Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
mulla alkoi vaihdevuodet 34-vuotiaana. estrogeeni geelin sain pari vuotta tämän jälkeen, onneksi. olin tulla hulluksi. esivaihdevuodet alkoi siis.
menopaussi on sit se vaihdevuosivaihe joka useimmiten tulee siinä 45-55v kohdilla. ei kannata sotkea vaihdevuosia ja menopaussi sanoja keskenään
suku kirjoitti:
Eikös joillakin naisilla ole muutenkin vähemmän estrogeeniä? Parta kasvaa ja sitä rataa? ... Mitä kauniimpi nainen, sitä enemmän estrogeeniä!!
Ei. Estrogeeni eikä testot liity mitenkään parrankasvuun. Se on vain piirre ihmisessä.
Mitä luonnontuotteita olette käyttäneet oireisiin, ainakin salviakapseleita mainostetaan? Tyrniöljykapselit, omega 3, avokadoöljy, kalsium?
Mä 50v. ja menkat loppu ku seinään synttärilahjana. Nyt tilalle tullu helvetilliset yöhikoilukohtaukset..herään 2 tunnin välein ihan likomärkänä ja aamul sit ihan tsippi ku pitäis töihin lähtee. Oon sairastanu rintasyövän, ni hormoonihoito ei oo mahdollista. Eli onko jollain muita vaihtoehtoja helpotukseen? Syöpälääkäri anto mielialalääke respan.. niitä kuulemma käytetään, mut en nyt haluis sellasii ruveta rouhimaan..9
Vierailija kirjoitti:
Mitä luonnontuotteita olette käyttäneet oireisiin, ainakin salviakapseleita mainostetaan? Tyrniöljykapselit, omega 3, avokadoöljy, kalsium?
Ostin nyt sellaista kuin siveydenpuu-uute. Aloitin vasta, tehot alkavat näkyä 2-3 kierron jälkeen.
Ainakin pahin välivuoto on rauhoittunut, mutta nähtäväksi jää, onko se kehon vai rohdon ansiota.
Mulla alkoi ne esivaihdevuosioireet jo jotain 42-vuotiaana. Kuukautiskierrot alkoi lyhetä. Sitten 45 v. kerran jäi menkat 7 kk pois ja ajattelin, että kas, menopaussi taisi tulla, ilman mitään oireita! No, menkat palasi kuitenkin takaisin mutta alko itulla välillä lyhyellä kierrolla 21-24 päivää, välillä esim. 60 pv välein. Nyt ikää 48 ja oli tuossa taas sellainen 70 pv. vuotamaton jakso. ja nyt vuotaa kolmatta viikkoa. Itseäni ei oikeastaan ole mitenkään häirinnyt nämä vaihdevuosijutut enkä kaipaa niihin hoitoa. Mulla on tosiaan ainoa oire nuo vuodot jotka tulee vähän miten huvittaa, ei mitään mielialajuttuja, kuumia aaltoja, kipuja tms. Voi olla että menee näin loppuun asti, äitini sanoi että hänellä oli 10 v. vuotosekoilua ensin ja sitten vaan menkat loppui kun hän oli 50 v, eikä mitään klassisia vaihdevuosioireita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Salvia kuumiin aaltoihin ja Dong Quai yleistasapainottajina on tehokkaiimmat olleet mulla. Muuten syön vain Femarelle-ravinnelisätabletin päivässä monipuolisen ruoan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyrniöljykapselit auttaa ihan oikeasti kaikenlaiseen limakalvokuivuuteen, olen testannut.
Siis mitä... Ei koskaan mitään ollu!! Miks jauhetaan asiasta, kun ei läheskään kaikilla tule mitään vaik kk loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä... Ei koskaan mitään ollu!! Miks jauhetaan asiasta, kun ei läheskään kaikilla tule mitään vaik kk loppuvat.
Koska aika monilla tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mä 50v. ja menkat loppu ku seinään synttärilahjana. Nyt tilalle tullu helvetilliset yöhikoilukohtaukset..herään 2 tunnin välein ihan likomärkänä ja aamul sit ihan tsippi ku pitäis töihin lähtee. Oon sairastanu rintasyövän, ni hormoonihoito ei oo mahdollista. Eli onko jollain muita vaihtoehtoja helpotukseen? Syöpälääkäri anto mielialalääke respan.. niitä kuulemma käytetään, mut en nyt haluis sellasii ruveta rouhimaan..9
Mulla on ympäri vuoden tornituuletin sängyn jalkopäässä. Aina päällä kun nukun. Ei tulis muuten mitään kun välillä kylmä ja heti kohta kamala hiki.
Vierailija kirjoitti:
Villasilkkikerrasto yöpukuna, villainen tyyny silkkisellä tyynynpäällisellä, villahuopa petauspatjana ja villahuopa peittona. Patja täysin luonnonkuituinen futon -tai pari vanhaa puuvillaista räsymattoa, itse nukun vuorotellen futonilla tai matoilla (joiden päällä villahuopa ja lakana), koska kivut ei aina salli edes futonin "pehmeyttä" vaan täytyy maata kovalla.
Minä en hikoile öisin vaihtareiden takia vielä, vaan sairauden. Mutta tällä metodilla siihen hikikohtaukseen ei välttämättä edes herää, koska hiki pääsee haihtumaan iholta, eikä sitten toisaalta tule sitä hikipuuskan jälkeistä kylmääkään. Eikä toisaalta hikoiluta niin paljoa, koska villa ei hikoiluta. Siitä on tutkimuksia ihan pikku vauvoilta, ne nukkuvat paremmin kun vuodevaatteet ovat villaa, jopa tropiikissa. Koska se säätelee lämpöä ja päästää kosteuden haihtumaan.
Kesäisin vaihdan villasilkkisen kerraston silkkiboksereihin ja toppiin. Toimii paremmin kuin alasti nukkuminen.
Ja kaikki tekokuitu ihan ehdottomasti pois sängystä.
Vierailija kirjoitti:
mulla alkoi vaihdevuodet 34-vuotiaana. estrogeeni geelin sain pari vuotta tämän jälkeen, onneksi. olin tulla hulluksi. esivaihdevuodet alkoi siis.
menopaussi on sit se vaihdevuosivaihe joka useimmiten tulee siinä 45-55v kohdilla. ei kannata sotkea vaihdevuosia ja menopaussi sanoja keskenään
Vaihdevuodet alkaa keskimäärin 45-50 vuotiaana. Joten itse nyt sekoitat asioita, 34 vuotiaalla on kyllä jotain muuta häikkää kuin vaihdevuodet jos ei ole esim munasarjoja poistettu..
Eräs tuttavani kertoi saaneensa apua akupunktiohoidosta, mahdollisesti oli ollut muutakin luontaishoitoa. Kannattaa ainakin kokeilla. Enkä siis tarkoita mitään enkeliterapiaa tms. Varmaan löytyy ihan koulutettuja luontaishoitajia/hierojia eri puolilta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.
Ohho. Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset? Onko suvussasi ollut muillakin aikaista?
Tai kenties jokin ulkoinen tekijä, poltettu paljon tupakkaa? Tiedän, että suvuissa voi olla suurta eroa... Mutta en tiedä, kuinka yleisiä ääripäät on.
En ole ap, mutta ystävällä alkoi jo 37 vuotiaana, noin yhdellä prosentilla naisista alkaa menopaussi alle nelikymppisenä. Ja muutenkin se ensimmäinen lapsi kannattaa synnyttää alle kolmikymppisenä jonka jälkeen riski saada vammainen lapsi alkaa nousta nopeasti.
Ystävä oli asiasta oikeastaan helpottunut, enää ei tarvinnut miettiä yrittääkö vielä lasta vai eikö.
44v alkoi punastelu ja eksessiivinen hikoilu, ja mielialan vaihtelut oli todella todella rajuja. Tuntui että olin aivan hullu lehmä. Eka kokeilin geeliä mutta pillereitä estrogeeni ollut aivan älyttömän toimiva.
Onko normaalia? Todetusta menopaussista muutamia kuukausia (fsh-arvo oli tosi korkea ja kuukautiset loppuivat yhtäkkiä). Nyt hormonihoidon aikana alkoivat kuukautiset. Olen alle 50.
Googlettelemaan vaan. On meillä suomessa osaaviakin lääkäreitä. Voi joutua tosin matkustamaan.