Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs:Lapsen suunterveyden ja kaltoinkohteluriskin välillä selvä yhteys

Vierailija
10.04.2026 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011935039.html

Aika järkkyä luettavaa, miten paljon alle kouluikäisille joudutaan tekemään nukutushammashoitoa. Tuohon porukkaan mahtuu jo muitakin kuin sellaiset lapset joille ei diagnoosin vuoksi onnistu hampaiden kotihoito.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan huonon ravinnon antaminen lapselle on kaltoinkohtelua. Hampaatkin kärsii.

Vierailija
2/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla enemmän kyse siitä että oma elämä on niin levällään ettei lapsen suuhygieniasta jakseta huolehtia. Tungetaan tuttipullo suuhun että saadaan hiljaiseksi, myöhemmin ei jakseta tapella, kun lapsi vastustelee hampaiden pesua, pistetään vaan nukkumaan törkyisin suin että saa itse olla rauhassa. Surullista kaiken kaikkiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla enemmän kyse siitä että oma elämä on niin levällään ettei lapsen suuhygieniasta jakseta huolehtia. Tungetaan tuttipullo suuhun että saadaan hiljaiseksi, myöhemmin ei jakseta tapella, kun lapsi vastustelee hampaiden pesua, pistetään vaan nukkumaan törkyisin suin että saa itse olla rauhassa. Surullista kaiken kaikkiaan.

Hampaiden hoito alkaa siitä, mitä syö. Hampaiden pesun tärkeys tulee sitten sen jälkeen.

Vierailija
4/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jo 12 vuotiaana 20 reikää hampaissa, opin pesemään hampaat vasta 19 vuotiaana koska ei kukaan kotona opettanut.

Vierailija
5/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito alkaa siitä, mitä syö. Hampaiden pesun tärkeys tulee sitten sen jälkeen.

En kyllä vähättelisi kummankaan merkitystä toista vähempänä. Lapsena, kun huolehtii hyvin hampaiden pesusta, se kantaa aikuisenakin pitkälle.

Vierailija
6/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli jo 12 vuotiaana 20 reikää hampaissa, opin pesemään hampaat vasta 19 vuotiaana koska ei kukaan kotona opettanut.

Olen pahoillani että vanhempasi eivät huolehtineet näinkin tärkeästä asiasta riittävästi.

Vierailija
7/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, masentuneena ja uupuneena en jaksanut lapsieni hampaita pestä eikä isääkään kiinnostanut, ei edes suostunut vuoroviikoin lapsia hoitaan. Ainakin vuoden ajan pesin lasten hampaat ehkä vain pari kertaa viikossa (omia hampaitani vielä vähemmän).

Hermostutti viedä lapsia hammastarkastukseen että kuinka kauheessa kunnossa hampaat on tuon mun uupumusvuoden takia.... Ja sekin että ei mun lapsia oltu edes viety kertaakaan ikinä hammastarkastukseen vaikka joka vuosi oli tullut 1-vuotiaasta alkaen kirje että varaa aika lapselle hammastarkastukseen. En vain jaksanut ja isää ei kiinnostanut, hänellä oli kai kiire etsiä uutta naista ja vältellä lapsiaan.

No tarkastuksissa toisella todettiin reikäepäilyt eli sai ajan hammaslääkäriin. Toisella taas hampaat oli suht ok, sain ohjeita että tietyt kohdat on pesty huonommin hoitaja pystyi näkemään ja ne kohdat olen nyt pyrkinyt harjaan erityisesti. Ja siellä hammaslääkärissä korjattiin toiselta useampi reikä (ei tarvinnut nukuttaa).

Vierailija
8/8 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, masentuneena ja uupuneena en jaksanut lapsieni hampaita pestä eikä isääkään kiinnostanut, ei edes suostunut vuoroviikoin lapsia hoitaan. Ainakin vuoden ajan pesin lasten hampaat ehkä vain pari kertaa viikossa (omia hampaitani vielä vähemmän).

Hermostutti viedä lapsia hammastarkastukseen että kuinka kauheessa kunnossa hampaat on tuon mun uupumusvuoden takia.... Ja sekin että ei mun lapsia oltu edes viety kertaakaan ikinä hammastarkastukseen vaikka joka vuosi oli tullut 1-vuotiaasta alkaen kirje että varaa aika lapselle hammastarkastukseen. En vain jaksanut ja isää ei kiinnostanut, hänellä oli kai kiire etsiä uutta naista ja vältellä lapsiaan.

No tarkastuksissa toisella todettiin reikäepäilyt eli sai ajan hammaslääkäriin. Toisella taas hampaat oli suht ok, sain ohjeita että tietyt kohdat on pesty huonommin hoitaja pystyi näkemään ja ne kohdat olen nyt pyrkinyt harjaan erityisesti. Ja siellä hammaslääkärissä korjattiin toiselta useampi reikä (ei tarvinnut nukuttaa).

Kuulostaa surulliselta. Toivottavasti asiat ovat nyt paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä