiin puuttua.
Mieheni ei ole lihava, ei edes pullukka. Ihan normaalivartaloinen. Enkä ole huolissani siitä että hän lihoo, vaan jo valmiiksi perseellään olevista kolesteroleista ja verenpaineongelmiakin välillä ollut. Ei käytä alkoholia eikä tupakoi, liikuua enemmän kuin tarpeeksi. Eli ihan geneettisistä syistä ja syömisistä johtuvaa.
Olen huolissani. En halua että se kuolla kupsahtaa ennen aikojaan. Mitä voisin tehdä? Voinko mitään?
Kommentit (26)
Eihän aikuista voi pakottaa syömään kuten sinä haluat. Usein kuitenkin esimerkki vaikuttaa. Jos sinä laitat teillä ruuan, voit alkaa laittamaan enemmän kalaa (meillä mies on mun vaikutuksesta alkanut pitää kalasta). Leiväksi osta kauraleipää, välipaloiksi laita smoothieita ja muita marjajuttuja. Esim. mustikkakukkoa jossa rasvana margariini. (marjat suojaavat sydänsairauksilta). Yleensähän suomalaiset eivät syö liikaa rasvaa vaan sen laatua pitää muuttaa. Rupea etsimään uusia kasvis- ja kalaruokia ja kokeilemaan niitä.
Voit ottaa asian puheeksi, ja kertoa huolestasi, mutta ei saarnaavaan tyyliin, vaan sanoa vaikka "MINÄ olen huolissani MEIDÄN ruokatottumuksista, olen ajatellut alkaa suosimaan pehmeitä rasvoja... mitä sinä ajattelet siitä, haluaisitko sinä muuttaa jotain?"
http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
Mä kyllä puutun miehen ruokatottumuksiin seuraavissa asioissa:
- kiellän pierettävien ruokien (esim. mämmi, kikherneet sellaisenaan) ylenmääräisen syönnin
- saatan sanoa jossain vaiheessa, että älä nyt herranjumala enää syö (miehellä on taipumus ylensyöntiin)
- jos mies on ottamassa leipää, kun minä teen ruokaa, sanon, että nyt ei kannata ottaa, kun ruoka on kohta.
Eikös kuulostakin siltä, että mieheni on hervoton läski? Oikeasti hän on poikkeuksellisen laiha mieheksi, BMI 19. Kukaan ei meinaa uskoa, että hänellä on taipumusta ylensyöntiin, paitsi ne, jotka ovat nähneet hänet tositoimissa.
Kuinkahan moni palstailijoiden miehistä tuumii, voisiko vaimon syömisiin puuttua?Saattaa olla aika moni, ainakin täällä ilmoitettujen elopainojen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 08:30"]
- kiellän pierettävien ruokien (esim. mämmi, kikherneet sellaisenaan) ylenmääräisen syönnin
- saatan sanoa jossain vaiheessa, että älä nyt herranjumala enää syö (miehellä on taipumus ylensyöntiin)
- jos mies on ottamassa leipää, kun minä teen ruokaa, sanon, että nyt ei kannata ottaa, kun ruoka on kohta.
Eikös kuulostakin siltä, että mieheni on hervoton läski? Oikeasti hän on poikkeuksellisen laiha mieheksi, BMI 19. Kukaan ei meinaa uskoa, että hänellä on taipumusta ylensyöntiin, paitsi ne, jotka ovat nähneet hänet tositoimissa.
[/quote]
No pitäiskö sun antaa sen ukkosi syödä nälkänsä mukaan? BMI 19 mies on nälkäkurki, en itse ainakaan pidä sellasta kovin vetävänä. Outoa että mies suostuu tuollaiseen ruoan säännöstelyyn. Oletko itse syömishäiriöinen?
Joidenkin pitää syödä paljon, ovat sellaisia läpipaskoja. Kuka hullu lähtee rajoittamaan ALIPAINOISEN miehen syömisiä? Ja miehet kuluttaa myös enemmän kuin naiset joten jonkun viherpiipertäjäpissiksen mielestä isot annokset ei välttämättä ole miehelle isoja.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 08:43"]
[/quote]
No pitäiskö sun antaa sen ukkosi syödä nälkänsä mukaan? BMI 19 mies on nälkäkurki, en itse ainakaan pidä sellasta kovin vetävänä. Outoa että mies suostuu tuollaiseen ruoan säännöstelyyn. Oletko itse syömishäiriöinen?
[/quote]
Mihin "ruuan säännöstelyyn"? Mies saa kauheita vatsavaivoja siitä, kun syö liikaa, joten olen kokenut huomauttamisen ihan aiheelliseksi. Mies syö normaalistikin tosi paljon, mikä on hyvä, mutta huomautan, kun alkaa mennä yli.
En ole syömishäiriöinen. Mitä tähän muuten kuuluu se, että sun mielestä laiha mies ei ole kovin vetävä? Ei kai sun nyt tarvitsekaan mun miehestä viehättyä?
Naisen syömisten rajoitaminen on sikamaista sovinismia ja osoitus miehen pinnallisuudesta. Naiselle painohan tarkoittaa vain ulkonäköä, eikä vaimon tarvitse miestään miellyttää.
Miehen syömiseen puuttuminen on huolenpitoa, sillä miehet nyt ovat, kyllähän te tiedätte, vähän reppanoita. Miehille lihavuus on myös terveyskysymys.
Eli nämä säännöt kun muistaa, niin hyvin menee.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 08:46"]
Joidenkin pitää syödä paljon, ovat sellaisia läpipaskoja. Kuka hullu lähtee rajoittamaan ALIPAINOISEN miehen syömisiä? Ja miehet kuluttaa myös enemmän kuin naiset joten jonkun viherpiipertäjäpissiksen mielestä isot annokset ei välttämättä ole miehelle isoja.
[/quote]
BMI 19 ei ole alipainoinen. TUommoinen se on aina ollut, vähän saanut lisää lihaa itseensä, kun mä olen alkanut laittaa sille kunnon ruokaa. Sen jälkeen, kun kerran tulin alakertaan ja mies makas lattialla tuskissaan jonkun suolistokrampin kanssa, olen alkanut huomauttaa tosi suurien määrien syömisestä kerralla.
Kyllä ne normaaliannoksetkin on tosi isoja, moni ihmettelee, miten noin laihaan mieheen voi mahtua noin paljon kerralla.
Ihanaa, kun sä tiedät kaikesta kaiken yhden keskustelupalstalle kirjoitetun viestin perusteella.
Anteeks nyt, mutta mielestäni aikuinen mies vastaa itse omista syömisistään ja vatsanväänteistään. Meillä mies osaa mennä piereskelemään vessaan, joten hänen ilmavaivansa ei pilaa perheen ilmaa. Kuulostaa hullulta että vaimo säännöstelee ruokaa kuin joltain lapselta. Voi toki ehdottaa, että pitäskö sun olla syömättä kolmatta laatikkoa tota mämmiä, kun saat siitä mahan kipeeksi, mutta että KIELTÄMÄLLÄ KIELTÄÄ.
tää lähti vähän hakoteille. ap ei ole missään vaiheessa kokenut oikeudekseen rajoittaa miehensä syömisiä. mietti vain mitä voisi ruokatalouden kannalta tehdä sellaista että on terveellistä. ei aikuisen ihmisen valintoihin voi kukaan mennä nokkineen.
ap ei ole huomautellut koskaan miehelleen että älä nyt ihmeessä enää syö tms.
t: ap
Mieheni syö liikaa. Siis hän syö hotkien aivan valtavia annoksia ja sitten makaa velttona kasana sohvalla. Liikuntaa ei harrasta juuri ollenkaan. Erona teidän muiden miehiin on, että mieheni on huomattavasti lihonut viime vuosina. Seksielämä on kuollut, koska minusta on inhottavaa rakastella ylipainoisen kanssa. Mies kyllä vonkaa, mutta en vain syty enää. Hän ei ole vähään aikaan käynyt terveystarkastuksessa, joten emme tiedä miten pielessä hänen veriarvonsa on.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 08:54"]
Anteeks nyt, mutta mielestäni aikuinen mies vastaa itse omista syömisistään ja vatsanväänteistään. Meillä mies osaa mennä piereskelemään vessaan, joten hänen ilmavaivansa ei pilaa perheen ilmaa. Kuulostaa hullulta että vaimo säännöstelee ruokaa kuin joltain lapselta. Voi toki ehdottaa, että pitäskö sun olla syömättä kolmatta laatikkoa tota mämmiä, kun saat siitä mahan kipeeksi, mutta että KIELTÄMÄLLÄ KIELTÄÄ.
[/quote]
Ne ei kuule ole mitään pieniä vatsanväänteitä, vaan oikein kunnon kohtauksia, luepa tuosta yltä. Lähdettiin siitä tk:n päivystykseen.
Mistä sä tiedät, miten mä käytännössä olen hoitanut sen kieltämisen, sanomalla just noin (kannattaisko sun nyt lopettaa tuo syöminen?) vai karjumalla (nyt vittu lopetat ton mättämisen!)? Aivan, et voi tietääkään, sä vaan luit mun viestini ja mielikuvitus hoiti loput.
Jos niitä pieruja tulee muutaman minuutin välein, se vessassa ramppaaminen ei ole enää mikään ratkaisu.
Tuon ruuan säännöstelyn olet keksinyt ihan itse.
No minusta kannattaa jutella miehen kanssa asiasta. Sanot, että olet huolissasi kolesterolista jne. Pelkäät, että se aiheuttaa terveysongelmia. Et oikein muutoin voi "puuttua" miehen syömisiin.
Puhua. Ainut mitä voit tehdä on puhua asiasta ja kertoa että olt huolissasi. Se sitten vaatiikin psykologista silmää, miten asiasta puhut, missä tilanteissa ja kuinka paljon.
Mun mielestä ei ole varsinaisesti oikeutta rajoittaa toisen syömisiä, mutta asiasta voi keskustella ja kertoa että on huolissaan toisen terveydestä. Tottakai sun mies tekee sitten omat päätöksensä itse.
Mä en puutu miehen syömisiin juurikaan, mutta teen meillä ruuat joten mies "joutuu" syömään sitä mitä olen laittanut. No, eipä ole valittanutkaan pahemmin. Aamupalat ja välipalat luonnollisesti hoitaa itse. Ai juu, tuo leivän syöminen. Siitä minäkin olen välillä huomattanut, jos olen juuri kokkaamassa ja mies vieressä väsää kasan juustovoileipiä itselleen. Ei se ole siitäkään pahastunut, lähinnä sanoo ettei vaan ajatellut asiaa sen tarkemmin.
Mutta tosiaan ap, voithan sä ostaa kaupasta terveellisiä vaihtoehtoja niin että kotona ainakin tulee syötyä mahdollisimman hyvänlaatuista ruokaa. Ei se varmasti itsellekään pahaa tee ;)
Huoh. Kyllä miehelle BMI 19 on alipainoinen. Jotkut lähteet rajaavat alipainon rajan BMI:hin 20 sukupuolesta riippumatta. Olen aivan helvetin tietoinen siitä että lääketieteellinen alipainon raja on 18,5. Se ei tarkoita että kyseinen lukema olisi terveellinen tai toivottava. Mutta onnea vaan miehellesi valitsemallaan tiellä: eläminen sinun kanssasi :D
[/quote]
Ihan itse kirjoitit sanovasi että "älä nyt herranjumala enää syö". Eikö se ole aika radikaali kieltämisen muoto? Ei mikään kannattaisko olla ottamatta enempää...
No tästä ketujusta tulee tunne, että kotona ei voi vapaasti miehelleen puhua. Kyllä mä ainakin sanon, että älä syö nyt kun kohta on ruoka tai että pitäiskö vähän rajoittaa kun oot kohta syönyt puolikkaan lohen tms.
Herkuista tai muista en juuri koskaan sano. Mieskään ei huomauttele mulle koskaan, vaikka on ollut aikoja, että on hakenut suklaata tai karkkia joka ikinen ilta kuukauden ajan mulle lähikaupasta. En itsekään puutu juuri miehen herkkujen syöntiin. Jos mies olisi ylipainoinen niin sitten kyllä kannustaisin hienovaraisesti laihduttamaan yhdessä mun kanssa. Periaatteessa meillä on kausia jolloin syödään paljon herkkuja (kun ollaan tosi väsyneitä) ja sitten parempia kausia, jolloin syödään terveellisesti.
Jos on geneettistä, niin ei sille oikein mitään voi. Entä olisiko elämä miehellesi elämisen arvoista jos ei saisi edes syödä kunnolla.
Ei voi muuten puuttua metta laita tarjolle veilä enemmän kolesteriloa laskevaa syötövää, kuten kotimaisia marjoja, vihanneksia ym. Marjoista saa myös sellaisia herkkuja, joilla voisi korvata miehen muita epäterveellisempiä herkkuja.