Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (471)
Minua ainakin ärsyttää turha matkustelu. Lentomatkustaminen saastuttaa ja minusta ihmisen ei tarvitse olla yhtenään menossa lentokoneella. Lentäminen sinne tänne ei avarra maailmankuvaa, vaan tutustuminen ihmisiin ympärillä. Onhan meillä täällä Suomessa ihmisiä eri kulttuureista. Minusta se on todellista maailmankuvan avartamista miettiä, onko minun itsekkäät tarpeeni etusijalla vai voisinko ajatella mitä minun tarpeeni aiheuttavat muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta keksii jatkuvasti tapoja voida tuntea itsensä paremmaksi kuin muut. Nyt on vallalla tämä matkustelukulttuuri. Veikkaisin kuitenkin, että hyvin harva näistä mielensä avartajista lähtisi yhtään minnekään, ellei somea olisi.
Olen lähtenyt jo kauan ennen somea ja koko internetiä, ja tulen lähtemään niin kauan kuin vain pystyn. Somesta en pittaa pätkän vertaa.
Toki kaltaisiasi on, mutta on paljon niitä, jotka matkustelevat koska he saavat nautintoa voidessaan antaa itsestään tietynlaisen kuvan muille somessa.
Pidän matkustuksesta, mutta en juuri siitä että matkustetaan juuri tuon somepäivitysten takia että saadaan "korkea status" kuvia matkustuksesta ihmisten nähtäville.
Arvostaisin enemmän ihmistä, joka on matkustellut muttei signaloi sitä instagramillaan millään muotoa. Saati jankuta asiasta ollenkaan. Nykyisin matkustetaan pääasiassa sen takia, että sitä voidaan tuoda esille somessa ja ns hyvesignaloida sillä jotain.
Some travel thot ei jatkoon.
Mutta kulttuurista, historiasta ja vaikkapa vain auringosta ja rannoista kiinnostunut matkustaja joka reissaa rentoutumaan ja kokemaan jotain erilaista ilman että huutelee siitä SOMEssa.. sellaista voin arvostaa.
Ei ärsytä mutten myöskään koe, että ainakaan nykyään matkailun voisi enää sanoa avartavan. Omaan matkustusinnottomuuteeni vaikuttavat ilmastosyyt mutta eniten oma kokemus sen hyödyttömyydestä. Talous ei olisi este lähteä eikä elämäntilanne muutenkaan, mutta joku idea pitäisi olla reissulle.
Vierailija kirjoitti:
Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva. Silti sitä pitäisi välttää, koska ilmastonmuutos.
Mutta voihan sitä niistä lentokilometreistä maksaa kompensaatiota, että joku muu jossain istuttaa (toivottavasti) puun, niin ei sit niin mitään hätää. Sielu pelastettu pennosilla!
Koska?
Minä matkustelen egolookisesti selaamalla maailmankartastoja jotka sain mummolta perintönä.
Kauniita kuvia maailmalta Neuvostoliiton ajoilta.
En kaipaa konkreettista matkustelua, koska teknologia on vielä niin kehnoa. Lentokoneet ovat epämukavia tapoja ja laivat sekä junat hitaita.
Kaikkea olen kokeillut ja todennut että matkustelu on vastenmielinen tapa ja epäeettistä toimintaa.
Olen älykäs ja viisas ihminen siksi kehoitan teitä muita elämään kuten minä elän.
Jos tapaisitte minut niin alkaisitte heti seuraamaan elämäntyyliäni.
Minussa on sellainen sisäinen johtaja.
Erityisesti suosittelisin aikamatkailuun lukemalla vanhoja matkakertomuksia.
Ne avartaa yllättävän paljon ja sitten tulee se meditaatio. Meditoikaa päivittäin 3h paikallanne, niin kehonne ja mielenne mukautuu niille aalloille, jotka ovat myötämieliset ja mukautuvat.
Jos viestini ärsyttää niin kehoitan oikeasti meditoimaan sen on tiedekin todistanut hyväksi ja edulliseksi tavaksi parantaa terveyttä ja tulla paremmaksi ihmiseksi kuten minä olen.
Miksi et haluaisi siis tulla paremmaksi ihmiseksi?
En tunne ketään, joka pitäisi matkustamattomuutta jotenkin wt:nä tai junttina. Itse olen haaveillut matkustamisesta alunperin jo 45 vuotta sitten, kun selailin karttakirjaa ja haaveilin kuinka joskus vielä vierailisin kaikissa niissä kiinnostavissa paikoissa. Ensimmäiselle interrail-reissulleni lähdin 1982 yo-kirjoitusten jälkeen. Aikaisemmin eivät vanhemmat päästäneet eikä ollut varaa. Siitä alkaen olen tehnyt vuosittain matkoja niihin kohteisiin, joista olen haaveillut. Kaikissa en ehdi elämäni aikana käydä vaikka tahtoisin, koska ei riitä aika ja rahat. Mutta mahdollisimman monessa aion käydä.
Enemmän ärsyttää lentämisestä syyllistäminen ja lajittelusta paasaaminen.
Välillä ottaa hattuun kun pidetään täytenä junttina kun en ole muualla käynyt kun Virossa ja Ruotsissa. Ei mua vaan huvita. Kaikki tuntuu kisailevan aurinkolomista ja itse inhoan kuumuutta ja paahdetta. Minulla on siis paljon nettiystäviä pelien kautta, joita olen tuntenut jo vuosia ja heidän kautta olen kuullut ja oppinut erilaisuutta muista maista.
Ärsyttää tämä yliverotettu holhousvaltio paskoine ilmastoineen ja kusipäisine poliitikkoineen.
Siksi matkustelen niin paljon kuin voin.
Viimeisen 15 vuoden aikana ollaan oltu 1,5-2kk ulkomailla joka vuosi ja muutama vuosi ihan työnkin puolesta siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varsinaisesti häiritse, kun ei omassa lähipiirissä onneksi matkailuintoilijoita ole. Matkailu on kamalaa.
Siis ihan oikeesti uskot, et joku maksaa mielettömiä hintoja (mitä ulkomaanmatkat maksaa) ihan vaan some-kuvan vuoks? Jos näitä ihmisiä on, kyse lienee aika marginaaliväestöstä.
Olen matkustanut työnpuolesta paljon ja ei missään turistikohteissa. Nyt ei matkustus paljon kiinnosta, kun mikään ei tunnu miltään. Ainoa matkat mitkä teen on täydenpalvelunkohteita hyvillä urheilumahdollisuuksilla.
Mulla on ongelmana koirat. Ei vaan pysty lähtemään vaikka haluaisikin.
99% matkustelusta ei avarra maailmankuvaa tippaakaan.
Tuo 99% on mukavuusmatkustelua jossa asutaan hotellissa, makoillaan uima-altaalla, shoppaillaan ja räpsitään kuvia turistinähtävyyksistä. Jossain vaiheessa kenties tepastellaan vanhan kaupugin puolelle kuuntelemaan turisteille esiintyviä katusoittajia.
Tuon takia sitten pölläytetään ilmaan vuoden hiilijalanjäljen verran hiilidioksidipäästöjä.
Ei ärsytä. Harrastan matkailua itsekin. En ole somessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 99% on mukavuusmatkustelua jossa asutaan hotellissa, makoillaan uima-altaalla, shoppaillaan ja räpsitään kuvia turistinähtävyyksistä. Jossain vaiheessa kenties tepastellaan vanhan kaupugin puolelle kuuntelemaan turisteille esiintyviä katusoittajia.
Tuon takia sitten pölläytetään ilmaan vuoden hiilijalanjäljen verran hiilidioksidipäästöjä.
Oon kans miettinyt, että mitenkä se mieli avartuu, jos halutaan matkalla olevan ihan samanlaista kuin kotona. Tiedättehän ne eläkeläiset, jotka vuosi toisensa jälkeen matkustavat täsmälleen samaan kohteeseen, ottavat mukaan omat hapankorput ja seurustelevat vain muiden suomalaismatkailijoiden kanssa koko loman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta keksii jatkuvasti tapoja voida tuntea itsensä paremmaksi kuin muut. Nyt on vallalla tämä matkustelukulttuuri. Veikkaisin kuitenkin, että hyvin harva näistä mielensä avartajista lähtisi yhtään minnekään, ellei somea olisi.
Olen lähtenyt jo kauan ennen somea ja koko internetiä, ja tulen lähtemään niin kauan kuin vain pystyn. Somesta en pittaa pätkän vertaa.
Toki kaltaisiasi on, mutta on paljon niitä, jotka matkustelevat koska he saavat nautintoa voidessaan antaa itsestään tietynlaisen kuvan muille somessa.
Pidän matkustuksesta, mutta en juuri siitä että matkustetaan juuri tuon somepäivitysten takia että saadaan "korkea status" kuvia matkustuksesta ihmisten nähtäville.
Arvostaisin enemmän ihmistä, joka on matkustellut muttei signaloi sitä instagramillaan millään muotoa. Saati jankuta asiasta ollenkaan. Nykyisin matkustetaan pääasiassa sen takia, että sitä voidaan tuoda esille somessa ja ns hyvesignaloida sillä jotain.
Some travel thot ei jatkoon.
Mutta kulttuurista, historiasta ja vaikkapa vain auringosta ja rannoista kiinnostunut matkustaja joka reissaa rentoutumaan ja kokemaan jotain erilaista ilman että huutelee siitä SOMEssa.. sellaista voin arvostaa.
Jankuttavathan ihmiset muistakin elämänsä tapahtumista. On aivan luonnollista kertoa matkustelustaan yhtä lailla kuin työstään, harrastuksistaan, perheestä tms. Mitä nyt sattuu elämässä tapahtumaan.
Ajattelet varmasti samoin myös esim. juoksutapahtumaan, joogatuntiin, oopperaan, koulutukseen tai mielenosoitukseen osallistuvista? Kunhan eivät mainitse siitä somessa, niin sitä voi jopa kunnioittaa? :D
Isompi juttu se matkalle meno kuitenkin on, se kestää yleensä vähintään päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia sitten pölläytetään ilmaan vuoden hiilijalanjäljen verran hiilidioksidipäästöjä.Oon kans miettinyt, että mitenkä se mieli avartuu, jos halutaan matkalla olevan ihan samanlaista kuin kotona. Tiedättehän ne eläkeläiset, jotka vuosi toisensa jälkeen matkustavat täsmälleen samaan kohteeseen, ottavat mukaan omat hapankorput ja seurustelevat vain muiden suomalaismatkailijoiden kanssa koko loman?
Se heille sallittakoot.
Minä vuokrasin viimeksi ison maastoauton ja ajettiin Route 66 + muuta pientä.
Helikopterilento Las Vegasissa oli upea kokemus.
Brasilian viidakoissakin on pyöritty ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää turha matkustelu. Lentomatkustaminen saastuttaa ja minusta ihmisen ei tarvitse olla yhtenään menossa lentokoneella. Lentäminen sinne tänne ei avarra maailmankuvaa, vaan tutustuminen ihmisiin ympärillä. Onhan meillä täällä Suomessa ihmisiä eri kulttuureista. Minusta se on todellista maailmankuvan avartamista miettiä, onko minun itsekkäät tarpeeni etusijalla vai voisinko ajatella mitä minun tarpeeni aiheuttavat muille.
lentäminen on usin pakollista, jos haluaa matkustaa. Töissä käyvänä en voi kuluttaa montaa viikkoa matkoihin, koska ei ole niin paljon lomaa. Lentäen pääsen muutamassa tunnissa kohteeseen parhaassa tapauksessa. Ja kyllä se nyt on aivan eri asia syödä sitä paikallista ruokaa paikan päällä, haistella kaupungin tuoksuja jne kuin että juttelee Suomessa sen maan asukkaan kanssa. Itse en ole tehnyt lapsia, joten minun aiheuttama hiilijalanjälkeni on niin paljon pienempi kuin lapsllisten vaikka kuinka lentäisin.
Matkustelussa ei ole mitään vikaa, mutta hassua jos joku tekisi sitä tosiaan vaan somen vuoksi. Tai siksi, että on muka joku buumi menossa, jolloin jokaisen kuuluisi matkustaa.
Oikeasti makustamisesta kiinnostuneet ovat tehneet sitä jo kauan ennen somea ja tulevat tekemään samaa aina. Trendin vuoksi matkustavat tuskin matkustavat säännöllisesti tai usein.