Suuntana Pieksämäki
Töiden perässä muuttokuorma on menossa muutaman kuukauden päästä Pieksämäelle... kertokaapa kaikki kyseisestä paikasta!
Kommentit (57)
Paitsi muista se, että varkauteenkin on rantautunut paljon puleja! Ole varuillasi. Olen kuullut kaikenlaisia huuteluita varkauden puleilta. Muuten kyllä ihan hyvä shoppailu mesta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:09"]
Jo heti UTELEMASSA mihin töihin tuut ??
[/quote]c'moon pieksämäki on savossa :D
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:34"]
Olisi mielenkiintoista tietää missä päin nämä "pulitalot" sijaitsevat. Netistä kun katselee niin asuntojen hinnat ovat tosi halpoja, ja epäilyttää, että johtuuko halvat hinnat ihan pelkästään siitä, että vuokranantajat ovat seudusta hintatietoisia, vai siitä, että asuintalo on ns. pulitalo. Esim. Ervinkatu 10:ssä näkyy olevan halpoja asuntoja tarjolla. Millainenhan tuo talo on?
Vaikka sielä Pieksämäellä ei (kuulemma) mitään hirveästi tapahdukkaan, niin silti sieltä töitä sain, ja töihin on sinne lähdettävä.
Pahoittelen epäileväisyyteni Pieksämäkeä kohtaan :). Uskon sen olevan parempi kaupunki kuin miltä sen annetaan kuulostaa! Sitten kun työt siellä loppuvat niin päivitän tähän ketjuun tuntemuksiani kyseisestä kaupungista. Päivitykset tulevat syksyn aikana.
[/quote]Aina sieltä pääsee pois. Halvat vuokrat johtuu ihan siitä kun pieksämäki on pahasti muuttotappiollinen kaupunki, kukaan täysijärkinen ei pidä vuokraa korkeana. Siellä on vuokralaisen markkinat, paljon valinnanvaraa
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:09"]
Noh.... pieksämäki on pulejen kaupunki ja niitä näkee melkeimpä joka kadun kulmassa. Ihmiset täällä vihaavat toisiaan. Terveyskeskuksessa on töissä ärhäkkä nainen. Suosittelen menemään tokmannille, sillä siellä on mukava myyjä. Jokaisessa kerrostalossa siis asuu ainakin yksi puli, et voi välttää sitä. Eikä ne pulit saa koskaan häätöä vaan ne kopistelevat kokoajan ovellasi pyytämässä raakaa vodkaa! Mutta muuten kyllä kaunis (roskattu) kaupunki, jossa pyörii aivottomia suomiräppiä kuuntelevia nuoria. VÄLTÄ NIITÄ ERITYISESTI! Hyvin ylpeitä itsestään, vaikkei mitään aihetta moiseen. Myös kannattaa välttää keski-ikäisiä ruovashenkilöitä/myös mummoja, jotka sättivät sinua tuon tuosta, koska Pieksämäki on kyläyhteisö, jossa kaikki ovat yhtä suurta perhettä. Mutta tosiaan vältä myös niitä puleja, sillä ne hyökkäävät kimppuusi, ei jätä rauhaan. Myös mopojonne varoitus on annetta. Ne valtaavat kaupat es-tölkit kädessään. Suosittelen hakeutumaan asumaan lähelle city-markettia, jotta pääset nopeammin alkoon ostamaan vähän pään sumennusta, kun täällä tosiaankin kaikki on vähän sekaisin♥ TERVETULOA
[/quote]erittäin todenmukainen kuvaus!
Muistakaapa te pieksämäkeläiset, että itse omalla käytöksellä vaikutatte siihen, millaista kohtelua saa. Ja itse luotte kanssa sitä "Pieksämäen mainetta". Eli jos Pmäki on paska paikka paskoine ihmisineen, niin kurkkaappa peiliin ;)
t. Pieksämäellä hyvin viihtyvä nuori, jolla ei ole valitettavaa muusta kuin pöhköistä kaupungin poliitikoista
Pieksämäessä on yks ylivoimaisen hyvä puoli: Sieltä pääsee junalla pois joka ilmansuuntaan....
Kaikki haluaa vittuun täältä paikasta. En tiedä miksi. ja sinäkin olet jo vähintää 9001v vanha.
Pieksämäki on helppo kunta elää, mutta valitettavasti katukuva autioituu, liikkeitä lopettelee. Levottomia alueita on kaupungissa kyllä. Kannattaa välttää niitä, jos ei halua ikävyyksiä tai unettomia öitä ainakin.
Olen asunut Pieksämäellä kohta vuoden päivät. Oon kokenut kaupungin palvelut riittäviksi ja ympäristökin on kaunis. Tosin kerrostalot ja muut rakennukset olisi monet kunnostusta vailla, mutta kaupungin ulkonäköön on koitettu myös kovasti panostaa. Mahdollisuuksia täällä kyllä on!
En sano, etteikö täällä olisi mukavaakin porukkaa, mutta harmillisen paljon on sisäänpäin kääntyneisyyttä, selän takana puhumista jne.. ei suoraan asioita kysytä, esitetään ystäviä, udellaan asioita, ja sitten kylällä puhutaan. Liekkö se sitten vaan kaupunkikulttuuriin kuuluva juttu? Mutta siinä pieksämäkeläisillä on minun mielestä PALJON kehitettävää!! Tuo ihmisten käytös varmasti vaikuttaa kaupungin imagoon aika paljon.
Jos joku asia kaupungissa ei miellytä, siihen voi ottaa kantaa ja tehdä vaikka aloitetta asian korjaamiseksi, olla mukana suunnittelussa jne. Kaupunki ei muutu sillä, että sitä haukkuu paskaksi paikaksi.
Marjatie on kiva,etenkin hakan asunnot.
Mun veli sano kun kävi kylässä(pyörälenkin jälkeen) että ihanan rauhallista täällä, vastasin että jos et nää muutamaan vuoteen ihmisiä ollenkaan niin se on jotain muuta kun ihanaa ;)
Eksoottinen kaupunki, edes Suomessa ei samaa voi nähdä missään muualla :)
Varottaisin erityisesti Marjatien asunnoista. Siellä on paljon biletystä ja muutenkin asukkaat ovat rauhattomia. Riitelyä, kovaäänistä puhetta joka kuuluu selvästi osittain koska seinät paperia.
Lisäyksenä varoituksen sana vuokranantajasta Vesa H. Sitoututtaa vuodeksi asumaan, on hankala ihminen jos tulee ongelmia oikeastaan minkään asian suhteen. Marjatie asuntoja on vapaana koko ajan joka kertoo myös omaa tarinaansa. Toivottavasti tästä tiedosta on jollekin apua!
Muuten kiva, mutta käsittämätön puidenkaatovimma, niinkuin muissakin itäsuomen/savon junttiloissa.
Varkaudelle propsit, osataan säilyttää vanhaakin ja puistopuita. Onneksi vain n 30min ajomatkan päässä...
Nostoa tälle aiheelle.
Kertokaapa paikalliset mitä Pieksämäelle kuuluu 2023, onko kovasti kuihtunut sitten tämän viestiketjun aloituksen 2013?
Ajatuksissa muutto paikkakunnalle, mutta ehdottomasti asumaan maaseudulle omakotitaloon, joten keskustan mahdollinen hiljentyminen/viihdepalvelut eivät minua kosketa, kunhan löytyy perinteiset ruokakaupat. Osaisiko joku paikallinen kuvailla Pieksämäen maaseutua kunnan eri osissa, löytyykö kovasti eroja luonnon, autoteiden kunnon tai muun vastaavan suhteen? Onko jotain seutua, mihin et itse muuttaisi? Liikkuuko alueella paljon suurpetoja tai muita luonnon eläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Nostoa tälle aiheelle.
Kertokaapa paikalliset mitä Pieksämäelle kuuluu 2023, onko kovasti kuihtunut sitten tämän viestiketjun aloituksen 2013?
Ajatuksissa muutto paikkakunnalle, mutta ehdottomasti asumaan maaseudulle omakotitaloon, joten keskustan mahdollinen hiljentyminen/viihdepalvelut eivät minua kosketa, kunhan löytyy perinteiset ruokakaupat. Osaisiko joku paikallinen kuvailla Pieksämäen maaseutua kunnan eri osissa, löytyykö kovasti eroja luonnon, autoteiden kunnon tai muun vastaavan suhteen? Onko jotain seutua, mihin et itse muuttaisi? Liikkuuko alueella paljon suurpetoja tai muita luonnon eläimiä?
On kuihtunut jonkin verran, kuten niin moni muukin pikkukaupunki. Prisma on tullut, ja sieltä löytyykin todennäköisemmin ihmisiä. Samalla keskusta näivettynyt entisestään. Alusvaateliike Lorena lopetettu, samoin Hotelli Savonsolmu. Solmu myytiin tälle ruotsalaiselle huijarisijoittajalle, josta löytyy juttua googlettamalla. Siellä se 70-luvun helmi nyt rapistuu.
Bar Terapia on nykyään Ränni Bar ja asiakaskunnassa on oikeasti suonensisäisten aineiden käyttäjiä. Uusi koulu on rakennettu Hiekanpään rannan lähistölle, vanha yläaste Meriluodon koulu purettu. Keskustasta kaadettu puita aivan suotta. Toisaalta luontopolkuihin ym. panostettu enemmän.
Asematunnelia remontoidaan ja laajennetaan isolla rahalla jostain kumman syystä. Piirit on pienet ja tämä näkyy valtataisteluina kunnallispolitiikassa. Yhteinen etu ei aja päätöksiä.
Musiikkiopistoon ei ole enää pääsykokeita, koska tulijoita ei ole. Lasten ja nuorten määrä on muutenkin aika vähäinen. Toisaalta viime vuonna Pieksämäki oli muuttovoittaja.
Luonto on mielestäni kauttaaltaan kaunista Pieksämäen seudulla. Parasta kaupungissa onkin hiljaisuus. Jos arvostaa hiljaisuutta, ei kannata muuttaa Keskuskadun tai Savontien läheisyyteen, koska mopopoikia on. Toki tämäkin on helpottunut ikäluokkien pienennyttyä.
Savonlinnalainen yrittäjä on avannut uuden yökerhon, mutta en ole itse käynyt testaamassa. En muuttaisi Kontiopuistoon, mutta tämä liittyy omaan henkilöhistoriaani (koulun pahimmat kiusaajat oli aikoinaan sieltä). Nokkelan ok-alue on rakennettu tasaiselle maalle pajukkoon, mielestäni ankea.
En itse tunne niin hyvin maaseutua. Kauneimmat alueet keskustan lähellä on Tahiniemi, Kirkkotie ja Pappilanmäki. Ensimmäisessä kivat järvimaisemat, kaksi jälkimmäistä sijaitsevat mäen päällä. Auringonlaskut ja nousut kauniita. Entisen maalaiskunnan alueella Vangasjärven ympärillä myös kivoja asuinalueita.
Jo heti UTELEMASSA mihin töihin tuut ??