OSAATKO ELVYTTÄÄ HUKKUNEEN LAPSEN?
Nämä on asioita joita ei edes halua ajatella. Mutta jos osuu kohdalle, joko oman tai läheisen lapsen hukkuminen tai vaikkapa sattumalta on tilanteessa osallisena, olisi äärimmäisen tärkeää HALLITA elvytys. Aika harva suomalainen nimittäin hallitsee sen. Valitettavasti.
Tämä kannattaa kerrata niidenkin jotka ovat käyneet joskus ensiapukurssit. Nämä taidot kumma kyllä unohtuvat.
Kutsu ambulanssi. Yleinen hätänumero on 112. Noudata siellä annettuja ohjeita.
Tarkista hengittääkö lapsi. Kohota toisen käden kahdella sormella leuan kärkeä ylöspäin. Avaa hengitystiet taivuttamalla potilaan päätä taaksepäin toisella kädellä otsaa painaen. Katso liikkuuko rintakehä. Varmista, että ilma virtaa: tunnustele poskella tai kädenselällä ilman virtausta tai kuuntele virtausta suusta ja sieraimista. Käytä tähän enintään 10 sekuntia. Jos potilas hengittää, käännä hänet kylkiasentoon hengityksen turvaamiseksi ja tarkkaile hengitystä.
Aloita puhalluselvytys jos hallitset sen. Puhdista suu nopeasti, käännä potilas tarvittaessa kyljelleen ja puhdistamisen jälkeen käännä potilas takaisin selälleen. Sulje sieraimet peukalolla ja etusormella. Paina huulesi potilaan suulle ja puhalla kaksi rauhallista puhallusta keuhkoihin. Seuraa samalla rintakehän liikkumista.
Tarkista, onko merkkejä verenkierron elpymisestä. Hengitys, potilaan liikkuminen ja nieleminen ovat merkkejä. Käytä näiden tarkkailuun korkeintaan 10 sekuntia. Jos potilaalla on verenkierron merkkejä, jatka puhalluselvytystä oman hengityksesi tahdissa.
Aloita paineluelvytys. Asetu polvillesi lapsen viereen ja paljasta rintakehä. Elvytysalusta ei saa joustaa. Hae oikea painelukohta: mittaa kaksi sormen leveyttä rintalastan alaosasta ylöspäin. Aseta kämmenen tyvi rintalastalle (0-12 kk vauvalla 2 sormea). Paina 5 kertaa kädet suorina rintalastaa mäntämäisellä liikkeellä painelutaajuudella 120 kertaa minuutissa (aikuiselle 100 krt/min). Aikuisella rintakehä painuu n. 4-5 cm, lapsella tietenkin vähemmän kokoon verrattuna.
Jatka puhallus-paineluelvytystä 1 puhallus 5 painelua kunnes saat ammattiapua tai et enää jaksa. Elvytysrytmi on lapsella aina 1 puhallus 5 painelua, aikuisella 2 puhallusta 15 painelua riippumatta auttajien määrästä.
Älä keskeytä elvytystä, ellei potilas osoita virkoamisen merkkejä. Defibrillaattori auttaa käynnistämään verenkierron uudestaan.
Puhallus-paineluelvytys on tärkeä taito sekä maallikoille, että ammattilaisille. Se ei käynnistä pysähtynyttä sydäntä, mutta auttaa potilasta pidentämään aikaa, jonka sydän pysyy kammiovärinässä. Tämä on potilaan selviytymisen kannalta erittäin oleellista! Hanki ensiaputaidot ensiapukurssilta ja ylläpidä niitä, se voi pelastaa oman lapsesi tai jonkun toisen hengen!
Kommentit (29)
Toivottavasti osaan, onneksi kohdalle sattuu harvoin.
t. ensihoitaja
Lapseni oli onnettomuudessa, ei siinä kuulkaa ole varaa jäädä pohtimaan että mitä tässä tekisi tai etsimään tietoa jostain. Voi korkeintaan hälyytyskeskukseen soittaa, ne neuvoo. Mutta itse toimin onnettomuustilanteessa ihan näppituntumalla ja kuulemma meni oikein. Ei sitä silloin ajatellut vaan teki jos ei tee niin katselee kun toinen on siinä maassa kuolemassa.
Jos joku etukäteen hysterisoi osaako tehdä oikein ja voivoi niin sanon vaan ettei sitä ole silloin varaa vaan siinä alkaa ihmettelemään. Sitä joko tekee tai lapsi kuolee. Mikä voi olla niin vaikeaa käsittää että tilanne on oikeasti vakava?
Jos sinä et luota taitoihisi niin menet hankkimaan itsellesi oppia, se tulee automaattisesti JOS joku tilanne tulee.
Osaan kyllä. Ja tämä taito on valitettavasti joutunut kerran testiin. Ystäväni lapsi putosi kolme vuotta sitten veteen ja veti keuhkonsa täyteen. Äitinsä veti hänet ylös, muttei osannut elvyttää, joten minä elvytin. Lapsi selvisi, voi luojan kiitos. Se oli kamalaa, olin niin shokissa siinä tilanteessa, toimin kuin robotti. Äiti oli myös aivan turta, kunnes elo palasi lapseen. Mullekin tuli ihan lohduton ja hallitsematon itku, kun lapsi alkoi taas itse hengittää ja heräsi puhumaan.
Nimenomaan niin kuin tuolla jo sanottiinkin, että lasta puhalletaan AINA! Lisäksi se pieni kääntely (kyljelle) olisi ihan hyvä juttu jos jokin muu tilanne kuin hukuksissa oleminen, koska lapsilla elottomuuteen usein syynä vierasesine, joka saattaa hyvällä onnella irrota tai hieman siirtyä lasta kääntäessä niin, että ilma pääsee kulkemaan. Mutta tätä ei tietenkään mihinkään elvytysohjeisiin kuulukaan laittaa, siinä tulisi melkoinen show jos lasta pitäisi ensin leipoa puolelta toiselle välillä puhallellen... No joo.
Elvytys on sen verran hankala laji, että hyvin monessa isommassa sairaalassa elvytystiimi aloittaa vuoronsa paineluharjoittelulla. Lisäksi mm. ambulanssiväki reenaa elvytystaitoaj säännöllisesti, kerran opittu ei tarkoita että ammattilaisetkaan osaa täydellisesti. Eli uskoisin että täällä kukaan ei voi sanoa että varsinaisesti osaisi elvyttää, mutta toivottavasti valtaosa tietää mitä pitäisi yrittää. Ajantasainen tieto on tärkeä juttu, tosin ei se lapsi siihen kuole jos puh./painelu-rytmit on pielessä, pääasia että elvyttää eikä jää miettimään oliko se nyt puhallus vai painallus ja montako mitäkin. Tärkeää on, että ei lopeta kesken vaikka kuinka näyttäisi toivottomalta. Ei edes siellä kaukana mökillä. Varsinkin hukuksissa olleet saattaa elpyä yllättävänkin pitkien aikojen jälkeen, joten elvytystä jatketaan kunnes voimat loppuu tai paikalle saapunut pelastuspoppoo antaa luvan (eli ei lopeta edes silloin kun ensihoitaja tmv tulee paikalle, vaan lopetetaan vasta kun lupa annetaan). Toivottavasti meistä kukaan ei tähän tilanteeseen joudu. Järki kädessä ja drinksut kaukana kun lapset on mukana lähellä vettä, sillä säästyisi monen pienen vaaratilanne ja onnettomuus.
alkaa ihan itkettämään kun luen tälläisiä juttuja! enkä ole edes raskaana!
toivottavasti kukaan ei joudu tilanteeseen, missä pitää elvyttää!
No aina silloin tällöin kuitenkin joku joutuu tilanteeseen, jossa on pakko aloittaa elvytys. Ei siinä mitään itkemistä ole, sen kun tekee, mitä osaa ja hätäkeskus neuvoo kyllä. Kun ihmistä joutuu elvyttämään, ihminen on jo kuollut, joten ei se sen kuolleemmaksi enää muutu, korkeintaan hyvällä tuurilla ja hyvällä elvytyksellä virkoaa jatkoajalle.
Elvytys ON hankala laji ja fyysisesti erittäin raskasta, yksin elvyttäminen on oikeastaan aika epätoivoista puuhaa jos apu ei tule minuuteissa.
Voin sanoa, että osaan elvyttää. Olen elvyttänyt. Saan siihen säännöllistä koulutusta. Olen myös useamman kerran hoitanut niitä elvytettyjä ja nähnyt monenlaista selviytyjää ja sitten niitä, jotka eivät selviydy.
Joo nyt tuli kyllä jo aloituksessa outoa faktaa enkä tiedä miten vanhaa tietoa. Lapsella aloitus on 5 puhallusta (lasten kohdalla elottomuus johtuu usein esteestä ilmatiessä ja tällä aloituksella tarkoitus on se, että este lähtee irti) ja suhde painelussa ja puhalluksessa 30:2. Eikä tämä koske vain hukuksissa olevaa lasta vaan lasten elvytystä yleisesti. Painelu tapahtuu iän mukaan joko kahdella sormella (pienet vauvat), yhdellä kädellä tai kahdella kädellä kuten aikuisilla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:34"]
Osaan, mutta en usko että vaivautuisin.
[/quote]
Anteeksi, mutta millä perustelet tämän? Kylläpä vaikutat kylmältä ihmiseltä.
Rehellisesti, jos itse menisin elottomaksi, toivoisin, ettei minua edes yritettäisi elvyttää. Mutta hukuksiin joutuneen lapsen kohdalla asia on aivan eri, elvyttäisin, oli lapsi sitten oma tai ei. En voisi elää itseni kanssa, jos joutuisin ajattelemaan, että olen jättänyt tekemättä jotain.
Osaan elvyttää. Olen elvyttänyt. Olen hoitanut elvytettyjä.